Yamaha RX-A2030 VS Denon AVR-X4000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer Biring sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha RX-A2030 VS Denon AVR-X4000

Snuser på en ny receiver, disse to er på mange måter veldig like tror jeg da... En stor forskjell er vel Audyssey vs YAPO kalibrering.
    Jeg liker veldig godt den grafiske kurven til YAPO å justere etter, er det noe slik på Denon? Leste ditt innlegg Midas, der du ikke likte Audyssey, var det samme
    utgaven som denne?

En annen ting, Yamaha har oppgitt 140W (tot Watt 490) mot Denon 125W (tot watt 670) ? Hvorfor er det mindre pr kanal på Denon, når den er oppgitt med mer tot W?
    Samme målemetode som jeg kan se.
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YAPO vs AUDESSY: Har testet begge systemene, og likte også grafen som Yamahaen hadde. Men Selv om Audessy ikke har grafen, så kan man justere like nøyaktig vi eqen som Audessy har. Personlig så liker jeg ikke å justere noe på eg(kjører flatt), da jeg føler man mister mer, men dette eg seff en smaksak.

Det er fordi Denon er målt slik: (8 ohm, 20-20.000 Hz, lav forvrengning, to kanaler i drift) istedenfor slik de aller fleste merker måler1 kHz hyletone i én kanal) Total strømforsyning på Denon er større, ergo mere watt i den.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    YAPO vs AUDESSY: Har testet begge systemene, og likte også grafen som Yamahaen hadde. Men Selv om Audessy ikke har grafen, så kan man justere like nøyaktig vi eqen som Audessy har. Personlig så liker jeg ikke å justere noe på eg(kjører flatt), da jeg føler man mister mer, men dette eg seff en smaksak.

Det er fordi Denon er målt slik: (8 ohm, 20-20.000 Hz, lav forvrengning, to kanaler i drift) istedenfor slik de aller fleste merker måler1 kHz hyletone i én kanal) Total strømforsyning på Denon er større, ergo mere watt i den.
    Målingene er skal være like,har gått inn i manualen på begge... Litt seint på natta...?
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du ikke skal legge all vekt på romkalibrering. Det er forskjell på lyden mellom Denon og Yamaha og. Personlig likte jeg Denon mye bedre enn Yamaha - men der er nå meg, vet ikke hvordan det er med deg
    Sist endret av Ingeniør'n; 01-12-2014 kl 11:45

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha!

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, "som man roper får man svar", det blir vel smak og behag. Beste blir vel å ta jobben med å sammenlikne selv hjemme. Har jo 2 uker på å innlevere den
    man ikke faller ned på. Ingen som har forslag til det med Watt jeg skrev om da?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biring Vis post
    He he, "som man roper får man svar", det blir vel smak og behag. Beste blir vel å ta jobben med å sammenlikne selv hjemme. Har jo 2 uker på å innlevere den
    man ikke faller ned på. Ingen som har forslag til det med Watt jeg skrev om da?
    Når du snakker om disse "wattene" , er det oppgitt forbruk bakpå receiver du snakker om ?

I såfall så gir det ingen pekepinn , siden noen oppgir maxforbruk , mens andre (f.eks Yamaha/Pio) oppgir et snittforbruk ved gitte forutsetninger.

Når det gjelder hvem du skal velge , så er det nok litt smak og behag - er selv fornøyd med Yamaha , men det kunne vært moro og prøvd Denon også.
    Særlig forforsterkerdelen pleier å være bra på Denon.
    En annen stor forskjell på de du vurderer i tillegg til RK , er jo at 2030 har ni kanaler mot Denon's syv - vet ikke om du har bruk for de to siste , men kan jo være "kjekt å ha " .
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Når du snakker om disse "wattene" , er det oppgitt forbruk bakpå receiver du snakker om ?

I såfall så gir det ingen pekepinn , siden noen oppgir maxforbruk , mens andre (f.eks Yamaha/Pio) oppgir et snittforbruk ved gitte forutsetninger.

Når det gjelder hvem du skal velge , så er det nok litt smak og behag - er selv fornøyd med Yamaha , men det kunne vært moro og prøvd Denon også.
    En annen stor forskjell på de du vurderer i tillegg til RK , er jo at 2030 har ni kanaler mot Denon's syv - vet ikke om du har bruk for de to siste , men kan jo være "kjekt å ha " .
    Ja det er oppgitt forbruk, en må inn i bruksannvisning, helt bakerst for å se dette. Jeg skjønte ikke hvorfor Denon har mer oppgitt tot forbruk enn Yamaha, men oppgir mindre på 2 ch 8ohm 125W... Betyr dette at Denon har en større tot strømforskyning?
    Jeg kikka også på noen større Pioneer, disse hadde rundt 330W tot, men oppgir 190W 1ch hyletone....
    Har ikke max forbruket noe å si? Den kan vel ikke da "gi mer" enn dette fordelt på kanalene?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.

Lurer også litt på det samme...

Men tar vi ikke feil bokser her?

Som jeg har forstått dette, og jeg kan godt ta feil, så er det slik

a) Denon avr-x4000 er det samme som Marantz 7008 (iallefall 6008)
    b) Denon avr-x4250 med audyssey platinum må sammenlignes med Marantz 7008 som har den bedre Audyssey MultiEQ XT32

c) Yamaha rx-a1030 er noe svakere, men såvidt på høyde med Denons avr-x4000
    d) Yamaha rx-a2030 er (mye) bedre enn Denon avr-x4000. Dens oppgradert YPAO (ifht til 1030) er på høyde mer audyssey platinum, bortsett fra at den "går ikke så langt ned " i frekvens.

e) Yamaha rx-a3030 er kongen på haugen, går godt forbi M 7008 og Denon 4520.
    Hvor mye bedre får jeg ikke svar på, men jeg ser mange testere dra fram uventet storslåtte superlativer når Yamaha 3030 testes, det bruker de ikk om noen av Denon receivere.

Så, for meg synes Denon AVR-4000 som et usedvanlig godt kjøp.
    Men Yamaha 303o er nok den som må dras med hjem av oss som vil ha det beste, tyne det meste av hjemmeteatret, imponere naboen og har lite problem med det finansielle.

Hva vil skal med yamaha 2030 er et mysterium, da kan man likeså kjøpe Marantz 7008, eller spare penger, få seg en yamaha 3030.

Hvor nå Denon avr-4520 stiller seg får jeg heller ikke svar på, mange sier den låter trang og bøttete, iforhold til yamaha 3030 som har et elyseisk spillerom og en fantastisk dybde. Begge koster det samme :-)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er oppgitt forbruk, en må inn i bruksannvisning, helt bakerst for å se dette. Jeg skjønte ikke hvorfor Denon har mer oppgitt tot forbruk enn Yamaha, men oppgir mindre på 2 ch 8ohm 125W... Betyr dette at Denon har en større tot strømforskyning?
    Jeg kikka også på noen større Pioneer, disse hadde rundt 330W tot, men oppgir 190W 1ch hyletone....
    Har ikke max forbruket noe å si? Den kan vel ikke da "gi mer" enn dette fordelt på kanalene?
    Som jeg skrev i forrige innlegg - det er ikke MAX forbruk som er oppgitt på Yamaha , og dette som står bakpå kan ikke brukes til noen ting.
    Du kan ikke lese hvem som har størst strømforsyning ut fra disse tallene.
    Og når det gjelder Pioneer er det det samme - det er oppgitt snittforbruk , ved en gitt belastning. Og i tillegg så bruker Pio klasse-D , og disse er enda mer effektive enn vanlige klasse A/B forsterkere.
    Disse Pioneer receiverene er jo målt til å yte over 100w pr kanal med alle kanaler i drift ,og da sier det seg selv at maks strømtrekk er langt mer enn 330 W.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev i forrige innlegg - det er ikke MAX forbruk som er oppgitt på Yamaha , og dette som står bakpå kan ikke brukes til noen ting.
    Du kan ikke lese hvem som har størst strømforsyning ut fra disse tallene.
    Og når det gjelder Pioneer er det det samme - det er oppgitt snittforbruk , ved en gitt belastning. Og i tillegg så bruker Pio klasse-D , og disse er enda mer effektive enn vanlige klasse A/B forsterkere.
    Disse Pioneer receiverene er jo målt til å yte over 100w pr kanal med alle kanaler i drift ,og da sier det seg selv at maks strømtrekk er langt mer enn 330 W.
    Det var da f.. at de skal i tilfelle lage dette så innviklet å sammenligne.... Da er vel kanskje det riktigste å sammenligne i: 8 ohm 20HZ-20KHZ 0,05% 2ch drive
    på de forskjellige for å få et inntrykk av "Power" da?
    Er det ikke mulig å finne tall på strømforsyning noen steder? Eller kan dette vurderes noe ut fra 2 ch dataene?

Beklager hvis dette er "oppgulp" fra eldre tråder..

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da f.. at de skal i tilfelle lage dette så innviklet å sammenligne.... Da er vel kanskje det riktigste å sammenligne i: 8 ohm 20HZ-20KHZ 0,05% 2ch drive
    på de forskjellige for å få et inntrykk av "Power" da?
    Er det ikke mulig å finne tall på strømforsyning noen steder? Eller kan dette vurderes noe ut fra 2 ch dataene?

Beklager hvis dette er "oppgulp" fra eldre tråder..
    Å sammenligne 20 - 20khz i to kanaler er jo en reel måling ja.
    Det beste er å se på uavhengige målinger , slik som her :http://www.soundandvision.com/catego...ceiver-reviews

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sammenligne 20 - 20khz i to kanaler er jo en reel måling ja.
    Det beste er å se på uavhengige målinger , slik som her :http://www.soundandvision.com/catego...ceiver-reviews
    Takk for link, der var det grundig gjennomgang av produktene. Synd de ikke har testet flere... Du vet ikke om flere lignende nettsider av dette kaliber?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

X4000 har vel 11 kanaler..

Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen Vis post
    X4000 har vel 11 kanaler..

At den har 11 høyttaler-terminaler betyr IKKE at den har 11 kanaler.
    Den har 7 innebygde forsterker-trinn som kan benyttes samtidig - Yamaha 2030 har 9.

Men ser at den har 11.2 kanals pre-out , så det er mulig den kan prosessere 11 kanaler hvis man kobler til ekstra effekt-trinn ?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for link, der var det grundig gjennomgang av produktene. Synd de ikke har testet flere... Du vet ikke om flere lignende nettsider av dette kaliber?
    Her er en tysk side med en del målinger http://audiovision.de/index.php?id=70&cat=av_0

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *jeg* hadde valgt Yamaha 2030 eller 3030. Men jeg er bekjennende tilhører av Yamaha (etter å nettopp vært på lydjobb på Yamaha CL5 digital miksepult...)

Som jeg skrev i min tråd som TS refererte til, så var mitt møte med Audyssey en kalddusj. Jeg har ingen problemer å forstå at Audyssey kan fungere godt for mange, og for meg virker det som det beste og enkleste systemet når du tar det ut av boksen, gjør en måling og så er man ferdig. Ingen mer tweaking. Og det er akkurat det jeg misliker med det: Man kan ikke justere EQ og andre småting selv. Man kan velge mellom flat og natual(? - eller hva det var), men ingenting mer. Når Audyssey så tar for hardt i korrigeringen av de ellers avrundede B&W diskantene, så blir det for mye av det gode. For å få det jeg vil ha, så kunne jeg ha gått over på Audyssey PRO, men hadde krevd en mye dyrere receiver (som må være installer ready) og det krever PRO kitet i tillegg.

Yamahas YPAO RK bommer ofte og jeg har fortsatt å høre perfekt lyd med en YPAO justering. Men det man taper på en litt dårligere RK, får man igjen i muligheter til å gjøre slik man vil. Yamaha lar deg endre på innstillingene etter YPAO/RK er kjørt og kan man fikse lydbildet i etterkant. Dersom man har viljen og evnen til å skru på PEQ filter, så kan man få akkurat den lyden man vil ha med Yamaha.

Nå banner jeg kanskje i kirken, men jeg hadde store problemer med å høre forskjell på forsterkerene (Yamaha, Denon, Onkyo) når de ble kjørt i direct. Jeg klarte heller ikke påvise målbar forskjell på det som kom ut av mine HT. Min påstand er at konstruksjonsmessig er forsterkere så godt konstruerte at det er veeelig marginale forskjeller mellom merker. De er alle veldig gode. MEN: Dette var på lavere volum (75-80dbC). Jeg kan tenke meg at mer interessante ting skjer med lyden når man trøkker på slik at drivertrinnet blir mer ulinært og strømforsyningen begynner å knele. Men jeg testet aldri dette.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en tysk side med en del målinger http://audiovision.de/index.php?id=70&cat=av_0
    Her virket det som om det var mange detaljerte tester. Skulle ønske jeg kunne få tilgang til flere. Men ser ut som må kjøpes, og jeg klarer ikke å få tilgang til disse... Har du fått dette til?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her virket det som om det var mange detaljerte tester. Skulle ønske jeg kunne få tilgang til flere. Men ser ut som må kjøpes, og jeg klarer ikke å få tilgang til disse... Har du fått dette til?
    Nei har ikke det - har ikke prøvd så veldig heller....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål til, muligens OT:
    Ut fra det du sier Midas, hva er grunnen til at vi bør kjøpe 3030 ?
    Hvor mye dårligere er 2030 ?

Eller er 2030 likeens som 3030 lydmessig, den er bare en forenklet utgave med litt mindre effekt, en annen DAC, cinema dsp 3d istf hd3, 7.2 pre out istf 11.2 ??

Som vi vet er det samme manual på de to, og de to bruker også samme "kasse"...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Marantz SR7007 eller Yamaha RX-A2030
    By Holtet in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 01-06-2014, 18:50
  2. Ny forsterker, evt Denon X4000. Makspris 7000,-
    By jeppfi in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 01-05-2014, 07:44
  3. audyssey spm på denon x4000
    By magstaff in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 14
    Siste melding: 12-29-2013, 19:10
  4. Onkyo TX-NR929 eller Yamaha RX-A2030 ?
    By Kelben in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 09-18-2013, 23:30
  5. Noe info om Sony X4000
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 0
    Siste melding: 06-06-2008, 21:25

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg