Trenger tips til forsterker/receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger tips til forsterker/receiver

For et par år siden kjøpte jeg DALI IKON 6 MK2. Høyttalerne brukes både til film og musikk. Jeg har en sub fra Philips, og til film høres kombinasjonen grei ut. Men når jeg spiller musikk er det heller dårlig, og ved avspilling av vinyl må jeg nesten skru på full styrke for å få litt nivå (og det er ikke veldig høyt). Receiveren (Philips VSX 1016) jeg i dag har ser ikke ut til å ha store nok muskler for å dra frem potensialet i høyttalerne. Lånte hjem en NAD effektforsterker fra Hifiklubben, som de mente ville gjøre susen. Men det gjorde det ikke. Vurderer nå å kjøpe en helt ny receiver, en som har tilstrekkelig med kraft for å drive høyttalerne. Noen der ute som har tips til hva jeg trenger? Helst ikke dyrere enn 10.000 kroner.

På forhånd takk!

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er stor tilhenger av Yamaha sine Aventage receivere. De har godt (elektronikk)design og har god lyd. Du får en RX-A2030 til _litt_ over 10k. Det er en 9.2 receiver med 140W per kanal. Den burde klare å drive HT-dine. Du får RX-A1030 til 9k. Den har 7.1 kanaler og "bare" 110W per kanal. Jeg har 1020 og jeg er utrolig fornøyd.

Men det høres ut som du kanskje kun har et stereoppsett med sub. Da er kanskje en 2 kanals receiver med lyd for pengene?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kunne vært interessant å høre hvilken NAD du lånte med hjem (som ikke ga deg nok kraft), og hvor stort rom du har.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for raske svar! Jeg kjører 7.1-oppsett i og med at dette også er hjemmekinoen. Jeg lånte en NAD C275BEE. Rommet er ca 40 kvadratmeter. Men sofagruppa er plassert 3-4 meter unna tv og høyttalere.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et eller annet er riv ruskende gale hvis en 275 ikke klarer å drive Ikon6. Det har jeg hørt selv at går veldig fint.

Hvis ikke 275 er stor nok så er det vel ikke noen hjemmekino recivere i prisklassen 20k eller under som er store nok. Men tror problemet ligger et annet sted hvis du ikke får godlyd med 275.

Har noen enkle spørsmål:
    - Er det kun vinyl du har brukt som Musikkilde?
    - Dersom ja, har du Riaa trinn? Dersom ikke så vil du ikke få nok gain utifra platespilleren din til å spille høyt. Noe som kan forklare hvorfor det ikke blir nok volum.

- Kunne du tegnet opp en enkel skisse? evt bilde av stuen og plassering?

Jeg tror det er en dårlig plassering også som kan være årsaken. Har hatt mine Ikon 6 i to forskjellige rom som regel, og det er det 2 helt forskjellige høyttalere. I det ene rommet låter de konge, i det andre bare middelmådig med lite bass.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stusser også litt på at du ikke opplever at det blir høyt nok, selv om du riktignok har en ganske stor stue. Det rimer i utgangspunktet ikke.

Reciveren din Pioneer VSX-1016 har såvidt jeg kan se ikke innebygget RIAA-trinn, så hvis du ikke har dette separat så er det 99% sikkert det som er problemet ditt (som Ostemannen påpeker ovenfor). Har du testet med andre musikk-kilder enn platespiller?
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen!

Jeg bruker en Riaa-boks fra NAD, en tidligere variant av denne. http://www.hifiklubben.no/Products/n...sterker-62908/ . Når jeg spiller av CD eller radio er lydnivået langt bedre. Men også med CD savner jeg klangen, dybden og den varme lyden jeg vet disse høyttalerne leverer. Interessant poeng med dårlig plassering. Det kan jo selvsagt hende. Nå har jeg imidlertid ikke så mange alternativ for å plassere de annerledes slik stua vår er. Jeg skal tegne en skisse etter jobb, skanne den inn og legge det ut her sånn at dere kan se hvordan alt er plassert i forhold til hverandre.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en skisse (ikke helt skarp. Men målene fra linja der høyttalerne står til sittegruppa er 2,5 meter og avstanden mellom høyttalerne er 3 meter.
    Trenger tips til forsterker/receiver-oppsett-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Trenger tips til forsterker/receiver-oppsett-jpg  

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sitter jo svært skjevt på anlegget da? Det vil jo gi dårlig stereoperspektiv og generelt dårligere lyd enn anlegget i utgangspunktet kan prestere.

Hvis stuen i seg selv er 40kvm, og du i tillegg har en stor åpning ut til kjøkken/spisestue, så har du jo også svært mye areal å fylle med lyd. Men nesten uansett så er det litt mystisk at du ikke opplever at det blir høyt nok når du kun sitter 2.5m unna, hvis du ikke forventer lydnivå tilsvarende konsert da. Dog litt avhengig av hva du mener med at det ikke er høyt nok. Er det virkelig for lavt, eller er det mer at du savner f.eks nok bass?

Du sier også at du savner lyden du vet disse høyttalerne leverer. Hvor har du hørt høyttalerne levere det, og med hvilket utstyr?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig at C275 ikke klarer å gi lyden et løft. Den er mer en stor nok til å gi deg bunn i Ikon6. Kan jo være reciverekombinasjonen, og plasseringen av anlegget i forhold til der du sitter som ikke er helt 100%

Ser på tegningen at du sitter veldig skjeivt, og mest sansynligvis ikke får noe av refleksjonsbassen bra den høyttaleren som er lengst unna. Har du muligheter til å flytte anlegget på den andre veggen, og ha sofagruppe i motsatt side av rommet? Slik du har det nå vil nok det meste av bassen være samlet bak spisestuen et sted...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stua er innredet sånn at det ikke gir så mange muligheter til alternativ måte å sette opp møblene. Jeg var innom Hifiklubben flere ganger og hørte gjennom ulike høyttaler-alternativer, og lyden disse høyttalerne ga der, var en helt annen enn det jeg opplever hjemme. Jeg har kanskje ordlagt meg litt feil når jeg sier at lyden ikke er høy nok. Men lyden fra platespiller er påfallende mye lavere enn f.eks cd og radio. Og som jeg tidligere skrev, savner jeg dybden, varmen og klangen i høyttalerne. Skal gjøre et forsøk med å flytte høyttaleren som er lengst unna, nærmere center. Kanskje det hjelper. Takk for gode innspill og tips. Jeg er lutter øre

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er stuen 40kvm med eller uten spisestuen? Skal man tro målene på tegningen din er ikke stuen mer enn 12-16 kvm? Eller er ikke veggene tegnet inn rett i forhold til hvordan høyttalere og sofa står?

Opplever du kun at lyden er for slank / mangler varme, eller er det også for skarpt / mye i toppen, altså i diskanten? Hvordan er stuen innredet?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kjørt noen romkorreksjon fra reciveren(mikrofonkallibrering) ?
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en grunn til at jeg ikke ble arktekt. Tegningen er nok ikke riktig på mål, men illustrerer mer forholdene i rommet og plasseringa til høyttalerne. Tok litt i da jeg sa at stua var 40 kvadratmeter. Jeg iberegnet også kjøkkenet Stua, inkl. spisestue er rundt 30 kvadratmeter. Jeg synes lyden oppleves flatt og endimensjonal. Stuen er innredet med en hel vegg som er fylt av bøker fra gulv til tak. Veggen på motsattside er vindu med gardiner og sofaen, og bak ligger altså spisestua. Jeg har kjørt mikrofonkalibrering. Som tidligere nevnt, synes jeg filmlyden er bra, den er rett og slett rå. Men den er flat når jeg spiller musikk.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forsøkt å kjøre uten romkorreksjonen påslått når du spiller musikk? Dette heter vel Stereo direct eller noe sånt på den forsterkeren. Pass på / sjekk at subwooferen fortsatt spiller med.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ha forsøkt å kjøre stereolyd uten noen slags form for kalibrering. Hvis forsterkeren ha Pure direct. Forsøk å spille musikk med den innkoblet. Kan være noe dynamisk kompresjonsfilter som er påslått(dynamic eq) eller noe slikt. Dette kan man prøve å slå av, da det kan forringe lydkvaliteten i stereo. Filmer oppleves som regel fett, frodi de har et overdrevent lydspor og man får hjelp av 5+1 høyttaler, men på musikk som skal spilles i 2+1 kanaler(+1 pm man har sub) så kan det låte tamt, om ikke reciveren husker innstillinger for hvær enkelt lydmodus...

Som forsøkt sagt:
    1 slå av alt av korreksjon.
    2 Sjekk at høyttaler level er lik på begge fronter
    3 sjekk at ingen dynamisk kompressjon er på når man spiller i stereo
    4 sjekk at høyttalerne står på Large og at crossover er stilt på 40hz(altså fulltone)
    5 Sjkekk at reciveren sender bass til både høyttalere og sub når den er påslått(på noen recivere så kutter de low-pass til frontene om man har subwoofer, men dette kan slås på som regel...

Lignende tråder

1. Trenger noen tips til forsterker og hjemme kino receiver
    By Jan88 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 08-10-2013, 21:39
  2. trenger tips til receiver
    By Tore Andre in forum Generelt audio og HiFi
    Siste melding: 11-25-2012, 20:02
  3. Trenger konkrete tips ang forsterker/receiver.
    By qhalsen in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 10
    Siste melding: 02-22-2010, 20:38
  4. Trenger tips om Receiver..
    By Plutoo in forum Receivere/forsterkere
    Siste melding: 03-31-2007, 10:42
  5. Hvilken Receiver - Trenger tips/råd!
    By Egil_M in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 11
    Siste melding: 10-08-2003, 19:29

Stikkord for denne tråden