Denon AVR 1905 - inntrykk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon AVR 1905 - inntrykk

Da var nyervervelsen i hus, koblet opp, innspilt og bedømt bra nok til å beholdes.

Her er mine erfaringer så langt - til glede (?) for andre som vurderer denne som et alternativ.

Den er brukt sammen med Pioneer DVD-656A (dvd/sacd/dvd-audio) og Monitor Audio 7 høyttalere (små stativ-høyttalere). Jeg har ikke brukt den i surround-oppsett bare i stereo. I tillegg har også tidvis en Eltax Atomic-10 sub (billig, men ikke bra ) vært påslått.

Mitt utgangspunkt var å erstatte gammelt utstyr fra tidlig 80-tall (!), med ønske om ok lyd og mulighet for oppgradering til surround. Jeg ønsket mest mulig oppdatert prosessering og full pre-in (pga SACD) og -out for oppgradering til "ordendlige" effekttrinn. Jeg ønsket derfor ikke å legge for mye vekt på recieverens effekt-del. Da en boks med 7.1 og full pre- støtte ble mulig å kjøpe for ca 3500 tenkte jeg at tida var kommet for å investere.

Har koblet DVD-spilleren opp med coax-digital og stereo analog til "CD" på recieveren, pre-out til pre-in og optisk-digital + composit-video til "DVD" på recieveren.

"Software"/brukergrensesnitt:
    Det virker på meg som om om Denon har gjort det meste riktig her. Hver inngang "husker" siste valg, digitale innganger kan tilordnes ønsket enhet, man kan velge å koble ut prosesseringskretsløpene ("direct" funksjon) og dimme funksjonen for displayer virker slik jeg liker det (jeg har valgt å dimme display helt - det slår seg på i ca 3sek hver gang man forandrer innstillinger - inklusive volum - for så å slå seg av igjen). Nivå og distanse kan stilles for de enkelte kanaler, men dette må gjøres uten hjelp av automatikk. Ikke minst så kobles høyttalere automatisk ut når man setter i hodetelefoner. Recieveren har on-screen menyer. Fjernkontrollen er OK, men ikke mer. Når man bruker pre-in inngangene kobler man utenom recieverens prosesseringskretsløp og må dermed bruke oppsett på kilden for å korrigere for nivå/distanse på kanalene.

Lyd:
    Dette var faktisk en positiv overraskelse! Både perspektiv, detaljering og "sjel" i musikken ble mye bedre enn forventet. Selfølgelig (?) -sammenlignet med f.eks Primare A20 (som jeg også nylig har hørt en del på) når den ikke helt opp.... Recieveren er oppgitt til 7x80W med 2 kanaler i drift (forøvrig en snodig måte å oppgi effekt - hvordan kan en ha 7x80W med bare 2 kanaler ?) og det virker som om dette holder i massevis for mine MA7 høyttalere (som er det neste som skal byttes - kanskje til BEL?) i stereo. MA7 er litt "skarp" i diskanten - dette ble avhjulpet en del med dette opsettet. Øvre mellomtone (kvinnelig vokal) er i mine ører meget bra! Full kontroll i det som finnes av bass fra mine små kasser.

Test med Sub
    Setter på Red Hot Chilipeppers - hmm litt lite "driv" - slår på A10 uups fikle 10 minutter med subnivå - se det ja det ble moro, men jeg vil vel ikke karakterisere det som HiFi. Uansett et "hav" bedre enn med sub'en koblet via høynivå innganger på mitt gamle utstyr.

Konklusjon:
    Ut fra mitt behov om lyd til å leve med fram til nye høyttalere og evntuellt effektrinn kommer i hus synes jeg er dette et godt valg. For å få vesentlig bedre lyd, må jeg også vesentlig opp i pris. Av det jeg har hørt på virker det som om det fort blir snakk om 3 ganger prisen før det lydmessig er verdt det. (Jeg har ikke hørt Yamaha's recievere).

Det glemte jeg nesten - det er ikke vifter i denne .....

Ståle.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er få recievere i denne prisklassen som har så heftige effektrinn at de trenger viftekjøling. :wink:

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, klar over at få i denne prisklassen er utstyrt med vifter - det var mest en reaksjon på at "noen" ville selge meg et derverende merke som trenger det til sine "ekte" watt....

(Om noen skulle være i tvil så er jeg av den oppfatining at vifter ikke har noe i hifi utstyr å gjøre - uansett prisklasse).

Ståle

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sws
    Jada, klar over at få i denne prisklassen er utstyrt med vifter - det var mest en reaksjon på at "noen" ville selge meg et derverende merke som trenger det til sine "ekte" watt....

(Om noen skulle være i tvil så er jeg av den oppfatining at vifter ikke har noe i hifi utstyr å gjøre - uansett prisklasse).

Ståle
    He he, skjønner...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •