audyssey spm på denon x4000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

audyssey spm på denon x4000

hei håper noen kan hjelpe meg med ett par ting jeg lurer på med x4000 og oppsett

annlegget står i l stue og består av: klipsch rf82, rc64, definitive (bak) og ingen subwoofer.
    effektforsterker: parasound 5250.

jeg har kjørt audyssey oppsett og leker med div settings inne på audyssey.

spm1)
    det er stor forskjell på audyssey flat(ganske laber bass)og hvis jeg kopierer audyssey flat inn på graphic eq uten å gjøre noen justeringer!
    hvorfor det?skal ikke det være en urørt kopi?

og ser på grafen at det er skrudd ned betraktelig på 63hz på frontrekka ellers ganske jevnt på 125hz 250hz 500hz og oppover...(både på audyssey og audyssey flat)

uansett en riktig opptur bassmessig å bare kopiere flat over på graphic eq.

spm2)
    mister jeg noen av"fordelene" med audyssey hvis jeg bruker graphic eq eller
    er alt likt bortsett fra at en justerer frekvens?vil liksom bruke fordelene med audyssey xt32 når jeg først har det

hadde denon 3808 og der var jeg fornøyd med bassen etter autooppsett på vanlig audyssey ,mens på x4000 er audyssey litt kjedelig bassmessig syntes jeg.Bytte tilbake er ikke noe jeg vil da detaljer,romfølese++var ganske oppsiktsvekkende opplevelse på x4000 i forhold til 3808!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tpper om du kalibrer mot såkalt 'flat', så vil den justere eq imot resonanser i rommet og dermed senkning i bassen for at lyden i selve rommet helst da skal ha en rettere frekvens gang.

Dette er ofte sett på som litt småkjedelig lyd (syns det selv) og gjør som du og korrigerer denne opp igjen etter min personlge smak.

Spm2 kan jeg ikke svare på siden jeg verken har denon eller en auddyssey receiver, men om du mener det høres bedre ut så har du vel lov
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja bassen ble plutselig mye mer morsom på graphic eq .
    men kan ikke bruke dynamic eq når den står på grapic eq..men etter litt testing kom jeg fram til at dynamic eq hadde noe for seg ved lavere volum og ikke på det volumet jeg har på når jeg ser film(nærmere referansevolum)

leste litt rund det å kopiere audyssey flat over på graphic eq og forstod det slik at dette er ikke en tro kopi av flat men en mye grovere versjon, som igjen kansje gjør at frekvensene ikke blir like mye justert ned...det går sikkert på bekostning av selve lydkvalliteten ,men klarer ikke å høre forskjell annet enn bedre bass. har jeg forstått det riktig ?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha forsøkt meg en del med audessy osv. så konkluderte iallefall jeg med at den ødela og fjernet mer en den hjalp... Kjører helt uten romkorreksjon, og sverger til det... Eneste jeg har brukt den til er avstander på høyttalerne...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kopien er bare en veldig forenklet versjon av det Audyssey gjør.

DynamicEQ er nesten en nødvendighet, men om man bruker den så funker Audyssey som tenkt. Hvilke targetkurver har du tilgjengelig i X4000? Flat, og ?
    De påvirker uansett ikke bassen, det er avrulling i toppen som påvirkes av den kurven.

Hvordan har du plassert mikrofonen når du målte Audyssey? Det er ganske kresent på plassering og støy for å bli optimalt, men det kan bli virkelig bra om man treffer riktig.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er viktig å gjør tingene ordentlig med Audyssey ja. Få mikrofonen vekk fra reflekterende flater, min 60cm, bruk helst stativ så er mye gjort. Og at det er stille er og viktig for et bra resultat. Slurver man her og bare slenger micèn en plass blir det dårlige greier.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Den kopien er bare en veldig forenklet versjon av det Audyssey gjør.

DynamicEQ er nesten en nødvendighet, men om man bruker den så funker Audyssey som tenkt. Hvilke targetkurver har du tilgjengelig i X4000? Flat, og ?
    De påvirker uansett ikke bassen, det er avrulling i toppen som påvirkes av den kurven.

Hvordan har du plassert mikrofonen når du målte Audyssey? Det er ganske kresent på plassering og støy for å bli optimalt, men det kan bli virkelig bra om man treffer riktig.
    Jeg bruker selv Audissey Flat her hos meg, blir altfor mye bass dersom jeg velger DynamicEQ synes jeg..
    Har Denon 3808a og Dali 5005

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tyder på at ting ikke er helt på G når det blir for mye bass med DynEQ. Hos meg blir det fyldig og fint selv om det er lavt, og akkurat passe når det er høyt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tyder på at ting ikke er helt på G når det blir for mye bass med DynEQ. Hos meg blir det fyldig og fint selv om det er lavt, og akkurat passe når det er høyt.
    Det er mye mulig, bruker dette som et rent stereooppsett uten sub etc..
    Høyttalerne står ca 25 cm fra bakvegg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey pleier å være veldig bra på å få spesielt bassen bra, når ting er gjort riktig.

Et par tips:
    Mikrofonstativ
    Stille i rommet under måling. Skru av varmepumpe, projektor, vaskemaskinen osv.
    Første måling i sweetspot, i ørehøyde
    To målinger 30cm til høyre og venstre for sweetspot.
    Tre målinger 30 cm foran sweetspot, midten, 30cm venste og 30cm høyre
    To målinger 15 cm foran og 15cm til høyre og venstre for sweetspot

Med disse enkle tingene gir du Audyssey gode betingelser for å finne riktig løsning. Og husk å la Audyssey stå på en stund, gjerne noen uker slik at du "venner deg av" med den gamle lyden du er vant med. Etter et par uker skrur du av Audyssey og ser hva du syns da.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok takk for råd men må spørre..hvorfor er dynamic eq nesten en nødvendighet? er ikke det bare en funksjon for å forbedre lyden ved lavt volum og ikke ved høyere volum?
    problemet mitt med bruken av mic er kansje at sofaen(sweetspot) står inntil vegg i en l stue på 27kvm(+ åpen løsning til gangen). jeg kan ikke forandre særlig på dette og sweetspot blir da 30-40cm fra denne veggen bak sofaen...dette kludrer kansje til for audyssey?

og jeg har riktignokk ikke brukt stativ til mic men bygde opp med puter og tok kalibreringen slik: sweetspot,50cm til høyre,50cm til venstre,40cm foran sweetspot,+resten innenfor disse målene slik at det dannet en halvsirkel.. blir jo kansje dumt å kalibrere med micén 60cm fra vegg når hodet mitt konstant er 20-30cm fra dette punktet?tebker liksom at bassen kansje blir bedre slik men hva med romfølesen,surroundeffekter,plassering av personer og effekter osv vil ikke disse tingene da lide ?

targetkurvene er audyssey,audyssey flat,audyssey byp.L/R ,graphic eq og audyssey off.

det skal nevnes at på min gamle 3808 var ikke dette med bass noe problem..
    min opplevelse av targetkurvene er slik:

audyssey med dynamic eq : veldig fornøyd med surrroundeffektene,romfølesen,plassering av lyder og lydeffekter og ok basstrykk men savner det i bunnen de litt lavere frekvensene

audyssey byp.L/R: etter mye fram og tilbake hører jeg ikke noe spesiell forskjell på lyden annet enn ALT for mye bass og får ikke stilt ned nokk med mulighetene på denon x4000...

audyssey flat: 0 bass ellers ok

graphic eq(kopiert audyssey flat)ikke tuklet med ,bare kopiert over:bra trøkk akkurat slik jeg vil ha det.lyden er bra dog kansje litt mer rett i trynet/skarpere på visse lyder.. akkurat nå syntes jeg denne settingen gir totalt best lyd.

etter autoppsett går jeg på audyssey measurements results og bassen er skrudd ned hele -13-16db rundt 63hz! center og bak er mye jevnere..(+-4-5db)men dette får jeg ikke tuklet med...når jeg kopierer flat over på graphic eq er jo dette en grovkopi og dbnivå er derfor jevnere på 63hz og gir meg tydelighvis bassen jeg vil ha.

kunne ønske jeg kunne brukt audyssey men med bassen jeg får med graphic eq...

hadde jeg bare hatt sub så kunne jeg skrudd opp lfe volumet på den..er dette løsningen?

takk for hjelpen sålangt
    Sist endret av magstaff; 12-29-2013 kl 03:28

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har også vært inne på tanken om at jeg har vendt meg til en viss type lyd og må avvennes, forstår det.
    men til mitt "forsvar" fikk jeg en skikkelig wow opplevelse på lyden bortsett fra dette med bass..og i førsten nøt jeg bare lyden og testet masse filmsekvenser...tenkte at jeg skulle +litt på bassen senere..men dette viste seg å bli en utfordring når en ikke har sub lenger..

(titter litt på svs sb13 ultra i dette øyeblikk evnt 2 stk sb12nsd)
    Sist endret av magstaff; 12-29-2013 kl 03:27

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfordringen her er nok at du er veldig vant til å ha veldig mye for mye bass, iom at du sitter kliss oppi veggen. Audyssey selv anbefaler faktisk å måle fremfor sweetspot i disse tilfellene. Det er begrenset hvor mye Audyssey "får lov" å dempe, og inntil veggen slik får du ofte langt mer løft enn det.

Har du ikke nubbesjans til å få dratt fram sofaen 30cm engang?

Puter under mikrofonen er ikke anbefalt, da du kan få rare effekter. Har fått noen svært merkelige målinger med mikrofon på pute. Anbefaler en "hard" løsning. En løsning er to tomme bruskasser og en plankebit.

Men uansett vil nok den største utfordringen her være at du er vant til ALT for mye bass. Bruk Audyssey og la det spille en god stund. Så går du tilbake og hører hvor overdreven og pløsete bassen din var før.. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfordringen her er nok at du er veldig vant til å ha veldig mye for mye bass, iom at du sitter kliss oppi veggen. Audyssey selv anbefaler faktisk å måle fremfor sweetspot i disse tilfellene. Det er begrenset hvor mye Audyssey "får lov" å dempe, og inntil veggen slik får du ofte langt mer løft enn det.

Har du ikke nubbesjans til å få dratt fram sofaen 30cm engang?

Puter under mikrofonen er ikke anbefalt, da du kan få rare effekter. Har fått noen svært merkelige målinger med mikrofon på pute. Anbefaler en "hard" løsning. En løsning er to tomme bruskasser og en plankebit.

Men uansett vil nok den største utfordringen her være at du er vant til ALT for mye bass. Bruk Audyssey og la det spille en god stund. Så går du tilbake og hører hvor overdreven og pløsete bassen din var før.. :-)
    jeg kan dra ut sofa 10 cm fra vegg også skal jeg låne meg fotostativ til mic så får jeg se da..

du sier det er begrenset hvor mye audyssey "får lov" å dempe...men de demper iallefall mer på audyssey xt32...enn på xt siden jeg reagerer på bassen...men jeg skal gjøre som du anbefaler å prøve ut audyssey ett par uker etter denne runden med autooppsett.
    det er jo absolutt bass der,men skulle gjerne fått tuklet litt mer med innstillingene og øket med noen db rundt 60-70hz og nedover..

men har jeg rett hvis jeg forstår det slik at med subwoofer kan jeg kjøre audyssey og senere gå inn på subvolum og bare justere opp 3-6db ?har litt håp om at dette er løsningen(kostbar løsning men..)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå har jeg forsøkt div fremgansgmåter med micèn og kom frem til en bedre løsning takket være råd her på forumet
    jeg satt første måling litt fremfor sweetspot,og jobbet meg rundt derfra i en firkant.
    jeg fjernet også nakkestøttene bak sofa og flyttet sofa 8cm ut fra vegg..

dette ble overraskende mye bedre!bassen er ikke overdreven men det trykker til når hulken løper bortover asvaltenkan gledelig informere om at resten av lydbildet er som tidligere også

takk for hjelpen !nå tror jeg dette blir bra

Lignende tråder

1. Room EQ/Audyssey Denon AVR-3808
    By Speedfight2 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 08-24-2012, 17:13
  2. Denon 3312 og kalibrering med Audyssey DSX
    By tommy_sn in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 10-14-2011, 21:16
  3. Audyssey Pro til Denon 4311-Erfaringer og tips?
    By WALL-E in forum Kalibrering/tweaking
    Siste melding: 04-17-2011, 16:59
  4. Denon 2808. Et par spørsmål om audyssey
    By Zebulon in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 7
    Siste melding: 02-10-2009, 11:09
  5. Audyssey oppdatering til Denon AVP og AVR Eiere
    By meridian861 in forum Receivere/forsterkere
    Siste melding: 10-04-2008, 10:20

Stikkord for denne tråden