Kjøpe forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe forsterker

Jeg har per i dag to ganske ok Dali gulv-høyttalere, en ditto 12" aktiv sub og Denon 275RD.

Er gira på å bytte ut sistnevnte, og tenkte det lureste sikkert ville være å søke tips her.

Key points:
    Spiller stort sett lyd via TV (UE46ES8005). TV-en har også optisk ut.
    Har ikke DAC. (Trenger jeg det?)
    Utseendet har litt å si. Lysere er bedre enn mørkere, men ser den fin ut er det nok greit.
    Anlegget står ikke et lydmessig bra rom. Ene høyttaleren står en meter fra et hjørne i stua.

Er denne bra f eks?

http://www.finn.no/finn/torget/annon...ery=forsterker

Alle tips og tanker tas imot med takk!
    Sist endret av HaalloJa; 12-22-2013 kl 14:23

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ha valgt en reciver med HDMI. En stor fordel hvis men ønsker å få koblet alt med minst mulig kabler. Nyere recivere har også innbygget Spotify/airplay(om man har slike epledingser) og da slipper man å kjøre dette fra tv som kanskje lydmessig ikke er den beste løsningen. F.eks en slik en: http://www.hifiklubben.no/Products/d...eceiver-59172/

Du har også denne om du er i budsjetthjørnet. Ville ha gått for den istedet for en utrangert en til 1500spenn iallefall http://www.hifiklubben.no/Products/d...eceiver-59168/
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Trenger egentlig ikke receiver (altså radio), bare forsterker, men det er kanskje vanskelig å få det ene uten det andre. HDMI-inn og ut virker lurt. gitt at lyden ville blitt dårligere om jeg spilte all lyd med optisk ut fra TV heller enn via HDMI. Er det tilfelle?

Skjønner det som at jeg da kan koble ChromeCast direkte til forsterker, forsterker gjør sitt med lyden og sender bildet videre med HDMI til TV. Riktig? Og samme når jeg ser TV fra Get-boks. Tipper jeg da dropper å se noe via smart-funskjoner på TV, men i så fall ville jeg brukt optisk ut fra TV til forsterker, riktig?

Gjør det noe om forsterkeren er 5.1 når jeg bare har et 2.1 system?

Om jeg ender på 1500 eller 3000 kroner er ikke så viktig, men med dårlig lagt opp stue uten behov for å spille ekstremt høyt, vil jeg gjette at å bruke veldig mye mer på forsterker kanskje er litt bortkastet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.hifiklubben.no/Products/a...sterker-61251/

Vil å spille lyd gjennom optisk på den i lenken gi dårligere lyd enn x1000-receiveren?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=45686378

Eller denne på motsatt (?) side?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På surroundreciverne har man via den samme hdmi kabelen som man kobler i tvn noe som heter Audio Return Channel(ARC) Dette gjør(om tv har det) at du kan sende lyden fra tvn til reciveren via hdmi. Altså trenger du ikke bruke optisk for å få lyden fra tv til forsterker såfremst at både forsterker og tv har ARC. Som regel har tv en hdmi som støtter arc.

Den Argon forsterkeren blir nok litt puslete, pluss at den har veldig begrenset med innganger.
    Onkyoen er forsåvidt grei utstyrsmessig til prisen, men Denon har langt bedre menysystem -enklere å sette opp-

I og med at du kjører 2.1, så går det jo an å se på andre forsterkerløsninger som feks:http://www.hifiklubben.no/Products/d...osystem-50263/ Da kjører du optisk fra tvn, og du slipper masse utganger du kanskje ikke blir åp bruke. Spørs selvfølgelig hvilke Dali gulvhøyttalere du har, slik at ikke forsterkeren blir for liten her da

Men ingen problem å kjøre surroundreciver på 2.1. Man stiller dette inn i oppsettet på reciveren. Og som sagt: Fordelen er mindre fram og tilbake med kabler. Alt kan gå igjennom surroundreciveren
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kompaktanleggreceiveren du lenker til tror jeg kanskje er litt svak, virker ikke som om den er særlig sterkere enn min gamle Denon (40W vs 30W uten at jeg vet om det betyr allverden).

Det som virker best ut fra tråden her er en Denon surround-forsterker med HDMI inn og ut pluss DAC. F eks x1000.

Høyttalerne er noe a la Dali 505, og har sikkert egentlig ikke vondt av å bli byttet ut de heller. Tips tas imot med takk her også. Vil det være lurt å skaffe senterhøyttaler også? Har plass til det, men har ikke noen lur måte å få bakhøyttalere på.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.finn.no/finn/torget/annon...rchQuery=denon
    sammen med ett par Dali lektor 6, skulle det bli. bra, event senter og bakhøyttalere hvis du skal ha kinolyd

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buggs Vis post
    http://www.finn.no/finn/torget/annon...rchQuery=denon
    sammen med ett par Dali lektor 6, skulle det bli. bra, event senter og bakhøyttalere hvis du skal ha kinolyd
    Dette er en meget god reciver, og storebroren til x1000, så den ville jeg gått for Dali Lektor 6 er som "buggs" sier også et godt valg med tanke på oppgradering/bytte av høyttalerne du har.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Dette er en meget god reciver, og storebroren til x1000, så den ville jeg gått for Dali Lektor 6 er som "buggs" sier også et godt valg med tanke på oppgradering/bytte av høyttalerne du har.
    Ok. X2000 ser ut som en god investering. Dali Lektor 6 er beskrevet hos hifiklubben med: "Beregnet for litt større rom og litt kraftigere lydtrykk. "
    Det høres ikke helt fulltreffer ut siden jeg ikke har et veldig stort rom og sjelden spiller veldig høyt.

Kan Zensor 5 være et godt alternativ? Den i hvitt er noe frøkna definitivt vil like bedre. Og jeg har sub å supplere med. Det virker ganske topp etter egen research. Billig også.

(Zensor 5)

Evt Ikon 5 MK2. Virker ikke like optimal ift frøkna, men er kanskje en mye bedre høyttaler?

(Ikon 5 MK2)
    Sist endret av HaalloJa; 12-23-2013 kl 21:10

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HaalloJa Vis post
    Ok. X2000 ser ut som en god investering. Dali Lektor 6 er beskrevet hos hifiklubben med: "Beregnet for litt større rom og litt kraftigere lydtrykk. "
    Det høres ikke helt fulltreffer ut siden jeg ikke har et veldig stort rom og sjelden spiller veldig høyt.

Kan Zensor 5 være et godt alternativ? Den i hvitt er noe frøkna definitivt vil like bedre. Og jeg har sub å supplere med. Det virker ganske topp etter egen research. Billig også.

(Zensor 5)

Evt Ikon 5 MK2. Virker ikke like optimal ift frøkna, men er kanskje en mye bedre høyttaler?

(Ikon 5 MK2)
    Jeg har gitt helt beng i slike anbefalninger, og har da dytta Mentor 6 og mentor vokal inn på et område som kan raust beskrives som 10m2. Og synes dette fungerer utmerket.

Jeg kan selvsagt hatt masse flaks og eller at jeg ikke veit bedre.
    Men man kan jo f.eks se dette hos BEF som har mer membran areal i sin kino enn mange offentlige kinoer med mange mange flere kvadrat meter.

Kort sagt finner man ikke en fasit på høytaler og rom, men ofte kan en mindre høytaler være lettere og plassere, er jo også en større sjangse at de ikke har allverdens fleksibilitet til plassering når man har lite rom. Selv startet jeg med et bart rom og disse 2 høytalerne og største konsesjonen var at jeg ville se lerretetbak høyyalerne, resten har fått plass deretter, har til og med dytta alt av elektronikk ut på kontoret og forer kabler via et høl i veggen...

Sånt som skjer når man ikke har noen bedre halvdel som sier 'Nei, skjerp deg nå'.

Det har kanskje ikke så mye med selve rom størrelsen og gjøre, men heller hvordan du kan plassere de i det og man famler desverre litt i måfå om man ikke kan teste høytalerne selv i heimen.

Ok lang og stort sett off topic kommentar fra min side lykke til og God Jul!
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har man lite plass kan kan zensor gjøre en god jobb, men ikke vær redd for rom str lektor 6 kan spille fint i rom på ca 15 kvm og att de er lett drevene sammen med en bra forsterker gjør att du kan spille lavt å få bra lyd. men klart det en nok lettere å få kona til å like Zensor serien, og bruker du en bra sub så får du bra med bass også.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zensor 5 er en god og dynamisk høyttaler som spiller imponerende i forhold til størrelsen. Ikon 5 er fysisk samme størrelsen, men spiller desto bedre, men koster dog også en del mere. Er jo tross alt 1000 lappen ekstra om du skal ha den i hvit tilogmed. Zensor 5 ville kanskje være verd og prøve om dama vil ha en hvit høyttaler

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setupen blir x2000+Zensor 5+12" sub. Mange takk for hjelpen til dere alle!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker videre og lurer på utvide til 5.1.

Vil det funke å bruke Dali concept 1 som bakhøyttalere og Zensor senter? Noe spesielt jeg må ta hensyn til?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beholder Dali 505'ene en stund til, ny forsterker gjorde (virkelig!) susen. Kjøpte Zensor Vokal senterhøyttaler, og leter nå etter rimelige og diskret bakhøyttalere.

Tenker naturlig nok i retning Dali Concept 1, Dali STILE eller Dali Zensor 1 for å holde Dali-linja... MEN noe enda mindre som Micropod SE eller noe passer kanskje enda bedre? Tenker at bakhøyttalere ikke er veldig viktige, så at de er diskret og lette er kanskje viktigst.

Tanker?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer me flott oppsett
    Ville kanskje sett litt på Fazon mikro. Perfekt som bakhøyttaler

http://www.hifiklubben.no/Products/d...yttaler-61559/

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du vil ha noe dama liker så burde du sjekke opp dynavoice f4 bakhøyttalerene! De er hvite, pene å se på og spiller veldig bra! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zleepyme: Kongetips, men litt dyrt. Holder øynene oppe for tilbud på Fazon Mikro, skulle gjerne hatt fire stk til bak og side

Fant Dali STILE i hvitt til 1300kr inkl frakt og slo til. Tror det vil passe bedre til resten av oppsettet enn Dynavoice FX-4, pluss at den er litt mindre. Men bra øko-tips!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali stile er en flott side/bakhøyttaler

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Kjøpe høytalere og forsterker.
    By Nobody951 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 11
    Siste melding: 03-04-2012, 23:30
  2. Bør jeg kjøpe ny forsterker?
    By tuttaadolf in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 02-05-2011, 21:07
  3. Kjøpe ny forsterker fra Kina, MA KT-88?
    By Pycno in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 12-17-2009, 01:32
  4. Kjøpe ny/brukt 7.1 forsterker.Hva er bra?
    By Sizedoesmatter in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 8
    Siste melding: 02-07-2007, 01:33
  5. Kjøpe forsterker i USA... HJELP!!!!
    By nuddi in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 4
    Siste melding: 04-23-2005, 21:02

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg