steroanlegg ødelagt som følge av lynnedslag

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

steroanlegg ødelagt som følge av lynnedslag

Anlegget virker igjen
    Sist endret av jovisk; 12-27-2013 kl 15:40

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt om jeg forstår spm ditt... Om det er verdt å ta det på egenandelen kommer an på verdien på anlegget. Hva som gjør en reparasjon mulig kommer an på hva som er ødelagt. Om du har en annen forsterker (eller kan låne en) så kan du sjekke om høyttalerne er ødelagt. Om de spiller som normalt er det "bare" forsterker som er ødelagt. Om den kan repareres må nesten noen som kan kikke på den avgjøre.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lynnedslag er uforutsigbare greier. Er det stereoen som er gått? Isåfall kan du være heldig at det bare er sikring, eller strømforsyning.
    Det som gjør lyn så uforutsigbart mhp hvor mye skade det forårsaker er dels høy spenning og dels at spenningsøkningen kommer svært fort - ofte kan det gjøre skade før sikringen går...
    Dvs en kan risikere at ledningsbaner og komponenter på kretskort er helt eller delvis brent av. Derfor kan det fort krever mye tid å kvalifisere graden av skade og reparere => billigere å kjøpe nytt.

Har du elektronisk utstyr du ønsker å beskytte så er det beste å kjøpe overspenningsvern - de inneholder komponenter (thyristorer) som reagerer raskt nok til å beskytte mot lynnedslag. De ser ut som og koster ikke stort mer enn vanlige grenuttak.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf Vis post
    Lynnedslag er uforutsigbare greier. Er det stereoen som er gått? Isåfall kan du være heldig at det bare er sikring, eller strømforsyning.
    Det som gjør lyn så uforutsigbart mhp hvor mye skade det forårsaker er dels høy spenning og dels at spenningsøkningen kommer svært fort - ofte kan det gjøre skade før sikringen går...
    Dvs en kan risikere at ledningsbaner og komponenter på kretskort er helt eller delvis brent av. Derfor kan det fort krever mye tid å kvalifisere graden av skade og reparere => billigere å kjøpe nytt.

Har du elektronisk utstyr du ønsker å beskytte så er det beste å kjøpe overspenningsvern - de inneholder komponenter (thyristorer) som reagerer raskt nok til å beskytte mot lynnedslag. De ser ut som og koster ikke stort mer enn vanlige grenuttak.
    Hvis du tror at et grenuttak med overspenningssikring og som ikke koster stort mer enn et uten kan sikre mot lynnedslag så tror du på julenissen - kjekt i disse tider . Noe av det bedre på markedet kan nok hjelpe hvis det er tordenvær i nabolaget, men nedslag - nei. Det beste er nok det som installeres av proffe, men du vil aldri være helt sikker.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg byttet ut det gamle sikringsskapet til et med overspenningsvern, og ifølge elektrikeren som gjorde det kan jeg nå se på tv når det lyner uten at det skal bli ødelagt. Har ikke fått testet om det faktisk stemmer da men jeg har iallfall mer tro på det enn sånne billige grenuttak med vern.

Newcomer Yosh81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz Vis post
    Jeg byttet ut det gamle sikringsskapet til et med overspenningsvern, og ifølge elektrikeren som gjorde det kan jeg nå se på tv når det lyner uten at det skal bli ødelagt. Har ikke fått testet om det faktisk stemmer da men jeg har iallfall mer tro på det enn sånne billige grenuttak med vern.

Det er heller ikke noe å teste ut. Jeg hadde aldri fulgt denne elektrikerens råd. Du kan ikke sikre deg helt sikkert mot lynnedslag.
    Dersom lynet finer ut at det skal inn i anlegget ditt, så kommer det seg dit uansett. Og da vil det mest sannsynlig gjøre stor skade samme hva du finner på.
    Det sikreste er å dra ut kontakter..
    Audiolab M-DAC - Trafomatic Experience Elegance Integrated - Tannoy 638 upgraded
    Nyfrelst på rør.
    Fantaserer om Tannoy DC8T i Dark Walnut.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yosh81 Vis post
    Det er heller ikke noe å teste ut. Jeg hadde aldri fulgt denne elektrikerens råd. Du kan ikke sikre deg helt sikkert mot lynnedslag.
    Dersom lynet finer ut at det skal inn i anlegget ditt, så kommer det seg dit uansett. Og da vil det mest sannsynlig gjøre stor skade samme hva du finner på.
    Det sikreste er å dra ut kontakter..
    Jepp, vil det inne så gjør det som nissen: http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikk...artid=10134059

Lignende tråder

1. TV drept av Lynnedslag, trenger erstatning
    By Neccer in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 08-19-2011, 21:07
  2. Rimeleg steroanlegg
    By kazzkizz in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 11-12-2010, 18:05
  3. TV ødelagt i dag pga lynnedslag, trenger ny
    By Henrikr in forum TV-apparater
    Svar: 7