Samsung BD-E5500 + Onkyo = Info i display viser ikke DTS-HD Master 5.1/7.1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samsung BD-E5500 + Onkyo = Info i display viser ikke DTS-HD Master 5.1/7.1

Denne tråden har sitt utspring i en annen tråd:
    http://avforum.no/forum/showthread.p...c-Rim-%28BD%29

Det startet med litt usikkerhet rundt lyden i Pacific Rim. Er det DTS-HD Master 5.1 eller 7.1?

For å gjøre en lang historie kort - jeg finner ikke ut av det med den infoen jeg har i displayet på min Onkyo 3009.

Jeg har rippet min egen BD-plate for streaming med en mediaspiller og da rapporterer Onkyoen DTS-HD Master 5.1:

Samsung BD-E5500 + Onkyo = Info i display viser ikke DTS-HD Master 5.1/7.1-o_02-jpg

Dette stemmer veldig bra med hva infoen under ripping viser. Den engelske lyden er 5.1 og ikke 7.1:

Samsung BD-E5500 + Onkyo = Info i display viser ikke DTS-HD Master 5.1/7.1-o_01-jpg

Jeg tenkte at det kunne være en mulighet for at rippen kunne vise noe annet enn originalplaten, så jeg sjekket displayet også ved avspilling av BD-plate rett fra BD-spiller. Da fikk jeg følgende info i displayet:

Samsung BD-E5500 + Onkyo = Info i display viser ikke DTS-HD Master 5.1/7.1-o_04-jpg

Altså hva er dette? Jeg skal villig innrømme at jeg ikke har satt meg spesielt godt inn i hvordan Onkyoen viser audio data. Men... PCM 2.0? Er det noen litt klokere hoder enn meg som kan forklare meg hva som foregår?

Det kan vel ikke være at BD-spilleren (Samsung BD-E5500) ikke takler DTS-HD Master 7.1? Er det virkelig mulig all den tid den bare skal bitstreame lyden?

Ja, om det er 7.1 da... Om det er 5.1 så blir jo ikke det heller vist, så kanskje det er BD-spiller /+ DTS-HD Master som er problemet.

Vennlig hilsen forvirret
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Samsung BD-E5500 + Onkyo = Info i display viser ikke DTS-HD Master 5.1/7.1-o_01-jpg   Samsung BD-E5500 + Onkyo = Info i display viser ikke DTS-HD Master 5.1/7.1-o_02-jpg   Samsung BD-E5500 + Onkyo = Info i display viser ikke DTS-HD Master 5.1/7.1-o_03-jpg   Samsung BD-E5500 + Onkyo = Info i display viser ikke DTS-HD Master 5.1/7.1-o_04-jpg  
    Sist endret av RuneW; 12-20-2013 kl 13:11

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post
    Ja, om det er 7.1 da... Om det er 5.1 så blir jo ikke det heller vist, så kanskje det er BD-spiller /+ DTS-HD Master som er problemet.
    For det første så viser jo displayet 5.1 så det blir jo vist.. (du skrev kansje feil her) For det andre tror jeg ikke det er onkyoen som er problemet. Om du trykker home knappen på fjernkontrollen og audio->info eller info->audio så får du litt mer info enn hva som kommer opp i displayet. F.eks hva som blir matet inn og hva som kommer ut. Men utifra rippen din så ser det jo ut som discen har bare 5.1 på eng, så det stemmer sikkert det.

Ang orginal disk i bd spiller og 2.0 pcm så er det nok bd-spilleren som har skylden her vil jeg tro.. For det første ville jeg gått inn i audio menyen på discen og sett at det står riktig der at den spiller av ønsket spor. Eller bruk "audio knappen" på bd fjernkontrollen for å skifte spor. Får du fortsatt 2.0 pcm så bruker du home knappen og går på audio info igjen så ser du hva den får inn.. Står det 2.0 er det jo rimelig greit.. Du må inn i menyen på bd spilleren å rote litt.. Den støtter foresten DTS-HD MA 7.1 etter hva jeg kan finne på nett.. Men alt i alt tror jeg ikke "feilen" skyldes onkyoen, den viser nok riktig så lenge du har satt den til straight decode (tror jeg det het) på Dolby og DTS materiale. Lykke til!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av strike Vis post
    For det første så viser jo displayet 5.1 så det blir jo vist.. (du skrev kansje feil her)
    Mulig jeg har uttrykt meg litt klønete, men ved avspilling av rip via mediaspiller har ting fungert akkurat som forventet hele veien med 100% korrekt og forventet info i receiver-displayet.

For det andre tror jeg ikke det er onkyoen som er problemet. Om du trykker home knappen på fjernkontrollen og audio->info eller info->audio så får du litt mer info enn hva som kommer opp i displayet. F.eks hva som blir matet inn og hva som kommer ut. Men utifra rippen din så ser det jo ut som discen har bare 5.1 på eng, så det stemmer sikkert det.
    Jeg har gjort som du sier (tror jeg, for det var en litt lenger vei til denne infoen) og dette er hva jeg får:

Avspilling av rip:
    Samsung BD-E5500 + Onkyo = Info i display viser ikke DTS-HD Master 5.1/7.1-o_06-jpg

Direkteavspilling fra 3D BD:
    Samsung BD-E5500 + Onkyo = Info i display viser ikke DTS-HD Master 5.1/7.1-o_05-jpg
    (beklager dårlig kvalitet, men bildet ble tatt med mobil, gjennom en 3D-brille...)

Jeg kan ikke skjønne annet enn at receiveren hardnakket påstår den får et 2.0 signal inn?

Ser det er valgt THX Cinema ut her, men det skal vel ikke ha noe så på hva den rapporterer av signal inn?

Ang orginal disk i bd spiller og 2.0 pcm så er det nok bd-spilleren som har skylden her vil jeg tro.. For det første ville jeg gått inn i audio menyen på discen og sett at det står riktig der at den spiller av ønsket spor. Eller bruk "audio knappen" på bd fjernkontrollen for å skifte spor.
    Trykker jeg Audio-knappen på BD-spilleren, får jeg som forventet valgene mellom de forskjellige lydformatene på plata. Dessverre er det ikke den helt store informasjonen jeg ser i disse valgene. Standardvalget er noe ala "DTS-HD MSTR Multichannel", noe som kan være mye forskjellig, men ganske sikkert ikke 2.0

Så ståa er:

1. BD-spilleren påstår at den forer receiver med DTS-HD Multichannel
    2. Receiveren påstår den får PCM 2.0 fra BD-spiller

Får du fortsatt 2.0 pcm så bruker du home knappen og går på audio info igjen så ser du hva den får inn.. Står det 2.0 er det jo rimelig greit.. Du må inn i menyen på bd spilleren å rote litt.. Den støtter foresten DTS-HD MA 7.1 etter hva jeg kan finne på nett.. Men alt i alt tror jeg ikke "feilen" skyldes onkyoen, den viser nok riktig så lenge du har satt den til straight decode (tror jeg det het) på Dolby og DTS materiale. Lykke til!
    Ja jeg trenger tydeligvis lykke til...

Jammen godt jeg så godt som aldri bruker BD-spilleren. Den blir bare brukt til 3D og det blir sjelden brukt. Jeg synes raske bevegelser/kaotiske scener i 3D rett og slett ikke fungerer i hjemmekinoen. Den eneste gode 3D-filmen jeg har sett er Legends of Flight der de rolige scenene ser helt fantastisk ut i 3D.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Samsung BD-E5500 + Onkyo = Info i display viser ikke DTS-HD Master 5.1/7.1-o_05-jpg   Samsung BD-E5500 + Onkyo = Info i display viser ikke DTS-HD Master 5.1/7.1-o_06-jpg  
    Sist endret av RuneW; 12-20-2013 kl 11:08

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekka Pacific Rim 2d disken min også, og ja, denne hadde bare 5.1 etter hva jeg kan se

Pacific Rim:
    Samsung BD-E5500 + Onkyo = Info i display viser ikke DTS-HD Master 5.1/7.1-pf-jpg

Og testa med Oblivion sånn for sikkerhets skyld
    Oblivion:
    Samsung BD-E5500 + Onkyo = Info i display viser ikke DTS-HD Master 5.1/7.1-oblivion-jpg

Og her kommer det klart opp med alle 7 kanalene opp i displayet.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Samsung BD-E5500 + Onkyo = Info i display viser ikke DTS-HD Master 5.1/7.1-pf-jpg   Samsung BD-E5500 + Onkyo = Info i display viser ikke DTS-HD Master 5.1/7.1-oblivion-jpg  
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Sjekka Pacific Rim 2d disken min også, og ja, denne hadde bare 5.1 etter hva jeg kan se

Og testa med Oblivion sånn for sikkerhets skyld
    [...]
    Og her kommer det klart opp med alle 7 kanalene opp i displayet.
    Ok, da kan vi i alle fall slå fast at det ikke er 7.1 på 2D disken da. Det KAN selvsagt være annerledes på 3D-disken. Hadde du giddet å sjekke dette også?

Sannsynligvis er dette også 5.1 og da har min manglende info i receiver-displayet overhodet ingen ting med 7.1 å gjøre og trådtittelen blir misvisende.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har den hjemme så jeg kan ta en sjekk hos meg og....bra bunndrag i alle fall selv om handlingen er.....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk akkurat en noe overraskende mail fra Samsung...

Sitat Opprinnelig postet av Rune
    Hei, jeg har en BD plate som etter sigende skal ha DTS-HD Master 7.1-lyd.

Men når jeg spiller av denne med Samsung-spilleren får jeg bare opp PCM 2.0 i displayet på receiveren min (Onkyo 3009). Vet dere om det er begrenset støtte for dette formatet på Samsung-spilleren?
    Sitat Opprinnelig postet av Samsung
    Beklager denne spilleren stötter ikke dette.
    Husk at du må også ha et hjemme kino system som stötter dette, eller höytallere til det.

Litt usikker på hvordan jeg skal tolke dette svaret for å si det mildt... trodde de jeg spurte om BD-spilleren kunne gi meg 7.1 lyd alene?
    Sist endret av RuneW; 12-20-2013 kl 12:13

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke skjønne annet enn at receiveren hardnakket påstår den får et 2.0 signal inn?
    Ja, ser slik ut så det er nok BD spilleren som har skylden.

Litt usikker på hvordan jeg skal tolke dette svaret for å si det mildt... trodde de jeg spurte om BD-spilleren kunne gi meg 7.1 lyd alene?
    Hehe.. Utalelsen der ble jeg også usikker på hvordan man skulle tolke..

Men jeg sitter å leser i manualen nå, jeg kan ikke finne spesifikt at den støtter DTS-HD Master 7.1, men den støtter hvertfall DTS-HD Master. Eneste jeg ser i manualen med refereanse til 7.1 er at den støtter "up to 7.1 ch" om man velger å sende PCM.. Du er sikker på at spilleren er satt opp til å bitstreame? Om den er det, så kan jeg ikke annet en konkludere med at den ikke støtter bitstreaming av DTS HD Master 7.1 og sender 2.0 pcm ut..? Men den burde jo kunne downsample til 5.1 i det minste da syns jeg hvertfall..

Jeg ville tatt meg en runde i setup menyen på spilleren en siste gang hvertfall og sjekket at ting er att opp riktig, men vet jo aldri om noen har vært å rotet heller..

Edit: Bilde av side 32 i manualen
    Samsung BD-E5500 + Onkyo = Info i display viser ikke DTS-HD Master 5.1/7.1-20-12-2013-12-26-48-jpg
    Sist endret av strike; 12-20-2013 kl 13:30

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe - jeg må neste le. Jeg skrev en ny support-mail til Samsung, der jeg formulerte meg på en litt annen måte og skrev 5.1 istedenfor 7.1 siden jeg nå begynner å bli rimelig sikkert på at det er 5.1-lyd det er.

Sitat Opprinnelig postet av Rune
    Hei, jeg har en BD plate som har DTS-HD Master 5.1 lyd.

Men når jeg spiller av denne med Samsung-spilleren får jeg bare opp PCM 2.0 i displayet på receiveren min (Onkyo 3009). Vet dere om det er begrenset støtte for dette formatet på Samsung-spilleren?

Eller er det BD-spilleren som er feil innstilt så den bare sender PCM 2.0 ut? Spilleren er koblet til receiver med HDMI (og ikke noe annet).
    Sitat Opprinnelig postet av Samsung
    Dekodingsformaten som stöttes hvis du vil ha 7.1 lyd er Dolby true HD. DTS Hd masterlyd stötter bare 5.1 surround. Du må bruke hdmi kabel for å få noe form av surround, hvis du bruker optisk kabel mellom BD-spilleren och recievern får du kun 2.0-kanals PCM.

Jeg vet ikke hvordan du har dine enheter koblet nå, men hvis du tester å koble BD-spilleren till din reciever med HDMI-kabel, deretter stille in så att både lyd och bild kommer fra recievern så må du få det å fungera. Hvis du vil spille lydet i DTS så har du kun mulighet å få 5.1 surround, medan du kan få 7.1 via Dolby digital true HD
    Ut fra dette goddagmann-hostesaft-svaret skulle man ikke tro at de har lest spørsmålet mitt i det hele tatt... men det er vel samme kar som har svart og regnet med at jeg spurte om det samme som sist...

Når han skriver "DTS Hd masterlyd stötter bare 5.1 surround" så regner jeg han mener fra denne BD-spilleren? Det er jo ikke slik at det ikke finnes 7.1 DTS-HD Master (TorTorden får har detpå sin Oblivion-plate...).

Jaja...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg sitter å leser i manualen nå, jeg kan ikke finne spesifikt at den støtter DTS-HD Master 7.1, men den støtter hvertfall DTS-HD Master.
    Nå ser det vel ut til at det faktisk er 5.1 på plata så da burde vel egentlig ting ha fungert.

Jeg ville tatt meg en runde i setup menyen på spilleren en siste gang hvertfall og sjekket at ting er att opp riktig, men vet jo aldri om noen har vært å rotet heller..
    Hehe, noen kan muligens ha rotet ja (selv om vedkommende ikke kan huske å ha gjort noe med akkurat dette...)

Det nesten være noe som er galt satt opp i spilleren. Jeg får se om jeg kan tråkle med gjennom menyene i natt.

Om dere aldri hører noe mer fra meg i denne tråden så er det fordi jeg har klart å rote det til med innstillingene selv

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står på min at det er DTS-HD Master 5.1 på alt utenom Fransk der det er 7.1 !!?, og det stemmer med det jeg får på min Rotel. Har dog bare testet engelsk og fransk

Lignende tråder

1. Defekt display på Onkyo 875, løysing?
    By Tandstad in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 05-10-2011, 21:06
  2. NAD T753 (Manglende display info)
    By Lars J in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 22
    Siste melding: 04-14-2010, 11:05
  3. Svart display på Onkyo 805
    By Chrisonfire in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 08-24-2009, 12:07
  4. Dødt display på Onkyo 875