Onkyo TX NR 3010 - Viftestøy

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Onkyo TX NR 3010 - Viftestøy

Fikk denne i forrige uke, og er veldig fornøy lydmessig.

Men - den har en innebygget vifte som starter etter kort tid når jeg ser film (ikke TV eller musikk), selv om den bare benyttes til senter og bakhøyttalerne. Om jeg stopper filmen og skrur volumet ned til null, så går vifta allikevel helt til receiveren slås av. Og den støyer

Det er vel ikke meningen det skal være slik?
    3010 er ganske høy, så det er ikke mer enn ca 4 luft cm over receiver i racket. På alle sidene er det helt åpent. Kan det ha noe med dette å gjøre?
    Dette var surt, håper det er noen som vet hva som gjør at vifta går hele tiden, uansett volum.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse Onkyo reciverne går varme og trenger godt med lufting rundtom. Tror det er sånn at viftene slår seg på ved 65 grader, er i alle fall sånn på min 3008. Har hørt viftene to ganger tror jeg og da fikk den kjørt seg ordentlig, hørte de da heller ikke godt. Kan jo være det er noe galt med "termostaten".
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at de blir "relativt" varme..
    Ikke vært vant til dette med Pioneerene jeg har hatt tidligere.

Forsøkte først å slå av bildeoppskalering, men det hjalp ikke. Tok den så ut av racket - og satte den på gulvet - da forsvant viftestøyen!
    Så brukte gårdagen til å bygget om racket og flytte effektrinnet, slik at Onkyen fikk de foreskrevne 20 cm klaring over receiver. Nå er alt bare fryd og gammen. Kjempefornøyd med 3010'en.

Skal prøve å biampe den på frontene, for å se hvordan den står seg mot effekttrinnet (Cambridge 840W).
    Sist endret av Ultima; 12-17-2013 kl 21:43

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima Vis post
    Det stemmer at de blir "relativt" varme..
    Ikke vært vant til dette med Pioneerene jeg har hatt tidligere.

Forsøkte først å slå av bildeoppskalering, men det hjalp ikke. Tok den så ut av racket - og satte den på gulvet - da forsvant viftestøyen!
    Så brukte gårdagen til å bygget om racket og flytte effektrinnet, slik at Onkyen fikk de foreskrevne 20 cm klaring over receiver. Nå er alt bare fryd og gammen. Kjempefornøyd med 3010'en.

Skal prøve å biampe den på frontene, for å se hvordan den står seg mot effekttrinnet (Cambridge 840W).

du får gi et vink når du har fått prøvd dette, moro og høre Åsen det var i forhold til effekttrinnet..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis Vis post
    Disse Onkyo reciverne går varme og trenger godt med lufting rundtom. Tror det er sånn at viftene slår seg på ved 65 grader, er i alle fall sånn på min 3008.
    Oj, ante ikke at de hadde vifter engang. Kanskje ikke vifta i min 3009 fungerer? Den blir jo aldeles glovarm.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pøbb Vis post
    du får gi et vink når du har fått prøvd dette, moro og høre Åsen det var i forhold til effekttrinnet..
    3010 spiller så godt på B&W 804 Diamond, B&W CMC2 og Dali R0,8 (surround) alene, at den nesten gjør effekttrinnet til skamme. Og jeg hørte stor forskjell på effekttrinnet mot Pioneer SC LX75.
    Kan ikke si jeg hører den spiller dårligere uten effekttrinnet i det hele tatt, så bra er det. Så har plukket bort Cambridgen til jeg får nytt møbel, hvilket kan ta en god stund.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima Vis post
    3010 spiller så godt på B&W 804 Diamond, B&W CMC2 og Dali R0,8 (surround) alene, at den nesten gjør effekttrinnet til skamme. Og jeg hørte stor forskjell på effekttrinnet mot Pioneer SC LX75.
    Kan ikke si jeg hører den spiller dårligere uten effekttrinnet i det hele tatt, så bra er det. Så har plukket bort Cambridgen til jeg får nytt møbel, hvilket kan ta en god stund.

Er jo tøft det at den drar det så godt da

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ha kraftigere effekt da Kan ikke tenke meg at 3010 klarer å få ut potensialet til fulle i 804 som er relativt tungdrevne og fortjener godt med effekt.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post
    Oj, ante ikke at de hadde vifter engang. Kanskje ikke vifta i min 3009 fungerer? Den blir jo aldeles glovarm.
    Jeg hadde min 3007 rimelig lenge før jeg oppdaget at den hadde vifte. Det var etter at jeg hadde sett Robin Hood og hadde tenkt at i dag skulle jeg ha litt godt med lyd til filmen. Da var det bare en svak susing jeg ikke skjønte hvor kom fra som jeg ikke la merke til før filmen var ferdig. Hvis noen får viften til å gå ved å bare drive senter og bakhøyttalere mener jeg de enten har et helseskadelig høyt volum eller litt trangt med luft rundt receiveren.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis Vis post
    Må ha kraftigere effekt da Kan ikke tenke meg at 3010 klarer å få ut potensialet til fulle i 804 som er relativt tungdrevne og fortjener godt med effekt.
    Man bør ihvertfall benytte seg av de ekstra forsterkerne og bi-ampe dem. De færreste har vel 9 kanaler i bruk.
    Sist endret av Cax; 01-05-2014 kl 19:38 Begrunnelse: Få med sitat

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har merket vifta for første gang selv idag, etter at jeg fikk satt opp til 5.1 med ny Center å sett en 3D film med litt trøkk... da ble jeg var en viftelyd.. recivern står oppå racket nå så den har all verdens klaring over å på siden, men kan ikke si at viftestøyen er sjenerende da lyden er altid så høy at det ikke merkes Effektmessig så drar 3010 vertfall mine Focal Chrous 816V og Chorus cc800 Center som en drøm! Sib satelitter by the way, men disse kan drives med 9 volts batteri sikkert hehe! Kjempe fornøyd! og for de som ikke har sett det så er det kjempe tilbud på 3010 hos surround.no om dagen....

Lignende tråder

1. Onkyo 3010 vs Yamaha 3020
    By fasteddiefelson in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 18
    Siste melding: 06-27-2013, 22:02
  2. Apple TV via Onkyo 3010
    Svar: 2
    Siste melding: 05-29-2013, 22:26
  3. Onkyo 3010 eller 1010? + Bi-amping
    Svar: 14