12V trigger på Onkyo TX NR3010?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

12V trigger på Onkyo TX NR3010?

Da har jeg byttet ut Pioneer receiveren (SC LX 75) med en slik.
    Imponert så langt, men et par ting finner jeg ikke ut av.

Jeg har et eksternt effekttrinn tikoblet receiveren - og ønsker følgelig at denne skal slås av/på av receiver. På baksiden finner jeg to 12V utganger mrk Zone 2 og 3. Har Onkyo glemt av 12V triggerutgang til den sonen som er mest aktuell? I så fall er det ganske utrolig. Det skal ikke gå an. Visse ting forventer man er på plass i denne prisklassen.

Et par ting til. Stemmer det at Audyssey legger volumet i bakkanalene veldig høyt? Iallefall sammenlignet med MCACC. Ellers synes jeg det hørte bra ut på film. RK er selvsagt utkoblet på musikk.
    Samt, hvordan finner man dataene på RK?. Så man ser hva som er gjort. Noen som har erfaring med denne receiveren?

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg kjennskap til akkurat denne modellen, men hadde en 808 for en stund siden. På min 808 var også trigger utgangene merket med zone 2 og 3. Meg bekjent har ikke noen av onkyo modellene trigger utgang for main zone.. Men man får det til å funke for det.. Sånn halveis slik det er ment hvertfall. Du kobler bare til zone 2 f.eks så må man bruke fjernkontrollen til å aktivere enheten som skal trigges med å bruke zone knappen. Med andre ord vil det si at man ikke automatisk får slått på f.eks effektforsterker i det man trykker on knappen på fjernkontrollen, men man må aktivere zone 2 og trykke on for å slå den på. Samme når du skal slå av,da med standby knappen. Egentlig ganske teit, men det funker..

På min 808 var det heller ingen mulighet for å se kurven RK hadde tatt seg av, vet dog ikke om det er mulig på din modell.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima Vis post
    Da har jeg byttet ut Pioneer receiveren (SC LX 75) med en slik.
    Imponert så langt, men et par ting finner jeg ikke ut av.

Jeg har et eksternt effekttrinn tikoblet receiveren - og ønsker følgelig at denne skal slås av/på av receiver. På baksiden finner jeg to 12V utganger mrk Zone 2 og 3. Har Onkyo glemt av 12V triggerutgang til den sonen som er mest aktuell? I så fall er det ganske utrolig. Det skal ikke gå an. Visse ting forventer man er på plass i denne prisklassen.

Et par ting til. Stemmer det at Audyssey legger volumet i bakkanalene veldig høyt? Iallefall sammenlignet med MCACC. Ellers synes jeg det hørte bra ut på film. RK er selvsagt utkoblet på musikk.
    Samt, hvordan finner man dataene på RK?. Så man ser hva som er gjort. Noen som har erfaring med denne receiveren?
    Dette med at bakhøyttalerne virker høyt stilt kan kanskje ha noe med hvordan "dynamic EQ" er innstilt tror jeg.
    Kjenner ikke Onkyo så godt , men meget mulig at det ikke vises hva som er gjort med RK - det som er aller mest irritabelt er at man har nada muligheter for manuell finpuss.
    Men nå er det jo mange som skryter veldig av dette , så det er ikke sikkert behovet er så stort heller for alt jeg vet , men jeg liker det ikke helt kjenner jeg. Det er fort RK kan gå litt vel drastisk til verks - og det tyder det vel kanskje på siden du foretrekker "pure direct" til musikk?

Når det er sagt , så lønner det seg nok å forske litt mtp. kalibreringen.

Det med at trigger utgangen kun kan aktiveres med zone 2-3 virker jo veldig rart - har du sjekket manualen ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av strike Vis post
    Nå har ikke jeg kjennskap til akkurat denne modellen, men hadde en 808 for en stund siden. På min 808 var også trigger utgangene merket med zone 2 og 3. Meg bekjent har ikke noen av onkyo modellene trigger utgang for main zone.. Men man får det til å funke for det.. Sånn halveis slik det er ment hvertfall. Du kobler bare til zone 2 f.eks så må man bruke fjernkontrollen til å aktivere enheten som skal trigges med å bruke zone knappen. Med andre ord vil det si at man ikke automatisk får slått på f.eks effektforsterker i det man trykker on knappen på fjernkontrollen, men man må aktivere zone 2 og trykke on for å slå den på. Samme når du skal slå av,da med standby knappen. Egentlig ganske teit, men det funker..

På min 808 var det heller ingen mulighet for å se kurven RK hadde tatt seg av, vet dog ikke om det er mulig på din modell.

Du har rett på begge punkter, dvs. det er slik jeg fryktet. Ingen trigger på main zone. Jeg kan i og for seg leve med dette - slå på tokanals sluttrinnet en gang i døgnet, men hvordan kan Onkyo finne på noe så dumt som dette?

Er heller ikke mulig å lese av kurver på Audyssey, så vidt jeg kan se. Det er av eller på, ferdig. Her er Pioneer mye mer sofistikert - med muligheter til i korrigere alt, og opptil 6 ulike memories. Vel, det er alltid noe man savner på sin forrige receiver

Trøsten er at Audyssey i mine ører låter vesentlig bedre på film enn MCACC. Særlig bakkanalene har fått nytt liv.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima Vis post
    men hvordan kan Onkyo finne på noe så dumt som dette?
    Du kan så si, jeg klødde meg grundig i hodet selv. Men for min del var det ikke noe stress da jeg hverken bruker zone 2 eller 3, så isteden for å trykke på 1 knapp på fjernkontrollen var det bare og trykke 2 til for å få slått på/av effekt-trinnet. Men ja jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner tankegangen til onkyo her.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

Sitat Opprinnelig postet av strike Vis post
    Du kan så si, jeg klødde meg grundig i hodet selv. Men for min del var det ikke noe stress da jeg hverken bruker zone 2 eller 3, så isteden for å trykke på 1 knapp på fjernkontrollen var det bare og trykke 2 til for å få slått på/av effekt-trinnet. Men ja jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner tankegangen til onkyo her.

-Helt utrolig!! Har tx5010.... (hadde pioneer lx-83 tidl. og tok som en selvfølge at trigger var til maib.....9

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En helt alternativ løsning er å bruke en strømpadde med master/slave funksjon, det bruker jeg og fungerer greit. Setter receiver som master og effektforsterkerne som slaver, da går effektforsterkerne automatisk på når receiver blir slått på.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjølv 5008, og tok 12v trigger ut til main som ei sjølvfølge. Giganttabbe av Onkyo å ikkje ha dette. Etter kontakt med Onkyo, ser det heller ikkje ut som dette er noko Onkyo vil ha på sine seinare modellar.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du kan gjøre med 12v trigger er å legge inn zone 2/3 on/off (receiver AMP) i macrofunksjonene, slik at hvis du trykker my movie, my tv eller my music og all off så går det av seg.
    Men ja, det er helt håpløst at det skal være slik...

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick Vis post
    En helt alternativ løsning er å bruke en strømpadde med master/slave funksjon, det bruker jeg og fungerer greit. Setter receiver som master og effektforsterkerne som slaver, da går effektforsterkerne automatisk på når receiver blir slått på.
    Hei; hvor får jeg kjøpt en strømpadde? er lei av å slå på xpr-5 og onkyo pa-mc 5500 "manuelt"..��

Lignende tråder

1. Heftig pris på Onkyo NR1010 og NR3010
    By hendelsesloysa in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 6
    Siste melding: 02-25-2013, 12:00
  2. 12 volt trigger på Onkyo NR-807
    By Oyfinn in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 8
    Siste melding: 02-28-2012, 22:05
  3. diy 12v trigger?
    By space-ace in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 12
    Siste melding: 01-06-2009, 12:24
  4. 12v trigger
    By space-ace in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 12-21-2008, 17:29
  5. Trigger 12v
    By fersking in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 07-22-2006, 10:26

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg