Forskjellig "speaker level" på stereo og surround? (Onkyo 1010)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjellig "speaker level" på stereo og surround? (Onkyo 1010)

Hei, noen som vet om det er mulig å kjøre forskjellig nivå på høyttalerne på stereo og surround på en Onkyo 1010?
    Når jeg kjører film, så liker jeg å ha begge subbene i -4,5db Men på musikk vil jeg gjerne ha de i 0. Men synes det er litt tungvindt å gå gjennom menyen hver gang jeg skal endre dette.

Jeg klarer ikke finne noen instillinger for det i manualen, eller på forsterkeren.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan jo prøve "Audio adjust" -> "LFE Level". Fikk ikke noe fornuftig ut av denne innstillingen på min 818 da jeg prøvde å gjøre det samme som deg.
    "LFE Level

Dolby Digital*1, DTS *2, Multich PCM, Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, DSD*3
    `–Q dB, –20dB, –10dB
    , or
    0dB
    With these settings, you can set the level of the LFE (Low Frequency Effects) channel
    individually for each input sources. If you find that low-frequency effects are too loud when
    using one of these sources, change the setting to –20 dB or –Q dB.
    *1 Dolby Digital and Dolby Digital Plus sources
    *2 DTS and DTS-HD High Resolution sources
    *3 DSD (Super Audio CD) sources
    "
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se litt på det når jeg kommer hjem, men utifra det jeg leser her, så virker det som dette også kun justerer for kilden. Jeg vil at alle input kilder(pc, ps3, blu ray, osv) skal spille med -4,5 på film, og 0 på stereo.

Grunnen til dette er at jeg prøvde meg på å aktivere "Audyssey dynamic eq" og jeg likte det det gjorde med surround lyden, spesielt da ved litt lavere volum. Men bassen ble veldig boomy av det. Jeg synes også det fungerte greit på musikk, men skal justere videre etterpå. Lurer på om jeg skal kjøre mikrofon på nytt da jeg ikke gadd å stille gain på subben slik at jeg fikk 75db under målingene. Jeg kjørte målingene med 85db på subbene, så er kanskje det som forårsaker den meget overdrevne bassen?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10+db i bass kanalen kan fort bli heftig det er jo en dobling i lydtrykk ved 6db, så her har du vel nesten 4x mer lyd ut av subbene ved disse frekvensene enn med frontene.

Jeg har selv justert med vilje til og ha en ca +4 til +6db økning på subbene mine (de spiller i mono) men jeg har da satt frontene som store og de spiller da uten subber.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tor, mener du at du spiller 2 kanal stereo uten sub (fronter = large), mens på film (surrerundt) er med sub og fronter satt til "small"?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører ihvertfall alle høyttalerne i smal og med deling på 80hz både på film og musikk, dette er noe jeg alltid gjør da jeg så og si alltid synes det gir meg best resultat.

10+db i bass kanalen kan fort bli heftig det er jo en dobling i lydtrykk ved 6db, så her har du vel nesten 4x mer lyd ut av subbene ved disse frekvensene enn med frontene.
    Når jeg kjørte Audyssey etter at jeg koblet opp forsterkeren min, så fikk jeg beskjed om å justere gain på subbene slik at mikrofonen målte 75db. Jeg gjorde aldri dette, men den målte subbene til 85db så gikk jeg bare videre. Er det dette du mener med +10db? Altså at om jeg kjører subben i 0, så vil det fortsatt være +10 siden jeg i utganspunktet bare hoppet over dette med å justere til 75db under målingene?
    Sony DN1050 - XTZ 95 serie - BA RPS1000 - LG PM970T - PS3 - PS4 - HTPC - WIIU

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Tor, mener du at du spiller 2 kanal stereo uten sub (fronter = large), mens på film (surrerundt) er med sub og fronter satt til "small"?
    Nei så smart er ikke receivern min :\

Kjører nå med de samme innstillingene i surround (sentern er også satt til full range), pleide ellers før og hele tiden måtte gå inn i menyen og bytte til large på frontene for musikk, dette var nødvendig siden x-over i pioneern er med i pure direct om man har HDMI som kilde og jeg brukte da pc'n som musikk avspiller (jeg har nå fått på en sonos så det gjør jeg jo ikke lenger, hmm kanskje på tide og revurdere oppsett)

Pioneern har også kun en enkelt global setting for x-over så blir fort enten eller, ideelt hadde jeg kanskje prøvd med en x-over på frontene og senter på 40hz, Mentorene mine går jo nesten like mye ned i frekvens som de rimelige subbene mine så føler ikke jeg får noe spessielt utbytte av og ha de med på de kanalene, og jeg fikk ikke helt den sømløsheten jeg ønsket av M6 og Mentor vokal før jeg satte de alle sammen til full range (dog var ikke snakk om veldig mye)
    De er kanskje rate til ca 33hz eller noe, men mener at jeg målte de til og ha en ca 70db (med 75db target) helt ned til 25hz omtrent, er dog lenge siden jeg tok de målingene så skal ikke satte så alt for mye på det, det er dog dette jeg har kommet fram til høres best ut sånn ting er i dag.

Jeg har jo også en Antimode DSP som temmer ned en par peaker ifra subbene mine, og uten den hadde det ikke verdt mulig og spille så høyt som jeg gjør uten og druknet vekk i rom resonanser.

Sitat Opprinnelig postet av Arnesen1 Vis post
    Jeg kjører ihvertfall alle høyttalerne i smal og med deling på 80hz både på film og musikk, dette er noe jeg alltid gjør da jeg så og si alltid synes det gir meg best resultat.

Når jeg kjørte Audyssey etter at jeg koblet opp forsterkeren min, så fikk jeg beskjed om å justere gain på subbene slik at mikrofonen målte 75db. Jeg gjorde aldri dette, men den målte subbene til 85db så gikk jeg bare videre. Er det dette du mener med +10db? Altså at om jeg kjører subben i 0, så vil det fortsatt være +10 siden jeg i utganspunktet bare hoppet over dette med å justere til 75db under målingene?
    Vet ikke om du har et, men et DB meter er i min mening gull verdt for jeg har erfart at romkalibrering hos meg kan bomme på volum helt opp i 5db.
    Radioshacken fra avshop f.eks.

Pionneren min vil også kalibrere seg til 75db, siden jeg har to subber så kalibrerer jeg volum på disse manuelt, altså setter LFE kanalen til en DB, gjerne 0 og stiller da gain til db meteret sier ca 69-70db (jeg har jo to) på hver sub, når de begge da spiller skal de danne et samlet trykk på ca 76db, og da kan jeg styre volum på begge subbene med og justere på LFE sporet.
    Det er jo absolutt ikke uhørt og ha litt ekstra futt på subbene, men de kan fort drukne ut andre frekvenser og detaljer om de spiller for høyt, det er vel nettopp dette du merker når du spiller stereo og derfor du ønsker og dempe subbene.

Jeg liker jo at det rister godt i sofaen og drev og kjørte opp subbene for og oppnå ønsket effekt, men skjønte etterhvert dette egentlig ikke fungerte og man drukner ut mye av dynamikken om subbene er stilt for høyt.

Kort sagt, jeg ville kanskje justert volum på subbene med et DB meter manuelt så de sammen spiller i 75db, og så kjørt rom kalibrering på ny, så kan du etterpå manuelt finne et nivå du kan både se på film og høre på musikk.

På en annen side, det er en par ting som gjør at jeg aldril vil kunne ha en Onkyo, etter hva jeg leser her så kan man ikke etterkorrigere romkorreksjon (noe i min lille erfaring har dette alltid verdt nødvendig) og noe så enkelt og banalt som og justere volum på hver enkelt kanal enkelt, på Pioneern min så har jeg en egen knapp på fjernkontrollen som gir meg direkte tilgang til dette og første opsjonen der er nettopp LFE\SUB kanalen så og justere den er nesten like enkelt som og justere volum :P
    Rett og slett rart Onkyo ikke har det samme.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en annen side, det er en par ting som gjør at jeg aldril vil kunne ha en Onkyo, etter hva jeg leser her så kan man ikke etterkorrigere romkorreksjon (noe i min lille erfaring har dette alltid verdt nødvendig) og noe så enkelt og banalt som og justere volum på hver enkelt kanal enkelt, på Pioneern min så har jeg en egen knapp på fjernkontrollen som gir meg direkte tilgang til dette og første opsjonen der er nettopp LFE\SUB kanalen så og justere den er nesten like enkelt som og justere volum :P
    Rett og slett rart Onkyo ikke har det samme.[/QUOTE]Du kan justere meter, nivåer, delefrekvens osv etter romkorreksjon, hvis det var det du tenkte på? Du har også en slags quick setup knapp, som lar det hurtigjustere dsp, nivåer osv for hver ingang. Men du kan ikke justere forskjellige nivåer basert på hva slags signal som kommer inn. altså, stereo, dd, dts osv. Ikke som jeg har klart å finne ihvertfall :-)

Har desverre ikke eget DB meter, men har fått til gode resultater tidligere (som har jeg vært fornøyd med i det minste), uten, så jeg synes jeg burde få det til uten her også. Men klart, hadde sikkert blitt enda bedre om jeg hadde hatt hehe. ;-)

Men altså, nå har jeg prøvd å kjøre romkorreksjon 3 ganger til. Den første gangen gjorde jeg nøyaktig som instruksene sa, og stilte begge subbene til 75hz i følge den medfølgende mikrofonen.
    Dette ble helt ok på film, verken mer eller mindre. Litt slapt kanskje. Musikk ble håpløst. Jeg er glad i moderne musikk ala avicii, infected mushroom osv. Dette låt helt tamt, nesten ikke trykk i det heletatt. Jeg kjørte mikrofon igjen denne gang med subber til 80db. Dette ga ett godt resultat på film, men fortsatt for dårlig på musikk. så til 85db igjen, som var utgangspunktet. Her blir det aaaltfor mye på film, og det virker som at istedenfor at det blir større trykk, så blir det bare mer rumling og ukontrolert bass. Det samme gjelder på musikk.

Under disse målingene justerte jeg kun volum på subbene. og romkorreksjonens justeringer på sub nivå var fra -4 når jeg kjørte med 75db til -12 når jeg kjørte med 85db.
    Jeg gikk inn la alt i 0 som jeg pleier, da jeg ikke var fornøyd med forandringene den gjorde, satt riktig delefrekvens på høyttalerne (alle i 80hz). Men uansett hva jeg gjør så får jeg det ikke til å funke både for musikk og film.

De to tidligere forsterkerne jeg har hatt har begge vært Yamaha, jeg har aldri trengt å stille på subbene etter at jeg fikk de, jeg satt de til ti på tolv ca på volum, og det har fungert supert.
    Og jeg har alltid kjørt alle ht i 0 på yamaha. Dette har fungert både for film og musikk. Så jeg vurderer om jeg ikke får til dette, og returnere forsterkeren og gå for en ny Yamaha istedet.

Neste steg nå, blir å prøve med og uten Audyssey EQ. Til nå har jeg prøvd mest med den på "on" da jeg leser at det anbefales. Men det virker som det er denne som har hovedskyld i den overdrevne bassen. Om jeg skrur denne av etter at jeg har målt med subbene i "75db" så er det akkurat som om de ikke er på engang, det er minimalt med lyd i de, så det funker ikke.
    om jeg justerer opp volum på subbene til "ti på tolv" som jeg har kjørt tidligere så begynner det muligens å ligne på noe, men må teste litt mer før jeg kan si noe. Da med EQ i "OFF"
    Sist endret av Arnesen1; 12-07-2013 kl 16:00

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Update!

Har nå fått det jeg føler er ett godt resultat på film. Audyssey = Music, EQ=OFF
    Bassen ble mye "tørrere" og mindre bloated på denne måten, så det er det jeg kommer til å gå for.

Men sliter fremdeles på musikk, jeg er usikker på om det bare er dårlig inspillinger eller om kilden er for dårlig. (Spotify, Youtube osv).
    Men som sagt så hører jeg på mye elektronisk musikk, ala Avicii, Infected Mushroom, og annen "moderne musikk" av mangel på bedre ord. Og dette er jo musikk som er ment til å trykke litt ekstra i mellomgulvet, spesielt i festlig sammenheng. Men dette får jeg ikke til, lydbilde faller sammen, bassen renner ut og blir svak, og det hele låter rett og slett kjedelig/tamt. Har prøvd i vanlig stereo og med forskjellige dsp aktivert.

Lignende tråder

1. Er det mulig å få "virtuel surround" fra Onkyo TX-SR508?
    By svortevik in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 12-05-2012, 19:41
  2. Onkyo 905 problemer med lyd - kun "Stereo" gir hele lydbilde
    By Milzit in forum Receivere/forsterkere
    Siste melding: 11-12-2012, 17:33
  3. Svar: 11
    Siste melding: 09-03-2011, 23:54
  4. Hjelp: Hvordan stille "bass peak level"?
    By Bravo in forum Receivere/forsterkere
    Siste melding: 11-17-2005, 16:34
  5. Noen bra "entry level" anlegg?
    By buril2000 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 12
    Siste melding: 10-21-2004, 18:33

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg