Tips til brukt receiver + stereo forsterker til frontene. Billige.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til brukt receiver + stereo forsterker til frontene. Billige.

Hei. Jeg er helt ny på hjemmekino og tenkte å ha litt mer lyd i det nye huset. For en tid siden kjøpte jeg en Onkyo SR608 receiver etter å ha lest litt rundt og det var iallefall en anmeldelse som hadde overskriften " Høyoppløslig kruttønne". Medium lang historie kort, den låter dritt. Jeg tenker å returnere den og heller finne en annen brukt receiver som har pre ut og ampe frontene med en stereoforsterker som jeg også finner brukt. Min mini NAD/CDspiller som jeg kjøpte for åtte år siden låter finere enn onkyoen.

Er det noen som har tips til hva jeg bør se etter? Tviler på at jeg trenger hdmi 1.4 iom at 3D TV ikke er tingen min. Men greit hvis receiveren tar en del surround formater, bør låte ok. Trenger maks tre hdmi innganger. Må jo ha pre ut.

Stereoforsterkeren bør låte greit. Det er egentlig eneste kravet, bortsett fra at den bør kunne drive to Dali 800 som er frontene mine.

Tenkte å bruke maks 2500 kr pr bit. Er det noe der ute som man finner brukt som fungerer greit og ikke låter for ille?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen som har tips til ok brukt receiver og stereoforsterker?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smellyglove Vis post
    Jeg tenker å returnere den og heller finne en annen brukt receiver som har pre ut og ampe frontene med en stereoforsterker som jeg også finner brukt. Min mini NAD/CDspiller som jeg kjøpte for åtte år siden låter finere enn onkyoen.

Er det noen som har tips til hva jeg bør se etter? Tviler på at jeg trenger hdmi 1.4 iom at 3D TV ikke er tingen min. Men greit hvis receiveren tar en del surround formater, bør låte ok. Trenger maks tre hdmi innganger. Må jo ha pre ut.

Stereoforsterkeren bør låte greit. Det er egentlig eneste kravet, bortsett fra at den bør kunne drive to Dali 800 som er frontene mine.

Tenkte å bruke maks 2500 kr pr bit. Er det noe der ute som man finner brukt som fungerer greit og ikke låter for ille?
    Dersom du ikke har krav til nyeste teknologi, er det mye å hente på 3-4 år gamle toppklasse receivere. De har i allefall HDMI 1.3 og støtter Dolby TrueHD osv.

Er det Dali 800 forgjenger til Helicon 800 MKII? Fant lite om 'Dali 800', men om sistnevnte slekter på den, bør du til med noe mer enn en liten 608. Strengt tatt skal jo den kunne få noen lunde OK lyd fra den, er Ohm-innstilling osv riktig i receiver? 800 er vel 4 ohm.

608 er jo noen år gammel, dersom du nylig kjøpte den, kjøpte du den brukt? I så fall, er all innstillinger nullstilt og romkorreksjon kjørt på ny? Er lyden dårlig både med romkorreksjon aktivert og de-aktivert?

Denon har vel pre-out på flere av sine rimelige modeller, men hvilken effektforsterker de bør kjøres med osv, bør vel kanskje noen Dali-entusiaster svare på. Emotiva sin XPA-2 er jo svært populær.

Godt mulig du bør lufte problemstillingen i Dalitråden - http://avforum.no/forum/showthread.p...t=dali+klubben

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke uten videre bruke en stereoforsterker og en surround receiver separat om det er det du vil.
    Om du vil bruke en receiver til film, og en stereo forsterker til stereo, da må stereo forsterkeren ha Prosessor Inngang, da bruker du effektdelen i den når du ser film, og ellers fungerer den som en normal forsterker med stereo kilder koblet til.
    Om du bruker preout fra receiver til Main Inn på en integrert forsterker bruker du bare effektdelen i stereo forsterkeren, du kan ikke bruke den som en vanlig stereo forsterker samtidig.
    Så velg hellere en receiver med preout og en effektforsterker.....men det var kanskje også det du tenkte på å gjøre...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. De Dali 800 er ikke lett å finne info om nei. De er fra rundt 1995 iallefall. De har fem elementer. To som tar seg av det nedre registeret, en mellomtone, en diskant og en bånddiskant.

Jeg kjøpte 608'en som B-vare ja. Jeg trodde faktisk den var kraftig nok, men så feil kan man vel ta. Må skru laaangt opp for å få noe saft ut av den. Det fulgte ikke med noen målemikrofon. Men jeg tror ikke at det er romkorreksjon det står på. Det låter rett og slett platt og komprimert. Ikke noe luft eller dynamikk.

Men, jeg ble også usikker på hvordan dette kobles. Pre ut på receivere er pre alt ikke sant? Jeg kan ta de utgangene og koble på en integrert forsterker?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste du ikke svaret fra meg? En integrert forsterker må ha PreOut/MainINN terminaler om du vil bruke den som effektforsterker. Kjøp da heller bare en effektforsterker istedet for en integrert forsterker.
    Vil du absolutt ha en integrert forsterker som du kan bruke til stereo, og som effektforsterker ved film, da må den integrerte forsterkeren ha Processor INN, og det er ikke så mange integrerte forsterkere der har dette, og de koster mye mere enn 2500,- også.
    Så igjen, kjøp en effektforsterker.
    At du må skru mye opp på volum før du får høyere lyd trenger ikke bety noe egentlig, sånn er noen volum kontroller, det er IKKE et uttrykk for liten effekt egentlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du nullstillt reciveren-kjørt den tilbake til fabrikkoppsett? Kan jo være flust med variable loudness, og komprimerings piss som eg påslått. Da vil selv den dyreste reciveren låte dritt.
    Men uansett, så blir nok den litt i minste laget for å få god lyd ifra de Daliene. Surroundreciver med pre out og effekttrinn til 5000 kan godt hende hvis man er tålmodig og leter på finn.no. Ser det ligger effekttrinn helt nede i 15-1600 kroner, men hvor bra de er vet jeg ikke. Ellers så vet jeg at Nad sine integrerte forsterkere kan brukes som effekttrinn. Nadc326/356 har begge muligheten(henholdsvis 50 og 80 watt)

http://www.finn.no/finn/torget/annon...ry=denon%20avr
    Her har du en grei reciver. Kanskje du kan godsnakke med han, eller selge høyttalerne selv. iallefall en grei reciver til en grei pris
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det er en B-vare bør du nullstille den - http://www.eu.onkyo.com/en/videos/fa...her-57264.html

Hva legger du i å skru langt opp?

På 608 skal du muligens kunne velge mellom 'relative' og 'absolute' volumstyring. Første går normalt fra -81dB til +18dB, hvor 0dB er det høyeste en bør spille. Mens sistnevnte går fra 0 til 99, hvor 82 er det høyeste en bør spille - tilsvarer 0dB. Det skal da vise '82Ref', i displayet og THX-indikatoren vil lyse.

Hvor langt unna er du fra å nå '0dB' eller '82Ref'?

Setup -> Miscellaneous -> Volume Setup. I 'Volume Setup', endre 'Volume Display' fra 'Absolute' to 'Relative' dersom den ikke er valgt allerede.
    Dette er en beste volumstyringen å forholde seg til, etter min mening.

Har du forresten vært inne i 'Speaker settings' og valgt at du har store høyttalere - 'Full range', dersom du kjører uten sub? Alternativt sett til 80 Hz (THX) på fronter dersom du bruker sub. Modusene 'direct' og/eller 'pure audio' når du vil bruke frontene alene om du har sub og aktivert den i menyen.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så lett med det budsjettet ditt, men her er noen forslag:

http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=45412271

http://www.finn.no/finn/torget/annon...archQuery=doxa

http://www.finn.no/finn/torget/annon...hQuery=vincent

Det største problemet er vel å finne en receiver i den prisklassen.

Et forslag som dog er litt over budsjett, men alt på Finn er jo prutbart.

http://www.finn.no/finn/torget/annon...eceiver%20hdmi

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes Vis post
    Siden det er en B-vare bør du nullstille den - http://www.eu.onkyo.com/en/videos/fa...her-57264.html

Hva legger du i å skru langt opp?

På 608 skal du muligens kunne velge mellom 'relative' og 'absolute' volumstyring. Første går normalt fra -81dB til +18dB, hvor 0dB er det høyeste en bør spille. Mens sistnevnte går fra 0 til 99, hvor 82 er det høyeste en bør spille - tilsvarer 0dB. Det skal da vise '82Ref', i displayet og THX-indikatoren vil lyse.

Hvor langt unna er du fra å nå '0dB' eller '82Ref'?

Setup -> Miscellaneous -> Volume Setup. I 'Volume Setup', endre 'Volume Display' fra 'Absolute' to 'Relative' dersom den ikke er valgt allerede.
    Dette er en beste volumstyringen å forholde seg til, etter min mening.

Har du forresten vært inne i 'Speaker settings' og valgt at du har store høyttalere - 'Full range', dersom du kjører uten sub? Alternativt sett til 80 Hz (THX) på fronter dersom du bruker sub. Modusene 'direct' og/eller 'pure audio' når du vil bruke frontene alene om du har sub og aktivert den i menyen.
    Takk for tips!

Nå låter det faktisk bedre. Kunne selvsagt vært bedre men jeg får holde meg til 608'en enn så lenge og så bruker jeg heller pengene på en sub.

Når jeg skiftet til relative mode på volumstyringen er jeg oppe i -10 før det er artig med Metallica på anlegget.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant ikke edit knappen.. Men, da er jeg jo på jakt etter en sub. Jeg har bakhøyttalere som er Dali concept 1 og frontene er da Dali 800, samt en center som er av system audio, tror jeg det var. Aner ikke hvis dette har så mye å si. Viktigste er vel å matche fronter til suben. Og, prisen bør jo heller ikke være grisedyr på denne suben heller.. Vil helst ha en som spiller tight, enn høyt..

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott å høre. Om du kjenner noen som har samme modell som deg, kunne du sikkert fått låte målemic også. Da blir det enda bedre. Alternativt kan du justere dette manuelt selv - etter egen preferanse

Lå en billig REL-sub på finn. REL T-3. Testet HER sammen med Dali Helicon 300.

XTZ-subber er jo svært populære i budsjettklassen. Eksempelvis XTZ 99 W10.16 Pianolakket eller XTZ 99 W10.16 Matt. Etter min mening spiller disse mer høyt enn tight, så blir vel ikke helt det du vil ha.

Sunfire sin SDS-12 vant EISA Award , finnes også i 10" til lavere pris.
    Sist endret av Galnes; 11-26-2013 kl 11:42 Begrunnelse: Farget lenker mer synlig

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner faktisk ingen med samme receiver. Men jeg har et SMAART-oppsett, så tenker jeg gjør det på egenhånd.

Jeg fant en Dali E-12 F på hifisentralen, regner med at den gjør jobben, så får vi se hva selgeren sier.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen Vis post
    Leste du ikke svaret fra meg? En integrert forsterker må ha PreOut/MainINN terminaler om du vil bruke den som effektforsterker. Kjøp da heller bare en effektforsterker istedet for en integrert forsterker.
    Vil du absolutt ha en integrert forsterker som du kan bruke til stereo, og som effektforsterker ved film, da må den integrerte forsterkeren ha Processor INN, og det er ikke så mange integrerte forsterkere der har dette, og de koster mye mere enn 2500,- også.
    Så igjen, kjøp en effektforsterker.
    At du må skru mye opp på volum før du får høyere lyd trenger ikke bety noe egentlig, sånn er noen volum kontroller, det er IKKE et uttrykk for liten effekt egentlig.
    Jeg så faktisk ikke det første svaret ditt. Men da vet jeg det iallefall til neste gang jeg skal oppgradere. Takk.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smellyglove Vis post
    Jeg fant ikke edit knappen.. Men, da er jeg jo på jakt etter en sub. Jeg har bakhøyttalere som er Dali concept 1 og frontene er da Dali 800, samt en center som er av system audio, tror jeg det var. Aner ikke hvis dette har så mye å si. Viktigste er vel å matche fronter til suben. Og, prisen bør jo heller ikke være grisedyr på denne suben heller.. Vil helst ha en som spiller tight, enn høyt..
    Det sies vel at det viktigste er å matche senteren med frontene.

XTZ og SVS er vel de to vanligste subbene her på forumet, stort sett uavhengig av hvilke fronter man har.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før jeg resatte receiveren så låt iallefall centeren ikke likt som frontene for fem øre. Jeg får se hvordan ståa er nå. Blir vel litt EQ iallefall. Baee synd at den innebyggede EQen i receiveren er håpløs. Fem bånd eller noe. Akk, jeg savner en parametrisk med sweep og variabel Q akkurat nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nesten anbefale at du leter og finner deg en senterkanal fra Dali da den er litt viktig i forhold til lydsignatur på frontene dine. http://www.finn.no/finn/torget/annon...archQuery=dali

http://www.hifisentralen.no/forumet/...onse-nr-48406/
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må nesten bli til neste gang jeg oppgraderer. Har også et hjemmebryggerprosjekt som har en klam hånd rundt halve hobbylommeboka mi. Lurer på om forskjellen jeg hørte hadde litt med at centeren ikke er skikkelig plassert og at receiveren ikke var nullstilt. Diskantene på 800ene er i ansiktshøyde mens centeren pekte mer mot klærne. Og jo høyere frekvens jo mer direktivt blir det, så hvis jeg sikter inn centeren litt mer så får jeg vel diskanten til å treffe meg i ansiktet den og.

Lignende tråder

1. Svar: 1
    Siste melding: 01-02-2012, 09:06
  2. receiver vs stereo forsterker
    By sulamit in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 497
    Siste melding: 07-28-2011, 15:54
  3. Tips ang. Stereo-forsterker.
    By DuckizLate in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 10-10-2008, 18:30
  4. Tips til brukt forsterker til ca. 5000,- ? ?
    By higher05 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 03-15-2008, 14:23
  5. Ny (brukt) Stereo Forsterker Arcam.
    By BoGGis in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 07-10-2007, 21:09

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg