Valg av stereoforsterker m/DAC til stativhøytt. Trenger eksperthjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av stereoforsterker m/DAC til stativhøytt. Trenger eksperthjelp!

Hei godtfolk!

Etter mange år inaktiv på forumet vender jeg nå tilbake etter at HIFI-interessen plutselig har meldt seg igjen. Har kjørt surr. noen år, men nå er det ren stereo jeg har fått snusen på igjen.

Kjøpte et par brukte PSB Stratus Mini, og da må surr.recieveren byttes ut. Disse har en følsomhet på 85dB, og trenger litt power såvidt jeg har lest.

http://www.psbspeakers.com/content/1...s_brochure.pdf

Budsjettet er ikke helt fastsatt enda, men kan nok strekke meg opp mot 10 000kr hvis jeg tømmer sparegrisen.
    Kriterier er innebygd DAC, da jeg har både PC, Blu-Ray, og Tuner som skal kobles til. Foretrekker innebygget DAC av praktiske årsaker. Mulighet for subtilkobling er et must, helst i form av sub out/pre out, samt tonekontroll (bass/treble).

Har sett på Pioneer A-70 (få dig. innganger), Onkyo A-9070, Rotel RA-12 (for svak?), Harman Kardon HK990 (rimelig i lokal butikk, ca 10 000kr, demo), Hegel H80 kanskje? Evt. Rotel RA-1570 hvis jeg er litt gal. Kjøper gjerne brukt hvis det dukker opp noe bra.

Kan legge til at jeg pr. dags dato kjører en gammel Denon PMA 520A fra sent 80-tall. Låter litt hardt, og blir masete synes jeg. For svak kanskje?

Synspunkter, tips? Mottas med stor takk =)
    Sist endret av Crazyboy; 11-04-2013 kl 22:56

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du koble din gamle Denon som en ren effekt? Hvis ja, hadde jeg utvilsomt gått for den nye forforsterkeren til Parasound - utrolig lekker sak.

http://www.audiophile.no/nyheter/ite...-fra-parasound

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt å høre om folk som har kjørt kringlyd i noen år for så å oppleve at stereointeressen skyter fart igjen, eksakt hva som skjedde for min del også for noen år siden Jeg må "advare" om at musikkinteressen får et nytt perspektiv og intensitet når man går tilbake til det gode klassiske stereoanlegget, iallfall skjedde dette med meg

Ser at du gjerne kan tenke å kjøpe brukt, noe jeg tror er et klokt valg. For 10 laken på bruktmarkedet kan du få tak i svært god lydkvalitet for pengene. Kan man få en forsterker som Hegel H100 for 10 lapper på brukten mon tro? Selv H200 har jo blitt presset kraftig ned i pris etter at flaggskipet H300 kom. Onkyo er en spennende tanke syns jeg, deres nyere stereoprodukter har fått svært god mottagelse i hifipressen- med flere gode anmeldelser å skilte med. God varm fyldig lydsignatur, litt i samme gate som Marantz vil jeg tippe.
    Sist endret av Gilmour; 11-04-2013 kl 22:17

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan koble Denonen som effekt, men vet ikke hvor mye den har å rutte med, tror PSB'ene trenger litt kraft ja. Hadde sett for meg en ren integrert stereoforsterker, til nød for- og effektforsterker.

Hegel H100 og H200 er mulig å få til ca 10 lapper på brukten, men ingen av de har digitale innganger (med unntak av H100's ene USB).

Bør jo være mye snasent opp mot 10k brukt? Kan legge til at jeg ikke ønsker elektronikk med lys klang, da jeg tror det blir slitsomt mot PSB'ene.
    Godt å ha HIFI-interessen tilbake

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub out trenger du strengt tatt ikke, bare velg en sub der har høynivå innganger og du kobler den til samme høyttaler terminaler du bruker til høyttalerne. Litt vanskeligt når der skal være innebygget dac, ikke så mye å velge imellom, men ja, Onkyo er en het kandidat.
    http://www.mono.no/Produkter/Onkyo/S...31-p0000005228

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei du har helt rett Niels, kan bruke høynivå, når jeg en gang i fremtiden skaffer meg sub med den muligheten
    Noen som har testet Onkyo'en, A-9070? Hvordan er disse forsterkerne klangmessig? Har lest at DAC'en ikke er noe særlig..

Har etter hvert noen timer bak meg med lesing om Stratus-serien til PSB, og det nevnes flere steder hvor tungdrevne de er. Med en følsomhet på 85dB er jeg redd flere av alternativene blir for svake, bl.a. Rotel RA-12 og til og med RA-1570 (L&B skriver at den er "For høyttalere med normal følsomhet"). Ser flere nevner 150-200w pr kanal for å yte de rettferdighet (for PSB Stratus Mini faktisk).

Kan også nevne at jeg favoriserer detaljer i musikken, et bredt og stort lydbilde hvor det er lett å plassere instrumenter. Klang mot det varme, ikke nøytral lyd. Blir fort lyttetrøtt, og på musikk som jeg elsker å spille høyt må jeg rett og slett skru ned fordi det bare er en grøt av bråk i mine ører. Tips?

Noen med erfaring/synspunkter på Harman Kardon HK990? Ser for meg denne blir for film/festorientert. Har også muligheten til å høre/låne med hjem Rega Brio R + DAC, men er i utg.punket ikke int. i separat DAC, ei heller tror jeg den makter å spille høyt med tungdrevne høyttalere.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får jo gode dacs der ikke er så dyre, ulempen er at du da også må bytte kilde på denne. Du får også virkelig gode forsterkere uten dac for 8-10.000,-, så valget er vanskeligt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff, ja det skal ikke være lett. Synspunkter på høyttalerne og følsomhet? 85dB. Hvor mye effekt trenger jeg?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ringt forskjellige HIFI-butikker i dag på søken etter "den rette" forsterkeren til mine PSB og mitt budsjett, men det er veldig motstridende meninger blant norges kjøpmenn. Har funnet ut at jeg bør går for en forsterker med varm lydsignatur, da Stratus-serien (og PSB generelt visstnok) har en nøytral og kald lyd.

Tenker i baner Marantz, og kanskje droppe innebygd DAC. Pearl Lite ser bra ut, men litt svak. Kanskje for- og effekt fra Marantz? Burde finne noe med brukbar effekt til 10k kanskje

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazyboy Vis post
    Har ringt forskjellige HIFI-butikker i dag på søken etter "den rette" forsterkeren til mine PSB og mitt budsjett, men det er veldig motstridende meninger blant norges kjøpmenn. Har funnet ut at jeg bør går for en forsterker med varm lydsignatur, da Stratus-serien (og PSB generelt visstnok) har en nøytral og kald lyd.

Tenker i baner Marantz, og kanskje droppe innebygd DAC. Pearl Lite ser bra ut, men litt svak. Kanskje for- og effekt fra Marantz? Burde finne noe med brukbar effekt til 10k kanskje

Morsomt at du tenker i retning Marantz, da jeg har vært strålende fornøyd med min PM15S1 stereoforsterker som jeg kjøpte på brukten for 6000 kr for et par år siden.Har de parret opp med B&W CM7 som også må kunne sies å ha en tildels nøytral veloppløst lyd, og som kler Marantz forsterkeren svært godt. Jeg har aldri i mitt liv spilt og hørt så hyppig på musikk som jeg har gjort de siste to årene med denne komboen. Fått en lydsignatur som er vanvittig avhengighetsskapende

Så hvis det var noen tvil: så tror jeg det vil bli en knallmatch også på dine PSB høyttalere.. Men ja, Pearl Lite kan bli i overkant svak. Er den på 70 watt pr kanal? PM15S1 som jeg selv har er på 90 watt pr kanal og har en stor solid strømforsyning- og savner ikke noe kraft på mine B&W høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en veldig god pris! Selge? Var selv lenge på leting etter CM7, da jeg ble ganske forelsket etter en demo på HIFI-klubben for noen år siden. Fant de aldri i den finishen (wenge) og tilstanden jeg ønsket, ble heller et lokalt impulskjøp av PSB'ene. Forøvrig fornøyd med de ja, men trenger ny forsterker som du sikker har fått med deg

Har trålet FINN og andre sider, men finner lite integrerte og ingen sett med for- og eff.forsterkere på brukten fra Marantz

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en veldig god pris! Selge? Var selv lenge på leting etter CM7, da jeg ble ganske forelsket etter en demo på HIFI-klubben for noen år siden. Fant de aldri i den finishen (wenge) og tilstanden jeg ønsket, ble heller et lokalt impulskjøp av PSB'ene. Forøvrig fornøyd med de ja, men trenger ny forsterker som du sikker har fått med deg

Har trålet FINN og andre sider, men finner lite integrerte og ingen sett med for- og eff.forsterkere på brukten fra Marantz
    Hehehe, du er ikke den første som syns det var en god pris Jeg fulgte brukten med argusøyne over flere uker og slo til raskt som en løve da byttet mitt dukket opp til den prisen Lå vel på rundt 15 k nypris når jeg kjøpte den for 6 k, bedre pris enn det er det knapt mulig å få for et pent eksemplar.

Har også sett noen pene eksemplarer av integrerte Burmester og Krell den siste tiden til overkommelige priser, er det noe du kunne tenkt deg? Til ditt budsjett ville jeg selv gått for integrert, da pre/effekt til samme kvalitet eller bedre som tilsvarende integrert ofte vil koste mer.

Forøvrig en korrekt observasjon at det ofte kan være lite Marantz forsterkere på markedet, noe jeg selv tror kommer av at veldig mange er svært fornøyd med dette merket. Men de dukker opp alikevel rett som det er, så tålmodighet min venn

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linn og Krell har jeg forstått er kalde eller nøytrale i lyden, tror det blir dårlig mot mine PSB. Må nok ha noe varmere, og kjenner jeg har lyst til å prøve noe mer "varmt". Har frem til nå hatt utstyr som i mine ører har spilt klart, litt detaljert kanskje, og mer "loudness"-aktig. Kunne tenke meg utstyr som spiller fremragende på akustisk musikk, og noe rock.

Får nok mye for pengene med integrert, men spørs om jeg finner tak i noe med nok power fra Marantz til den prisen.. Går jeg for pre og effekt har jeg større mulighet til å finne noe med større muskler. Hva finnes det av pre/effekt fra Marantz? Går mye i integrert virker det som.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ai ai ai, kom nettopp ut en PM-11S1 på hifisentralen. Bare synd den er ca 7000kr over mitt budsjett

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linn og Krell har jeg forstått er kalde eller nøytrale i lyden, tror det blir dårlig mot mine PSB. Må nok ha noe varmere, og kjenner jeg har lyst til å prøve noe mer "varmt". Har frem til nå hatt utstyr som i mine ører har spilt klart, litt detaljert kanskje, og mer "loudness"-aktig. Kunne tenke meg utstyr som spiller fremragende på akustisk musikk, og noe rock.

Får nok mye for pengene med integrert, men spørs om jeg finner tak i noe med nok power fra Marantz til den prisen.. Går jeg for pre og effekt har jeg større mulighet til å finne noe med større muskler. Hva finnes det av pre/effekt fra Marantz? Går mye i integrert virker det som.
    Hm, trodde faktisk at Krell hadde en signatur som vippet mot det varme og fyldige, men da blandet jeg kanskje med et annet merke

Om ønsket ditt er storartet på akustisk musikk og god på pop/rock så vil det bli supert med en varm fyldig forsterker som du allerede er inne på, ala Marantz eller Electrocompaniet. Har blant annet en blu-ray utgivelse med John Mayer, hvor mellomtonegjengivelsen gir meg gåsehud i hvert eneste fiber i kroppen. Det låter så ekstremt oppløst og behagelig Kan virke som vi deler retning vedrørende musikksmak også. Vokal og akustisk gitar for eks får en nydelig sound med varm elektronikk. Lyttetrettheten man ofte kan få med mer spiss kjølig analytisk lydsignatur har også forsvunnet som dugg for solen for min egen del etter jeg kjøpte Marantzforsterkeren.

Når det gjelder pre/effekt sett fra Marantz er det beklageligvis produkttyper selskapet har satset svært lite på. De hadde noen monoblokker for noen år siden, men disse er veldig sjeldne. Pr idag tror jeg ikke Marantz har noen pre/effekt sett i stereosortimentet sitt i det hele tatt, de satser som du sier mest på integrerte forsterkere- samt at de har veldig gode CD spillere og blu-ray/multispillere. På surround satser de forøvrig også relativt hardt, med mange surroundforsterkere og multikanalseffekter.

Er du dog avhengig av mye effekt pga tungdrevne PSB høyttalere, så vil nok pre/effekt av et annet merke være veien å gå. Når det er sagt så tror jeg for eks PM15S1 eller dagens PM15S2 med 90 watt pr kanal og stor strømforsyning vil være tilstrekkelig. Mine B&W er heller ikke spesielt lettdrevne, og jeg har aldri savnet krefter etter Marantzen kom i hus

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har virkelig lyst på Marantz nå Ringte litt rundt i dag også, men til butikker jeg vet forhandler Marantz, og spurte etter god pris på nettopp det. Skulle få Pearl Lite til 9000kr inkl. frakt hos en av de. Men er bare 2x70w da. Hadde håpet å finne en demo 14/15S1/S2 innenfor mitt budsjett. Tror jeg må opp på noe a la disse for å få nok effekt. Skal ikke drive diskotek, men må ha litt krefter til å dra på en og annen gang.

Mulig jeg må tråle brukten til jeg finner noe innenfor budsjettet.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har virkelig lyst på Marantz nå Ringte litt rundt i dag også, men til butikker jeg vet forhandler Marantz, og spurte etter god pris på nettopp det. Skulle få Pearl Lite til 9000kr inkl. frakt hos en av de. Men er bare 2x70w da. Hadde håpet å finne en demo 14/15S1/S2 innenfor mitt budsjett. Tror jeg må opp på noe a la disse for å få nok effekt. Skal ikke drive diskotek, men må ha litt krefter til å dra på en og annen gang.

Mulig jeg må tråle brukten til jeg finner noe innenfor budsjettet.
    Veldig spennende å følge med på hva du anskaffer til slutt Crazyboy Beklageligvis skal ikke min PM15S1 selges med det første, den er min kjære baby som har kremplassen i stereobenken

Enig med deg angående 70 w pr kanal blir nok i minste laget, og du vil muligens kjenne på mangel på overskudd. Men kommer det en 15S1/S2 på brukten så vil det bli innenfor ditt budsjett, så bare å ha tålmodighet om det er Marantz du sikler mest på. Vet ikke om du er slik som meg, men når jeg først har fått for meg et spesifikt merke som jeg har lyst på- så blir det slik at jeg ikke blir like fornøyd med noe annet. Når man får den "må ha" følelsen er det vanskelig å ignorere

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det blir spennende å se hva som dukker opp. Dessverre virker det som at når man faktisk er ute etter et spesifikt produkt, så kan du banne på at det ikke dukker opp på brukten på laaang tid Det er tilfellet med B&W CM7 for min del. Trålet FINN og andre sider leenge, men fant ikke CM7 i Wenge forutenom 1 par som var noe skadet, og som selger skulle ha altfor mye for mtp. skaden. Jeg er perfeksjonist, og skjemmende skader takler jeg ikke. Tok et kjapt søk på FINN i går, og nå ligger der 2 par CM7 i Wenge i god stand og til grei pris. Er det ikke typisk..

Den PM11S1 på hifisentralen kunne jeg vært interessert i, men prisen er altfor høy etter det jeg har forstått. Får bare ha is i magen, kanskje noen får akkutt pengemangel i januar, og må selge unna

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket ut den 11S1 du nevnte som ligger på sentralen- syns det så ut som et godt kjøp, OM man har 15 laken å svi av naturligvis Forsterkeren er ikke mer enn 6 måneder gammel, og vil således være å betrakte som nesten ny. Kunne meget vel tenkt meg den selv som en oppgradering. Beklageligvis så har jeg alldeles ikke så mye å bruke på hifi nå

Forøvrig har du helt rett i at det er typisk at når man leter etter et gitt produkt så er det ikke å finne på brukten noe sted. Med CM7 (og med Marantzen) var jeg veldig heldig. Kjøpte de for bare 5500 kr, 3 år gamle. Nypris på de var 14 k Vedkommende var ikke fornøyd med dem og ville ha noe annet, så jeg takket ja på dagen selvsagt De spilte enda bedre enn jeg kunne forestille meg når jeg fikk dem i hus faktisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, mulig. Har fått nyss i at de ble sluttsolgt for 15 000,- da de ble faset ut, og S2 kom. Nå er det jo forøvrig S3 som er den nyeste versjonen, S1 kom i 2005? Har satt meg et tak på 10 lapper uansett (som jeg ikke tror jeg kan tøye noe lenger..) Må jo ha DAC også etter hvert.

Heldig med CM7 også ja Hvilken farge har de?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Trenger råd for valg av stereoforsterker og streaming
    By ifoster in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 08-07-2013, 14:16
  2. Trenger nybegynner og eksperthjelp til valg av sub.
    By Dali&Denon in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 02-26-2010, 17:54
  3. Gull eller glitter - trenger litt eksperthjelp ;)
    By nysgerrige_nils in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 02-21-2009, 20:03
  4. Trenger eksperthjelp. Mørkt bilde på LG TV.
    By furious in forum TV-apparater
    Svar: 3
    Siste melding: 01-12-2007, 11:53
  5. Trenger eksperthjelp!!
    By Burre in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 7
    Siste melding: 04-22-2003, 17:40

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg