Lydsignalets gang fra digitalfil via TV og AV til øret mitt?? PCM, DTS osv.. Hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydsignalets gang fra digitalfil via TV og AV til øret mitt?? PCM, DTS osv.. Hjelp!

Hei!
    Jeg har prøvd å forstå meg på det her, men når jeg først endelig har skjønt det, så leser jeg et annet sted og skjønner at jeg ikke har skjønt det allikevel...
    Hovedpoenget med å forstå det her er at jeg ser mye filmer lagret på harddisk koblet til TV, som sender lyden videre til receiveren som igjen sender lyden til høyttalerne og ut til mine ører. På den veien går lydsignalet gjennom mange ledd, og jeg ønsker å forstå hva de ulike innstillingene vil gjøre med signalet.

For ordens skyld: Seagate 1TB ekst. HD --> Samsung UE55F6755 --> Yamaha RX-v773 --> KEF Q series --> ørene mine.

På tv'en min kan jeg som oftest velge mellom lydformatene "PCM" eller "DTS" på digital lydutgang. Dette er fordi jeg nesten utelukkende har filmer med DTS (HD MA) format på harddisken. Til nå har jeg som regel valgt "DTS" fordi jeg ønsker at receiveren skal ta seg av dekodingen, da den (forhåpentligvis) er bedre egnet for jobben. Så vidt jeg har skjønt det bypasser da tv'en sine interne dekodere, og sender det digitale signalet "urørt" videre til receiveren, som dekoder lyden og sender ut DTS til mine ører. Mens hvis jeg velger "PCM" så dekoder TV'en signalet med sine dekodere (som sannsynligvis er noe "enklere") og sender deretter ferdigdekodet DTS digitalsignal til receiveren som igjen sender det videre.

Men så leste jeg litt i diverse forum (blant annet WhatHifi og Hificentralen) om at man nesten alltid bør velge PCM, fordi det er et fullstendig ukomprimert format, og dermed bedre. Og det er her jeg faller av lasset: For det første: TV'en klarer da vel ikke å gjøre et lossless format som f.eks DTS om til fullstendig ukomprimert PCM? Så hvis lydsporet på filen til filmen er DTS så er det jo DTS?? Og for det andre: Kan en høyttaler spille PCM? Det er vel et digitalt format? Må ikke signalet dekodes (med DTD, DD eller tilsvarende) til analogt for å høres? Jobben må vel gjøres enten av TV'en eller av receiveren??

Og hva skjer videre, hvis jeg velger PCM på tv'en og PCM på receiveren, eller TV: DTS og receiver: PCM etc? Eller bruker en av receiverens DSP-programmer, som f.eks "standard" (disse programmene er vel litt som "partymode"/"enhancer"/"loudness" er for musikk?)

Jeg sitter nå konstant med usikkerhet om hva slags lyd som eeegentlig kommer ut av høyttalerne, og om det er det beste tilgjengelige.. :-)

Det hadde vært veldig fint hvis noen kunne forklare meg hva som skjer med lydsignalet fra det hentes ut fra harddisken min til det forlater høyttalerne, og hvilken påvirkning ulike valg vil ha.

På forhånd takk for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har peiling på dette? Eller kan gi en kvalifisert gjetning? :-P

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magulv Vis post
    På tv'en min kan jeg som oftest velge mellom lydformatene "PCM" eller "DTS" på digital lydutgang. Dette er fordi jeg nesten utelukkende har filmer med DTS (HD MA) format på harddisken. Til nå har jeg som regel valgt "DTS" fordi jeg ønsker at receiveren skal ta seg av dekodingen, da den (forhåpentligvis) er bedre egnet for jobben. Så vidt jeg har skjønt det bypasser da tv'en sine interne dekodere, og sender det digitale signalet "urørt" videre til receiveren, som dekoder lyden og sender ut DTS til mine ører. Mens hvis jeg velger "PCM" så dekoder TV'en signalet med sine dekodere (som sannsynligvis er noe "enklere") og sender deretter ferdigdekodet DTS digitalsignal til receiveren som igjen sender det videre.
    Dette er riktig.

Et system for å spille av media består av mange ledd fra kilde til høyttaler og det kan være lett å gå i surr på hva som gjøres hvor. La oss jobbe oss bakover (og tilgi meg om det blir litt vel basic):

1) Høyttalerene dine er analoge. De kan kun ta i mot analoge signal og må drives av en (analog) forsterker.

2) Et digitalt lydsignal kalles ofte for PCM, som er en digital representasjon av en lydstrøm. Man kan konvertere mellom analog og digitale signaler med en ADC (analog-digital converter) som gir et PCM signal fra et analogt signal. Og tilsvarende en DAC (digital-analog converter) for å gjøre et PCM signal til analogt. I receiveren sitter det da en rekke DAC-er som konverterer PCM til analoge signaler for høyttalerforsterkerene.

3) En multikanals PCM-strøm tar stor plass og derfor har det blitt utviklet teknologier for å redusere plassbehovet. Mp3, AAC, DTS, DolbyDigital, etc. er alle formater for kun å redusere plassbehovet (dataraten). Kilden leverer da lydsignalet som en komprimert bitstrøm. De fleste formatene komprimerer ved å ta bort informasjon, altså med tap (lossy). Nyere formater, som FLAC, DTS-HD MA, DD TrueHD komprimerer uten tap av informasjon og kvalitet, lossless.

4) 2 kanalers PCM (stereo) kan overføres med SPDIF (coax eller toslink) og opptil 8 kanaler PCM kan overføres over HDMI. Komprimerte digitale bitstrømmer kan også overføres med både SPDIF og med HDMI.

5) For at en forsterker/receiver skal kunne spille av strømmen som en hørbar lyd, må da en slik komprimert bitstrøm dekodes (konverteres) til en PCM-strøm.

6) I ditt tilfelle kan du velge om a) du ønsker at bitstrømmen dekodet i TVen ved at du velger PCM ut. Da dekodes signalet i TVen og PCM overføres over HDMI til receiver og konverteres til analoge signal i dens DACer. Eller b) at bitstrømmen overføres ubehandlet over HDMI og at man lar receiver dekode signalet til PCM som den konverterer til analog.

Dolby og DTS formatene er lisensierte og stiller strenge krav til hvordan slike dekodere skal fungere. Derfor skal det i prinsippet være hipp som happ om du velger å dekode lyden i TV eller om du vil gjøre det i receiveren. Jeg velger stort sett alltid å la receiver gjøre dette, fordi da samler jeg alt som har med lyd og lydprosessering på ett sted. Man kan ofte velge parametre på dekodingen, f.eks. lydbredde, dynamisk reduksjon i nivå ("nattmodus"), etc. og til det er greit å ha det en plass. I begge tilfeller er signalet hele tiden digitalt og dermed forringes ikke signalet.

Sitat Opprinnelig postet av magulv Vis post
    Men så leste jeg litt i diverse forum (blant annet WhatHifi og Hificentralen) om at man nesten alltid bør velge PCM, fordi det er et fullstendig ukomprimert format, og dermed bedre. Og det er her jeg faller av lasset: For det første: TV'en klarer da vel ikke å gjøre et lossless format som f.eks DTS om til fullstendig ukomprimert PCM? Så hvis lydsporet på filen til filmen er DTS så er det jo DTS?? Og for det andre: Kan en høyttaler spille PCM? Det er vel et digitalt format? Må ikke signalet dekodes (med DTD, DD eller tilsvarende) til analogt for å høres? Jobben må vel gjøres enten av TV'en eller av receiveren??
    Som drøftet over: Det er nettopp dekoderens jobb å ta en komprimert strøm (være seg lossless eller lossy) og konvertere den til "fullstendig ukomprimert" PCM. Uansett om den sitter i TV eller i receiver.

Håper dette hjalp....
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for godt og utfyllende svar, Midas! Det setter jeg stor pris på. Nå tror jeg faktisk jeg forsto det! For å sjekke at jeg har forstått det:
    Er det slik at hvis jeg ser en film med DTS lydspor, så er lyden som forlater høyttaleren ikke DTS, men DTS som er "tilbakedekodet" til det opprinnelige digitalformatet PCM og deretter konvertert til analogt signal? Så uavhengig av lydformat på filmen, så er det fortsatt PCM som til syvende og sist forlater høyttaleren, men mengden av informasjon fra den opprinnelige bitstrømmen er redusert avhengig av kvaliteten på det brukte formatet?

Etter litt undersøkelser har jeg funnet ut at på mitt utstyr har det svært mye og si om jeg lar TV'en eller receiveren ta seg av dekodingen. Jeg tenkte først litt på det du skrev praktisk anvendt på mine opplevelser med mitt utstyr: Når jeg ser film er lyden merkbart mer dynamisk, tøff og levende når jeg velger DTS på tv'en, kontra når den står på PCM. Når jeg ser på TV kommer det ingen lyd ut av surroundhøyttalerne hvis TV'en er satt til PCM og receiveren står i "straight". Men hvis jeg endrer TV'en til Dolby Digital (og receiveren fortsatt i straight) så får jeg lyd i alle høyttalerne, i alle fall på de fleste sendinger. Det samme gjelder fra netflix med 5.1 lydspor.

Etter å ha lest litt i TV'ens brukerguide tror jeg at jeg har kommet frem til svaret: "Denne TV'en omformer Dolby-lyd til stereolyd slik at den kan spille av lyden gjennom TV-ens høyttalere." Dette tolker jeg som at hvis jeg velger PCM på TV'en, så dekoder den til PCM, men "omvandler" det til 2-kanals lyd. Så når jeg ser film med DTS-format, men har satt tv'en til PCM, så sendes "2-kanals PCM" til receiveren, som igjen enten sender det ut "straight", eller bruker matriser til å simulere 5.1. lyd. Er jeg på jordet nå?

Edit: Det dukket opp enda en utfordring. Jeg har stusset over at det kun står "DTS" eller "Dolby "Digital" og ikke f.eks "DTS HD MA" eller "Dolby True HD" i displayet på receiveren når jeg spiller film fra harddisk. Jeg tenkte at det sikkert er fordi at den kun oppgir hovedformattypen, altså "DTS" hver gang det er et av de mange DTS-formatene. Derfor prøvde jeg å se en bluray-film som jeg vet har DTS HD MA og DD True HD. Spilleren er koblet rett til receiveren. Da sto det hhv. "DTS HD MA" og "Dolby True HD" i displayet på receiveren. Vil dette si at TV'en sannsynligvis kun støtter "standard" DTS? At den altså gjør om f.eks DTS HD MA til standard DTS, før den sender det til receiveren? Blir ikke klok på det her jeg. Det må jo være en grunn til at DTS HD MA formatet på harddisken ender opp som "kun" DTS på receiveren??
    På TV'en er det en nedtrekksmeny med 4 alternativer: PCM, Dolby Digital, DTS og DTS Neo: 2,5. Det er alltid kun disse alternativene, og alltid bare PCM + enten DD eller DTS som er valgbart. Jeg har prøvd å lete litt i tv'ens bruksanvisning, men klarer ikke å finne noe om hvilke DTS-formater og DD-formater den støtter.
    Sist endret av magulv; 10-30-2013 kl 03:38

Lignende tråder

1. Svar: 4
    Siste melding: 06-05-2012, 17:56
  2. Trenger hjelp nok en gang!! Klikker snart!
    By Knag86 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 25
    Siste melding: 11-01-2011, 22:57
  3. Høyre øret mitt har blitt rart..?
    By Cellv14 in forum Generell chitchat
    Svar: 13
    Siste melding: 07-30-2006, 12:54
  4. Trenger hjelp til å komme i gang
    By demoliti in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 10-23-2005, 18:50
  5. Ber atter en gang om hjelp:)