"effektforsterker" til b&w 603 S3 og lcr 600 S3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"effektforsterker" til b&w 603 S3 og lcr 600 S3

Hei.

Jeg har idag en Yamaha rx-a2020 som driver mitt 7.2 oppsett i mitt lille hjemmekinorom.

Det går mye i film men også mye musikk blir hørt på. Jeg spiller som regel musikk på pure direct. Men jeg lurer på om en egen effekt forsterker/e vil ha stor betydning for lyden.
    I 7.2 på film har jeg høytallerne satt til small på 80htz, for etter noe lesing på nett virker det som at man dra ut hver minste effekt receiveren har i large med høyttalere som trenger litt forsterker, eller oppfatter jeg dette galt ?
    Grunnen til at jeg tror jeg driver receiveren på nesten maks er at jeg må opp i -20 i volum på musikk før jeg synes det blir noe helhet i lydbildet, er først da bassen kommer noe inn. Nå skal det sies at jeg liker høy musikk. Men jeg føler liksom at høyttalerne kansje har mer å gi.

Noen forsterkere jeg har sett på bruktmarkede:

Sherwood Newcastle A-965
    Emotiva xpa-5
    Parasound hca-2200 II
    Disse ligger på ca 5000 litt +/-

Har også sett litt på rotel, og noen rørforsterkere som music angel men jeg ikke hvordan de vil fungere med rørforsterker.

Men har aldri hørt disse høyttalerne på annet en Yamaha og Onkyo, så vet ikke helt hvordan lyden blir med de andre merkene.

Kom gjerne med innspill eller anbefalning.

Det kan selvfølgelig hende at jeg er på bærtur nå :-)

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en rotel rb 1080 på b&w 683. Brukte den også en lang periode på dm 604 s3 Jeg Skal ikke anbefale rotel framfor noe annet da jeg aldri har prøvd en annen effektforsterker, men jeg syns det spiller bra.
    En sikring røk på rotelen så jeg spilte musikk uten noen dager og merket forskjell. Bassen ble mer boomy uten rotelen og på høyt volum ble det mer stressende å høre på.

Det at du må opp på -20 i volum tror jeg ikke er unormalt. Spiller ofte på rundt -20 jeg også.
    Du har helt rett i at large drar mer strøm. Det er mye bass som blir sendt til sub når høyttalere står som small. Dette avlaster naturligvis receiveren mye

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lett etter rotel men virker som det er få av de på brukt markede. Men har sett flere som mener rotel og b&w passer bra sammen. Det eneste minuset jeg ser er at jeg må eventuelt ha to stk, så jeg får større kraft til senterhøyttaler også.

Ok.
    Da var jeg ikke helt på jordet.
    Men jeg synes det er stor forskjell på large og small så det hadde vært fint om jeg kunne fått det i bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg ser noen av forsterkerene er oppgitt med en amp per kanal fks 35 amp per kanal og 40 amp per kanal. Er det noe hovedregel her hva man burde se etter?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også B&W DM603 S3 (og LCR600 S3) og jeg er veldig fornøyd med komboen Yamaha+B&W. Yamahaens varme lyd kommer til sin gode rett på S3-ene. Jeg har RX-A1020 og er kjempefornøyd (jeg ønsket meg 2020, men fikk et svært godt tilbud på 1020 som jeg slo til på). Diskantene på S3 er ganske tilbaketrukne, så i film-mode har jeg hentet frem en 1-1,5dB løft i diskanten og det har gitt meg det siste jeg ønsket. Kan det være det du savner?

Jeg har hatt en lengre "reise" hvor jeg forsøkte å finne en ny receiver for S3'ene - og det viste seg å være litt mer vrient enn jeg trodde. I all hovedsak skyldes dette at romkorrigering med Audyssey og B&W S3 er en kombo som ikke spiller godt sammen. Mine tråder er her:

- http://avforum.no/forum/showthread.p...n-X4000-testet
    - http://avforum.no/forum/showthread.p...rp-lyd-(Onkyo)
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda jeg er jo forsåvidt fornøyd med yamaha receiveren og b&w'ene nå. Det passer kjempebra sammen, og gir en flott filmopplevelse. Men får om kort tid to til b&w og skal kjøre et 9.2 oppsett. Er bare redd for at det blir lite krefter i yamahaen til 9 kanaler, pluss at jeg synes den mister litt kontroll på høyt volum nå. Derfor er jeg i tankene på en effektforsterker til senter og gulvhøyt.

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 05-08-2012, 18:41
  2. Svar: 2
    Siste melding: 12-03-2010, 02:24
  3. "billig" stereo effektforsterker sammen med Marantz?
    By AndersT2 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 03-27-2008, 23:47
  4. Frigjør en effektforsterker "power" til de andre høytalerne?
    By sjefern in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 8
    Siste melding: 11-02-2007, 19:25
  5. Receiver + effektforsterker = "frigjøring" av effekt ?
    By jarlandre in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 12-07-2005, 15:17

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •