Nu skal det være... Ekspert råd!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nu skal det være... Ekspert råd!

Hej AV.

Jeg har brug for et ekspert råd. Jeg har efter 10 år endelig fået tid og plads til at sætte hjemmekino op med rigtig lækkert udstyr. Har Dali Helicon 400, Dali Euphonia center og sub og Panasonic vt60 tv, men hvilke reciever?

Havde besluttet yamaha 3030, men tænkte om man ikke ville få mere ud af en 2030 kombineret med en effektforstærker NAD C275BEE. Prisen er ca det samme og Helicon er vel bedre tjent med en seperat NAD. Eller er det noget rod at kombinere...

Jeg vil selvfølgelig holde alle opdateret med projektet

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nok langt fra noen ekspert, men det stopper meg ikke fra og dele en par tanker.

Jeg ville ikke satset på og fått alt ut av disse med bare en receiver, uansett hvor kraftig den påstås og være så en 2030 og eksterne effekt trinn er nok beste veien og gå.

Er du låst i budsjett så er det absolutt ikke galt i sånn sett og starte med en Nad 275 som du tenker på, men om mulig hatt øye mot noe alá Parasound NC2250 men helt opp i halo a21, eller a31 hadde nok ikke blitt overkill (ja veit disse koster godt over 20-30k), kunne kanskje kjørt NAD'n alene på senter høytaler og en annen 2 kanals effekt til frontene.

Det finnes sikkert mye annet og som kanskje passer bedre som ekspertene kan skimte inn med, og mye kommer ann på hvor høyt du f.eks vil ta det.
    Skal nok bli bra saker dette, du får legge ut noen bilder når du får det på plass

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tak for svar!

Når man har sagt A må man også sige B, nu har jeg købt gode højtalere så det er nok best at få ekstra forstærkerkraft fremfor en enkelt reciever.

Højtalerne er købt brugt eller på tilbud så har ikke tænkt mig at bruge det samme på reciever, har budget på rundt 20.000kr og vil prøve at få den bedste lyd for de penge...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 'bare' Dali mentor 6 og mentor vokal selv, men syntes ikke mine våkna skikkelig før jeg fikk på et effekt trinn, men nå liker jeg at sofaen ristes av lyden til filmen jeg ser på.

Ja helt enig 20k på receiver blir og legge penger i feil ende, du kan komme langt med receiver til 7-8 (helst på brukten) så lenge du er villig til og sette på separate effekt trinn og receivern da selvsagt har pre-ut.

Dette er vel også tiden på året hvor ny priser på receiver er på de høyeste men vil falle mot slutten av modell syklusen.
    Ville absolutt saumfart brukten her og, det er flere år siden det kom noe virkelig banebrytende på receiver fronten og i de siste 3 åra har de stort bare verdt snakk om små justeringer og nettverks funksjoner (som egentlig i min mening ikke helt holder mål)

Jeg kjøpte f.eks en Pioneer sc-lx85 til 13 i fjor sommer, dette var da rett før 86 kom ut med pris lapp på over 20k og 85 hadde opprinnelig pris på 26.
    Den var fortsatt ikke kraftig nok til og drive mentorene mine til nivået jeg ønsket, og jeg tror rett og slett det ikke finnes en receiver som kan vekke alt det gode som bor i to Helicon 400 og en Euphonia vokal.

Jeg anbefaler foresten heller ikke pioneer som receiver til dine høytalere, bare drar fram egne erfaringer.
    Om jeg skulle vurdert merker så hadde jeg sett på enten Yamaha eller Denon, kanskje ikke i det aller dyreste sjiktet men litt under det, gjerne brukt også heller lagt litt mer penger i effektrinn.

Parasound ligger sånn sett godt ann her tror jeg med sin new classic serie (NC2250 koster 14k ny) , men om dette er enda litt mye så er kanskje Emotiva et mulig valg, jeg satte selv en Emotiva xpa5 (5 kanals effekt) på mentorene mine i sommer, det eneste folk sier om de er stort sett mye for penga, de er desverre nødt til og importeres direkte fra statene eller kjøper brukt, men jeg fikk da min ny til ca 8300 kroner med moms og frakt.

Så du kunne f.eks sett etter brukt Emotiva, de holder seg generelt godt i pris på brukten så om man kjøper nytt så kan 'tapet' blir ganske lite iforhold til en dyr receiver om du selger videre.

Men viktigst av alt sørg for at receivern\forsterker er laget for 4ohm, jeg vet selv at min pionner ikke er det for om du skulle koble på disse på en receiver med minste last på 6 ohm og uhellet er ute så gjelder verken garanti eller reklamasjons retter og diskanter\elementer blir fort dyre på disse høytalerne, dette skal stå godt opplyst i manueler osv og disse kan du laste ned fritt fra nettet i pdf, så om jeg vurderer en ny receiver så laster jeg ned manualen og går igjennom litt funksjoner, beste er jo selvsagt og prøve teste selve receivern men i en nett basert handels økonomi er det lettere sagt enn gjort :\

Hmm, et siste forslag og litt mer konkret, om du kan over skride budsjettet bare 'litte granne' eventuellt finne en billigere receiver, så selger Lsound.no
    En yamaha 2020 til 10k
    http://www.lsound.no/yamaha-rx-a2020-black.html

De har også f.eks en 3 kanals effekt forsterker fra ATI (lite kjent i norge men har visst mange års fartstid i statene) til 12k.
    http://www.lsound.no/ati-at1803.html
    Sistnevnte har også Lsound agenturet for så den har de 45 dagers prøve tid på, den skulle klare og drive frontene og centern dine så kan receiver styre bak kanaler, og alle norske kjøpr regler er gjeldene noe man ikke får med Emotiva

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekke høyttalere du har! Ta en tur innom Dali tråden med bilder

Best mulig lyd for 20k, da må du i alle fall satse på brukte komponenter for å få det optimalt. Billigst mulig reciever med bra romkorreksjon og pre+ effekt til alle tre i front.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tak for jeres gode indlæg!

Jeg vil følge jeres indlæg og finde lidt billigere reciever og så nogle gode effektforstærkere.

Til historien hører faktisk at jeg lige er flyttet til Spania og har kørt bilen ned med alle højtalerne! Heliconerne har aldrig været brugt, men er 5 år gamle, da vi også har boet i Kina og planerne om hjemmekino måtte udsættes. De lå på et loft sammen med euphoniarne! Trist men sant....
    Nu har vi en stor stue og den skal fyldes med god lyd! Akustikken er elendig i deres betonbyggeri, men det skal også løses...

Det hele er lidt mere kompliceret i Spania da de INGEN interesse har for hjemmekino, så at finde brugt her er umuligt!

TorTorden: Tak for dine links, jeg vil vurdere dem seriøst. Det var pænt af dig at finde dem.

Jeg går på jagt og inputs er stadig meget velkomne..

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke glem effekttrinn til senteren din, Den trenger mye krefter for å våkne. Ellers så er jeg enig i at en rimelig reciver, med god nok romkorreksjon og preout på alle kanaler samt et 3kanals steg er riktig vei å gå. Om du kjøper forrige model av recivere, så vil du få mye ut av de 20.000 du har i budskjett.

Støtter forslaget til TorTorden på ATI.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk fundet ud af at du kan købe Yamahas 3020 til bare 11.500kr, og den kan næsten det samme som 3030 så det bliver den og så er jeg blevet lun på en ATI trekanalsforstærker som anbefalet af jer, tak for det. Hvis jeg kan finde sådan en brugt bliver det næsten inde for budget.��

Og I er selvfølgelig velkommen indenfor til en demo hvis vejen kommer forbi Malaga...��

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis Vis post
    Kjekke høyttalere du har! Ta en tur innom Dali tråden med bilder
    Hvor er Dali tråden? Jeg har lett
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Hvor er Dali tråden? Jeg har lett
    http://avforum.no/forum/showthread.p...is-Entusiaster
    Nesten 500 sider med Dali ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker!
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mine tips:

- Rotel femkanals effektforsterker. Da har du til bakhøyttalere også (must til hjemmekino). Det er en klasse D forsterker og de har bedre kontroll i bassen enn klasse AB forsterkere. Selv om ikke 100 W høres så mye ut, så er dette kvalitetswatt som jeg mener skal være nok til høyttalerne dine. Det er garantert mer reelle watt enn hva som finnes i surround receivere da de ikke har like stor strømforsyning og ikke kan levere det de oppgir i kontinuerlig trekk.
    http://www.soundgarden.no/hjemmekino...rker-sort.html
    http://www.rotel.com/UK/products/Pro...ils.htm?Id=476

- Surround prosessor. Du får litt bedre kvalitet i både forforsterkertrinnet og DAC når du velger en prosessor framfor receiver. Effekt har du tross alt fra Rotelen. Engelske Audiolab er kjent for å gi mye for pengene. Ingen romkorreksjon, men det vil jeg heller ikke anbefale deg da det gjør lyden matt, livløs og dårligere på flere områder. Vesentlige er god plassering til høyttalerne og akustiske tiltak. Trengs det korreksjon i bassen, så er en Antimode et bedre alternativ der enn romkorreksjon fra receivere.
    http://oslohificenter.no/produkter?p...category_id=21

Blir den Audiolaben for dyr, så kan du vurdere en Emotiva UMC-200. Må importeres fra statene.
    http://shop.emotiva.com/products/umc200

Antimode til eventuell basskorreksjon:
    http://www.dspeaker.com/en/products/...ode-8033.shtml

Lignende tråder

1. Hva skal settingen være?
    By Ste-Reo. in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 03-13-2013, 16:55
  2. Skal det være slik?
    By Razortec in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 07-12-2007, 11:16
  3. skal det være sånn??
    By longbow in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 26
    Siste melding: 10-27-2006, 06:51
  4. Hva skal verdiene være??
    By Tommy Nilsemn in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 5
    Siste melding: 10-16-2005, 18:20
  5. Hvor dyrt må det være for at det skal være bra?
    By Snickers-is in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 42
    Siste melding: 01-18-2005, 17:05

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •