Stereoforsterker med varm lyd for rock og metal

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereoforsterker med varm lyd for rock og metal

Er på utkikk etter en stereoforsterker med varm lyd for rock og metal. Det er en kjennsgjerning at ikke alle innspiller på 80-tallet eller eldre lider av kvalitetslyd selv om det er noen hederlige unntak. Vil derfor ha en stereoforsterker som også får gamle innspillinger til å høres rimelige greit ut. Her vet jeg at noen forsterkere er veldig "ærlige" og dritt høres dritt ut, mens andre forstekere er mer "snille" med dårlige innspillinger og får også dårlge innspillinger til å høres greie ut med varme og trøkk.

Hva anbefaler folket her? Både godbiter på finn.no og nytt er av interesse.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Holder til i samme musikksjaneren selv, og de beste forsterkerene jeg har hatt er Hybrid amper. Pathos og Unison Research er de to merkene jeg har likt best. Om du ikke vil holde på med rør, så kan Electrocompaniet anbefales.

Nå skriver du ikke så mye om hvilke høyttalere du bruker og i hvilken prisklasse du ønsker å handle. Heller ikke om du liker å "dra på" med volum.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører selv på mye eldre rock/metal.
    Jeg hadde en periode en Densen 200B,denne spilte meget bra med varm lyd.
    Brukte den sammen med en Parasound A-21 og et par B&W 802n.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mulig en rørforsterker kan hjelpe, men i noen tilfeller blir det som småplukk å regne i forhold til høyttalerens bidrag.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høytalere har trådstarter?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og hå og takk for alle svar!

Nå er det slik at huset skal bygges om og et eget rom på ca 12-13 m2 blir kombinert TV-stue og musikkrom. Rommet er ca 3x4 meter. Kommer til å gjøre en iherdig jobb med lyddeming etc, men det tar vi i en annen tråd :-)

Når det gjelder høyttaler så har jeg ikke kjøpt dette ennå. Tenkte det var best å starte med en skikkelig god forsterker. Så langt jeg har lest meg opp så er det viktig å ikke ha for store høyttalere i et så lite rom. Har lest om både Klipsh 62 et eller annet, men lurer på om de blir for store for dette rommet. Her skal altså "livestemning og rockekonsert" være det som er viktigst når far fyrer opp heltene sine fra 70 80 og til dels 90 tallet.

Et sted leste jeg at (ikke heng meg!) Cerwin Vega XLS 28 skulle være godt egnet for dette formålet da den er en ganske så kompakt sak.

Når det gjelder budsjett så tenker jeg vel totalt ca 15.000 på forsterker og høyttalere om det er mulig å få noe innefor disse kriteriene. Satser som sagt også på å bruke riktige materialer i tak og vegger når det skal bygges om og det skal vel utgjøre vel så mye på lyden eller hva?

Går det overhodet ann å bruke stativhøyttalere med mine krav eller bør jeg satse på gulvstående selv om rommet blir på ca 12-13 m2?

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville absolutt gått for gulvstående til ditt formål, stativ vil nok bli for platt og kjedelig, ikke vær redd for rommstørlelsen. du kan kikke litt på feks JBL og Magnat de spiller rock kult.
    av forsterker kan en Nad sikkert klare jobben feks c375, event brukt c372.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Har vært en travel høst og jul. Har fått tid til å kikke litt på forsterkere og ser at NAD 375 og NAD 372 går veldig kjapp unna på finn.no så fort noe havner der. Er det noe annet i samme prisklasse som jeg burde kikke på? Dvs varm lyd og nok av krefter til å spille rock med glede fra både spotify, cd og vinyl. Har bestemt meg for at jeg må få kjøpt meg en forsterker først før jeg kjøper høyttalere.

Tips gjerne om modeller som det er litt "volum på" på bruktmarkedet og som det er mulig å få tak i :-)

Newcomer Yosh81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du er ute etter varm og god lyd er det nok ikke verken Nad eller CV du skal se på.
    M Serien til nad skal riktig nok være av det mer varmtlydende de har, men jeg hadde muligens sett på andre ting.
    Audiolab M-DAC - Trafomatic Experience Elegance Integrated - Tannoy 638 upgraded
    Nyfrelst på rør.
    Fantaserer om Tannoy DC8T i Dark Walnut.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En "skikkelig god forsterker" vil ikke bidra så veldig mye mot målet ditt (potensielt med unntak av hvis det er en farget rørforsterker), så du må nok heller la smaken din styre valget av høyttalere, og eventuelt også vurdere utstyr med EQ/romkorreksjon og kanskje kombinere det hele med en sub for å komme i mål. Et "flatt" stereo-oppsett uten EQ eller sub vil sjelden spille bra på 80-tallsinnspillinger.

Ser du blir frarådet stativhøyttalere. Det kan funke hvis det får nok effekt + kombineres med sub, men det er nok lettere med et par gulvstående med et par 8" eller 10".
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Da ble det faktisk til at jeg kjøpte Cayin 252B! Fikk den til en god pris. Nå må jeg ha noen høytalere med som er raske i bassen og spiller rock med liv og glede. WAF-faktor er dessverre en faktor jeg må ta hensyn til.

Er det noen som har erfaring med disse høyttalerene?

http://surround.no/Produkter/H%C3%B8...000000874.aspx

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje Klipch ville ha passet ditt formål Kanskje rf62 http://www.prisjakt.no/product.php?pu=695422 eller noe slikt: http://www.hifiklubben.no/Products/d...yttaler-29011/ Ellers i nærheten av den prisklassen du sikter til, så er nok disse et godt valg: http://www.hifiklubben.no/Products/d...yttaler-31519/ Dynavoicene er noen mil unna, men så koster de halvparten også... Med såpaas grei forsterker vil det jo være dumt å gå for de aller billigste høyttalerne, da de faktisk er den viktigste komponenten i stereoanlegget...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Med såpaas grei forsterker vil det jo være dumt å gå for de aller billigste høyttalerne, da de faktisk er den viktigste komponenten i stereoanlegget...
    Er uenig med deg på dette punktet. Jeg mener rommet er klart den viktigste delen i et stereoanlegg. Et par høyttallere til 10k i et godt tunet rom spiller bedre enn et par høyttalere til 50-100k i et utunet rom.
    Jeg er dog helt enig med deg i at han ikke burde gå for de billigste høyttalerne.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris Vis post
    En "skikkelig god forsterker" vil ikke bidra så veldig mye mot målet ditt (potensielt med unntak av hvis det er en farget rørforsterker), så du må nok heller la smaken din styre valget av høyttalere, og eventuelt også vurdere utstyr med EQ/romkorreksjon og kanskje kombinere det hele med en sub for å komme i mål. Et "flatt" stereo-oppsett uten EQ eller sub vil sjelden spille bra på 80-tallsinnspillinger.

Ser du blir frarådet stativhøyttalere. Det kan funke hvis det får nok effekt + kombineres med sub, men det er nok lettere med et par gulvstående med et par 8" eller 10".
    Har du selv noe erfaring med dette med Equalizing i stereooppsett hjemme? Ser det er mulig å få tak i ymse equalizere på 4sound og andre instrumentsjapper. Hva slags oppsett med komponenter i koblet i hvilken rekkefølge vil du anbefale til dette her?

Så litt på finn og på 4 sound.no og fant noen digitale 2x31 bånds equalizere der. Kan en slik EQ når den har analogt utsignal kobles i front av en vanlig stereoforsterker eller må jeg ha et "PA-Oppsett" med lydkilde-> mixer -> preamp-> EQ --> Slutttrinn -> høyttalere?

Så lenge jeg klarer å få nok DB på signalet så bør det vel gå å koble Digital lydkilde fra PC -> EQ -> Stereoforsterker -> høyttalere?
    Det vil si at så lenge jeg får noe ala "normalt utsignal" som f.eks "CD-spiller-signal" ut fra En digital EQ så kan vel dette kobles rett inn i stereoforsterkeren?

Får evt ta meg en tur innom 4sound eller annet og sjekk og spørre der de har en del hjemmestudio utstyr...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Er uenig med deg på dette punktet. Jeg mener rommet er klart den viktigste delen i et stereoanlegg. Et par høyttallere til 10k i et godt tunet rom spiller bedre enn et par høyttalere til 50-100k i et utunet rom.
    Jeg er dog helt enig med deg i at han ikke burde gå for de billigste høyttalerne.
    Forsåvidt enig med deg der, men om man er f.eks leietaker, så er det som regel begrenset hva man kan gjøre. Men helt klart kan man bruke litt penger på lydplater og tuning osv... Men uten høyttalere i hus, så kan man tune rommet til verden går under uten at man får lyd eller hur??
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge equaliseren har in/out så er det ikke noe problem å koble det slik nei. Bruker selv litt eq på mitt oppsett og det fungerer meget bra. Bare passe på å ikke overdrive bruken. Enkelt å få "varm lyd" med eq for eksempel.Bare å legge inn en heving i bunnregisteret. Det flotte med eq er at du kan tune lyden akkurat slik du vil ha den.

Står fortsatt på at demping har mest for seg. Selv bare en plate i hver første refleksjon vil gjøre enormt hva bredde og høyde på lydbildet angår.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mazeking Vis post
    Har du selv noe erfaring med dette med Equalizing i stereooppsett hjemme? Ser det er mulig å få tak i ymse equalizere på 4sound og andre instrumentsjapper. Hva slags oppsett med komponenter i koblet i hvilken rekkefølge vil du anbefale til dette her?

Så litt på finn og på 4 sound.no og fant noen digitale 2x31 bånds equalizere der. Kan en slik EQ når den har analogt utsignal kobles i front av en vanlig stereoforsterker eller må jeg ha et "PA-Oppsett" med lydkilde-> mixer -> preamp-> EQ --> Slutttrinn -> høyttalere?

Så lenge jeg klarer å få nok DB på signalet så bør det vel gå å koble Digital lydkilde fra PC -> EQ -> Stereoforsterker -> høyttalere?
    Det vil si at så lenge jeg får noe ala "normalt utsignal" som f.eks "CD-spiller-signal" ut fra En digital EQ så kan vel dette kobles rett inn i stereoforsterkeren?

Får evt ta meg en tur innom 4sound eller annet og sjekk og spørre der de har en del hjemmestudio utstyr...
    Kjøp en sånn http://www.dspeaker.com/en/products/20-dual-core.shtml.
    --
    Thorbjørn

Lignende tråder

1. Anbefalt oppsett for rock/metal?
    By kvamzi in forum Head-Fi
    Svar: 25
    Siste melding: 07-06-2012, 09:02
  2. rock / metal vennelig høyttaler:)
    By rock&roll in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 12-10-2010, 22:56
  3. Nye høyttalere for rock/metal...?
    By CavaleraRules in forum Høyttalere
    Svar: 37
    Siste melding: 02-05-2009, 18:24
  4. Metal/rock DVDer med bra 5.1 lyd!
    By Egil_M in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 30
    Siste melding: 03-30-2007, 00:52
  5. får man ikke rock/metal musikk med bra lyd?
    By marius_arnesen in forum CD/SACD og DVD-Audio
    Svar: 71
    Siste melding: 10-31-2006, 17:53

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •