Ny receiver med digital til stereo analog funksjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny receiver med digital til stereo analog funksjon

Jeg ønsker å kjøpe meg ny receiver da den gamle ikke har hdmi innganger og utganger slik at jeg kan koble til chromecast, apple tv og annet utstyr uten separate lydutganger. Jeg har sett en del på Onkyo TX-NR626 og den ser ut til å passe meg ganske bra med 1 unntak.

Jeg har et sett trådløse hodetelefoner som trenger å få et analogt stereo signal med utility level (vanlig normalisert nivå slik som det som går mellom cd-spillere og receiveren via rca). Jeg aksepterer ikke å bruke hodetelefon-jacken på receiveren da denne påvirkes av volumbryteren, og i mange tilfeller kobler ut lyden i høytalerene. Svært mange receivere støtter Zone 2 og indikerer at du kan få analogt stereo ut via rca. Men da jeg leser manualen finner jeg ut at dette bare gjelder for analoge inputs noe som ikke bringer meg nærmere med enheter som feks chromecast.

Vet dere om noen enheter i noenlunde samme prisklasse med noenlude samme funksjoner som Onkyo TX-NR626 som i tillegg har slike analoge outputs? Eventuelt, er det mulig å hente ut digital lyd på feks Onkyo TX-NR626 og reencode den til analog stereo med en separat enhet?

Mine minimumskrav er:
    • 5 hdmi inputs
    • 5.1 lyd
    • Skal funke sånn høvelig med CEC
    • Støtte 1080p uten å skape trøbbel og tearing
    • Analogt output fra hdmi inputs som beskrevet ovenfor

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bruke Tape Out?
    Om receiveren har digital ut må du i specs, tror ikke det. Ellers kan du bruke en separat dac med digitalt signal fra kilden om du vil omgå receiveren, men hvorfor vil du det?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen Vis post
    Kan du ikke bruke Tape Out?
    Om receiveren har digital ut må du i specs, tror ikke det. Ellers kan du bruke en separat dac med digitalt signal fra kilden om du vil omgå receiveren, men hvorfor vil du det?
    Tape Out har kun hatt analoge inputs på de receiverene jeg har sett på. Har du hatt noen som reencodet digitale inputs som hdmi til analogt på Tape Out?

En ekstern DAC hadde definitivt funket da det ser ut til at Onkyo TX-NR626 outputet analoge og digitale inputs til digitale outputs. Er bare litt usikker på hvordan DAC jeg burde velge? Jeg søkte litt på hdmi til stereo rca på ebay, men de så ikke akkurat ut som leverte akseptabel lydkvalitet i tillegg til å støtte alle digitale lydencodinger.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om receiveren har Digital Out, da kan du kjøpe en liten dac, Argon sin f.eks, denne kobler du til Digital Out og de analoge utganger fra Argon til dine hodetelefoner. Det skulle vel fungere...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdaget at Denon har en funksjon som heter "Digital to Analog Conversion Multi Zone Outputs" og spurte dem på twitter hvilke modeller som støttet det. Det er kun AVR-3000 og AVR-4000 som støtte for dette men hele AVR-X_000 serien har har noe som heter "All Zone Stereo" som gir stereo output på zone 2 på alt som er aktivt i main zonen.

AVR-X1000 har Zone 2 og "All Zone Stereo", men dette (og flere andre praktiske funksjoner) har blitt fjernet fra den Europeiske modellen.
    AVR-X2000 har Zone 2 og "All Zone Stereo" (men mangler andre praktiske funksjoner som er på den amerikanske).
    AVR-X3000 har analoge preouts for alle 7.2 main zone kanalene (noe den amerikanske ikke har) i tillegg til Zone 2 med "All Zone Stereo".
    AVR-x4000 er en annen pris skala...

Er litt usikker på hvordan "All Zone Stereo" fungerer. Ut i fra brukermanualen virker det som om den setter alt over i stereo men det spesifiseres ikke om den gjør reencoding av flerkanalskilder, tvinger inputet til å levere stereo eller om den bare forventer stereo pcm fra inputet. Hvis noen har AVR-X2000 eller noen av storebrødrene hadde det vert fint om dere kunne ha testet hvordan flerkanalsinput av feks dolbyencodet lyd blir taklet i "All Zone Stereo" modus.
    • Tvinges inputet til å levere stereo pcm?
    • Har main fortsatt flerkanals output i "All Zone Stereo"?
    • Mixer receiveren ned alle kanalene til stereo slik at du ikke mangler noen lydspor?

Argon sin Minidac D/A-konverter hadde en hyggelig pris og var liten og fin, men er det ikke et problem at den bare støttet pcm? Jeg har begrenset erfaring med digital surround da jeg kun har brukt analog til nå, men alle driver jo å reklamerer med alle de fancie lydencodingene. Fant http://www.ambery.com/hdautorcasts.html som støttet masse forskjellige encodinger (usikker på om den støtter alle de rette), men jeg var usikker på om dette var noe jeg burde fokusere på?

Ut fra det jeg leste på en annen forum tråd kan det se ut til at Yamaha RX-V773/RX-V775/RX-A830 også støtter en "party mode" ca tilsvarende "All Zone Stereo", jeg skal titte litt mer på disse etterhvert. I tillegg til at det kan være mulig på NAD T775HD, Yamaha 3020, Pioneer SC67 og Denon 4520, men disse er langt utenfor mitt budsjett.

Er bare å poste hvis dere vet om receivere som gjør D/A convertion!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest litt i manualen til Harman/Kardon AVR 170 så kan det virke som om denne også gir deg stereo analog output. Det virker som om dette er en noe mer gammeldags modell enn Denon AVR-X2000, men kanskje en smule mer gjennomført. Fjernkontrollen og informasjon om CEC bekymrer meg allike vel på H/K.

Hadde vært fint å fått litt mer info om de analoge utgangene fra noen som hadde disse receiverene.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trengte en digital utgang du kunne konvertere til analog for bruk sammen med dine hodetelefoner, da trenger du vel ikke surround på den utgangen....uansett, dac til surround er jo bygget inn i receiveren.
    Argon dac'en er jo kun til bruk sammen med dine hodetelefoner, altså stereo.
    Virker som dette er uten for mitt felt, jeg har egentlig ingen ide om hva det er du søker her...

Lignende tråder

1. Multirom funksjon - Canal Digital
    By Gerrid in forum Satellitt
    Svar: 1
    Siste melding: 08-16-2013, 18:09
  2. Kjøre digital fra receiver til DAC, og analog tilbake?
    By pepo in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 11-12-2012, 14:58
  3. Huldra 9 stereo funksjon virker ikke
    By nugland in forum Vintage audio
    Svar: 13
    Siste melding: 11-07-2009, 22:26
  4. Digital eller analog tilkobling til receiver
    By xnn3882 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 04-16-2009, 03:17
  5. Koble CD spiller til receiver - analog eller digital