Oppgradering av forsterkere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering av forsterkere.

Hei,

Har fått tilbud av en kolega om å kjøpe en electrocompaniet aw250r effektforsterker, til en den nette sum av 10k, en sum man bare ikke kan si nei til.
    Men da føler jeg nad'en min kommer litt kort som forforsterker, samt jeg vil ha en litt varmere lyd.

Det første som da slår meg er å kjøpe meg 2stk rørforsterkere, 1 til å drive diskantene mine, og en som forforsterker til effektforsterkeren.

Sitter nå med Dali icon 6 mk2 høytalere, og har i og for seg planer om å beholde disse en stund, men kommer nok til å oppgradere de også med tiden, men får ta litt av gangen, og siden jeg fikk det tilbudet på den forsterkeren får jeg ta forsterkerene i denne omgang.

Har kikket på MA KT88 til å drive diskantene, men er usikker på om dette er en god forsterker til det formålet, er også usikker på hvordan kabler jeg burde kjøre (kjører nå vdh d-352, og planlegger å fortsatt bruke disse til en av delene, det som er mest hensiktsmessig)
    Trenger også anbefaling på forsterker til å erstatte min nad c356bee som forforsterker.

Når det kommer til budskjett hadde jeg tenkt meg en max grense på 8k for diskanforsterkern og en max på 15k for forforsterkeren.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig god pris ja, og knaleffekt til Dali...Hvorfor 2 forforsterkere? Hvis du skal fortsette å ha tokanals oppsett ville jeg gått for en EC pre og. Brukte 4.8 og 4.7 går fint an å få tak i til greie priser, får vel ny og på ditt budsjett. Eventuelt oppgradere høyttalerne til brukte Mentor 6 eller Helicon 400, hadde vært fantastisk løft i lyden
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til 2 forsterkere er rett og slett fordi jeg har lyst på det, ikke det at jeg trenger det, men har lyst til å bygge en solid bunn til oppgradering av høytalere siden(drømmer om helicon eller epicon, men tar jeg ikke råd til dette riktig ennå)

Vil også ha en en varmere lyd, så derfor vil jeg prøve meg med rør forforsterker.

Planen er å bygge ut til suround etterhvert også, men ikke med en gang.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok, men skjønner ikke poenget med to forforsterkere, tungvindt er det og med volum justering mm. To effekter og en pre hadde jeg skjønt. Skjønner ikke helt dette: "1 til å drive diskantene mine, og en som forforsterker til effektforsterkeren." Du kan ikke koble en pre direkte til diskantene... Eller misforsår jeg hva du er ute ettr her?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Volum vil jeg kjøre fra dac'en, så det er ikke noe problem. Og prinsippet mitt vil bli å kjøre en dedikert forsterker til diskant, ikke en forforsterker. Kom med eksempelvis MA KT88 til å drive diskantene.

Det er vel ikke det helt store poenget, spesielt mtp at høytalerne mine ikke er spesielt tungdrevne, men det gir litt mer fleksibilitet og justeringsmuligheter, er rett og slett derfor.

Men for all del, jeg er ikke låst på dedikert forsterker til diskant, men bare ser på muligheten.

Men jeg vil ha rør som forforsterker for å få litt varmere lyd, noe jeg savner med forsterkeren jeg har nå, som jeg forøvrig skal selge, så har ikke planer om å beholde denne i oppsettet.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville definitivt ikke giddet egen forsterker til diskant som er helt bortkastet energi, skjønner heller ikke att du sikter mot Dali hvis du ønsker deg så varm lyd, kanskje du burde vurdere høyttalere som Proac, Dynaudio og Vienna og Sonus Faber feks så slipper du å måtte kjøpe rør for å kanskje få Dali til å spillere noe varmere som du risikerer ikke å komme i mål med. Og det er riktig att Naden din ikke duger som forforsterker på dyrere utstyr. Gjør som Roddis foreslå og kjøp en Ec pre for eksempel 4.8.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil lyden bli om jeg kjører rørforsterker til diskant og en EC forforsterker da?
    Vil dette bli veldig rar lyd?

Og ja jeg er fulstendig klar over at dedikert diskantforsterker er hinsides overkill, men men.

hvor stor er lydforskjellen på 4.8 kontra 4.7 da? stor forskjell og verdt de ekstra pengene. Sliter med å finne 4.8 til salgs i norge også.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CrazyRetardedGamer Vis post
    Hvordan vil lyden bli om jeg kjører rørforsterker til diskant og en EC forforsterker da?
    Vil dette bli veldig rar lyd?

Og ja jeg er fulstendig klar over at dedikert diskantforsterker er hinsides overkill, men men.

hvor stor er lydforskjellen på 4.8 kontra 4.7 da? stor forskjell og verdt de ekstra pengene. Sliter med å finne 4.8 til salgs i norge også.
    veldig vanskelig å spå lyden vill utarte seg med en slik sammensetting det må nok dessverre prøves.
    forskjellene på 4.8 og 4.7 er ikke dramatiske, men 4.7 låter en anelse mørkere og mer lukket enn 4.8 som gir noe bedre detaljering.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke bruke to forskjellige forsterkere til å drive en høyttaler medmindre de har samme gain, og selvom de har samme gain er det ikke alltid det viser seg å være korrekt i praksis.
    Driv dine høyttalere som vanligt med EC' en....om du vil ha en god forforsterker må du gjerne litt opp i pris, og så er der det med at fjernkontroll er kjekkt å ha.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda kan fint drive dali høytalerne fra to forskjellige forsterkere, skrur av en lask bak, så skiller du basselementene fra diskant og mellomtone.

Men når det kommer til effektforsterker har jeg kikket litt på hva de ligger på i pris og inganger og utganger, og inngangsmessig ser det ut til at 4.9 hadde vert super, da har jeg også en enklere hverdag når jeg oppgraderer til suround siden.
    Samt jeg har litt fler inganger å leke meg med, denne har jeg sett til 17k, noe jeg kan leve med.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nå at det kan bli et problem med utganger mtp at jeg har en sub også, så må ha 2 utganger, det ser det ut til at 4.7 er den eneste som har?

Lignende tråder

1. Nad forsterkere og B&W
    By B&wshopping in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 10-24-2008, 00:03
  2. QSC forsterkere
    By sondre80 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 08-23-2006, 08:26
  3. ICE-forsterkere?
    By Frodo_ in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1