Ny receiver kr. 5 000-10 000 klassen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny receiver kr. 5 000-10 000 klassen

Hei, alle begavede audiofile karer og kvinner!

Etter gårsdagens fest er det nå knitring og spraking fra samtlige høyttalere. Etter å ha byttet over til en receiver jeg hadde, forsvinner ulydene... Fylla har skylda får man si, det ble nok noe høyt volum i går kveld. Så, er dermed på leting etter en ny receiver.

Jeg har hatt en H/K AVR 460 i drøyt 3 år nå, og den har fungert utmerket til mitt bruk. Kamerater av meg har Pioneer LX55 og Onkyo 626 receivere, men jeg liker ikke menyene / fjernkontrollen når jeg sammenligner med H/K. Syns også at lyden er annenledes og mer vanskelig å få til å høres bra ut på lavere volum.

Ser at Harman Kardon har kommet med en ny modell, AVR 370. Nytt her er visst svitchet strømforsyning. Jeg tenker på denne forsterkeren, og så NAD 757 og så ser jeg at Soundgarden har godt tilbud på Marantz 6005. Jeg har så vidt vært borti NAD sine receivere, men har aldri sett på Marantz før.

Jeg skal koble til stort sett det normale mot receiveren; en TV boks, en WDTV Live, en Platespiller, og en PC. Resten av utstyret er "hummer og kanari" - men har tjent meg godt til festbruk og har til omstendighetene god nok lyd med tanke på rommet som anlegget står i. Jeg flytter inn i nytt hus om et års tid, og der er det mer et rom som passer anlegget. Kommer da til å bytte ihvertfall front høyttalerene. Jeg er godt fornøyd med centeren min, og vurderer Klipsch RF-7 II.

Klipsch RC-64 II
    Cerwin Vega XLS-15
    Jamo X870
    Cerwin Vega HFA-18SX
    2x NAD C272 (den ene på centeren, den andre på Vega'ene).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shu Vis post
    Mener selvsagt Marantz 6007. Fikk ikke redigert første posten.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes bare en måte å finne ut på hva som er best i ditt anlegg til dine ører. Og det er å prøve selv.
    Du kommer til å få masse sprikende tilbakemeldinger som ikke nødvendigvis gir deg og ditt anlegg noen svar. I stor grad "matcher" man til høyttaler og rom interaksjonen, og derfor kan ikke andres erfaringer overføres til deg. I tillegg spiller mye annet inn. Knapt noen AB tester f.eks skikkelig, men anbefaler ofte det de selv har kjøpt uten noe mer seriøs sammenligning.

Så ha et par stykker på hjemlån ved åpent kjøp og prøv selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ser den... Får vel egentlig se på Youtube på omtaler og menyer på de to andre merkene jeg ikke er kjent med.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekk lyd og bilde også, de har ofte tester av receivere. Er nødvendigvis ikke noe absolutt sannhet og subjektive erfaringer er forskjellig selvsagt, men da får du jo en indikasjon. Vil bare minne deg på reklamasjonsretten på receiveren din er 5 år også. Gjelder neppe om du tømte en ringnes oppi den though

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reklamasjon kan vel kun nyttes mot salgsstedet? Jeg kjøpte den på Netshop, som la ned og startet opp på nytt igjen nå i vår.

http://www.hardware.no/artikler/nets...ger-ned/133828

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er svært fornøyd med Denon X-4000. En kjempefordel med den er at den har XT32 - det hjalp mye i stuen min, lyden ble bedre og vibrasjoner (resonans ved enkelte frekevenser) forsvant.

I tillegg er det genialt med airplay-støtte og mobilapp for kontroll av enheten.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at de ulike receiverene

Jeg er tilhenger av Yamaha og jeg har RX-A1020. Yamaha har en del innstillingsmuligheter som de andre ikke tilbyr

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fillern. Bomma på mobilklienten og trykket send... Og får ikke lov å redigere min egen post. Prøver igjen:

Min erfaring er at de ulike receiverene er temmelig like når det gjelder ytelse. Markedet er temmelig likt og de konkurrerer mest om tilleggsfunksjonalitet.

Jeg har prøvd en del forskjellige merker (Onkyo (TX-NR1010), Denon (X4000) og Yamaha) og jeg har landet på Yamaha. Jeg har nå en RX-A1020. Yamaha har en del innstillingsmuligheter og fleksibilitet de andre ikke tilbyr. Yamaha er ankerkjent verden over og de lager gode tekniske løsninger i receiverene. Yamaha lager også både instrumenter og Pro Audio og det gjør at de har en fot inn i den verden også, ikke bare consumer.

Nå tilbyr både Onkyo og Denon Audyssey romkorrigering som (mange mener) forbedrer lyden. Den gjør en god jobb for den "jevne" bruker som ikke har alt for mye erfaring med lyd. Jeg har ikke hatt fullt så god erfaring med Audyssey hos meg, og det er fordi jeg har stiller krav til justeringsmulighet som ikke Audyssey gir meg. Yamaha gir meg all den mulighet (og mere til), mens dens romkorrigering (YPAO) er ikke noe særlig i forhold til Audyssey.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon og Marantz er eid av samme selvskap og virker og ha identisk innmat bortsett fra videodelen. De er ganske nøytrale med et snev av varme.
    Onkyo og Pioneer virker å etterstrebe nøytralitet i sine produkter.
    Yamaha er den mest fargete av disse, noe som f.eks kom frem i målinger til LTS. Ofte litt mørk topp og legger noe til i bassen. H/K virker også å være en del farget lydmessig.

Cambridge ser ut til å lage veldig gode lydmessige receivere selv om de ikke får så mye omtale.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Denon og Marantz er eid av samme selvskap og virker og ha identisk innmat bortsett fra videodelen. De er ganske nøytrale med et snev av varme.
    Onkyo og Pioneer virker å etterstrebe nøytralitet i sine produkter.
    Yamaha er den mest fargete av disse, noe som f.eks kom frem i målinger til LTS. Ofte litt mørk topp og legger noe til i bassen. H/K virker også å være en del farget lydmessig.

Cambridge ser ut til å lage veldig gode lydmessige receivere selv om de ikke får så mye omtale.
    Har du link til slike målinger? I min egen sammenligning av Denon, Onkyo og Yamaha, var jeg ikke i stand til å måle forskjeller i frekvensgangen i pure/direct mode, hverken ut fra HT eller fra pre-out. Og hvis det er forskjeller, er de så små at variasjonen i HT og korrigeringen i fra Audyssey er elefanter i forhold.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må abonnere må LTS for å kunne se tester og målinger.

Du har nok misforstått hvordan man måler forsterkere. En måling slik du har gjort, sier stort sett ingen ting.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må abonnere må LTS for å kunne se tester og målinger.

Du har nok misforstått hvordan man måler forsterkere. En måling slik du har gjort, sier stort sett ingen ting.
    Jeg har nå visselig bygd noen forsterkere opp igjennom tiden, så jeg ble nysgjerrig. Hva er LTS?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant påstand. Hva er galt med målemetoden?

Jeg bruker REW til å gjøre målinger på rene signalbaserte audiosystem, f.eks. analoge filter. På analoge filter, er forholdene langt mer idelle enn hvis det er en HT involvert, dvs. langt finere parametre som skal måles. Jeg ser ingen problemer med å måle frekvensgang, fasegang, gruppedelay på slike systemer. En forsterker er da intet unntak i så måte.

Jeg er enig i at å måle signalkilde -> pre-out gir ingen måling av selve forsterkeren i det hele tatt (bortsett fra enkelte Yamahaere som henter ut pre-out fra effektforsterkeren). Men dersom man kjører et signal -> HT og kjører en A/B måling mellom to forsterkere med eksakt lik plassering på HT og mic, og ikke får målbare (=hørbare) forskjeller i nivåene har man i prinsippet like forsterkere. Under de betingelse selve målingene er tatt selvsagt. Den måler ikke forsterkeregenskaper mhp effekt/impedanse og når effektbehovet blir større hverken på statisk/konternuerlig eller dynamisk/puls last.

Så spørsmålet koker ned til hvordan man måler/sammenligner forsterkere. Er "varm lyd" et resultat av dens ikke-idelle egenskaper når man tar ut mer effekt, eller er det lydbildet på lave volum? Ala rørforsterkere som låter bra når man tar ut tilstrekkelig effekt til at man får litt forvrengning som låter spesielt godt fra rør.

Lignende tråder

1. Høyttaler i 5k-klassen vs 10k-klassen
    By knuttis in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 08-11-2008, 03:52
  2. Hjemmekino receiver i 6000-8000 kr klassen..
    By Sjom in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 01-14-2008, 15:24
  3. sub i 10K klassen
    By øystein in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 09-17-2006, 14:54
  4. Trenger råd om kjøp av ny receiver i 10 k klassen.
    By Holmis in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 10-27-2004, 08:53
  5. Receiver i 5000-kroners klassen
    By Nito in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 9
    Siste melding: 12-03-2003, 19:31

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg