Fra stereo til surround

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra stereo til surround

I håp om å få hjelp til å ta siste steget i fra stereo til surround lager jeg en liten tråd her. Jeg er ikke så godt kjent med noe over 2.1 så her trengst det hjelp fra dere med mer erfaring

Pr. i dag er oppsettet mitt som følger:
    Tact Audio RCS 2.2X preamp
    2x Midgard Oberon 6.1 monoblokker
    B&W CDM 9 NT fronter
    Sunfire subwoofer MK2

Kjører optisk i fra Apple TV/Rikstv tuner og inn på tact som har innebygget DAC og derfra med balansert utgang til monoblokkene. Kunne tenkt meg å beholde optisk signal/digitalt signal og balansert utgang om det er mulig.

Så kommer spørsmålet. Tenker å i første omgang beholde så mye som mulig og bare gå inn med en ny surround forsterker og så muligens oppgradere til et Swans F2.2 sett senere. Hva er det da viktig at jeg ser på når det kommer til surround forsterkere? Tenker jo å fortsatt ha Oberon monoblokkene for å slippe å belaste surround forsterkeren med frontene.

Er det mulig å handle surround forsterker brukt eller blir det fort utdatert pga codecs? Blir i hovedsak appletv og netflix som kilde så jeg trenger egentlig kun dolby digital plus pr. i dag om jeg har forstått alt riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg ikke får til å redigere første post så legger jeg ved et bilde av hvordan rommet jeg mest sannsynlig kommer til å ta i bruk som hjemmekino rom ser ut. Tegnet inn med målene til Swans F2.2 settet bare for å se hvordan det eventuelt blir. Trenger sikkert ikke så veldig mye effekt i surround forsterkeren for å få lyd i et så lite rom

Fra stereo til surround-hjemmekino_test-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg vil absolutt anbefala å kjøpa surroundforsterkar/receiver brukt. Då får du mykje meir for pengane.
    Det du treng er pre out, for å få brukt effektforsterkarane dine. Coax/optisk digitale, HDMI osv inngangar har vel stort sett alle receiverar nok av. Dersom du skal ha 3D, bør du ha receiver som støtter dette (HDMI 1.4), ellers støttar vel stort sett alle receiverar med HDMI dei "nye" HD lydformata.

Det dukkar stadig opp tidlegare toppmodellar frå Onkyo, Yamaha, Pioneer, Marantz osv til billig penge på brukten.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av minim Vis post
    Siden jeg ikke får til å redigere første post så legger jeg ved et bilde av hvordan rommet jeg mest sannsynlig kommer til å ta i bruk som hjemmekino rom ser ut. Tegnet inn med målene til Swans F2.2 settet bare for å se hvordan det eventuelt blir. Trenger sikkert ikke så veldig mye effekt i surround forsterkeren for å få lyd i et så lite rom

Fra stereo til surround-hjemmekino_test-jpg
    Rommet ser ut som det skal fungera fint til heimakino det. Er det 5.1 du har tenkt å gå for? Det første skrittet blir vel å kjøpa ein surroundreceiver/forsterkar med pre out. Då skal vel alt vera klart for å bygga ut med fleire høgtalarar etterkvart. Utanom dei aller billigaste modellane, så er dei stort sett 7.1/7.2/9.1/9.2 osv. Så då har du mulighet til å utvida med endå fleire høgtalarar seinare, dersom du ønskjer det. Har du noko prisgrensa for surroundreceiver?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei har vel egentlig ikke satt opp et budsjett på dette. For å være helt ærlig så vet ikke jeg hvor mye jeg må legge i det for å få noe bra så da har jeg ikke låst meg til noe maks pris heller. Vil helst unngå å "spare" ved å kjøpe noe rimelig nå som jeg ender opp med å bytte ut i noe annet innen kort tid.

Når jeg ser på bilder bak på mange surround forsterkere så kan jeg ikke sel balanserte utganger. Er det sjeldent å finne på surround utstyr?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ja, tenkte å gå for 5.1 i første omgang. Vil også ha en forsterker med romkorreksjon siden jeg er blitt godt vandt med det på Tact pre'n jeg har nå

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som balansert ut ikkje er noko som finst på alle receiverar. Det er vel meir vanleg på reine surroundprosessorar. Er dette eit must? Monoblokkene kan vel bruka RCA?

For ca. 3 000 - 5 000kr, så får du ein del gode modellar, som er eit par år gamle. Feks Onkyo 875/876/905/906, yamaha 2067/3067 osv. Går du litt opp i pris, så får du litt nyare modellar. (eg har forresten Onkyo 875 og er knallfornøyd med den).

Romkorreksjon har vel stort sett alle forresten.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kun balansert inngang på monoblokkene, men har en overgang som kan brukes. Er bare redd for å få tilbake den forferdelige bakgrunnsstøyen som jeg hadde før jeg gikk over til optisk inn og balansert ut

Det er ingen problem å gå for 2-3(5?) år gamle forsterkere altså?

Er det ikke forskjell på romkorreksjon som blir levert med? Vil tro at det skjer en del utvikling av dette over tid vel?

Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører RCA med overgang til XLR på mine Midgard og opplever ikke noe støy i mine F2.2. Tror også jeg ville prøvd å skaffe en brukt reciever. Ser at nypris på utgående modeller (spesielt i øvre prissjikt) raser etter bare noen måneder. Vil tro at du bør kunne finne noe til halv pris som ikke er mer enn et par år gammelt. Det er vel i grunn 4K støtte og streaming støtte du da kanskje vil gå glipp av. Har du planer om å gå for F2.2 så ville jeg nok også begynt å sondere terrenge etter en Swans senter på brukten. De har flere veldig gode modeller som sikkert ikke vil gjøre seg bort i kombinasjon med B&W heller.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er nok uhyre sjelden med balanserte utganger i receivere (skulle selv likt og hatt det) Jeg hadde f.eks ikke hengt meg så veldig opp i og ha det aller siste i rom korreksjon og heller funnet en rimelig receiver med RK som du kan gå inn og korrigere for selv etterpå.

Absolutt ikke noe problem og kjøpe receivere brukt, man får kanskje ikke det aller siste av små features men dette har stort sett verdt sentrert rundt airplay og streaming siste årene.
    Neste år vil nok vi kunne se modeller med HDMI 2.0 men dette blir egentlig kun nødvendig når man har 4k\UHD display, det er vel nå nesten 4 år siden forrige HDMI standarden ble annonsert (v1.4) så absolutt mange gode pent brukte modeller der ute som egentlig ikke mangler så mye på det tekniske iforhold til årets modeller.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taita Vis post
    Jeg kjører RCA med overgang til XLR på mine Midgard og opplever ikke noe støy i mine F2.2. Tror også jeg ville prøvd å skaffe en brukt reciever. Ser at nypris på utgående modeller (spesielt i øvre prissjikt) raser etter bare noen måneder. Vil tro at du bør kunne finne noe til halv pris som ikke er mer enn et par år gammelt. Det er vel i grunn 4K støtte og streaming støtte du da kanskje vil gå glipp av. Har du planer om å gå for F2.2 så ville jeg nok også begynt å sondere terrenge etter en Swans senter på brukten. De har flere veldig gode modeller som sikkert ikke vil gjøre seg bort i kombinasjon med B&W heller.
    Hvordan opplever du F2.2 med midgard? Blir det for lite effekt?

Etter å ha sittet lenge på finn.no/hifisentralen i dag slår det meg at B&W må byttes ut til noe med mer punch i. Det er sikkert å banne i kirka, men for noen år siden hadde jeg "guttedrømmen" i hus (Cerwin Vega AL-1002) og jeg savner virkelig punchen i fra dem. Fruen var ikke like imponert som meg over dem så de ble byttet ut med CMD 9NT for litt mer WAF og selv om det er mye finere lyd i de jeg har nå så blir den punchen man får med litt større elementer et savn.

Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Ja er nok uhyre sjelden med balanserte utganger i receivere (skulle selv likt og hatt det) Jeg hadde f.eks ikke hengt meg så veldig opp i og ha det aller siste i rom korreksjon og heller funnet en rimelig receiver med RK som du kan gå inn og korrigere for selv etterpå.

Absolutt ikke noe problem og kjøpe receivere brukt, man får kanskje ikke det aller siste av små features men dette har stort sett verdt sentrert rundt airplay og streaming siste årene.
    Neste år vil nok vi kunne se modeller med HDMI 2.0 men dette blir egentlig kun nødvendig når man har 4k\UHD display, det er vel nå nesten 4 år siden forrige HDMI standarden ble annonsert (v1.4) så absolutt mange gode pent brukte modeller der ute som egentlig ikke mangler så mye på det tekniske iforhold til årets modeller.
    Merkelig at det ikke eksisterer så fulle disse receiverne er av inn/utganger :P

Siden alle mer eller mindre anbefaler bruktmarkedet så kjører vi på det Det er absolutt ikke noe must for meg å ha det siste nye, men jeg trenger dolby digital plus pga. netflix/apple tv. Noen forslag til utgående toppmodeller jeg bør kikke spessielt etter?

Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjører jeg med 4.1 blokker og har ikke hørt dem med noen annen effektforsterker. Jeg synes det funker bra og ville definitivt kjørt på med 6.1 blokkene dine. Det blir nok en vesentlig investering om du skal opp i noe som er bedre. Vil tro du får en del mer punch med F2.2 selv om jeg ikke har hørt CMD 9. Her er vel en sub veien å gå hvis du vil ha både godlyd og punch. Har hørt F2.2 i kombinasjon med en velodyne DD18. Den gir i alle fall bra med punch på både film og musikk men dette røsker jo også godt i lommeboka...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taita Vis post
    Nå kjører jeg med 4.1 blokker og har ikke hørt dem med noen annen effektforsterker. Jeg synes det funker bra og ville definitivt kjørt på med 6.1 blokkene dine. Det blir nok en vesentlig investering om du skal opp i noe som er bedre. Vil tro du får en del mer punch med F2.2 selv om jeg ikke har hørt CMD 9. Her er vel en sub veien å gå hvis du vil ha både godlyd og punch. Har hørt F2.2 i kombinasjon med en velodyne DD18. Den gir i alle fall bra med punch på både film og musikk men dette røsker jo også godt i lommeboka...
    Da satser jeg på å beholde dem å prøve. Blir uansett å få tak på en surround forsterker først. Jeg har allerede en 10" Sunfire sub, men ihvertfall til musikk så liker jeg best å holde subben utenfor. CDM 9 har kun 6,5" elementer så jeg vil tro det er en del mer å hente i fra F2.2

Er det noen god måte å finne ut hva som var toppmodellene for noen år tilbake? Det er en ganske håpløs verden å lete i på finn.no siden noen priser innstegsmodellene for noen år siden omtrent som toppmodellene så det er ikke bare å gå etter pris heller..

Newcomer Yosh81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du går for prosessor, så vil du ha flere alternativer som har Balanserte utganger.
    Marantz
    http://www.marantz.co.uk/uk/Products...ntrolAmplifier
    Parasound P7
    http://www.parasound.com/halo/p7.php
    Yamaha
    http://www.lsound.no/hjemmekino/av-p...000-black.html

Noen av disse kan det jo være mulig å finne brukt. I hvertfall Parasound og Marantz- Yamahaen er vel helt ny modell, så den er det vel litt værre med.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yosh81 Vis post
    Hvis du går for prosessor, så vil du ha flere alternativer som har Balanserte utganger.
    Marantz
    http://www.marantz.co.uk/uk/Products...ntrolAmplifier
    Parasound P7
    http://www.parasound.com/halo/p7.php
    Yamaha
    http://www.lsound.no/hjemmekino/av-p...000-black.html

Noen av disse kan det jo være mulig å finne brukt. I hvertfall Parasound og Marantz- Yamahaen er vel helt ny modell, så den er det vel litt værre med.
    Falt egentlig umiddelbart for Parasound P7, men ved en nærmere kikk så ser det ikke ut til at den har noen form for rom korreksjon? Det kan jo absolutt være en mulighet å gå for prosessor siden jeg allerede har midgard blokkene og da kun trenger f.eks en emotiva trekanaler for resten, men av en eller annen merkelig grunn så koster alltid prosessor skjorta :P Rart at det skal være dyrere å sløyfe forsterkerdelen, men det er vel en grunn til det.

Newcomer Yosh81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz da:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...onse-nr-41836/
    Ligger en slik på finn også sammen med effektforsterker.

Har selv hatt den reciever-modellen av den samme utgaven, noe jeg var kjempefornøyd med.
    Nydelig lydsignatur i Marantz.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil sei det aller enklaste er å gp for surroundreceiver. Då har du effekt til alle kanalane, men kan fortsatt bruka effekt på dei du ønsker. Vil tru detter er enklast og rimeligast.

Det er veldig lett å gå seg vill i jungelen av modellnamn. Generelt er høgare nummer betre:-)

Eg ville forresten satt surroundhøgtalarane symetrisk/ motståande veggar.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yosh81 Vis post
    Marantz da:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...onse-nr-41836/
    Ligger en slik på finn også sammen med effektforsterker.

Har selv hatt den reciever-modellen av den samme utgaven, noe jeg var kjempefornøyd med.
    Nydelig lydsignatur i Marantz.
    Hadde faktisk sendt en e-post på den tidligere i dag Takk for tips så langt. Får saumfare finn.no nå og se om jeg finner noe.

Hva med Pioneer SC-LX81/85/86 er det noe å satse på?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen receivere som har oppsett via web interface eller som settes opp enkelt via pc?

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LX 85/86 er absolutt noe å samle på ja. (1 er det også, men er litt usikker på om den støtter 1.4 på hdmi siden. Har selv en eldre Lx51 fra Pioneer, men min kino har ikke prioriteten, Det har 2 kanalsoppsettet. Men til mitt bruk så fungerer den ypperlig.

Bare pass på å kjøpe en reciver med preout til alle utgangene. Det er flere av fabrikantene som har Xlr ut på preout, men da er det som oftes snakk om toppmodellene. Evnt så kan en prosessor være noe å tenke på. men da må du være obs på at du må ha effekttrinn til alle høytralerene.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Surround amp vs stereo amp til stereo bruk?
    By RCS in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 8
    Siste melding: 08-20-2012, 23:24
  2. Fra surround til stereo......
    By frojakob in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 08-01-2012, 08:12
  3. Stereo OG surround ??
    By suprted1 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 44
    Siste melding: 09-10-2009, 08:59
  4. Surround og Stereo