Bytte fra Nad til Emotiva?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte fra Nad til Emotiva?

Vurderer å bytte fra Nad c275bee til Emotiva xpa-2. Er det noe jeg blir å høre forskjell på? skal drive et par Dali Concept 10.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JEg gikk fra 275bee til xpa 5 på B&W 683 og fikk bedre kontroll på bassen samt at lyden ble mye mer behagelig både i diskant og mellomtone.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu Vis post
    JEg gikk fra 275bee til xpa 5 på B&W 683 og fikk bedre kontroll på bassen samt at lyden ble mye mer behagelig både i diskant og mellomtone.
    det jeg tenker, er vel ca 330w de får i dag fra naden, og blir ca 400w fra emotivaen om jeg regna rett?

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har du regnet ut dette?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakJohansen Vis post
    det jeg tenker, er vel ca 330w de får i dag fra naden, og blir ca 400w fra emotivaen om jeg regna rett?
    Det er vel heller snakk om hva som er maks tilgjengelig i forsterkern etter en enormt forenklet regne metode.

Min Pioneer sc-lx85 skulle hatt nesten 100w til 150w disponibelt i opptil fem kanaler og etter hva jeg regna ut på ville hele annlegget med sensitivitet rundt 89.5db (Dali mentor front rekke, Concept 1 side) trukket kanskje 50-70w totalt maks.
    Det blei fortsatt en meget merkbar forandring til det bedre når jeg satte på en XPA 5 (pion står nå i bruk som pre) nå går nok heller ikke emotivan noe særlig over tomgang uansett.

Kort sagt regne stykket er ikke enkelt for watt forbruket forandrer seg kontinuerlig sammen med frekvensen som skal gjengis så man ender som regel alltids opp med at man kan ikke vite om en forsterker er bedre enn en annen uten og teste og lytte selv.

(Man kunne kanskje satt et watt meter på hver høytaler ledning og sett på en film, så tatt gjennomsnitt av det ved et visst volum?)

Jeg vil jo sånn sett ikke tro at Emo'n er noe dårlig match på Concept (funger absolutt bra nok her hos meg), om det vil bli en oppgradering iforhold til NAD'en du har nå aner jeg ikke, det må du nesten prøve ut.
    Kanskje noen i området ditt har en du kan teste med?

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre du har 2 stk 275 så er det vel 150w til hver høyttaler og med xpa 5 blir det 200 til hver med mindre du bi amper den, da får du 400w til hver HT. Jeg prøvde først uten bi amping med xpa5 og det var stor fosrkjell fra naden. Har biampet xpa5 nå men om jeg hører så veldig stor forskjell fra 200 til 400w er jeg ikke helt sikker på, har vel mest gjort det for å bruke alle kanalene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    emotivaen har 300w i 8ohm og 500w i 4 ohm, derfor, på en helt enkel måte, 400w i 6 ohm. men helt rett er det jo ikke, men sånn ca. samme med naden. 250 w i 8ohm, 410w i 4 ohm. 410w-250w= 160w del det på to og legg til 250w. da får du 330w, som vil være sånn ca rett.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare husk å ikke se deg blind på watt En forsterker med mye mindre watt enn en annen kan spille runder rundt den som er "større".
    Strømmengde og matching har like mye å si, hvis ikke mer. Emotiva fremsto i mine ører som kraftigere pga jeg fikk "tyngre" bass og at mellomtone og diskant åpnet seg mer enn med Nad.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer å bytte fra Nad c275bee til Emotiva xpa-2. Er det noe jeg blir å høre forskjell på? skal drive et par Dali Concept 10.
    En ungdom på jobb mente Emotiva var oppskrytt og solgte det igjen.
    Jeg selv har ikke hørt det.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også hørt folk si at Emotiva er oppskrytt. Vet ikke om det er USA-allergi eller at de er for billige til å bli tatt seriøst, men jeg er hvertfall veldig fornøyde med mine to monoblokker. Mye for pengene.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du får tyngre bass eller mer bass er jo gjerne et symptom på at forsterker ikke er strømkraftig nok. Men det gjelder nok neppe i ditt tilfelle hehe, måtte bare påpeke det. Emotiva virker være mye for penga, og det er jo gjerne sånn at når produkter er populære og folk er fornøyd så må en eller annen 'Johan' ha noe negativt å si om det også. Men for all del, smak er jo forskjellig så at om verken Nad, Emotiva eller Krell for den saks skyld er for alle, er bare slik det er.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk Vis post
    En ungdom på jobb mente Emotiva var oppskrytt og solgte det igjen.
    Jeg selv har ikke hørt det.
    XPA-5 har vel bare 1200 va trafo, og kan vel ikke kalles kraftig om alle kanalene skal spille samtidig? Nen det jeg har hørt av Emotiva har vert bra. Langt bedre kontroll enn med en reciver.

XPR-serien derimot, det virker å være noen beist.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XPA 5 har 1200va trafo ja. Har kun sammenlignet den med C275BEE og Rotel RB1572 (den som er på 2x200 digitale) og Emotiva spiller fletta av begge to på 683 ihvertfall. Rotel slo seg av da den ikke klarte å levere nok strøm. YeOlde: er klar over at det som regel er sant men det stemmer nok ikke akurat nå

Newcomer Bumblebee sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    emotivaen har 300w i 8ohm og 500w i 4 ohm, derfor, på en helt enkel måte, 400w i 6 ohm. men helt rett er det jo ikke, men sånn ca. samme med naden. 250 w i 8ohm, 410w i 4 ohm. 410w-250w= 160w del det på to og legg til 250w. da får du 330w, som vil være sånn ca rett.
    Nad 275BEE leverer maks 2x150w kontinuerlig effekt, uavhengig om impedansen er 4 eller 8 ohm.

Lignende tråder

1. Et lite bytte - Bygge videre eller bytte ut?
    By ThomasJL09 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 10
    Siste melding: 11-10-2012, 12:01
  2. emotiva
    By soundstream in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 04-05-2012, 19:12
  3. Til dere som har Emotiva, har hatt Emotiva..
    By Retep in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 16
    Siste melding: 04-25-2011, 14:03
  4. Emotiva XMC-1
    By Haymaker in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 8
    Siste melding: 12-07-2010, 23:22
  5. Svar: 3
    Siste melding: 04-24-2010, 10:22

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder