Yamaha RX-A3020 Frekvensk kalibrering Equaliser hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Yamaha RX-A3020 Frekvensk kalibrering Equaliser hjelp

Hei, jeg har lest å sjekka på manualen til forsterkern men får ikke svar på det jeg lurer på så derfor kommer jeg her Har kjørt Yapo å kalibrert høyttalerene mine, så nå gjennstår bare den lille biten med å fin pusse frekvensene, men shønner meg ikke helt på det derre equalizer greia, shønner at Frequency er hvilken frekvens jeg vill stille på, men hva gjør Q? får velge mellom 500-10.000. om jeg skal dempe mellom tonene på mentor 8, hvordan bør jeg da stille inn dette på forsterkern? syns mentor 8 er litt høye i toppen shu. noen som har litt peiling på dette å shønner hva jeg mener? er veldig dårlig til å ordlegge meg å forklare så beklager den.

Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å gjøre spørsmålet enkelt :P hvordan funker equalisern?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt står vel i manualen :-)
    Men som du sier , så velger du jo først hvilken frekvens du vil justere , så hvor mange db opp/ned , og så Q-faktoren. Den avgjør hvor bredt område som justeres. Det ser du jo også grafisk fremstilt i receiveren - jo høyere q , jo smalere område.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å bruke PEQ (parametrisk equaliser) fordrer det at du har erfaring, eller vet hvilken frekvens du skal korrigere. Når du sier høye i toppen så kan dette være ganske mye forskjellig. Diskant er alt i fra 4k til 20k og de har veldig forskjellig karakter. 3-4k er typiske "essss" er i vår stemme. 6-8k er pustelyder (som er fint på damestemmer). 10-15k er heelt i toppen. Luften i lyden om du vil. Toppen av hi-hat.

En PEQ kan ikke brukes til å justere "hele" diskanten. I så fall må du bruke mer enn ett bånd. Skal du ta alt, vil jeg anbefale treble-justeringen på forsterkeren.

Et annet tips jeg bruker når jeg kjører lyd: Dersom jeg leter etter en frekvens så skrur jeg opp gain med 6-12 dB (på 3020 får du bare +6dB) og så "finner" jeg problemfrekvensen ved å justere på frekvensen til at jeg hører at den gjør problemlyden enda verre. Når jeg har funnet den, skrur jeg nå ned gain til det som gjør lyden bra. Høy Q for kraftige lyder, som f.eks. ressonanser i kabinett/rom. Lav Q for svak og myk justering uten harde "kanter". f.eks. en mellomtone som skjærer litt.

Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for alle svar dette var til stor hjelp skal prøve meg litt fram nå, så får vi se hvordan det blir

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •