Hjelp til å koble korrekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer evenmosbek sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til å koble korrekt

Hei,

Jeg har i en periode benyttet 1stk Densen Beat 300 effektforsterker til mine fronter.
    Men jeg har nå fått én ekstra og ønsker nå å koble én effektforsterker på hver av frontene.

Densen B300 er opprinlig 2-kanals effektforsterker, så er usikker på om jeg kan splitte Pre-out med Rca (y) fra receiveren og kjøre én B300 per chøyttaler.

Har laget en liten tegning som jeg håper noen kunne hjelpe meg med (connect the dots:lol: )

http://imageshack.us/a/img18/9867/tr3q.jpg

Setter stor pris på all hjelp jeg kan få

På forhånd takk!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har to varianter - vertikal (hvert effekttrinn driver hver sin høyttaler) og horisontal bi-amping (det ene effekttrinnet driver begge basselementene, det andre effekttrinnet driver begge diskantene).

Førstnevnte variant gjør det mulig å plassere effekttrinnene i nærheten av hver sin høyttaler - fordel sånn sett - men hvis det er den minste forskjell i effekttrinnene, slår det ut på balansen mellom høyttalerne. Sistnevnte variant er den jeg har best erfaring med.

En tegning - Alt. 1= Vertikal biamping, Alt. 2 = Horisontal biamping:

Vedlegg 106652

Og NB! Du MÅ fjerne skinnene som forbinder høyttalerterminalene - uansett hvordan du velger å bi-ampe.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer evenmosbek sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen hjertelig takk!!
    Tror jeg går for alternativ 2 da alderen på effekttrinnene ikke er lik, så bare for å være på den sikre siden

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Moss
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 2 stk i bi-amp, men kjører vertikal etter anbefaling fra Densensjef Thomas Sillesen himself. Det var visstnok tekniske grunner (uten at jeg vet hvilke) som ligger til grunn for dette. Jeg har også 2 effekttrinn med forskjellig alder. Det skulle ikke ha noe å si, det eneste du må passe på er at de er like, altså ikke blande B-300 med f.eks. B-300XS.
    Sitat Opprinnelig postet av evenmosbek Vis post
    Tusen hjertelig takk!!
    Tror jeg går for alternativ 2 da alderen på effekttrinnene ikke er lik, så bare for å være på den sikre siden

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to identiske stereoforsterkere og tenkte å prøve vertikal bi-amping (altså, en stereoforsterker til hver høyttaler). Men har det egentlig noen hensikt å koble opp både venstre og høyre utgang fra forsterker til høyttaler og ta vekk skinnen som forbinder høyttalerterminalene, fremfor å kjøre en enkelt kabel fra kun en av forsterkerutgangene til høyttalerterminaler i forbindelse? Så lenge forsterkeren kun har en enkelt strømforsyning får jeg vel all power ut av en enkelt utgang? Eller somler jeg bort noe effekt ved å la den ene utgangen stå ubrukt?

PS: Jeg vet det er mulig at to sett kabler kan være en fordel á la bi-wire med separering av signal til bass og diskant, men jeg er ikke så opptatt av dette.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og volum matche er jo noe man gjør i forforsterker eventuelt med gaming justering på effekt trinnet.
    Det har sjeldent noe med elektronikk og gjøre men akustikken vil være høyst uvanlig og ha små forskjeller pga av rom noder og plasseringer etc.

Sånn sett er jo dette noe av det mest grunnleggende i kalibrering man kan gjøre om det så kun er en enkel receiver i bruk eller pre med effekt trinn.

Horisontal bi-amp er jeg litt skeptiskt til med mindre man f.eks setter et dedikert watt monster på lav frekvsens gangen og en annen forsterker kanskje til og med annet merke og klasse på høy frekvens inngangen.
    Om det er to like effekter hadde jeg heller brukt vertikal kobling siden det er kanskje godt mulig og overbelaste den som driver bassen mens den andre går i tomgang.

Anyhoo mine to øre.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aabø Vis post
    Jeg har to identiske stereoforsterkere og tenkte å prøve vertikal bi-amping (altså, en stereoforsterker til hver høyttaler). Men har det egentlig noen hensikt å koble opp både venstre og høyre utgang fra forsterker til høyttaler og ta vekk skinnen som forbinder høyttalerterminalene, fremfor å kjøre en enkelt kabel fra kun en av forsterkerutgangene til høyttalerterminaler i forbindelse? Så lenge forsterkeren kun har en enkelt strømforsyning får jeg vel all power ut av en enkelt utgang? Eller somler jeg bort noe effekt ved å la den ene utgangen stå ubrukt?

PS: Jeg vet det er mulig at to sett kabler kan være en fordel á la bi-wire med separering av signal til bass og diskant, men jeg er ikke så opptatt av dette.
    Er jo hifi så mange mener mye, personlig er jeg heller av den troa at om man har nok kraft i effekten så er det svinnende lite og hente på bi-amping.
    Kan selvsagt være tilfeller hvor f.eks en forsterker begynner og forvrenge i bro modus så man kan da like gjerne bruke en stereo forsterker som bi-amp monoblokk.

Spørs om hva jeg skriver gir sans og mening i det hele tatt, begynner og bli småtrøtt hehe.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Er jo hifi så mange mener mye, personlig er jeg heller av den troa at om man har nok kraft i effekten så er det svinnende lite og hente på bi-amping.
    Kan selvsagt være tilfeller hvor f.eks en forsterker begynner og forvrenge i bro modus så man kan da like gjerne bruke en stereo forsterker som bi-amp monoblokk.

Spørs om hva jeg skriver gir sans og mening i det hele tatt, begynner og bli småtrøtt hehe.
    Nå har jeg allerede to identiske stereo-forsterkere liggende, så det koster meg lite å koble det opp med en en forsterker per høyttaler. Mulig det ikke gir så mye, men det ser jo uansett mer imponerende ut i racket.

Det jeg lurer på er om det er noen gode (tekniske) argumenter for å benytte begge utgangene på hver forsterker (en koblet til bass og en til diskant), eller om man får like mye futt ved å koble bare en utgang. Ettersom begge utganger har felles strømforsyning så er min teori at det ikke er noe vits å bruke begge utgangene?

Illustrasjon med alternative oppkoblinger mot en høyttaler:
    -bi-ampe-jpg

Er det like mye power i B som i A? Kanskje mer, ettersom forsterkeren kun bruker krefter på å forsterke ett signal (høyre) istedet for to (høyre og venstre?

PS: Forsterkerne har ingen brokoblingsfunksjon så det er snakk om å kjøre de i standardmodus.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må for min egen del få en ting på det rene her Du skriver "splitte rca"? Det er jo pre out for hver kanal i reciever? Du kjører jo bare da pre out for høyre til den ene effekten, og pre out til venstre til den andre effekten?

Bare så vi er enige;-)
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS Vis post
    Jeg må for min egen del få en ting på det rene her Du skriver "splitte rca"? Det er jo pre out for hver kanal i reciever? Du kjører jo bare da pre out for høyre til den ene effekten, og pre out til venstre til den andre effekten?

Bare så vi er enige;-)
    Hei, innlegget fra evenmosbek er to år gammelt, så jeg håper han har fått orden på koblingene nå!

Det han forresten mener med å "splitte RCA" er å kjøre pre-out fra receiver inn i både høyre og venstre inngang på stereoforsterkerne. (Det er altså to kanaler i bruk per høyttaler, istedet for bare en som det ville vært om han hadde monoblokker eller en enkelt effektforsterker). Dette må man gjøre om man bruker "vertikal bi-amp" og kjører en stereoutgang til bassterminalen og en annen til mellomtone/diskant-terminalen på høyttaleren.

Med mitt alternative oppsett ("Alt. B" i illustrasjonen) slipper man dette ettersom man kun bruker en enkelt kanal i hver stereoforsterker. Spørsmålet er om dette gjør at man går glipp av noe power?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •