Yamaha RX-A1030 og Emotiva XPA-5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha RX-A1030 og Emotiva XPA-5

Kan jeg kjøre front, senter og bakhøytalere fra A1030 til XPA-5? Hva trenger jeg av kabler isåfall?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener du om du kan kjøre 5 høyttalere på emotivaen fra preout på yamahaen?
    du trenger 5 signalkabler og 5 høyttalerkabler i såfall

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem, trenger bare helt vanlig og (skjerming skader aldri) RCA kabler, "subwoofer kabler" f.eks skal kunne fungerer helt fint.

Bare og trekke en enkelt RCA kabel fra pre-out til en av kanalene til effekten, og koble rette høytaler til effekten.
    Jeg tok like greit med 5 1 meters kabler fra emotiva, disse er helt kurrante og faktiske ganske rimelige iforhold til mange andre.

Jeg trodde først 1m blei litt overkill, siden receiver står rett under effekten, men det var egentlig veldig kjekt og ha 1 full meter.

Kan selsagt ha lengre kabler og, jo lengre jo vikigere blir det at de er skjermede også, men det trenger ikke nødvendigvis bety at de blir veldig mye dyrere.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger 5 RCA kabler (signalkabler) fra receiveren din sien Pre Out utganger. Der står det merket hvilke utganger som er for front, senter og bak. Disse RCA kablene kobler du til på Emotivaens bakside, hvilke innganger du velger der blir det samme. Så bruker du høyttalerkablene dine derifra og ut til høyttalerne dine.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Ser på baksiden av forsterkeren et omtåde for pre out. Pre out på fronthøytalerene; er rød utgangs f.eks venstre og hvit utgang høyre høytaler?

http://www.yamaha.com/YECDealerMedia...back_panel.jpg

Og angående 1m kablene fra Emotiva; har du url?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gl3nn
    Ok. Ser på baksiden av forsterkeren et omtåde for pre out. Pre out på fronthøytalerene; er rød utgangs f.eks venstre og hvit utgang høyre høytaler?

http://www.yamaha.com/YECDealerMedia...back_panel.jpg

Og angående 1m kablene fra Emotiva; har du url?
    Koble rød mot rød og hvit mot hvit så går alt greit.

RCA Cable | Emotiva Audio | High-end audio components for audiophiles and videophiles, spanning 2-channel music systems, as well as 5.1 and 7.1 home theaters. Products include multichannel amplifiers, stereo amplifiers, and monoblock amplifiers, as w

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så må du huske at om du kjører frontene fra pre via XPA, kan du normalt ikke samtidig bruke front utgangen på Yamaha'n til andre høyttalere.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er her jeg ikke helt er med. På forsterkeren ser det ut som at det kun er én hvit og én rød utgang til front. Hvordan koble 2 fronthøytalere til denne og på XPA'en, er det ingen hvit og rød inngang mtp kablene du henviser til?!

Føler det kommer et facepalm-bilde snart men jeg er heelt ny på dette

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er her jeg ikke helt er med. På forsterkeren ser det ut som at det kun er én hvit og én rød utgang til front. Hvordan koble 2 fronthøytalere til denne og på XPA'en, er det ingen hvit og rød inngang mtp kablene du henviser til?!

Under pre iut er det fleire tilkoplingar? Du brukar ein enkel kabel, ikkje dobbel, for kvar høgtalar. Bakpå xpa er det 5 inngangar til 5 kanlar. Kva inngangar du her bruker til kva, er hipp som happ.

Utifrå bildet er pre out delt opp i: front (raud og kvit), surround (raud og kvit), senter(kun svart). I tillegg til subwoofer. Du tar ein enkel rca kabel frå front kvit til feks in1 på xpa. Så gjer du det same frå front raud til feks in2 på xpa, så raud surround osv... I

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xpa'n bryr seg ikke om hvilke kanaler/høytalere den skal drive så har bare labeling fra 1-5, det er bare og sørge for at du f.eks kobler venstre front høytaler til samme kanalen som får venstre front signal fra receiver.

Om du roter så er det ikke farlig, bare og koble om rca kanalen til rette kanal (ps slå av effekt og receiver FØR du kobler om)

Sjøl har jeg kobla venstre front til kanal 1, høyre front til kanal 5, center til kanal 3 og side høytalerne til kanal 2 og 4.
    Er ingen spessiel grunn til at jeg kobla slik, men det som virka logiskt i huet mitt :-P
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi har alle lurt i blant, jeg og. Tror du blander +/- på høyttaler kabler og signal. Høyre front er et signal og du trenger kun en kable som går fra Front R (rød) på Yamaha til Front R på XPA. Fra XPA går +/- høyttaler kabler til Front R høyttaler +/-.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, nå forstår jeg! Takk for alle innspill )

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det noen som har noen formening om hvor god match Yamaha og Emotiva er? Man får mer krefter til rådighet. Men hva med selve lydkvaliteten? Eller lydsignaturen om man vil? Om man spiller på "folkelig" lydnivå, tilfører Emotiva'en noe utover det Yamahas egne innebygde effekter leverer? Altså når vi snakker om lydkvaliteten?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På et folkelig lydnivå så er det nok ikke så alt for mye og hente (min pioneer kalibrerer til ca 75DB ved -20) og så lenge jeg holdt meg rundt der mangla det ikke et døyt i min mening.

Men nå er det jo ikke der jeg finner 'film' lyden heller syns jeg. Mest håndfaste jeg kan si var med filmer og særdeles Avengers sine action scener mista receivern dynamikken og lyden ble flat og virka rett og slett komprimert og andpustent ut, dette kom på plass igjen om man gikk ned på volum.

Dette problemet hadde jeg ikke med de gamle høytalerne så mulig mentorene vil ha mer futt enn conceptene, så det var savnet av dette futtet og rett og slett ren nysgjerrighet at jeg kjøpte en emotiva xpa5, med i tankene om at det ikke ville bli største tapet og selge videre på brukten om det ikke var noe for meg.

Sånn sett er jeg positivt overasket, jeg har ikke mista noe detaljer og om det har verdt en forandring ved lavere volum så er det til en smule mer luft og bredde i pure direct, dette kan fint være psykopsymatiskt men før brukte jeg nesten aldri pure direct og nå bruker jeg nesten ikke noe annen modus, selv til film.

Til musikk tror jeg ikke jeg har merket mye fra eller til utenom at pure direct føles 'bredere' enn før, har heller ikke fått noe mer bass ut av frontene uansett volum, det var sånn sett bare noe jeg merket i filmer med mye aktivitet i surround og det skjer ting i alle kanaler, dette er jo også den slags filmer jeg liker og ha litt guffe på så jeg angrer ikke på og ha effekt på en selv så kraftig receiver, særlig når effekten er så billig :-P

Selv om dette bryter med nesten all logikk for det skulle ikke trenges mer enn 80-100watt maks til og drive alle mine 5 kanaler i volumet jeg ønsker heh.
    Denon AVR-4520 CI

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke uttale meg om Yamaha og Emotiva men har en LX86 og den går vel for å være ganske kraftig men jeg hørte forskjell også på vanlig volum med og uten Emotivaen. Bassen ble dypere og strammere med Emotivaen og mellomtonen åpnet seg litt mer. Den høyttaleren jeg hørte absolutt størst forskjell på er senteren (HTM61) dette ble en helt annen høyttaler når den fikk effekt. Gikk ifra å være litt innestengt og låte som en boks til å åpne seg skikkelig i mellomtonen og faktisk få litt pondus.

I mine ører blir effekt forsterker som å chippe en dieselbil, du merker forskjellen i hele registeret, ikke bare når du skal kjøre hardt.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    På et folkelig lydnivå så er det nok ikke så alt for mye og hente (min pioneer kalibrerer til ca 75DB ved -20) og så lenge jeg holdt meg rundt der mangla det ikke et døyt i min mening.

Men nå er det jo ikke der jeg finner 'film' lyden heller syns jeg. Mest håndfaste jeg kan si var med filmer og særdeles Avengers sine action scener mista receivern dynamikken og lyden ble flat og virka rett og slett komprimert og andpustent ut, dette kom på plass igjen om man gikk ned på volum.

Dette problemet hadde jeg ikke med de gamle høytalerne så mulig mentorene vil ha mer futt enn conceptene, så det var savnet av dette futtet og rett og slett ren nysgjerrighet at jeg kjøpte en emotiva xpa5, med i tankene om at det ikke ville bli største tapet og selge videre på brukten om det ikke var noe for meg.

Sånn sett er jeg positivt overasket, jeg har ikke mista noe detaljer og om det har verdt en forandring ved lavere volum så er det til en smule mer luft og bredde i pure direct, dette kan fint være psykopsymatiskt men før brukte jeg nesten aldri pure direct og nå bruker jeg nesten ikke noe annen modus, selv til film.

Til musikk tror jeg ikke jeg har merket mye fra eller til utenom at pure direct føles 'bredere' enn før, har heller ikke fått noe mer bass ut av frontene uansett volum, det var sånn sett bare noe jeg merket i filmer med mye aktivitet i surround og det skjer ting i alle kanaler, dette er jo også den slags filmer jeg liker og ha litt guffe på så jeg angrer ikke på og ha effekt på en selv så kraftig receiver, særlig når effekten er så billig :-P

Selv om dette bryter med nesten all logikk for det skulle ikke trenges mer enn 80-100watt maks til og drive alle mine 5 kanaler i volumet jeg ønsker heh.
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Kan ikke uttale meg om Yamaha og Emotiva men har en LX86 og den går vel for å være ganske kraftig men jeg hørte forskjell også på vanlig volum med og uten Emotivaen. Bassen ble dypere og strammere med Emotivaen og mellomtonen åpnet seg litt mer. Den høyttaleren jeg hørte absolutt størst forskjell på er senteren (HTM61) dette ble en helt annen høyttaler når den fikk effekt. Gikk ifra å være litt innestengt og låte som en boks til å åpne seg skikkelig i mellomtonen og faktisk få litt pondus.

I mine ører blir effekt forsterker som å chippe en dieselbil, du merker forskjellen i hele registeret, ikke bare når du skal kjøre hardt.
    Ok, takk for svært gode utredninger begge to! Dere har ikke tilfeldigvis erfaringer med XPR fra Emotiva også? Hva tilfører XPR i forhold til XPA utover enda mer power?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •