Jakten på den perfekte* receiver -- Endte opp med Yamaha RX-A1020

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jakten på den perfekte* receiver -- Endte opp med Yamaha RX-A1020

*) Perfekt = den med minst ulemper

Jeg skal ha meg ny receiver. Jeg har et 5.1 B&W DM603 S3 anlegg og har en Yamaha RX-V757 receiver. Har vært veldig fornøyd med denne komboen hittils, men den mangler HDMI og da mister jeg HD lydformatene etc. Derfor er jeg på de evige receiver jaktmarkene.

Det viser seg at prosessen med å skaffe seg ny receiver ikke er helt rett frem. Man overlesses med specs og features og kan se seg helt blind på dette, samtidig som man finner ut at det man egentlig trenger å vite ikke står i manualen. Derfor har jeg lyst å dele mine erfaringer med denne prosessen.

Kapittel I - Kravspesifikasjon

Jeg har forsøkt å sette opp de krav som jeg stiller til receiveren:

• minst 7 kanalers amp: Bi-wire til frontene, senter + 2 bak
    • 120-150W/kanal med god strømforsyning
    • 2 HDMI utganger, hvor begge viser samme signal
    • God romkorreksjon, eller fleksibel løsning for manuell korreksjon
    • 2 uavhengige subutganger
    • Noe som spiller pent med B&W S3

Ønskeliste:
    • AirPlay e.l.
    • Web-basert management for å slippe trykk-deg-i-hel-på-fjernkontrollen
    • Mulighet for profiler på lydinnstilling, dvs. at man kan ha f.eks. 40Hz x-over på sub på multikanals lyd og 90Hz x-over på musikk. På samme sub.
    • (Selv)lysende fjernkontroll
    • Mulighet for EQ og custom subjektiv fintuning

Jeg er Yamahamann av gammel vane. Jeg er som de fleste som har kjøpt et produkt som man er fornøyd med: Jeg søker tilbake til det kjente og det trygge. Yamaha og B&W liker seg godt sammen. Iallefall hvis man liker varm, rund lyd og som trøkker når det trengs.

Jeg har i lengre tid studert og fulgt med på Aventage serien fra Yamaha. Har vinglet på alt mellom RX-A820 og helt opp til RX-A3020. Vurderingen ligger på om man skal satse på en pre/pro-amp oppsett, eller om man skal ha alt i ett. Konklusjonen er at man gjerne må opp på en del dyrere modeller for å få enkelte egenskaper og forbedringer. Da får man også større forsterker med på kjøpet og motivasjonen for ekstern forsterker reduseres. Dagens knapp holdes på RX-A2020.

Kapittel II - Onkyo TX-NR1010-bommerten

Yamaha har sitt eget system for romkorreksjon, YPAO. Om dette er et bra system eller ikke har vært et spørsmål som har krevd mange kveldstimer på nettet. Etter mye tråling har jeg fått det inntrykket at mange mener at Audyssey (XT32) er bedre enn YPAO.

Jeg kom over et tilbud på Onkyo TX-NR1010 til 10k (15k til vanlig). Denne har Audyssey XT32 og har ellers det jeg ønsker meg av features. Ble gira på å få Audyssey og bruker en kveld på å sette meg inn i dataene og bestemmer meg for å bestille. Jeg får den og kobler den opp.

Førsteinntrykket er at den er krispere og klarere i toppen enn min modne Yamaha. Og det var bra. Trenger noe mer i toppen. Men så kommer skuffelsene:

• Rasling i metallkabinettet. Lokket virker som det sitter litt løst og klirrer.
    • HDMI Main og SUB kan ikke vise samme signal. Menyer vises kun på den ene skjermen.
    • Ikke selvlysende fjernkontroll, slik Yamaha har. Vanskelig å navigere i mørket. Trolig en treningssak
    • Ingen mulighet til å justere speaker levels uten å gå inn i setup meny (som stopper playback) og få pinknoise.
    • Jeg savner profiler for lydoppsett hvor man kan sette ulike x-over etc.
    • Bruker utrolig lang tid på å få HDMI lås, og lydkilder over HDMI kabelen bruker 2-3 sekunder på å gi lyd. Trailer/vignetter er nesten over før man får lyd, f.eks. er det skuffelse å ikke få med seg begynnelsen på denne: Universal Pictures Intro HD [1080p] - YouTube
    • HDMI viser klar postering (vet ikke hva det heter på norsk), selv om den står i video direct og kjører 24bpp bilde, se her http://avforum.no/forum/klubb-entusi...ml#post1959484
    • Audyssey XT32 var ingen vidundermedisin for lyden dessverre. Alt over ca. 1kHz ble gainet opptil 10dB, noe som gir en alt for dominerende topp og diskant. Om dette skyldes Audyssey, lokalet eller HT er usagt, men det fungerer ikke. Jeg skriver mer om mine utfordringer med Audyssey her: http://avforum.no/forum/receivere-fo...lyd-onkyo.html
    • Custom EQ kan ikke skrues på dersom Audyssey er enablet.

Etter en god håndfull forsøk med rekalibrering, ommøblering, lytting, testing og tweaking så sitter jeg allikevel igjen med at jeg ikke får Audyssey til å virke slik jeg ønsker. Den SKAL plent øke diskanten betydelig. Flott for vokal/dialog, jazz, piano, tv-serier og andre akustiske fremføringer. Elendig for pop og rock, actionscener med skarpe lyder.

Så nå er beslutningen tatt og Onkyoen skal returneres. Jeg syns det er litt vemodig også. Det virker som en veldig bra forsterker. Et kraftverk. Veldig bra strømforsyning, selv om den kjører veldig varmt.

Nå har jeg vært på Hi-Fi klubben og skal låne med meg hjem en Denon AVR-X4000. Denne har også Audyssey XT32, så det blir spennende å se hvordan den takler utfordringene i hjemmekinoen min. Fortsettelse følger.
    Sist endret av Midas; 10-25-2013 kl 17:47
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo en fin tid å kjøpe Yamaha da nye modeller er på tur inn og gammle ut til en fin pris.

den perfekte* receiver
    Det er reciever + effekt hadde jeg skulle handlet i dag hadde jeg kjøpt en Yamaha RX-A1020 også fulgt med brukten etter en effekt til rundt 5k.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    *) Perfekt = den med minst ulemper

Jeg skal ha meg ny receiver. Jeg har et 5.1 B&W DM603 S3 anlegg og har en Yamaha RX-V757 receiver. Har vært veldig fornøyd med denne komboen hittils, men den mangler HDMI og da mister jeg HD lydformatene etc. Derfor er jeg på de evige receiver jaktmarkene.

Det viser seg at prosessen med å skaffe seg ny receiver ikke er helt rett frem. Man overlesses med specs og features og kan se seg helt blind på dette, samtidig som man finner ut at det man egentlig trenger å vite ikke står i manualen. Derfor har jeg lyst å dele mine erfaringer med denne prosessen.

Kapittel I - Kravspesifikasjon

Jeg har forsøkt å sette opp de krav som jeg stiller til receiveren:

• minst 7 kanalers amp: Bi-wire til frontene, senter + 2 bak
    • 120-150W/kanal med god strømforsyning
    • 2 HDMI utganger, hvor begge viser samme signal
    • God romkorreksjon, eller fleksibel løsning for manuell korreksjon
    • 2 uavhengige subutganger
    • Noe som spiller pent med B&W S3

Ønskeliste:
    • AirPlay e.l.
    • Web-basert management for å slippe trykk-deg-i-hel-på-fjernkontrollen
    • Mulighet for profiler på lydinnstilling, dvs. at man kan ha f.eks. 40Hz x-over på sub på multikanals lyd og 90Hz x-over på musikk. På samme sub.
    • (Selv)lysende fjernkontroll
    • Mulighet for EQ og custom subjektiv fintuning

Jeg er Yamahamann av gammel vane. Jeg er som de fleste som har kjøpt et produkt som man er fornøyd med: Jeg søker tilbake til det kjente og det trygge. Yamaha og B&W liker seg godt sammen. Iallefall hvis man liker varm, rund lyd og som trøkker når det trengs.

Jeg har i lengre tid studert og fulgt med på Aventage serien fra Yamaha. Har vinglet på alt mellom RX-A820 og helt opp til RX-A3020. Vurderingen ligger på om man skal satse på en pre/pro-amp oppsett, eller om man skal ha alt i ett. Konklusjonen er at man gjerne må opp på en del dyrere modeller for å få enkelte egenskaper og forbedringer. Da får man også større forsterker med på kjøpet og motivasjonen for ekstern forsterker reduseres. Dagens knapp holdes på RX-A2020.

Kapittel II - Onkyo TX-NR1010-bommerten

Yamaha har sitt eget system for romkorreksjon, YPAO. Om dette er et bra system eller ikke har vært et spørsmål som har krevd mange kveldstimer på nettet. Etter mye tråling har jeg fått det inntrykket at mange mener at Audyssey (XT32) er bedre enn YPAO.

Jeg kom over et tilbud på Onkyo TX-NR1010 til 10k (15k til vanlig). Denne har Audyssey XT32 og har ellers det jeg ønsker meg av features. Ble gira på å få Audyssey og bruker en kveld på å sette meg inn i dataene og bestemmer meg for å bestille. Jeg får den og kobler den opp.

Førsteinntrykket er at den er krispere og klarere i toppen enn min modne Yamaha. Og det var bra. Trenger noe mer i toppen. Men så kommer skuffelsene:

• Rasling i metallkabinettet. Lokket virker som det sitter litt løst og klirrer.
    • HDMI Main og SUB kan ikke vise samme signal. Menyer vises kun på den ene skjermen.
    • Ikke selvlysende fjernkontroll, slik Yamaha har. Vanskelig å navigere i mørket. Trolig en treningssak
    • Ingen mulighet til å justere speaker levels uten å gå inn i setup meny (som stopper playback) og få pinknoise.
    • Jeg savner profiler for lydoppsett hvor man kan sette ulike x-over etc.
    • Bruker utrolig lang tid på å få HDMI lås, og lydkilder over HDMI kabelen bruker 2-3 sekunder på å gi lyd. Trailer/vignetter er nesten over før man får lyd, f.eks. er det skuffelse å ikke få med seg begynnelsen på denne: Universal Pictures Intro HD [1080p] - YouTube
    • HDMI viser klar postering (vet ikke hva det heter på norsk), selv om den står i video direct og kjører 24bpp bilde, se her http://avforum.no/forum/klubb-entusi...ml#post1959484
    • Audyssey XT32 var ingen vidundermedisin for lyden dessverre. Alt over ca. 1kHz ble gainet opptil 10dB, noe som gir en alt for dominerende topp og diskant. Om dette skyldes Audyssey, lokalet eller HT er usagt, men det fungerer ikke. Jeg skriver mer om mine utfordringer med Audyssey her: http://avforum.no/forum/receivere-fo...lyd-onkyo.html
    • Custom EQ kan ikke skrues på dersom Audyssey er enablet.

Etter en god håndfull forsøk med rekalibrering, ommøblering, lytting, testing og tweaking så sitter jeg allikevel igjen med at jeg ikke får Audyssey til å virke slik jeg ønsker. Den SKAL plent øke diskanten betydelig. Flott for vokal/dialog, jazz, piano, tv-serier og andre akustiske fremføringer. Elendig for pop og rock, actionscener med skarpe lyder.

Så nå er beslutningen tatt og Onkyoen skal returneres. Jeg syns det er litt vemodig også. Det virker som en veldig bra forsterker. Et kraftverk. Veldig bra strømforsyning, selv om den kjører veldig varmt.

Nå har jeg vært på Hi-Fi klubben og skal låne med meg hjem en Denon AVR-X4000. Denne har også Audyssey XT32, så det blir spennende å se hvordan den takler utfordringene i hjemmekinoen min. Fortsettelse følger.
    Blir spennende å følge fortsettelsen :-)

I teorien så skal vel klangen bli ganske lik , siden Denon også benytter Audeussey RK , men man vet jo aldri !
    Å kunne ha forskjellige innstillinger til film og musikk er veldig greit å ha ja - Yamaha fikser jo dette bra.
    Synes Yamaha's RK fungerer veldig bra når man går manuelt til verks sammen med REW - den automatiske biten er jeg ikke like imponert over.

De to uavhengige subutgangene er egentlig ikke noe must - har selv to suber , men det fungerer best å kjøre disse ut fra samme utgang som et monosignal , gjennom en Antimode, for så å splittes til hver sin sub der jeg har satt nivå og fase før Antimoden gjøre sin kalibrering .
    Mine suber står ikke helt symmetrisk , og SVS'n deles på 40hz på selve suben og da blir det bra - skal jeg la 3020'n ta seg av dette på egenhånd så blir det bare rot !
    Ellers er jeg veldig fornøyd med Yamahae'n ja , men samtidig så savner jeg noen av funksjonene som Pioneer hadde - blant annet 6 minneplasser for RK.

Selv om man ikke kunne sette individuell x-over på disse dessverre !

Audeussey ser veldig bra ut på papiret , men jeg har en mistanke om den går litt for "hardt til verks" , og det sammen med null mulighet for manuell etterjustering gjør meg litt skeptisk !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifeinar
    Er jo en fin tid å kjøpe Yamaha da nye modeller er på tur inn og gammle ut til en fin pris.

Det er reciever + effekt hadde jeg skulle handlet i dag hadde jeg kjøpt en Yamaha RX-A1020 også fulgt med brukten etter en effekt til rundt 5k.
    Ja, det er det. Denon-testen er nok mer av akademisk karakter for å teste ut Audyssey nok en gang. Så får vi se om jeg klarer å bli overbevist om Denon. Men jeg heller mer og mer mot Yamaha.

RX-A2020 vel og merke. Jeg ønsker 2 uavhengige subutganger. 1010 har bare innstillinger for en sub selv om den har to SW plugger. Alternativt må man legge inn budsjett for at man har ekstra prosessor for subbene når man anskaffer nr 2.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner meg veldig godt igjen etter diverse reciever bytter opp i gjennom årene. Man bytter og forventer/tror at visse funksjoner/muligheter er en selvfølge for alle merker, men så er det som regel noen småting som mangler. Disse tingene irriterer man seg som regel (bokstavelig talt) "grønn" over i tillegg

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er du ute etter en betydelig oppgradering bør du bytte høyttalere spør du meg. tenk bare på hvor enkel en jobb forsterkeren har kontra en høyttaler, og hva delene koster i sammenligning.

tviler litt på at den onkyon får det til å låte skarpt uten at problemet er fremprovosert et annet sted..

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    er du ute etter en betydelig oppgradering bør du bytte høyttalere spør du meg. tenk bare på hvor enkel en jobb forsterkeren har kontra en høyttaler, og hva delene koster i sammenligning.

tviler litt på at den onkyon får det til å låte skarpt uten at problemet er fremprovosert et annet sted..
    Ja, på sikt blir nok HT byttet. Hovedmotivasjonen for å bytte receiver nå er ikke fordi jeg vil bytte den ut, men fordi den ikke har HDMI. Fordi jeg ikke har HDMI, får jeg heller ikke de nye HD lydformatene. Dagens receiver ble kjøpt i 2006, og har gjort en fremragende jobb. Hvis denne statistikken holder, så kjøper jeg nå receiver som varer til 2020.

Det er ikke Onkyoen som gjør lyden skarpt. Frekvensplottet mitt i dette innlegget: http://avforum.no/forum/receivere-fo...ml#post1959534, viser at Yamahen og Okyoen på pure direct, ikke er så veldig langt fra hveradre. Men Audyssey gjøre noe, av en eller annen grunn; Feilmåling, dårlig demping i lokalet, innprogrammert lydideal, feilproduksjon. Hvem vet. Derfor syns jeg det blir spennende å se med Denon og samme type RK.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X4000 måler ganske bra på vanskelige laster:
    http://www.hifiklubben.com/files/Tes...io_201307_.pdf

Hvis du ser her. Ikke så lett å se, men du kan rotere PDFen og zoome inn.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kapittel III - Prøvekjøring av Denon AVR-X4000

Da har jeg hatt en Denon AVR-X4000 på låns fra den lokale HiFi-klubben. (Tusen takk for glimrende service.) Jeg har prøvd den (såvidt) og konkludert med at det blir ikke Denon heller.

Merk at jeg gjør ingen forsøk på å lage en test eller review og har ingen komplett gjennomgang av dens funksjoner, men bare nevner detaljer som jeg legger merke med.

• Denon AVR-X4000 veier (kun) 12,3 kg med PSU på oppgitt 670W. Til motsetning veier Onkyoen 23kg og med PSU på 850W. På en forsterker er det kjøling og trafo som veier og dermed er vekten ofte et direkte tegn på hvor sterk strømforsyningen er. Denonen holdt betydelig kaldere enn Onkyo. Det betyr for det første mindre kjølebehov (og vekt) og for det andre at forsterkertrinnet er stilt inn med lavere tomgangsstrøm. Høy tomgangsstrøm betyr høyere/lengre drift i klasse A før man går over til AB. Derfor tror jeg at Onkyoen nok har mer kraft og kvalitet i selve forsterkertrinnet i forhold til Denon -- uten at dette er testet.
    • Dual HDMI ut fungerte godt
    • Bildet fra mediaPC fikk ikke postering og så rart ut slik det gjorde på Onkyo
    • X4000 har ikke EQ på subkanalene
    • X4000 tilbyr ikke delefilter på bi-amp. Uten dette har man egentlig ikke behov for bi-am/bi-wire med receiver.
    • Utrolig raskt bytte mellom lydkilder. Her brukte gjerne Onkyo 2-3 sekunder
    • Knotete oversikt over hvilken audio og videomodus man er i. Det er mulig jeg ikke fikk nok tid med receiveren på dette.
    • Ingen profiler på audio, slik at dual music/movie må ha samme innstillinger. Men man kan sette opp et dedikert 2.0 system meg egen innstilling og amp. Pluss for det.

Det store spørsmålet med Denon X4000 er hvordan Audyssey XT32 oppfører seg i forhold til Onkyo TX-NR1010. Var den såkalte fiksen på lyden som Onkyoen gav et resultat av Onkyo eller et resultat av Audyssey?

-denon-vs-yamaha-png

Jeg fikk satt opp Audyssey på samme vis som med Onkyo. Og resultatet er det samme, kraftig heving av diskanten som gjør lyden hard og mellomtonen forsvinner. Plottet viser akkurat dette opptil 5dB heving av 4kKz+ når Audyssey er på, mens pure direct på både Yamaha og Denon er så godt som likt.

Denne helgen var jeg så heldig å ha flere lydfolk på besøk og vi fikk lyttet og testet litt. Jeg har da kommet til noen betraktninger om Audyssey og mitt oppsett:

• Jeg har B&W DM603 S3 i front. Som B&W flest, har de en karakteristisk sound. En varm lyd (med en god del mellomtone) og noe tilbaketrukket diskant. De fleste jeg har hatt på besøk liker virkelig sounden i disse HT. De trøkker og har avbalansert lyd.
    • Det er åpenbart at Audyssey har et helt annet lydideal enn B&W. Audyssey ønsker klarere og mer distinkt vokal. Det gjør at den drar opp diskant for å kompensere for klangen i B&W. Sluttresultatet blir skarpt og ekkelt.
    • Audyssey er ikke bare dårlige greier. Det hjelper MYE på TV-serier, rolig dialog, jazz, kvinnevokal, piano fordi det øker klarheten. Spesielt på film har det noe for seg.
    • Men Audyssey går for hardt til verks på mine B&W. Den ekstra diskanten gjør at mellomtonen (gitarfuzz, mannsstemme) lider. Det gjør at man hører utrolig lett wish-wash fra spotify. Actionscener på film blir ubehagelig skarpt.
    • Problemene med diskanten har gjort at jeg ikke har fått anledning til å evaluere den ekte sub og romkorrigeringen!
    • Jeg skulle ønske jeg kunne stille inn en warm-faktor eller skru ned grad av korrigering, slik at jeg kunne finne det berømte mellompunktet.
    • Hadde Denon tilbydt EQ i tillegg til Audyssey, så skulle jeg klart å rekompansert for lyden. Men det gjør den ikke, og dermed er man låst med lydbildet Audyssey leverer.
    • Jeg kommer til å heve toppene litt for filmbruk. Det hjelper å få litt ekstra for taletydeligheten. Men ikke for musikk. Ergo blir det ulikt oppsett for lyd og film.

Konklusjonene min er: Audyssey er ikke noe for meg eller mine B&W DM603 S3. Jeg vil heller gjør det selv med en parametrisk EQ (PEQ). REW hjelper meg med de objektive målingene, mens hørselen tar de subjektive. Sistnevte har høyeste pri.

Da er neste på listen Yamaha (RX-A2020) som jeg har forventninger til. Denne skal ha en mye bedre løsning for PEQ og jeg er spent på hvordan YPAO fungerer med RK. Kommer den til å prøve å av-B&W-ifisere HT mine?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kapittel II - Prøvekjøring av Denon AVR-X4000

Da har jeg hatt en Denon AVR-X4000 på låns fra den lokale HiFi-klubben. (Tusen takk for glimrende service.) Jeg har prøvd den (såvidt) og konkludert med at det blir ikke Denon heller.

Merk at jeg gjør ingen forsøk på å lage en test eller review og har ingen komplett gjennomgang av dens funksjoner, men bare nevner detaljer som jeg legger merke med.

• Denon AVR-X4000 veier (kun) 12,3 kg med PSU på oppgitt 670W. Til motsetning veier Onkyoen 23kg og med PSU på 850W. På en forsterker er det kjøling og trafo som veier og dermed er vekten ofte et direkte tegn på hvor sterk strømforsyningen er. Denonen holdt betydelig kaldere enn Onkyo. Det betyr for det første mindre kjølebehov (og vekt) og for det andre at forsterkertrinnet er stilt inn med lavere tomgangsstrøm. Høy tomgangsstrøm betyr høyere/lengre drift i klasse A før man går over til AB. Derfor tror jeg at Onkyoen nok har mer kraft og kvalitet i selve forsterkertrinnet i forhold til Denon -- uten at dette er testet.
    • Dual HDMI ut fungerte godt
    • Bildet fra mediaPC fikk ikke postering og så rart ut slik det gjorde på Onkyo
    • X4000 har ikke EQ på subkanalene
    • X4000 tilbyr ikke delefilter på bi-amp. Uten dette har man egentlig ikke behov for bi-am/bi-wire med receiver.
    • Utrolig raskt bytte mellom lydkilder. Her brukte gjerne Onkyo 2-3 sekunder
    • Knotete oversikt over hvilken audio og videomodus man er i. Det er mulig jeg ikke fikk nok tid med receiveren på dette.
    • Ingen profiler på audio, slik at dual music/movie må ha samme innstillinger. Men man kan sette opp et dedikert 2.0 system meg egen innstilling og amp. Pluss for det.

Det store spørsmålet med Denon X4000 er hvordan Audyssey XT32 oppfører seg i forhold til Onkyo TX-NR1010. Var den såkalte fiksen på lyden som Onkyoen gav et resultat av Onkyo eller et resultat av Audyssey?

-denon-vs-yamaha-png

Jeg fikk satt opp Audyssey på samme vis som med Onkyo. Og resultatet er det samme, kraftig heving av diskanten som gjør lyden hard og mellomtonen forsvinner. Plottet viser akkurat dette opptil 5dB heving av 4kKz+ når Audyssey er på, mens pure direct på både Yamaha og Denon er så godt som likt.

Denne helgen var jeg så heldig å ha flere lydfolk på besøk og vi fikk lyttet og testet litt. Jeg har da kommet til noen betraktninger om Audyssey og mitt oppsett:

• Jeg har B&W DM603 S3 i front. Som B&W flest, har de en karakteristisk sound. En varm lyd (med en god del mellomtone) og noe tilbaketrukket diskant. De fleste lydfolkene og musikerene jeg har hatt på besøk liker virkelig sounden i disse HT. De trøkker veldig.
    • Det er åpenbart at Audyssey har et helt annet lydideal enn B&W. Audyssey ønsker klarere og mer distinkt vokal. Det gjør at den drar opp diskant for å kompensere for klangen i B&W. Sluttresultatet blir skarpt og ekkelt.
    • Audyssey er ikke bare dårlige greier. Det hjelper MYE på TV-serier, rolig dialog, jazz, kvinnevokal, piano fordi det øker klarheten. Spesielt på film har det noe for seg.
    • Men Audyssey går for hardt til verks på mine B&W. Den ekstra diskanten gjør at mellomtonen (gitarfuzz, mannsstemme) lider. Det gjør at man hører utrolig lett wish-wash fra spotify. Actionscener på film blir ubehagelig skarpt.
    • Problemene med diskanten har gjort at jeg ikke har fått anledning til å evaluere den ekte sub og romkorrigeringen!
    • Jeg skulle ønske jeg kunne stille inn en warm-faktor eller skru ned grad av korrigering, slik at jeg kunne finne det berømte mellompunktet.
    • Hadde Denon tilbydt EQ i tillegg til Audyssey, så skulle jeg klart å rekompansert for lyden. Men det gjør den ikke, og dermed er man låst med lydbildet Audyssey leverer.
    • Jeg kommer til å heve toppene litt for filmbruk. Det hjelper å få litt ekstra for taletydeligheten. Men ikke for musikk. Ergo blir det ulikt oppsett for lyd og film.

Konklusjonene min er: Audyssey er ikke noe for meg eller mine B&W DM603 S3. Jeg vil heller gjør det selv med en parametrisk EQ (PEQ). REW hjelper meg med de objektive målingene, mens hørselen tar de subjektive. Sistnevte har høyeste pri.

Da er neste på listen Yamaha (RX-A2020) som jeg har forventninger til. Denne skal ha en mye bedre løsning for PEQ og jeg er spent på hvordan YPAO fungerer med RK. Kommer den til å prøve å av-B&W-ifisere HT mine?
    Fin sammenligning !
    Synd som du sier at Audyssey ikke gir noe rom for personlige preferanser i etterkant.

Yamaha's RK gjør det ikke helt bra på egenhånd synes jeg , men manuelt sammen med REW kan det bli veldig bra !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Fin sammenligning !
    Synd som du sier at Audyssey ikke gir noe rom for personlige preferanser i etterkant.

Yamaha's RK gjør det ikke helt bra på egenhånd synes jeg , men manuelt sammen med REW kan det bli veldig bra !
    Jeg tror det er greit. Eller jeg håper det er greit. Jeg har jo funnet ut litt hva jeg selv vil og dersom Yamaha lar deg bruke EQ etter RK, kan man klare å komme i mål -- slik man selv vil.

Hvordan fungerer YPAO på 3020 forresten? Er den bare magi med av/på bryter? ala Audyssey hvor man ikke kan få innsikt i utførte korrigeringer. Eller er det slik at YPAO gir deg et sett med PEQ innstillinger som du kan gå inn å fintune etterpå?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er greit. Eller jeg håper det er greit. Jeg har jo funnet ut litt hva jeg selv vil og dersom Yamaha lar deg bruke EQ etter RK, kan man klare å komme i mål -- slik man selv vil.

Hvordan fungerer YPAO på 3020 forresten? Er den bare magi med av/på bryter? ala Audyssey hvor man ikke kan få innsikt i utførte korrigeringer. Eller er det slik at YPAO gir deg et sett med PEQ innstillinger som du kan gå inn å fintune etterpå?
    Du får etter kalibrering fire alternative varianter du kan velge - det er : flat ,Natural , front el through.
    Velger du front , så står frontene urørt mtp. EQ , og resten er kalibrert for lik klang som frontene.
    Through er alt urørt , og flat og natural er to varianter av RK.

Hvem som helst av disse kan du kopiere over i "manuell" , og leke deg videre med.
    Der får du en PEQ med 7 bånd per kanal (også for sub) , der du kan velge både økning (maks 6 db) og senkning samt Q-verdi .

Du kan ikke velge helt fritt blant frekvenser , men er du heldig kan du komme veldig langt.

I bassen kan du f.eks. velge mellom : 31 , 39 , 49 , 63 , 78 , 99 , 125 , 157 og 198 hz.
    Videre husker jeg ikke helt i farten , men tror nok du skal få bukt med de verste problemene etter hva jeg så utfra grafen din !

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det selvfølgelig dine preferanser som er viktig for deg og hele poenget er jo at du kjøper en receiver du selv blir fornøyd med.

Men utfra målingene du viser til, har du i flere år blitt vant med en lyd som fremhever (sterkt) mellomtonen og da ville det krevd mange timer med avvenning om du skulle like noe annet. Sånn målingene ser ut er jeg ikke i tvil om at jeg personlig ville likt lyden med Audyssey bedre.

En annen ting er hvilke innstillinger du har benyttet?
    Audyssey vs Flat f.eks. Forskjellen her er nemlig en demping av diskanten!
    Eller hva med Dynamic EQ? Og hvilken "Refernce level offset" du har valgt og hva står Master volume på ved lytting (og måling)?
    Dynamic eq legger på en loudness kurve for å kompensere for ørets følsomhet ifht lyttenivå, dvs den drar på enda mer diskant......

Men lykke til i jakten! :-D

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Nå er det selvfølgelig dine preferanser som er viktig for deg og hele poenget er jo at du kjøper en receiver du selv blir fornøyd med.

Men utfra målingene du viser til, har du i flere år blitt vant med en lyd som fremhever (sterkt) mellomtonen og da ville det krevd mange timer med avvenning om du skulle like noe annet. Sånn målingene ser ut er jeg ikke i tvil om at jeg personlig ville likt lyden med Audyssey bedre.

Eller hva med Dynamic EQ? Og hvilken "Refernce level offset" du har valgt og hva står Master volume på ved lytting (og måling)?
    Dynamic eq legger på en loudness kurve for å kompensere for ørets følsomhet ifht lyttenivå, dvs den drar på enda mer diskant......

Men lykke til i jakten! :-D
    Takk!

Ja, det er ingen tvil om at lydbildet er en individuell sak. At mellomtonen er langt fremme på (disse) B&W står det heller ingen tvil om. Jeg har innsett med årene at man gjerne formes av hva man har rundt seg og jobber med. Det lydbildet jeg ønsker hjemme har mange fellestrekk med lydbildet fra PA verdenen: f.eks. noe fremskutt mellomtone og bass. Det jeg hører når man går over på "skikkelig" (=dyr) HiFi er at det blir vakkert, rent og klart. Men for klinisk etter min smak. Jeg syns ikke det fungerer på alle typer musikk, noe jeg trenger.

Jeg har ingenting mot Audyssey og forstår de som liker det. Jeg dropper det fordi jeg mener jeg skal klare å kompensere det jeg må på egenhånd (bare gi meg verktøyet). Når Audyssey hever toppen såpass, spiser den av mellomtonen. Gitarlyd og trommelyd uten mage er en kjedelig sak i min bok. Jeg hadde uten tvil tatt ned toppen hvis dette var en live miks på en konsert, så der kommer dette med ideal inn igjen.

Jeg har en del ganger vært borti begrepet amerikansk lyd på konsertjobber. Amerikanske teknikere har en tendens til å skape en skarpere lyd med mer mid-top på bekostning av mid-bunn, enn europeiske teknikere. Altså skarp lyd = amerikansk lyd. Hvis dette stemmer, så vil jeg si at Audyssey lager amerikansk lyd.

Målingene i plottet over er gjort med Dynamic EQ påslått. Jeg la ikke ut kurven, men DynEQ gjør mest i bassen og en liten +1dB øking i toppen i forhold til DynEQ av. Målingene er gjort med multipoint meas. I lyttehøyde. På linje med diskantene. Bord og andre reflektive flater er fjernet før måling. Ref level er 75 dBC

Jeg prøvde aldri Audyssey flat, så det kan du nok bruke mot meg Det er også fullt mulig jeg kunne fått Audyssey XT32 PRO og fått de justeringsmulighetene jeg sårt savner. Men desverre er informasjonen om Audyssey alt for preget av consumer og marketing enn å gi nyttig info om teknisk signalbehandling.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hvordan fungerer disse valgene egentlig ?
    Er det noe man må velge før man kjører RK , og så er man låst i etterkant?
    Eller kan man veksle mellom Audyssey og Flat etterpå for å høre hva man liker best ?
    Det er jo sånn det er på Yamaha og Pio - man velger etterpå hvilken man liker best , og det ser jeg på som en stor fordel hvertfall.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Hvordan fungerer disse valgene egentlig ?
    Er det noe man må velge før man kjører RK , og så er man låst i etterkant?
    Eller kan man veksle mellom Audyssey og Flat etterpå for å høre hva man liker best ?
    Det er jo sånn det er på Yamaha og Pio - man velger etterpå hvilken man liker best , og det ser jeg på som en stor fordel hvertfall.
    Det er et valg man gjør etterpå og kan veksle mellom dem. Noen andre for svare for hva det gjør med lyden. <-- Jeg er veldig interessert i en beskrivelse og evt. måling av Audyssey mot Audyssey flat.

Etter å ha evaluert noen AV-receivere, har jeg vel egentlig funnet ut at det i bunn og grunn er veldig små forskjeller mellom merkene. Det er gjerne detaljer, slik det blir for min del, som bestemmer om man velger det ene eller det andre.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *)
    Etter en god håndfull forsøk med rekalibrering, ommøblering, lytting, testing og tweaking så sitter jeg allikevel igjen med at jeg ikke får Audyssey til å virke slik jeg ønsker.
    Etter å ha lest flere av dine innlegg vedr. romkorreksjon ser det ut som du ikke kommer i mål med basisinnstillingene før du gjør forsøk på å benytte automatisk romkorreksjon. Mange av dine "konklusjoner" blir meningsløse i en praktisk sammenheng for andre som vurderer produktene du beskriver...enten det er Yamaha, Onkyo, Pioneer, Denon osv.

Basert på erfaring er det vanskelig å forstå at de produktene du allerede har....ikke kan kan yte bedre enn du "beskriver". Det kan også være en ide å søke hjelp fra noen med erfaring i kalibrering av receivere med tilhørende målemikrofoner...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett synes jeg de observasjonene du har gjort er nyttige for folk som vurderer disse forsterkerne og ikke minst for å vite hvilken lydsignaturer de forskjellige merkene har.

Du har ikke vurdert Rotel - er veldig fornøyd med den komboen jeg har (RSP1572/RMB1575). Den har ikke automatisk romkorreksjon men til gjengjeld en 10 trins EQ og sammen med REW kan du få til det du vil. Låter utrolig bar i mine ører med 5x250W + 2x100W Emla blokker på bakhøyttalere. Kun et lite hakk opp i pris :-P
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det største problemet med systemer som Audyssey, er at man skal ha stålkontroll på akustikken i rommet, før verktøyet har noe som helst misjon. Grunnen til dette (i alle fall min teori) er at systemet baserer seg på å degradere on-axis lyd (direkte mellom høyttaler og sweet-spot), for å korrigere for dårlig off-axis respons (refleksjoner).
    Den rette veien å gå er selvfølgelig å korrigere akustikken i rommet, ikke å kompensere for den. Med det mener jeg å bytte ut dårlige komponenter, som for eksempel høyttalere med dårlig off-axis respons. I tillegg må det gjøres akustiske tiltak for å korrigere for førsterefleksjoner, som demping/diffusering, flytting av høyttalere, og sågar flytting av sweet-spot, for å korrigere for rom-akustikk.
    Å tro at systemer som Audyssey alene skal bidra positivt, blir fåfengt. Lydbildet blir gjerne anderledes, men anderledes er ikke nødvendigvis riktigere. Og uansett om systemet funger i enkelte rom, må man betale prisen ved at headroom reduseres. For enkelte er dette selvsagt ikke noe problem, men skal man nyte film ved det lydtrykket produsenten setter som referanse, så vil nok veldig mange få problemer
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Etter å ha lest flere av dine innlegg vedr. romkorreksjon ser det ut som du ikke kommer i mål med basisinnstillingene før du gjør forsøk på å benytte automatisk romkorreksjon. Mange av dine "konklusjoner" blir meningsløse i en praktisk sammenheng for andre som vurderer produktene du beskriver...enten det er Yamaha, Onkyo, Pioneer, Denon osv.

Basert på erfaring er det vanskelig å forstå at de produktene du allerede har....ikke kan kan yte bedre enn du "beskriver". Det kan også være en ide å søke hjelp fra noen med erfaring i kalibrering av receivere med tilhørende målemikrofoner...
    Jeg er ikke uenig. Jeg har brukt alt for lite tid sammen med de ulike produktene til å kunne få noe annet enn førsteinntrykk og subjektive uttalelser. Og det er helt klart at jeg ikke rekker å hente fram alt av ytelse på den lille tiden jeg har til disposisjon. Butikker lar meg bare låne produktet en dag eller to, nettbutikker har angrerett hvor man ikke "skal ta produktet i bruk som sitt eget". Det blir som skudd fra hoften.

Jeg skulle ønske jeg kunne slippe å måtte gjøre denne sammenligningen. Jeg har brukt (alt for) mye tid på å navigere meg i utvalget av receivere: Lese produktinformasjon, manualer, tester og diskusjoner på nettet. Allikevel blir jeg ikke klok. Jeg har ikke funnet noen som kan gi meg gode, konkrete kjøpsråd som jeg tar tillit til. Det er få som har breddeoversikt. Selgere har enten ikke peiling og er ofte subjektive. Da blir man sittende med å ta valg på tilfeldigheter, følelser og førsteinntrykk.

Målet mitt med korreksjon er at anlegget skal låte bra. Jeg gir i grunn bang i hvordan kurven ser ut, bare det spiller pent. At jeg viser kurvene over er fordi det er eneste måten jeg objektivt kan beskrive endringen i lyden som jeg hører.

Forventningene med Audyssey var å korrigere responsen i bunn, og ikke høyttalerkorreksjon på høye frekvenser. Det tok meg på senga. Jeg forventet ikke halleluja, men et utgangspunkt for ytterlig personlig tilpasning. Det (lille) jeg nå har hørt hittils av Audyssey på førsteinntrykk har ikke imponert. Uavhengig om det er brukerfeil, manglende kompetanse, feilmåling, rommet eller høyttalerene. Audyssey out-of-box gir meg også for lite justeringsmuligheter i etterkant og jeg føler hendene mine knebles.

Det er heller ingen tvil om at det er forbedringepotensiale i rommet: Jeg sitter nær bakkant av rommet. Har skinnsofa med høy rygg. Lite demping av 1.refleksjoner. Noen dominante romnoder. Dette er ting jeg utvilsomt skal ta tak i. Men jeg trenger altså ny receiver først.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •