Jakten på den perfekte* receiver -- Endte opp med Yamaha RX-A1020 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Norcad slo nok spikeren på hodet her. Reference vs preference er et uttrykk som Audysse bruker en del, og det er helt legitimt å ikke like referanselyd.

Men som Norcad sier så er det ofte en ganske lang "avvenningsprosess" som skal til før man klarer å lytte noenlunde objektivt igjen.

Det er bare å gjøre følgende eksperiment:
    Spill musikk en dag. Etter at du er ferdig så skrur du opp bassen en dB.
    Gjenta dette i seks dager.
    Spill slik en uke.
    Skru bassen tilbake til 0.
    Nyt klokkeradiolyd i noen dager.... :-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I bunn og grunn, bør ikke Audyssey - eller noe annet system for automatisk rom-korreksjon - gjøre endringer over 2 kHz. Dette fordi såpass høyfrekvent lyd beveger seg så fort at det skapes kaos med tanke på peaks og nodes i rommet (kaos er bra!). Ergo er det stort sett bare førsterefleksjonene som trenger demping i det øvre frekvensområdet, og det kan ikke gjøres via receiver.

At systemet løftet diskanten såpass hos deg, er jo tegn på at det er veldig enkelt å "lure" disse systemene. Og når de blir lurt, gjør de lite lure korrigeringer. Det ser jo ut til at systemet her har korrigert en dipp, med en relativt gigantisk peak? Spørsmålet er jo om det som er målt i utgangspunktet samsvarer med rom-responsen, eller om det bare er en uheldig plassering av mikrofonen? Ergo gjør systemet er korrigering basert på feil grunnlag. Selv måler jeg alltid med 4 mikrofoner, og på den måten skapes en "gjennomsnittsmåling" (space average). Jeg vet jeg måler selve rommet, når jeg kan flytte på en eller to av mikrofonene, uten at det påvirker målt frekvensrespons. Med en mikrofon er det alltid ren gjetting, for som oftest er denne plassert i en eller annen peak eller node, som kun er gjeldende akkurat der mikrofonen står plassert. Dette illustreres lett ved at det å flytte mikrofonen noen centimeter, gir store endringer i målt frekvensrespons.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Norcad slo nok spikeren på hodet her. Reference vs preference er et uttrykk som Audysse bruker en del, og det er helt legitimt å ikke like referanselyd.

Men som Norcad sier så er det ofte en ganske lang "avvenningsprosess" som skal til før man klarer å lytte noenlunde objektivt igjen.

Det er bare å gjøre følgende eksperiment:
    Spill musikk en dag. Etter at du er ferdig så skrur du opp bassen en dB.
    Gjenta dette i seks dager.
    Spill slik en uke.
    Skru bassen tilbake til 0.
    Nyt klokkeradiolyd i noen dager.... :-)
    Uff nå hørtest det nesten ut som at jeg ikke liker "referanselyd" og er en særing som skal ha (crappy) lyd akkurat slik jeg selv vil...

Norcad har helt rett, tilvenning er en langtids prosess. Man kan ikke AB-teste og dømme etter 10 sekund. Det fungerer ikke. Jeg kalibrerte Audyssey og brukte det en hel helg med masse musikk og film for å la det synke inn. Aller best var det når man kom hjem fra jobb og slo på anlegget og fikk lyttet med ferske ører. Men selv da, syns jeg det var i det skarpeste laget. Når jeg da slo av Audyssey så ble det "Wooha! Hvem trakk en sokk over diskantene?". Ergo: /me want justerbar mellomting.

Lærepunktene fra denne runden er at jeg har blitt vant med "sokk over diskant"-lyden fra B&W. Jeg skal heve diskantene en god del for film spesielt, men ikke så mye som Audyssey vil. For musikk er jeg mer usikker om jeg vil heve noe. Kanskje for ren, høyklasse musikk; vokal, piano, klassisk.

Merk at jeg hadde begrenset tid til disposisjon for kalibreringen av Denon. Der gjorde jeg bare en rask kalibrering, så usikkerheten til kurvene over er nok større. Derimot var kurvene jeg tok for Onkyo-forsterkeren i tråden http://avforum.no/forum/receivere-fo...lyd-onkyo.html, betydelig mer korrekte. Her ble det kjørt mange gjentatte kalibreringer med ulike tiltak (flytte målepunkt, flytte/fjerne sofa, on/off-axis på diskant, osv.) Men trenden er den samme: Betydelig korrigering i diskanten. Plottet er gjengitt her:

Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det var mye kritikk mot Midas her, men denne tråden handler jo om hans behov og hvis det er slik at det er vanskelig/ikke mulig å etterjustere slik at hans preferanser gjenspeiles i lydbildet.

I tillegg så er det greit nok at RK kan være verdiløst, men det er tross alt slik 90% av de som kjøper disse produktene bruker dem og jeg syns Midas har gått grundig til verks når han deler sine erfaringer og i alle fall jeg setter pris på at han bruker tiden til å dele sine erfaringer.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å finne den perfekte forsterker...man bør selvsagt korigere rommet med div materiale , Men de fleste av oss vil jo ikke at stuen skal se ut som et lydstudio heller

Bor man eks i en blokk slik jeg gjør og den i tilegg er i bettong så kan det være vanskelig å få en lydsignatur man er fornøyd med...masse stående bølger som ikke absorberes foreksempel....

I mitt tilfelle var det pioneer som var løsningen etter å ha testet det meste annet.....

Men så er det jo slik at i stuen til en kammerat av meg så funket ikke pioneer , Der var det yamaha som helt klart ga den beste lyden.

Det jeg vil frem til er at den forsterkeren som er best for deg , trenger nødvendigvis ikke være best for en annen.....og stort sett er den ikke det.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns og Midas fortjener masse ros her jeg nå, han gjør jo nettop hva man praktiskt talt har som mantra her om og alltids lytte og teste forskjellig utstyr.
    (Selv selv satte jeg to tomler i øra, og la henda foran øynene og hoppa i det)

Og i tillegg deler han detaljerte erfaringer med oss, og særdeles sånne små ting på receivere som mange som er en selvfølge for noen merker er gjemt langt bort i undermenyer hos andre finner jeg som interesante.

Lyd er jo også noe av det mest subjektive et menneske kan oppleve og beskrivende konsepter som lys,varm, fyldig lyd etc har egentlig så lite definerte rammer for seg at jeg kunne like gjerne byttet ordet lyd med "kanel bolle" og det hadde gjort mere mening.

Stå på Midas, håper du finner lyden din
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med utgangspunkt i målingen over er det jo ingen tvil om at romkorreksjonen er best teknisk ?
    fungerer det ikke praktisk sett henger det sammen med forvrengningskarakteristikken til høyttaleren.
    rommet er heller ikke synderen siden det er målinger foretatt i lytteposisjon.
    for å sette det litt på spissen, har hørt flere høyttalere med relativt stabil eller fallende kurve oppover, men som likevel låt helt forjævli. oppbrytning fra elementene er veldig uheldig uansett frekvensrespons..

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar meg ikke nær av kritikken. Vet ikke helt om det kan kalles kritikk heller. Jeg skriver om dette fordi jeg har lyst å dele erfaringene mine. avforum.no er en glimrende areana for å dele slike ting med likesinnede. Det er ikke så mange andre rundt meg som forstår hva jeg har brukt nesten all min fritid på de siste par ukene.

For å sikre at det ikke bare var min skakke definisjon av rikitg lyd som var utslagsgivende, fikk jeg "lydkollegaer" (som jeg respekterer veldig) til å komme på besøk å lytte på anlegget med og uten Audyssey. Og vi var ganske enige om observasjonene. Ingen av oss mente at rå B&W-lyd var feil -- faktisk var det heller "Hvor kan jeg kjøpe disse". Ingen syns Audyssey var "å nei, slå det av". Det er to ulike karakterer med styrker og svakheter. Midt i mellom hadde vært ypperlig.

Det skremmer meg litt at Audyssey (og muligens RK generelt) krever såpass bevisst håndtering og omgivelser. Hvis dette er noe menigmann skal benytte, kan resultatet virkelig bli så som så. Og hvis menigman egentlig ikke kan lyd, så vil det gå forbi i total uvitenhet. Det er forenklende for menigmann at automatikken sjekker oppsettet: Fase på kabling, at alle elementer spiller, setter distansen og level til HT. Men RK som påvirker diskantene hvor cm-plassering av målemic og rom spiller inn er kanskje ikke det lureste.

Jeg vil gi cred til Gorm innen PJ. Han har oversikt over markedet og kan argumentere hvorfor man skal velge akkurat en (Sony :P) PJ. Det en slik ressurs jeg savner å kunne drøfte med på receiversiden også. Jeg savner en kunnskapsbase som gir god og informativ (teknisk) oversikt over receivere. Jeg har funnet mye hjelp i denne siden: AV Receiver Reviews | Audioholics. Disse gjør også tekniske tester på en del receivere. Men til slutt handler det om hva du trenger og hvordan det passer ditt anlegg.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Du har ikke vurdert Rotel - er veldig fornøyd med den komboen jeg har (RSP1572/RMB1575). Den har ikke automatisk romkorreksjon men til gjengjeld en 10 trins EQ og sammen med REW kan du få til det du vil. Låter utrolig bar i mine ører med 5x250W + 2x100W Emla blokker på bakhøyttalere. Kun et lite hakk opp i pris :-P
    Nei, desverre. Men ikke av noen spesiell grunn. Rotel, NAD, Pioneer, Marantz.

Jeg lukter også på et pre/pro-opplegg ved å kjøre receiver (for å få tilgang til HDMI og lyddekoding), kjøre en multikanals DSP med all den filtrering or RK jeg skulle ønske, for til slutt å føde det inn i et amp-ledd. Dette blir jo temmelig omstendelig og det skrur opp kostnaden noen hakk, men trolig teknisk sett mye bedre.

En ting kan være å custom modifisere en receiver: Hente ut digitalsignalene som går til de interne DAC-ene, sende de til et custom DSP kort, prosessere signalet med filter og RK, og sende dem tilbake inn i DAC-ene. Da kan man benytte de innebygde ampene som før.

*edit* RMB1575: Har dempningsfaktor på 400! Wow. Det gir en utgangsimpedanse på 8ohm/400=20mohm. Laveste jeg noen gang har sett. Da snakker vi om at HT-kabelen har betydning!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Nei, desverre. Men ikke av noen spesiell grunn. Rotel, NAD, Pioneer, Marantz.

Jeg lukter også på et pre/pro-opplegg ved å kjøre receiver (for å få tilgang til HDMI og lyddekoding), kjøre en multikanals DSP med all den filtrering or RK jeg skulle ønske, for til slutt å føde det inn i et amp-ledd. Dette blir jo temmelig omstendelig og det skrur opp kostnaden noen hakk, men trolig teknisk sett mye bedre.

En ting kan være å custom modifisere en receiver: Hente ut digitalsignalene som går til de interne DAC-ene, sende de til et custom DSP kort, prosessere signalet med filter og RK, og sende dem tilbake inn i DAC-ene. Da kan man benytte de innebygde ampene som før.

*edit* RMB1575: Har dempningsfaktor på 400! Wow. Det gir en utgangsimpedanse på 8ohm/400=20mohm. Laveste jeg noen gang har sett. Da snakker vi om at HT-kabelen har betydning!
    Okey, det har jeg ikke tenkt så mye på... kjører 2x5mm standard kobber kable i front og center. Bak og side får strøm over 2x2.5mm sølv. Brukes 99% til film, da jeg har bedre lydanlegg i stua :-D Uansett meget bra trøkk i den Rotel'n
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg som har skrevet over har tidligere kalibrert anlegget mitt. Da med Audyssey Multi EQ uten XT32 som jeg har nå.
    Kostet ikke allverdens og var en billig oppgradering. Fant jo riktig plassering på frontene og for å ta noen eksempler, så tjente jeg opptil 13 db på enkelte frekvenser under 80 hz og 4 db ved 30 hz bare ved at han fant ut at døra inn til kjøkkenet måtte stå oppe ca 10 cm.

Før han var der, så tømte jeg all kraft ut av SVS-ene som jeg hadde altfor tidlig. Latterlig tidlig faktisk. Etter han hadde kalibrert, funnet ny sweetspot osv spilte det heelt annerledes i både Pure direct og med RK aktivert. Kunne mate på så mye jeg ønsket, også med Dynamic EQ aktivert.
    Dynamic EQ synes jeg tidligere var noe j.... drit, men han fikk også vist hvordan dette kan og bør brukes.
    Dynamic EQ er grunn nok alene til at jeg ikke gidder å prøve noe annet enn Audyssey siden det passer mitt bruk midt i blinken. Jeg kan spille lavere og likevel få en fyldig LFE og få med bakkanalene aktivt i lydbildet selv om de står langt bak i rommet.

Forskjellen etter Flageborg var så stor at jeg slapp å kjøpe nye subber (selv om jeg gjorde det kort tid etter av andre grunner) og ny receiver.

RK og Flageborg kan uansett ikke trylle og kan si meg enig i at en demping på div frekvenser i toppen kunne vært ønskelig noen ganger.

Hvis jeg ikke er helt på bærtur nå, og korriger meg gjerne, så har Audyssey "regler" å forholde seg til og den vil f.eks ikke øke 10 db ved 3000 hz?
    Den har maksgrenser på ca 6 db for korrigering, eller?
    Men tar du utgangspunkt i f.eks 6 db, og 3 db økning krever dobbelt så mye effekt, så vil jo receiveren gå tom for krefter og det vil låte tynt.

Lekt meg litt med wattmåleren på en forsterker og det er egentlig vanvittig mye effekt som brukes når det spilles høyt. Med for mye heving i toppen og for lite effekt, så er det ikke lett å få det til å låte bra hvis man skal lytte en stund.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av erfaringene mine med min hjemmekino er at spillereglene for akustikk og dynamikk er svært forskjellige fra hva jeg er vant med i PA/konsertverdenen. Man sitter så og si alltid i nærfeltet og rommet former lyden veldig. I PA kan man veldig, veldig sjelden gjøre noe med 1. refleksjon og dermed er romakustikk et ikke-tema. Jeg har derfor lært utrolig mye det siste året!

Finnes det firma/personer ala Kringlyd & Flageborg som gjør RK og optimalisering i Stavangerområdet?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Okey, det har jeg ikke tenkt så mye på... kjører 2x5mm standard kobber kable i front og center. Bak og side får strøm over 2x2.5mm sølv. Brukes 99% til film, da jeg har bedre lydanlegg i stua :-D Uansett meget bra trøkk i den Rotel'n
    Ikke helt riktig når jeg har tenkt på saken. Front og center får strøm over solid core kabler - egen design. Samme kabler jeg bruker i stua på ML og Pass - beste kabler jeg har hatt, uten at jeg kan si det gjorde stor forskjell i kino'n 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme høyttalere som deg i front, og hadde samme problem. Diskanten ble for høy/kvass på min onkyo. Jeg har nå fått meg yamaha rx-a2020 og jeg ble veldig fornøyd med lyden. På musikk i pure direct spiller det høyt uten at diskanten blir så kvass. Har ikke fått kjørt riktig så høyt på film, men det jeg har hørt til nå virker veldig bra. Eneste minuset er at jeg savner litt mer effekt da jeg kan makse volumet og det virker som høyttalerne kan gi mer.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gått til innkjøp av en Yamaha RX-A1020. Får den i morgen. Det ble en litt mindre receiver enn det jeg hadde bestemt meg for, men prisen var så hyggelig at jeg kan heller bruke pengene på ekstern amp om det skulle bli for lite umpf. Med unntak av at 1020 kun har en sub-kanal og ikke har PEQ på subutgangen, så er 1020 og 2020 rimelig like. Gleder meg veldig å se hvordan YPAO oppfører seg. Midas' subjektive review kommer snart...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny receiver. Jeg gikk for en 2020 til mitt oppsett med b&w 603 S3 og b&w LCR 600 S3 i front og ble veldig fornøyd med lyden i forhold til min onkyo 616 jeg hadde før. Ble mer ro i toppene både ved film og music.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å så bra!

Som du sikkert har sett, så har jeg en eldre Yamaha receiver som jeg er veldig fornøyd med, bortsett at den mangler HDMI og "moderne" lydformater. Jeg tenkte jeg skulle heve blikket ut over Yamaha-boksen og se på alternativene og om de er like gode eller bedre. Men som tråden her viser, er ikke gresset grønnere på andre siden. Og spesielt ble det anstrengt forhold mellom S3-ens tilbakelente diskant og Audyssey.

Jeg gleder meg virkelig til å teste ut Yamahaen!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg har fulgt med på tråden din. Og litt pga den og andre tråder som nevner audyssey mot b&w at jeg gikk for yamaha. Så jeg må vel egentlig si takk til deg og de andre. Jeg angrer ikke,det er sikkert.

Jeg synes forøvrig at det er virkelig bra at du har tatt deg tid til å teste ut litt forskjellige merker, selv om du hadde begrenset tid per merke.

Og gresset er vel ikke alltid grønnere nei.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Test av Yamaha RX-A1020

Nå har jeg anskaffet meg en Yamaha RX-A1020 og har brukt denne i noen uker nå.

Jeg hadde i utgangspunktet sett meg ut RX-A2020 eller 2030. På grunn av lagertømmingene fra Yamaha på **20-serien hadde Elkjøp et fantastisk tilbud på RX-A1020 til 4990,- som jeg ikke klarte si nei til. Og med den prisen, kan man kompansere for det 1020 mangler ved å kjøpe ekstra elektronikk, som f.eks. dedikert amp og sub processor senere.

Jeg har også fått tak i service manualen til 1020, og dermed har jeg fått studert det tekniske designet i detalj. Jeg må innrømme at jeg liker måten Yamaha bygger opp produktene sine, ryddig og ordentlig. Det er nå jeg finner de virkelige forskjellene mellom 1020 og 2020. Det er bare så synd at man må grave seg ned i det tekniske for å finne dem. Jeg skulle gjerne ønsket å ha sett på skjemaet for Onkyoen og Denonen jeg prøvde tidligere.

Så her er mine inntrykk av RX-A1020:

Bilde:

• HDMI fungerer knirkefritt. Jeg har en rimelig 10m HDMI fra receiver til PJ som jeg var spent om ville virke når jeg fikk HW50-en og kjørte 3D 1080p @60Hz. Null problem.
    • Fjernkontrollen har en egen "HDMI out" knapp på hvor det er enkelt å veksle hvor bildet skal sendes. Dette bruker jeg mye når jeg bare skal se noe på monitoren i stedet for å fyre opp PJ.
    • Det samme bildet vises på begge HDMI out, noe f.eks. Onkyo til min store irritasjon ikke gjorde
    • Overgangen mellom ulike bilde og lydformater er umiddelbar og uten opphold. Her kunne Onkyo bruke 2-3 sekunder med ingen lyd og/eller snø på bildet mens den fikk krypteringen på plass

Generelt:

• De har fjernet mute -20dB settingen når man trykker "mute". Funksjonen finnes i de tekniske menyene, men ikke fra fjernkontrollen og apps.
    • Fjernkontrollen er ikke selvlysende eller har bakgrunnslys slik den gamle hadde. Stort minus.
    • Yamaha har et konsept med scener hvor man kan assigne ulike ting til hver scene. F.eks. kan man sette hvilken inngang som skal benyttes, hvilket nivå, hvilken profil (mer om dette snart) som skal benyttes.
    • Den har en fantatisk teknisk meny hvor man kan stille inn alle innstillinger fra webleseren. Jeg har brukt denne til alt oppsett og slipper dermed å trykke seg i hel på fjernkontrollen. Man går da inn på
      http://<IP-adresse>/Setup/

Preamp/romkorrigering:

• 1020 har ingen prosessering for sub. Når jeg da setter x-over til 80Hz, er alt under 80 er i uprosessert. Man må mao inn med ekstern subprosessor.
    • Yamaha har en 7-bånds PEQ (parametrisk EQ) på hver av kanalene unntatt sub. Den gir deg mulighet til å justere frekvens, nivå (opptil +6dB) og Q-verdi
    • Yamaha har noe de kaller for profiler. En profil er et lydoppsett: Antall HT, x-over, nivå, avstand og ikke minst egen PEQ. Den støtter to profiler og det gjør at man kan ha to uavhengige oppsett.
    • YPAO fungerer ikke bra! Jeg har argumentert for at jeg er uenig i lyden Audyssey korrigerer. Mens med YPAO er det rett og slett feil.
    • Yamaha lar deg kopiere den automatiske justeringen fra YPAO slik at du kan tweake den manuelt. Stort pluss!
    • Pre-out er ikke lengre tappet i fra effekttrinnet, men en egen utgang. Tidligere kunne man ikke bruke effektutgangen dersom man skulle bruke pre-out. Dette er nå endret. Nivået er fortsatt kun 1VRMS om jeg ikke husker feil.

Jeg er veldig fornøyd med denne receiveren og kommer til å beholde den. Den gir meg akkurat den fleksibiliteten jeg ønsker. Med dette web-baserte tekniske oppsettsystemet kombinert med scenes er den i mine øyner overlegen de andre receiverene jeg har prøvd.

Jeg er enig i at Audyssey er langt bedre enn YPAO. For de som er avhengig av automatisk RK er det nok bedre å kjøpe Audyssey enn å kjøpe Yamaha. Men Audyssey er ikke noe for meg fordi jeg selv ønsker å definere lydbildet som jeg vil ha. Hvis jeg skulle få det med Audyssey måtte jeg opp på en dyr receiver som er installer ready og som kan kjøre MultiEQ PRO. Her innfrir Yamaha (nesten) alle mine ønsker også på de rimelige modellene. Igjennom PEQ får jeg korrigert lyden og det gir meg det verktøyet jeg behøver.

Jeg forstår allikevel ikke helt hvorfor Yamaha begrenser frekvensvalgene i PEQ til kun å følge 1/3-oktavs bånd. Spesielt hvis man skal bruke en høy Q til å ta en ressonans, er man også avhengig av å kunne sette eksakt frekvens. Den matematiske implementasjonen av slike filter i DSP-en kan uansett klare alle frekvenser, ikke bare et fåtall. Dette er vel et markeds- og brukerhensyn. Ideelt sett, savner jeg også shelf-filter som Yamaha har i sine proff-produkter. Med et slikt filter kan jeg f.eks. heve diskanten fra f.eks. 4kHz og oppover med en enkelt innstilling. Dette er vel dette som skiller consumer fra professional.

Jeg har satt opp to profiler: En for film, hvor jeg søker en mer flat frekvenskurve. Her hever jeg diskantene noe (men ikke i nærheten så mye som Audyssey) og har satt x-over på sub til kjellerbass og hevet dens nivå for å trøkke mer. Den andre profilen er for musikk. Her er det lyden i B&W HT som er i fokus og jeg gjør mindre korrigeringer. Suben er satt med høyere deling for å passe bedre til musikk, og er satt en del lavere i nivå. Disse to profilene har jeg tilordnet to scener, slik at jeg trenger kun trykke Scene 1 for å få filmlyd og Scene 4 for å få musikklyd.

Jeg savner 2020 i mangel på prosessering på sub-kanalene. 2020 har en ekstra DSP som ikke 1020 har, og jeg tror det er grunnen til at 1020 ikke har subprosessering. 2020 har også to uavhengige sub-utganger. Teknisk sett har 1020 totalt 8-DACer (L,R,SL,SR,SBL,SBR,C,SW) og 7 amper, mens 2020 har 12 DAC-er, 9 amper og en ekstra audio DSP. Et annet savn med 1020 er at 2020 har kraftigere strømforsyning og forsterkeren er oppgitt til å være større. Kjenner jeg Yamaha rett og siden de fleste kretskortene i receiveren er det samme mellom modellene, mistenker jeg at effekttrinnet i 1020 er det samme som i 2020. Bare at 2020 har større strømforsyning og flere kanaler og dermed kan gi mer sprut. Jeg skal prøve å bekrefte det.

Har 2020 -20dB mute funksjon?

Jeg er på reise nå og har desverre ingen REW plots å vise. Men jeg skal forsøke å legge ut når jeg er hjemme igjen.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Nå har jeg anskaffet meg en Yamaha RX-A1020 og har brukt denne i noen uker nå.

Jeg hadde i utgangspunktet sett meg ut RX-A2020 eller 2030. På grunn av lagertømmingene fra Yamaha på **20-serien hadde Elkjøp et fantastisk tilbud på RX-A1020 til 4990,- som jeg ikke klarte si nei til. Og med den prisen, kan man kompansere for det 1020 mangler ved å kjøpe ekstra elektronikk, som f.eks. dedikert amp og sub processor senere.

Jeg har også fått tak i service manualen til 1020, og dermed har jeg fått studert det tekniske designet i detalj. Jeg må innrømme at jeg liker måten Yamaha bygger opp produktene sine, ryddig og ordentlig. Det er nå jeg finner de virkelige forskjellene mellom 1020 og 2020. Det er bare så synd at man må grave seg ned i det tekniske for å finne dem. Jeg skulle gjerne ønsket å ha sett på skjemaet for Onkyoen og Denonen jeg prøvde tidligere.

Så her er mine inntrykk av RX-A1020:

Bilde:

• HDMI fungerer knirkefritt. Jeg har en rimelig 10m HDMI fra receiver til PJ som jeg var spent om ville virke når jeg fikk HW50-en og kjørte 3D 1080p @60Hz. Null problem.
    • Fjernkontrollen har en egen "HDMI out" knapp på hvor det er enkelt å veksle hvor bildet skal sendes. Dette bruker jeg mye når jeg bare skal se noe på monitoren i stedet for å fyre opp PJ.
    • Det samme bildet vises på begge HDMI out, noe f.eks. Onkyo til min store irritasjon ikke gjorde
    • Overgangen mellom ulike bilde og lydformater er umiddelbar og uten opphold. Her kunne Onkyo bruke 2-3 sekunder med ingen lyd og/eller snø på bildet mens den fikk krypteringen på plass

Generelt:

• De har fjernet mute -20dB settingen når man trykker "mute". Funksjonen finnes i de tekniske menyene, men ikke fra fjernkontrollen og apps.
    • Fjernkontrollen er ikke selvlysende eller har bakgrunnslys slik den gamle hadde. Stort minus.
    • Yamaha har et konsept med scener hvor man kan assigne ulike ting til hver scene. F.eks. kan man sette hvilken inngang som skal benyttes, hvilket nivå, hvilken profil (mer om dette snart) som skal benyttes.
    • Den har en fantatisk teknisk meny hvor man kan stille inn alle innstillinger fra webleseren. Jeg har brukt denne til alt oppsett og slipper dermed å trykke seg i hel på fjernkontrollen. Man går da inn på

Preamp/romkorrigering:

• 1020 har ingen prosessering for sub. Når jeg da setter x-over til 80Hz, er alt under 80 er i uprosessert. Man må mao inn med ekstern subprosessor.
    • Yamaha har en 7-bånds PEQ (parametrisk EQ) på hver av kanalene unntatt sub. Den gir deg mulighet til å justere frekvens, nivå (opptil +6dB) og Q-verdi
    • Yamaha har noe de kaller for profiler. En profil er et lydoppsett: Antall HT, x-over, nivå, avstand og ikke minst egen PEQ. Den støtter to profiler og det gjør at man kan ha to uavhengige oppsett.
    • YPAO fungerer ikke bra! Jeg har argumentert for at jeg er uenig i lyden Audyssey korrigerer. Mens med YPAO er det rett og slett feil.
    • Yamaha lar deg kopiere den automatiske justeringen fra YPAO slik at du kan tweake den manuelt. Stort pluss!
    • Pre-out er ikke lengre tappet i fra effekttrinnet, men en egen utgang. Tidligere kunne man ikke bruke effektutgangen dersom man skulle bruke pre-out. Dette er nå endret. Nivået er fortsatt kun 1VRMS om jeg ikke husker feil.

Jeg er veldig fornøyd med denne receiveren og kommer til å beholde den. Den gir meg akkurat den fleksibiliteten jeg ønsker. Med dette web-baserte tekniske oppsettsystemet kombinert med scenes er den i mine øyner overlegen de andre receiverene jeg har prøvd.

Jeg er enig i at Audyssey er langt bedre enn YPAO. For de som er avhengig av automatisk RK er det nok bedre å kjøpe Audyssey enn å kjøpe Yamaha. Men Audyssey er ikke noe for meg fordi jeg selv ønsker å definere lydbildet som jeg vil ha. Hvis jeg skulle få det med Audyssey måtte jeg opp på en dyr receiver som er installer ready og som kan kjøre MultiEQ PRO. Her innfrir Yamaha (nesten) alle mine ønsker også på de rimelige modellene. Igjennom PEQ får jeg korrigert lyden og det gir meg det verktøyet jeg behøver.

Jeg forstår allikevel ikke helt hvorfor Yamaha begrenser frekvensvalgene i PEQ til kun å følge 1/3-oktavs bånd. Spesielt hvis man skal bruke en høy Q til å ta en ressonans, er man også avhengig av å kunne sette eksakt frekvens. Den matematiske implementasjonen av slike filter i DSP-en kan uansett klare alle frekvenser, ikke bare et fåtall. Dette er vel et markeds- og brukerhensyn. Ideelt sett, savner jeg også shelf-filter som Yamaha har i sine proff-produkter. Med et slikt filter kan jeg f.eks. heve diskanten fra f.eks. 4kHz og oppover med en enkelt innstilling. Dette er vel dette som skiller consumer fra professional.

Jeg har satt opp to profiler: En for film, hvor jeg søker en mer flat frekvenskurve. Her hever jeg diskantene noe (men ikke i nærheten så mye som Audyssey) og har satt x-over på sub til kjellerbass og hevet dens nivå for å trøkke mer. Den andre profilen er for musikk. Her er det lyden i B&W HT som er i fokus og jeg gjør mindre korrigeringer. Suben er satt med høyere deling for å passe bedre til musikk, og er satt en del lavere i nivå. Disse to profilene har jeg tilordnet to scener, slik at jeg trenger kun trykke Scene 1 for å få filmlyd og Scene 4 for å få musikklyd.

Jeg savner 2020 i mangel på prosessering på sub-kanalene. 2020 har en ekstra DSP som ikke 1020 har, og jeg tror det er grunnen til at 1020 ikke har subprosessering. 2020 har også to uavhengige sub-utganger. Teknisk sett har 1020 totalt 8-DACer (L,R,SL,SR,SBL,SBR,C,SW) og 7 amper, mens 2020 har 12 DAC-er, 9 amper og en ekstra audio DSP. Et annet savn med 1020 er at 2020 har kraftigere strømforsyning og forsterkeren er oppgitt til å være større. Kjenner jeg Yamaha rett og siden de fleste kretskortene i receiveren er det samme mellom modellene, mistenker jeg at effekttrinnet i 1020 er det samme som i 2020. Bare at 2020 har større strømforsyning og flere kanaler og dermed kan gi mer sprut. Jeg skal prøve å bekrefte det.

Har 2020 -20dB mute funksjon?

Jeg er på reise nå og har desverre ingen REW plots å vise. Men jeg skal forsøke å legge ut når jeg er hjemme igjen.
    Artig å lese dine betraktninger , og du ser ut til å ha kommet frem til omtrent det samme som meg :-)
    YPAO er et veldig bra verktøy når det brukes manuelt , mens den automatiske varianten ikke er så mye å skryte av.
    Det treffer bra på avstander til høyttalerne , men bommer litt på sub.
    Er også enig i at det burde vært tettere mellom frekvensbåndene man kan velge mellom - kan ikke skjønne at det skal være noen "big deal" ?

Scene funksjonen er også veldig praktisk , men jeg syns den var litt knotete å forstå seg på i starten.
    Men alt i alt et veldig bra produkt , og det virker til å være veldig stabile receivere med lite bugs og problemer - det betyr jo en god del det også !

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •