Forsterker: Flere små vs en stor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer Yosh81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wink Forsterker: Flere små vs en stor?

Er på søken etter forsterker for tiden, og har i den forbindelse begynt å lure på hva man egentlig bør satse på. En stor forsterker, flere små, eller en som har flere effekt-trinn innebygd?
    Er mest for morro skyld dette, men kunne jo vært gøy å prøve litt andre løsninger enn vanlig stereo også.

I mitt tilfelle, har jeg mulighet til Tri-amping, og kan jo løse det på flere vis:
    -2 stk monoblokker
    -1 stk 2-kanaler i vanlig stereo
    -2 stk 3-kanaler, tri-amping med en forsterker til hver høyttaler.
    -3 stk 2-kanaler i tri-amping
    -1 stk 6-kanaler i tri-amping

Pros/cons mot de forskjellige variantene?

Vet at det optimale ville vært med å bruke aktivt filter, men her vil jeg det skal holde med å benytte seg av det originale, passive filteret i høyttalerne.
    -Må legge til at her er det snakk om ren effektforsterker, ikke noe reciever eller annet, og det er ingen vits å begynne å snakke om forskjell på bi-amping og bi-wiring osv...

Audiolab M-DAC - Trafomatic Experience Elegance Integrated - Tannoy 638 upgraded
    Nyfrelst på rør.
    Fantaserer om Tannoy DC8T i Dark Walnut.

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yosh81
    Er på søken etter forsterker for tiden, og har i den forbindelse begynt å lure på hva man egentlig bør satse på. En stor forsterker, flere små, eller en som har flere effekt-trinn innebygd?
    Er mest for morro skyld dette, men kunne jo vært gøy å prøve litt andre løsninger enn vanlig stereo også.

I mitt tilfelle, har jeg mulighet til Tri-amping, og kan jo løse det på flere vis:
    -2 stk monoblokker
    -1 stk 2-kanaler i vanlig stereo
    -2 stk 3-kanaler, tri-amping med en forsterker til hver høyttaler.
    -3 stk 2-kanaler i tri-amping
    -1 stk 6-kanaler i tri-amping

Pros/cons mot de forskjellige variantene?

Vet at det optimale ville vært med å bruke aktivt filter, men her vil jeg det skal holde med å benytte seg av det originale, passive filteret i høyttalerne.
    -Må legge til at her er det snakk om ren effektforsterker, ikke noe reciever eller annet, og det er ingen vits å begynne å snakke om forskjell på bi-amping og bi-wiring osv...

Jeg prøvde litt forskjellige varianter selv (803D/Dia), men da med digitalt delefilter over bass, slik at jeg hadde passivt filter mellom diskant/mellomtone og aktiv deling med bi-amping. Jeg brukte et effekttrinn (Crown K2) til bass og monoblokker (Muse 300) til topp. Det fungerte brillefint.

Stikkordet er separasjon og strømforsyning. Større strømforsyning gir bedre resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi/tri-amping med kun passsiv filtrering i høyttaler vil dessverre gi liten gevinst i forhold til investeringen. Aktiv deling med filter foran forsterkerne derimot vil frigjøre kapasitet og dynamikk i forsterkerne og gi bedre lyd spesielt i mellomtone og diskant.
    Vurderte dette for en hybridløsning med rør på mellomtone/diskant og transistor på bass. Det krever imidlertid et godt delefilter, og mye tweaking og måling for å justere det riktig. Det har derfor ligget på vent.

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde på det tidspunktet Overkill Audio Conductor og End Game.

Holdt mål - det svakeste leddet var utvilsomt min evne til å ratte innstillinger.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som de andre skriver, Med passivt delefiler så kjøper du det kraftigeste 2 kanals stereotrinnet eller monotrinn du har penger til. Det er bedre med en stor foss enn mange bekker. Om du forstår.

Bedre med 2x300w med stor strømforsyning enn 6x100w med strømforsyning dimesjonert for 100w.

Passe på at forsterker kler høyttaler lydmessig er jo det viktigste.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Newcomer Yosh81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Bi/tri-amping med kun passsiv filtrering i høyttaler vil dessverre gi liten gevinst i forhold til investeringen. Aktiv deling med filter foran forsterkerne derimot vil frigjøre kapasitet og dynamikk i forsterkerne og gi bedre lyd spesielt i mellomtone og diskant.
    Vurderte dette for en hybridløsning med rør på mellomtone/diskant og transistor på bass. Det krever imidlertid et godt delefilter, og mye tweaking og måling for å justere det riktig. Det har derfor ligget på vent.
    Har nå sett litt på denne muligheten selv.
    Dette ble jo enda lettere å få til da MiniDSP kom for fullt. Og ikke behøver det å koste skjorta heller.

Som Skrevet tidligere, så skrev jeg dette mest for morro skyld, for det er åpenbart litt delte meninger om dette.
    Audiolab M-DAC - Trafomatic Experience Elegance Integrated - Tannoy 638 upgraded
    Nyfrelst på rør.
    Fantaserer om Tannoy DC8T i Dark Walnut.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yosh81
    Har nå sett litt på denne muligheten selv.
    Dette ble jo enda lettere å få til da MiniDSP kom for fullt. Og ikke behøver det å koste skjorta heller.

Som Skrevet tidligere, så skrev jeg dette mest for morro skyld, for det er åpenbart litt delte meninger om dette.
    Det finnes også mange gode kretsforslag på op-amp baserte, aktive delefiltere på nett. Selv med høykvalitets op-amper, blir det billig moro. Pass godt på lavnivå signalveier, og bruk støysvake strømforsyninger og god skjerming av kabler og kabinett.

Utvilsomt et morsomt eksperiment ja, lykke til !

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •