Hvordan koble til høyttalere i små receiver output?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan koble til høyttalere i små receiver output?

Hei.

Muligens veldig rookie spørsmål her.

Har en yamaha RX-v673 receiver, hvor jeg ønsker å bruke zone 2 til høyttaler på badet. Må bruke en 10-15m høyttalerkabel for å koble til denne så regner med det er lurt å ha litt tykkelse på den.

Men utgangene til sone 2 på yamaha receivern er jo knøttesmå. Hvordan får jeg en feit nok høyttaler kabel kobla til denne tok frem noen bananplugger men de var og for store.

For de som ikke vet hvordan denne ser ut finnes det et stort bilde av baksiden her:

Yamaha RXV673 | 7.2 channel 3D-Ready AV receiver | Atlantic2u

takk for inspill!

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til avforum.no!

De små terminalene er ikke bygd for bananplugger. (Egentlig er ikke de store heller på grunn av noe tullete EU-regler, men de kan som regel moddes til å gjøre det allikevel.) Er tverrsnittet på kabelen for stor til at du kan stikke den rett inn? Hvor stor kabel skal du ha inn?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innspill:
    Hvis det er flertrådet kabel, så fjerner du tråder til at den er akuratt tynn nok. Tvinner trådene i enden og setter eventuelt på en kabelhylse (hvis du har verktøy til det).
    Det som "regnes som viktig" er å holde motstanden til kabelen lav... 2 cm med redusert tverrsnitt har liten betydning på totalmotstanden hvis totallengden er (1000-1500)cm x2...

Sikkert noe rundt 0,75-1mm2 ledere som er brukt internt i høyttaleren din, bare for å sette det i perspektiv.

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter det jeg ser av bilde så går det helt greit med normale kabler inn der. er også vanskelig med lyd på badet så det er neppe tverrsnitt på kabel som avgjør kvaliteten.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar !

Har nok gjort noe overkil på kabelinnkjøp jeg da. har noen 4 og noen 2.5 kvadrat. Kjøpte og en 1.5 kvadrat men mistenker sterkt at denne egentlig er 1 eller 0,75 utfra hvor den passer i avisoleringstanga.. Denne minste går såvidt inn.

Har du noe bilde av typen kabelhylse du tenker på tenb?

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olabt
    Hei og takk for svar !

Har nok gjort noe overkil på kabelinnkjøp jeg da. har noen 4 og noen 2.5 kvadrat. Kjøpte og en 1.5 kvadrat men mistenker sterkt at denne egentlig er 1 eller 0,75 utfra hvor den passer i avisoleringstanga.. Denne minste går såvidt inn.

Har du noe bilde av typen kabelhylse du tenker på tenb?
    Feks:

The Madisound Speaker Store

..har du ikke ordentlig krympeverktøy fra før av, så dropper du endehylsene... da blir det for dyrt. De er ikke kritiske for sluttresultatet.

Kabeldimensjonene du har kjøpt er helt vanlige innen hifi. Så om du ikke får brukt det nå, så får du brukt det senere.

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk de tynneste som passer, det kommer nok til å gå helt fint 15meter er ikke et langt strekk..

Med 15meter 2,5 kvadrat, snakker vi 0.105 Ohm motstand.
    Med 15 meter 1,5 kvadrat, snakker vi 0.175 Ohm motstand.

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MB-S124
    Bruk de tynneste som passer, det kommer nok til å gå helt fint 15meter er ikke et langt strekk..

Med 15meter 2,5 kvadrat, snakker vi 0.105 Ohm motstand.
    Med 15 meter 1,5 kvadrat, snakker vi 0.175 Ohm motstand.
    Resistans i teori og praksis... Hva hvis verdien hadde vært det dobbelt av dette?... hadde det vært greit å gå opp på kvadrat da?

Hint: Resistansen du har "beregnet" tilsvarer dobbelt kvadrat eller halvert lengde av virkeligheten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •