Audyssey XT32 gir for skarp lyd (Onkyo) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Nå har jeg fått brukt litt mer tid på dette, og gjort noen målinger. Jeg har rekalibrert anlegget flere ganger med å flytte (bort) sofa, måle nærmere midten av rommet. Jeg blir ikke klok. Og så kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor Audyssey angriper øvre mellomtone og diskant. Eller jo... På jobb kaller vi dette for amerikansk lyd. Klar, skarp topp med distinkt diskant. Kan det rett og slett være at Audyssey er designet slik?

Audyssey XT32 gir for skarp lyd (Onkyo)-onkyo-vs-yamaha-png

Alle disse plottene er gjort uten å endre HT eller å flytte på målemic. Kun bytting av amp. Dette plottet viser Yamaha ampen i rødt, tørr Onkyo i blå, og Audyssey i grønntoner. (Ikke heng dere opp i absoluttverdiene/kurveformen på plottet. Det er gjort med en ukalibrert mic, så det eneste man kan si sånn någenlunde er forholdet mellom plottene)

Og her vises klart og tydelig hva jeg snakker om! Audyssey hever fra 2k og oppover og "skarper" opp anlegget betydelig.

Audyssey får vokal, jazz, piano til å låte bra. Kari Bremnes, Sigvart Dagsland, Dire Straights/Private Investigation. Det får musikk som Muse, Radiohead, Span, Stone Temple Pilots, til å låte skikkelig dårlig. Hele karakteren til P!nks stemme forsvinner totalt. Når jeg lytter på f.eks. muse må jeg skru ned lyden fordi jeg syns det blir for skarpt og vondt. SPL måler viser kun 85 dB! Det er jo ingenting.

Så hva er det Audyssey holder på med? La diskantene mine være i fred! Jeg vil ha min BBC-dip inntakt. Litt heving hører jeg hjelper. Men Audyssey har jo ingen justeringsmuligheter. EQ-en er disabled på Onkyo når Audyssey er enablet.

Til sist, RT60 plott av rommet:

Audyssey XT32 gir for skarp lyd (Onkyo)-onkyo-rt60-png
    Kurvene ser jo i grunn ok ut dem , og det jo som du skriver at noe musikk låter mye skarpere , og at det da kan være behagligere med en "BBC dip".

Men ser du på RT60 målingen din ,så ligger nok mye av forklaringen der - du har jo mye mer etterklang fra 1 khz og oppover enn i resten av frekvensområdet , og det gjør nok sitt til at det kan bli skarpt av og til.

Med andre ord så vil noen akustiske tiltak gjøre underverker !
    Det er jo litt dumt å ikke få med go'lyden på gode innspillinger også da :-)
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det handler vel om å sette sammen et anlegg og finne ting som fungere. B&W kan være litt skarp i diskanten og det kan tydelig Onkyo og. Dermed passer de ikke så godt sammen.
    Det er viktig å påpeke at jeg ikke sitter med en følelse av at Audyssey og Onkyo er dårlig, men som Ingeniør'n skriver at det heller kan være en dårlig match. Jeg ser det heller ikke utenkelig som at Audyssey ikke "får til" rommet fordi det er for lite demping på høye frekvenser. Eller som jeg skriver tidligere, kanskje et resultat av lydidealet som Audyssey er laget for.

Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Men ser du på RT60 målingen din ,så ligger nok mye av forklaringen der - du har jo mye mer etterklang fra 1 khz og oppover enn i resten av frekvensområdet , og det gjør nok sitt til at det kan bli skarpt av og til.

Med andre ord så vil noen akustiske tiltak gjøre underverker !
    Det er jo litt dumt å ikke få med go'lyden på gode innspillinger også da :-)
    RT60 plottet viser tydelig at jeg har behov for noen tiltak på 1k og oppover og det er planen. Dette er egentlig flott, fordi det er på høye frekvenser at rommet er enkelt å dempe med akustikkplater.

Jeg skal dempe taket og skråtak (som er MDF panel) og evt. 1. refleksjoner fra sidevegger. Jeg har en node på 46Hz som er stående bølge mellom lerretsvegg og bakvegg. Denne skal jeg prøve å spise med basstraps under vindu og skråtak. Pleier det forresten være et problem med stående bølge mellom gulv og tak rett foran HT (hos meg 75Hz)?

Sitat Opprinnelig postet av Yosh81
    Ser at mange kun ser for seg 2 alternativer når dem skal ha reciever. Yamaha eller Onkyo, hvorfor bare disse? Fordi disse er mer kjente?
    Yamaha er førstevalget mitt fordi jeg har utelukkende erfaringer med denne. Gode erfaringer. Jeg kjenner ikke Marantz, Pioneer, Harmon Kardon, etc. Så for meg er de i samme ukjente kategori som Onkyo. Jeg fikk tak i Onkyo nå fordi jeg ville prøve Audyssey. Nå når det ikke fungerer slik jeg ønsker, så går jeg tilbake til Yamaha. Kanskje enkelt tenkt.

På Lyd og Bildes nye sammenligning av RX-V675 og TX-NR626, nevnes det litt av det samme jeg påpeker her, Yamaha RX-V675 | Lyd & Bilde.

(For RX-V675): Lydbildet er stort, og det er bra med trøkk. Dialogene er store og fyldige, og eksplosjoner smeller bra fra seg. Jeg savner litt oppløsning i overtoneområdet, som ikke er så vektløst og svevende som jeg ønsker. Det gjør at en svak bris på filmsporet ikke føles like godt, og stemmene får heller ikke helt den luften jeg søker...

...Musikk i stereo låter tøft. Rock og pop har rytme og driv, med en punchy bassgjengivelse. Vrenggitarer biter bra fra seg, og sangstemmer gjengis rundt og behagelig. Igjen kunne det godt vært enda mer oppløst i toppen, for å virkelig strekke lydbildet ut og også hente frem detaljer fra bak i lydbildet. Klassisk musikk som er avhengig av dette, blir en aldri så liten nedtur i så måte

...Onkyo-receiveren er deilig å lytte til. Velprodusert musikk i surround, for eksempel Hoff Ensembles klassiske jazzutgivelse ”Quiet Winter Night”, gjengis med et utstrakt og luftig klangbilde. Sangstemmer kommer rent og pent ut av senterhøyttaleren, med god dynamisk kontrast som gjør det hele feiende flott å lytte til.
    Dette er _akkurat_ slik jeg også vil beskrive det lille jeg har hørt av Yamaha vs Onkyo. Jan kan ikke være mer enig. Han nevner at Yamaha trøkker på rock og pop, men mangler det lille i toppen. Onkyo er klarere i toppen og funker ypperlig på jazz, men han nevner ingenting som rock og pop. Basert på mitt bruk, så er tydeligvis en Yamahamann som liker trøkk og punch, og ikke så mye en fineschmecker jazzist.

Jeg har sett ørlite grann på film og serier, og syns at Audyssey løfter dialogen ganske mye til det positive. Men fordi lyden er skarpere er gjerne totalvolumet lavere og det gjør at lyder med punch og omphf forsvinner. Det er derfor fuzzgitarer og trommesett mister gløden.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt rart at Audyssey holder såpass mye energi i toppen, siden target er veldig likt det du har på Yamaha.

Det eneste jeg kan tenke meg er at du har målt et stykke utenfor "sweetspot" til diskantene. Har du prøvd å holde alle 8 målepunktene innen 30-40cm fra sweetspot? I vanskelige rom må man av og til gjøre kompromisser.

Forøvrig ser man på RT60 at du har MYE klang i rommet over 1kHz, so som ikke hjelper i det hele tatt....

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Det eneste jeg kan tenke meg er at du har målt et stykke utenfor "sweetspot" til diskantene. Har du prøvd å holde alle 8 målepunktene innen 30-40cm fra sweetspot? I vanskelige rom må man av og til gjøre kompromisser.
    Målingene er gjort on-axis for diskantene. Det har jeg forsikret meg om. Alle diskantene er på samme høyde (med unntak av senter, men denne peker oppover med horisontalplanet rett mot mic). Jeg senket da målemic til å være på samme høyde som diskantene.

Jeg finner en del drøfting på nettet om "harsh sound from Audyssey", så jeg er ikke den eneste med dette problemet. Der finner jeg mange forslag, men ingen som har kommet tilbake med aha-svar.

Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Forøvrig ser man på RT60 at du har MYE klang i rommet over 1kHz, so som ikke hjelper i det hele tatt....
    Jepp. Det skal ned. Uten tvil. Hva er forresten idealet for kinorom? Jeg leste en plass 0.2-0.3 for musikkrom, men gjelder dette for film også?

Igjen, det er ikke umulig at det er trioen anlegget+rommet+plassering som ødelegger kalibreringen for meg. Og at med dempetiltak får fikser issuet, men jeg har vel besluttet å bytte Onkyoen og gå for Yamaha.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har samme problemet med skrikende diskant på en marantz sr7008.
    prövde å kjöre audyssey med micen i diskant höyde, ble litt bedre

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et autokorreksjonsprogram vet ikke hvordan høyttalerne dine måler on og off-axis og tar ikke høyde for det. Og heller ikke forvrengning i elementer. Og heller ikke akustikken i rommet. Dessuten er det umulig å korrigere både direktelyd og reflekterlyd over bassområdet på en virkelig god måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom den RT60 målingen din er riktig ligger nok mye av forklaringen der. Heving oppover i frekvens er ikke noe til greier for hifi.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ikke endret innlegget, så får lage ett til.............................

Det er ikke bare den absolutte verdien på etterklangen som er viktig. Det er også forløpet. Vi tåler litt mer i bassen, men oppover bør det være rimelig flatt. 0,2-0,3 høres fornuftig ut.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har både studert og målt dette med hevingen av diskantene i Audyssey i litt mer detakj. De B&W HT jeg har har en avrundet diskant som er spesielt dempet rundt diskantens delefrekvensen 3-5k. Lyden er på ingen møte slapp, bare litt avbalansert i toppen. Per design.

Audyssey har et lyd-ideal som den forsøker å nå. F.eks. flat. Det gjør at den vil da kompensere for uperfektheter mot dette idealet, slik som diskantene i mine HT. Audyssey kan aldri vite om avviket fra idealet er et ønsket og inndesignet egenskap, eller om det er en "ekte" uperfekthet. Derfor kompanserer den for alt den finner. På godt og vondt.

Man kan da begynne en diskusjon om hvorvidt en absolutt referanse (frekvensgang) er å trakte etter. Her er det to skoler: De som vil ha en objektiv lik lyd som er kalibrert opp mot et ideal. Og de som har HT med en karakter (=uperfekthet). Jeg tenderer til at jeg heller vil ha en HT som låter bra, enn en som er matematisk flat. Jeg mener da at Audyssey ikke nødvendigvis passer for alle, nettopp fordi man da må være enig i det idealet Audyssey jobber mot.

Jeg har nå kastet ut at som har med Audyssey fra min hjemmekino og har fått meg en receiver fra Yamaha. En grunn er fordi Audyssey ikke gir meg nok rom til å tweake der den tar i for hardt. En annen er ar Yamaha har et genialt system med såkalte profiler, hvor man kan ha to sett med innstillinger for lyd inkl. EQ. Jeg bruker to profiler: En for musikk, hvor jeg bevarer B&W HT sin karakter i sin helhet og en for film hvor jeg korrigerer og hever toppene litt for å få den mer lik en flat linje (men allikevel mindre enn hva Audyssey vil ha).

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •