Fronttårn av to høyttalere på hver side - paralellkobling eller separate utganger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fronttårn av to høyttalere på hver side - paralellkobling eller separate utganger?

Jeg holder på med et 11.2-oppsett som består av høyttalere fra Wharfedales E-serie, en høyttalerserie fra tidlig på 80-tallet som jeg alltid har likt. Både god og morsom, rocka lyd, og dessuten lettdrevne.Jeg kjøpte et par E-20 (tallene står for antall liter på kabinettet) for pengene jeg tjente på min første sommerjobb da jeg var 16, og så kom jeg tilfeldigvis over et sett E-50 som ble solgt billig og brukt i Oslo for to år siden. Jeg fant ut at de låt minst like bra og bestemte meg for å sette sammen et hjemmekinoanlegg av dem.

Som receiver har jeg Yamaha RX-V767, så den har jo en del ut ganger, men ikke nok. To år og en del høvdinger på eBay senere sitter jeg med fire par E-20 (side, bak og foran/bak prescence), ett par E-30 (skrudd/limt sammen i bunnen og hengt på veggen under tv-en som front) og til slutt tårnene, som er E-50 oppå E-70. Toppmodellen E-90 har jeg ennå ikke funnet et brukbart par for under 15 000 pluss frakt og toll, men tårnversjonen låter også skikkelig fett. I tillegg har jeg en 15" aktiv sub i hvert hjørne, så jeg kan lett irritere naboene selv med 20 cm isolasjon i veggene. Før et større oppussingsprosjekt hadde jeg ikke E-serien som bakhøyttalere, men nå skal alt sammen i drift.

Jeg har til nå kjørt tårnene parallellkoblet. Det er 8-ohms høyttalere, og Yamahaen har oppgitt effekt helt ned til 2 ohm, så dermed burde ikke 4 være noe problem. Men har jeg noe å tjene på å kjøre en utgang på hver av de fire høyttalerne? Jeg har en god Yamaha stereoforsterker og som jeg etter hvert skal bruke til å drive de ekstra kanalene det ikke blir plass til på receiveren, i tillegg har jeg en Onkyo 989 receiver med 5-kanals input som jeg skal bruke til andre soner på receiveren og eventuelt hvis det blir for få utganger med de to Yamahaene.

Så hva sier ekspertene? Bør jeg satse på en forsterker på hver av de fire høyttalerne i fronttårnene, eller kan jeg like godt parallellkoble dem?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville fått tak i effekt

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    ville fått tak i effekt
    +1
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Av hensyn til maksimal punch eller av andre grunner? For forsterkeren klarer nok å blåse elementene ut av høyttalerne før den forvrenger selv. Men jeg kom på at kanskje det blir bedre lyd av romkorrigeringen fordi den kanskje vil kjøre korrigering på hver av de fire frontene separat med det receiveren oppfatter som bi-amping?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •