Denon AVR-3805 som effektforsteker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon AVR-3805 som effektforsteker?

Hei,

Sitter på en eldre receiver i min hjemmekino. For øyeblikket er den koblet til en blu-ray spiller med analoge utganger slik at spilleren dekoder de nyeste formatene. Holder på å bygge en HTPC med XBMC og ønsker å få ut de nyeste lydformatene fra denne også. Disse forstår ikke min gamle 3805 naturligvis og spørsmålet mitt blir da følgende;

Er det mulig å skaffe en moderne receiver og bruke den gamle som ren effektforsterker? Hva er eventuelt ulempene med et slikt oppsett?

/Rolf Even

PS!
    Systemet er forøvrig et 5.1. Dali Concept 8 FL&FR, Dali Suite 0.8 C, Dali Concept 6 SL&SR, Dali Concept Sub.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt umulig skulle det jo ikke være, første skrittet jeg ville tatt da var og sette alle volum til 0 på alle kanaler og hovedvolum på den gamle receivern, så skulle du teoretisk kunne bruke den nye til og styre volum og kalibrering.

Det er dog ikke 'optimalt' men det skulle absolutt ikke være umulig heller.

Nå har vel ikke receivern trigger inn, men om man skaffer en universal fjernkontrol som harmony så vil den kunne slå på den gamle receivern sammen med den nye, for daglig praktiskt bruk.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingen :-)
    Har sittet et par timer å googlet nå. Magefølelsen er at dette blir en Rube Goldberg Machine, unødvendig komplisert.
    Det minste jeg kan skaffe en ny receiver til er rundt 2000. Da blir det en svært nedstrippet funsksjonsmessig løsning. En annen mulighet er å doble budsjettet og skaffe for eksempel en Onkyo TX-NR717 til 3995. Det virker som det er en god pris, selv om det er en 2012 modell? Tror du denne receiveren vil kunne drive oppsettet mitt på en fornuftig måte?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    717 er en konge receiver, og 4k er svinbillig for den, du finner ikke andre receivere som er så gode til 4k!

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er så dumt valg.
    Dali ikon 7 mk2- ikon vokal mk2- ikon on wall mk2- 2 stk Sony subb- Onkyo txnr 3009- panasonic dmp 500- Apple tv- get hd pvr- panasonic plasma50.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ble litt satt ut av den prisen. Det eneste jeg har funnet er noen kommentarer på romkorreksjon på den, vs Onkyo 818 (Audyssey 2EQ vs Audyssey MultEQ XT32) Det er et stueoppsett jeg har, og ikke akkurat optimalisert for lyd. Vet ikke om dette er noe å henge seg opp i?
    Effektmessig, mener dere at det er nok power i denne

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får aldri nok power

Men tipper det skal funke helt greit jeg.

Om man må ha effekt trinn på kommer egentlig helt ann på hvor kresen du selv ønsker noe som kan være litt farlig, plutselig sitter man og bryr seg mer om hvordan det spiller enn og nyte det som spiller

Hadde selv concept 6 fram til nyåret og de trengte ikke mye for og spille bra, aner ikke om concept 8 trenger mer futt.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er vel ikke like kraftig som denonen, men tror du vil få bedere lyd av onkyon. Til den prisen finner du vel ikke noe bedere. Den sparker nok liv i høyttalerne.
    Dali ikon 7 mk2- ikon vokal mk2- ikon on wall mk2- 2 stk Sony subb- Onkyo txnr 3009- panasonic dmp 500- Apple tv- get hd pvr- panasonic plasma50.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser helt klart den med at man blir sittende å lytte til utstyret, og ikke hva som spilles. Det jeg har hengt meg opp i nå er at Audyssey 2EQ ikke kalibrerer sub like bra som Audyssey MultEQ XT32.
    Onkyo 818, som har Audyssey MultEQ XT32, har tidligere blitt solgt for rundt 6000, men den er kanskje på vei ut av sortimentet?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel omtrent i disse dager mange merker holder på med generasjons bytte ja.

Men det tilsier bare at kan finne noen meget gode deals og få mye for penga
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god deal er alltid sweet :-D
    Del to av oppgraderingen er å skaffe en SVS PC12-NSD DSP, enten som utskiftning til den Dali suben jeg har nå, eller som et tillegg.
    Er derfor litt opptatt av dette med romkorreksjon og MultEQ XT32 gir som sagt en EQ for sub, hvilket 2EQ ikke gjør.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nuud
    Ja, ble litt satt ut av den prisen. Det eneste jeg har funnet er noen kommentarer på romkorreksjon på den, vs Onkyo 818 (Audyssey 2EQ vs Audyssey MultEQ XT32) Det er et stueoppsett jeg har, og ikke akkurat optimalisert for lyd. Vet ikke om dette er noe å henge seg opp i?
    Effektmessig, mener dere at det er nok power i denne
    det er mye, du kan jo biampe på frontene, men aldri nok

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    det er mye, du kan jo biampe på frontene, men aldri nok

Han kan vel ikkje bi-ampe med concept 8,har ikke de bare enn terminal inngang.
    Men reciveren er bygd for det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pøbb
    Han kan vel ikkje bi-ampe med concept 8,har ikke de bare enn terminal inngang.
    Men reciveren er bygd for det.
    Stemmer, bare en terminal på Concept 8. Skulle det bli for lite effekt tror jeg at eget effekttrinn blir veien å gå. Prosjektet med å gjenbruke den gamle receiveren blir det ikke noe av.

Leste i går kveld de fire artiklene om akustikk som Glen Olofsson skrev i bladet Hjemmekino rundt årsskiftet 09/10. Han var ikke udelt positiv til romkorreksjon, men her forsto jeg han til romkorreksjon i et dedikert lytterom med ideelle høytalerplasseringer. Min stuekino gir blant annet ikke mulighet for symmetrisk høytalerplassering, så for mitt tilfelle tror jeg romkorreksjon retter opp flere feil enn den skaper. Legger vekt på tror, for dette har jeg ikke kunnskaper om.

Den foreløpige planen blir å bruke helgen til å tenke. Kan jo ikke gjøre noe forhastet heller :-P Enten blir det å handle en Onkyo 717, eller vente litt for å se om Onkyo 818 ramler ned i pris igjen. Eller å gjøre noe helt annet etter anbefalinger fra dere :-D

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør noe annet etter anbefaling; kjøp denne:

http://avforum.no/avtorget/showprodu...0689&cat=last7

:grin:

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Gjør noe annet etter anbefaling; kjøp denne:

http://avforum.no/avtorget/showprodu...0689&cat=last7

:grin:
    Sikkert en grei receiver, mer er ikke prisen litt drøy da?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset norcad, men er mest på jakt etter en ny receiver og har budsjettak på 6K.
    Greide såvidt å unngå et innpulskjøp på 717 nå før helgen. Har veldig lyst på 818 og dens bedre romkorreksjon. Men etter å ha lest side opp og side ned så virker det som folk er enten ekstremt happy, eller tilsvarende misfornøyd med MultiEQ-XT32.
    Forløpig konklusjon blir å klatre opp på gjerdet og følge med på hva som skjer med prisen på 818...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sitte på gjerdet er bare kjedelig. Som tidligere kunde hos et foretak som bare har en pris på sine produkter er det spennede med tilbud i øst og vest i det åpne markedet ;-)
    Det som har fanget mitt øye i dag er et tilbud på Onkyo 1010. Har avklart med finansministeren at kjøpet vil bli godkjent. 200 tulleW skulle blåse fint liv i Dali leiren. Fra et mer teknisk ståsted så har jeg troen på 1010-en mye på grunn av at den har både Audyssey MultEQ XT32 og Sub EQ HT, samt at Lyd&Bilde ga den "Årets beste surroundreceiver" 2012/2013.
    Er klar over at jeg fremstår som vinglete i denne saken, men alle gode råd mottas med en stor takk :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •