Trafostøy fra Emotiva XPA-5 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 60
    Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trafostøy fra Emotiva XPA-5 ?

Tidligere i dag begynte min XPA-5 å brumme en del.
    Minner meg om trafo støy.
    Fryktelig irriterende da jeg legger godt merke til det på lavt volum.

Om jeg legger øret inntil kabinettet hører jeg tydelig at det kommer fra forsterkeren.
    Men i tillegg forplanter det seg ut i høyttalerne.
    Slår jeg av main switch bak på forsterkeren forsvinner lyden helt.

Har dere noen gode tips på hva dette skyldes?

På forhånd takk

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan variere utover dagen i styrke. Kan skyldes dc på nettet, løse viklinger i trafo eller at trafoen simpelthen må strammes litt.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Kan variere utover dagen i styrke. Kan skyldes dc på nettet, løse viklinger i trafo eller at trafoen simpelthen må strammes litt.
    Det har i dag vært et vanvittig tordenvær mens jeg var på jobb.
    Kan det ha noe med saken å gjøre? (Har både fin- og grov overspenningsvern i huset).

Du sier strammes. Mener du da rett og slett stramme den til chassis?

Har forøvrig sendt Mail til ssupport@emotiva.
    Har googlet og ser det er en del tilfeller med defekt/slitt trafo på disse.

Tar høyttalerne mine skade av å brukes med denne nå?
    (Sitter og ser film i skrivende stund)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det den samme summe lyden jeg og skulle velidg gjerne hatt en fiks på det men jeg mistenker det kommer fra husets strømnett i seg selv, og nei det skulle absolutt ikke være noe som skal kunne skade høytalerne.

Selve forsterkern summer ganske tydelig men det gjør ALLE forsterkere jeg har i huset i en variabel grad noe de alltid har gjort også.

Emotivan i seg selv sånn sett har ikke noe mer tomgangs støy enn forsterkerne på i XTZ subbene mine, men det er jo ikke noe mindre støy heller.

Selve Emotiva'n står inne på kontoret så den kan brumme litt den, det jeg dog skulle verdt kvitt er støyen som når fram til bak kanalene mine (kanal 2 og 4) men skal ikke vedde noe penger for at den ikke er i front partiet og, men kan egentlig bare høre noe fra bak kanalene.

Om det så kunne være så enkelt som og stramme en par skruer så kommer jeg til å måtte gi meg selv et tupp bak :P

Er jo ikke noe jeg legger merke til når det svinger og ellers spiller det jo veldig bra, men det er jo ikke 'rektig', kan sånn sett bare høre det når det er tysst som natten og øra ikke har verdt utsatt for noe særlig volum siste timen.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Summingen hos meg er ganske så unormal.
    Den har vært 99,9% lydløs i alle år, men plutselig ikveld så er det som å sitte inne i en trafostasjon......

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe som har skjedd da.

Min XPA-5 er knapt en måned gammal, og den har vel alltids verdt sånn, men bare merka summingen i bakkanalene siste uka.

Det var dog en uke hvor jeg stort sett bare har sett på netflix i ganske lavt volum, med tilløp til migrene som først bare utarter seg til at jeg får 'uber-hørsel'.

Og egentlig så må jeg rett og slett legge øra inntil elementet for og kunne si sikkert at det summer.

Plate forsterkerne på subbene lager minst dobbelt så mye lyd fra seg enn det som kommer ut av bak-kanalene så jeg vil kun oppfatte når disse står i standby og ellers er veldig stille.

Hadde sånn sett lagra det inn i bakhodet som "ikke vær en audio dust", bare og ignorere.

Men tenkte og nevne det, men det høres jo altså ut som du har fått et langt mer markant problem enn flisespikken jeg driver med.

Håper du får orden på det
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info.
    Men her er det dessverre rett og slett en plage
    Har aldri før hatt noe som helst trafo støy fra noen av forsterkerne som har vært innom her før. "Bank i bordet"

Som sagt så kommer det støy fra selve høyttalerne og, men det er minimalt. Må legge øret inntil.
    Men selve forsterkeren brummer som en trafo stasjon....

Venter spent på svaret fra Emotiva

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom hjem fra jobb idag og opplevde noe veldig merkelig.
    Har sendt noen e-poster frem og tilbake med Emotiva, hvor jeg fikk forskjellige tips vedr hva som kunne være problemet.

Slo på forsterkeren før jeg startet med "trouble shooting'en", og da var plutselig ALL støy borte.

Kan det hele ha kommet av "dirty power" fra min strømleverandør etter tordenværet i går?

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå sett 2 filmer og fortsatt ingen lyd fra amp'en.
    Satser på at det var noe bug på strømnettet etter det kraftige tordenværet i går.....

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problemet på min Sherbourn PA 5-200 Veldig irriterende:twisted:
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 'løst' brumminga fra selve forsterkerne med og flytte alt av forsterkere (utenom de i subbene) ut på gang/kontoret, så der kan de står og murre om kapp med en blåsebelg av en gaming pc :-P

Men det gjorde jeg vel egentlig ikke pga av summing men det faktum at jeg ikke hadde plass til de her inne lenger (med mindre senter kanalen stod direkte foran tven) og en Mentor Vokal er ikke liten egentlig hehe :-)

Nei vi skulle hatt lytterom med eget rom for det tekniske på blå resept i dette landet, forsterkere har ikke noe i et lytterom og gjøre :wink:
    Denon AVR-4520 CI

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir f*#¤% ikke klok på dette.

Har nå brukt anlegget noen dager.
    Den verste brumminga som kom fra effekten er borte.

Men jeg har de siste dagene irritert meg over en svaaaak trafostøy som kommer fra anlegget. Klarer IKKE å lokalisere den.
    Om jeg legger hodet inntil venstre front høyttaler kan jeg høre en svak trafo støy. På de andre kanalene er det ikke noe.
    I tillegg kommer det en svak trafostøy fra selve trafoen på Emotiva´en men da må jeg legge øret inntil den. Mulig dette er normalt.

Ok, jeg begynner å feilsøke ved og kople fra/til alt av ledninger, og kommer frem til at om jeg tar ut "line in" til front left på effektforsterkeren, så forsvinner støyen.

Bytter da ut RCA kabel mellom pre-out på receiver og line in på Emotiva, men lyden er der fortsatt. Faktisk verre enn med den gamle kabelen. Altså er det ikke kabelen.

Da skulle en tro at det er receiveren som lager støy....
    Men, det som er så jæv.... rart er at om jeg kopler ut ALT på receiveren utenom Pre Out ledningene, er det fortsatt støy i høyttaler. Receiver er altså strømløs.

Noen som kan forklare meg hva det er som skjer..???

Edit: og om jeg bytter om 2 av line in kablene bak på Emotiva er det fortsatt støy fra venstre fronthøyttaler.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vel du er i overkant følsom, dette er egentlig helt normalt.
    Må innrømme jeg har det litt på samme måte, min gamle platespillers trafo snurrer en anelse, ikke hørbart i det hele tatt gjennom høyttalerne, men jeg overveier likevel å kjøpe en ny Noratel trafo og sette i eksternt kabinett.
    Trafoen i Bryston snerrer litt noen ganger, men det varierer veldig, ikke støy i høyttalerne dog...

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg er nok overfølsom. Det skal jeg ikke legge skjul på.
    Men du vet sikkert hvordan det er. Når en først legger merke til en lyd så er det gjort

Men det er så fryktelig irriterende å høre denne svake brumminga når en sitter i sweetspot
    Spesielt med tanke på at den ikke var der tidligere...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Ja jeg er nok overfølsom. Det skal jeg ikke legge skjul på.
    Men du vet sikkert hvordan det er. Når en først legger merke til en lyd så er det gjort

Men det er så fryktelig irriterende å høre denne svake brumminga når en sitter i sweetspot
    Spesielt med tanke på at den ikke var der tidligere...
    Kjenner problemet, har du først hengt deg opp i det får du det ikke ut av hodet. Har du forsøkt å skifte strømkilde ? Annen kurs/jordet/ikke jordet kontakt - ta en lang skjøteledning og prøv flere steder, mye kan komme med nettet fra en nabo og etc...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å koble fra alt untatt høyttalerene og strøm til XPA-5.

Hvis brummingen fortsatt er der prøv en ugjordet strømledning.

Jeg hadde masse brumming og det viste seg å være jordingsfeil som ble dradd gjennom diverse enheter f.eks. XPA <-> Receiver <-> Projektor.

Prøv å koble alt av enheter som går på 230V til stikk uten jording, bare for å teste.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Jeg blir f*#¤% ikke klok på dette.

Har nå brukt anlegget noen dager.
    Den verste brumminga som kom fra effekten er borte.

Men jeg har de siste dagene irritert meg over en svaaaak trafostøy som kommer fra anlegget. Klarer IKKE å lokalisere den.
    Om jeg legger hodet inntil venstre front høyttaler kan jeg høre en svak trafo støy. På de andre kanalene er det ikke noe.
    I tillegg kommer det en svak trafostøy fra selve trafoen på Emotiva´en men da må jeg legge øret inntil den. Mulig dette er normalt.

Ok, jeg begynner å feilsøke ved og kople fra/til alt av ledninger, og kommer frem til at om jeg tar ut "line in" til front left på effektforsterkeren, så forsvinner støyen.

Bytter da ut RCA kabel mellom pre-out på receiver og line in på Emotiva, men lyden er der fortsatt. Faktisk verre enn med den gamle kabelen. Altså er det ikke kabelen.

Da skulle en tro at det er receiveren som lager støy....
    Men, det som er så jæv.... rart er at om jeg kopler ut ALT på receiveren utenom Pre Out ledningene, er det fortsatt støy i høyttaler. Receiver er altså strømløs.

Noen som kan forklare meg hva det er som skjer..???

Edit: og om jeg bytter om 2 av line in kablene bak på Emotiva er det fortsatt støy fra venstre fronthøyttaler.
    Høres nøyaktig ut som den støyen jeg har i bak kanalene, jeg gjør sånn sett midt beste for og ignorere det med og fortelle meg selv hele tiden at det er kombiskapet på kjøkkenet jeg hører :-P

Nå er jeg også tvilsom på om det hadde blitt borte om jeg byttet effekttrinnet og, er det jordingsfeil (fullt mulig) i dette huset hadde jeg vel hatt samme problemet om jeg hadde mangedobla budsjettet og satt på en Parasound effekt til 25k :-P

Nei det må være kjøleskapet..
    Det være kjøleskapet..

Testa med en annen kurs og ujorda stikk nå, ingen forandring men kan egentlig ikke tro jeg hører den lave summinga i sweetspot, trafo støyen til xtz subbene derimot de kan høres klart og tydelig :P
    Denon AVR-4520 CI

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er til å bli aldeles gal av.... :twisted:
    I tillegg har jeg ikke noe annet i etasjen som "jeg kan legge skylda på" så jeg vet kinoen er kilden til marerittet....

Jeg skal ta en ny runde med feilsøking når middagen har lagt seg godt ned i vomma.

I tillegg fikk jeg en telefon fra min strømleverandør Lyse idag.
    Ringte de når det var på det verste og spurte om de hadde registrert lignende problemer rundt i nabolaget her.
    Fortalte de da status pr. idag.
    De ville gi meg en strømmåler jeg skulle sette på kursen for logging i ca en uke. Da kunne vist de se om det var noe støy på linja.
    Når jeg kom hjem fra arbeid hadde de vært her oppe og lagt den i postkassa min. Bra service !!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis støyen fortsetter å være der ville jeg ha prøvd en skilletrafo på kursen (dette kan den lokale elektrikkeren din skaffe deg fra grossist. Evt støyfilter ala monster cable etc.

Monster HTS 1000 Strømfilter - Standard - Strømfilter - Tilbehør

Monster&#0174; Home Theater Reference HTS 5100 MKII PowerCenter™ with Clean Power™ Stage 4

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Apocalypto
    Vis støyen fortsetter å være der ville jeg ha prøvd en skilletrafo på kursen (dette kan den lokale elektrikkeren din skaffe deg fra grossist. Evt støyfilter ala monster cable etc.

Monster HTS 1000 Strømfilter - Standard - Strømfilter - Tilbehør

Monster® Home Theater Reference HTS 5100 MKII PowerCenter™ with Clean Power™ Stage 4
    Ja jeg har vært inne på tanken. Har 25 elektrikere på jobben min, så en av de må vel kunne montere inn dette

Men, har hatt en rask feilsøking igjen:

- Jeg tar ut ALLE strømledninger, til alt på anlegget.

- Napper ut ALLE Line-In ledninger bak på effektforsterkeren.

- Kopler effekten til strøm (alt annet fortsatt strømløst). Helt stilt. Ikke en lyd.

- Kopler inn alle Line-In kablene bak på effekten. Da er det trafostøy i HT igjen.

- Napper ut signalkabel som går ut fra FL på Pre Out på receiveren. Da er støyen helt borte. Fortsatt....alt annet strømløst.

- Kopler denne til receiver igjen. Støy tilbake igjen.

- Kopler ut alt av kabler på receiver, utenom pre-out. Fortsatt støy.

Kan det være ett eller annet i receiveren som kødder det til ?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •