Trafostøy fra Emotiva XPA-5 ? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 60 av 60
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Er du sikker på at forrige eier snakket helt sant
    Ja da, jeg var hjemme os han og prøvelyttet så jeg er sikker på det.

Svar til Tomtis: Det fulgte med Emotiva sine egne rca kabler, så de bruker jeg.

Det fulgte det med instruksjonsbok også og jeg begynte å lese der nå i morgentimene. der stod det svært mange gode tips ang trafostøy. så mange at å referere de blir litt jobb, men mange er nevnt i tråden allerede.

Så da står det igjen å teste rådene fra Emotova.

Hvis noen er interesserte og ikke har manualen selv kan jeg legge noen bilder fra manualen i tråden.

Skal komme tilbake med oppdatering etterhvert, men det kan ta litt tid siden kjerringa har bestemt at julestria er pri 1 (har jo unger så jeg synes jo det er litt morro jeg også).

Newcomer Yosh81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv trafobrum uansett hva slags forsterker jeg har her i huset. Parasound, XTZ, Xindak og Musical fidelity.
    Ikke alle som låter like fælt, men man hører det da. Har også oppdaget en tendens om at mange omformere lager lyder.
    Så jeg har etter lang tids fundering bestemt meg for å prøve å få gjort noe med dette:

-Fikk i går lagt opp en egen dedikert kurs til anlegget. Der forsvant noe av støyen i min bærbare pc. Mistenker at det er fordi det var en dimmer på den gamle kursen.
    -Bestilte i går en UPS med online-oppsett og pure sine wave. Denne burde gi meg ren nok strøm, da den blir gjort om fra ac til dc og så til ac igjen.
    -Bestilte i dag komponenter til å bygge meg et par solide DC-filtre og samtidig sette inn kontakter med innebygde strømfiltre for medisinsk utstyr.

Så hvis jeg nå ikke blir kvitt det meste av støy her, så skal jeg selge alt av hifi og slutte å høre på musikk.
    (Tror jeg)
    Audiolab M-DAC - Trafomatic Experience Elegance Integrated - Tannoy 638 upgraded
    Nyfrelst på rør.
    Fantaserer om Tannoy DC8T i Dark Walnut.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis du tar alle andre kurser så blir det enda stillere..

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og tar jeg naboenes kurser, så blir det enda bedre....
    Og siden jeg jobber i det lokale e-verket, så kan jeg vel ta for meg hele trafokretsen også...

Spøk til side.
    Er ihvertfall verdt et forsøk.
    Audiolab M-DAC - Trafomatic Experience Elegance Integrated - Tannoy 638 upgraded
    Nyfrelst på rør.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var da faen at jeg skulle inn på tråden her da...

La ikke merke til noen ting de par første dagene jeg hadde den i hus.
    Sjekket litt bedre da jeg la inn posten her for 2?dager siden.
    Og etter det, har jeg sjekket og hørt skikkelig, og nå hører jeg det i hele rommet.

Kan man på noen måte måle om det er støy på nettet? (utenom selvsagt å høre på støy fra anlegget)

Må sjekke et par andre kurser i morgen og se om det er det samme der.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomtis Vis post
    Var da faen at jeg skulle inn på tråden her da...

La ikke merke til noen ting de par første dagene jeg hadde den i hus.
    Sjekket litt bedre da jeg la inn posten her for 2?dager siden.
    Og etter det, har jeg sjekket og hørt skikkelig, og nå hører jeg det i hele rommet.

Kan man på noen måte måle om det er støy på nettet? (utenom selvsagt å høre på støy fra anlegget)

Må sjekke et par andre kurser i morgen og se om det er det samme der.
    Du kan jo sjekke denne mht hvordan det står til med det norske El-nettet. Samme teknologi som Albania sies det: http://www.standard.no/Global/PDF/El...0Seljeseth.pdf

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trafo-brum eller annen støy da?
    Nyfrelst på rør.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel. Det er vel egentilg annen støy...
    Støyen kommer fra høyttalerene...
    Og trafostøy, er vel det som kommer fra selve forsterkeren/trafoen. Rundt trafoen (eller tar jeg feil der) ?

Men uansett kommer støyen fra xpa`en. Om det er trafo støy eller annen støy. Når det var koblet kun til receiver, var det ingen støy/brumming i det hele tatt.

Det kommer ut i høyttalerene, etter jeg koblet xpa`en på.
    Og det er det som irriterer meg nå.

Newcomer MortenTS sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan høres trafo støy/brum ut?.
    Har xpa-5 og klipsch, hører ingen ulyder i sweetspot før jeg kommer opp på -12,5 på receiver, da kommer det en svak susing fra høyttalerene som øker jo mer jeg skrur lyden opp.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenTS Vis post
    Hvordan høres trafo støy/brum ut?.
    Har xpa-5 og klipsch, hører ingen ulyder i sweetspot før jeg kommer opp på -12,5 på receiver, da kommer det en svak susing fra høyttalerene som øker jo mer jeg skrur lyden opp.
    Kan enklest beskrive det som en elektrisk brumming og den pleier og være konstant uansett volum fra receiver.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det trafostøy jeg har.

Den er der konstant, uansett volum jeg har på...

Får prøve noen andre kurser, hvis det ikke hjelper, noen nye kabler.

Hvis det ikke hjelper, må jeg få sjekket opp strømnettet her...

Newcomer MortenTS sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vel vært blandt de heldige som har sluppet trafo støy.
    Har emotiva rca kabler.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro ikke det hjelper å bytte kabler, i alle fall hvis det er signal kabler dere snakker om. Trafostøy kommer fra en syngende transformator på primær siden / 230V sider i strømforsyningen. Det kan hjelpe å bytte fra jordet til ikke jordet kontakt eller 230V kabel jordet/jordet og noen ganger kan man fjerne jord i kabelen i ene enden. Hvis støyen forplanter seg som vibrasjoner og da kan det hjelpe å sette forsterkeren på noe myke gummiklosser eller likende. Er det for ille så reklamer og få den byttet på 5 års reklamasjon. En trafo skal ikke bråke slik at det er plagsomt, men litt støy må man kunne tolerere.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Er det for ille så reklamer og få den byttet på 5 års reklamasjon. En trafo skal ikke bråke slik at det er plagsomt, men litt støy må man kunne tolerere.
    Desverre ikke en opsjon med et merke som man MÅ selv importeres fra statene.
    Så det er jo litt gambling rundt dette merket her.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folkens, god jul :-)

Har muligens funnet en måte å omgå trafostøyen på.

Jeg har feilsøkt en del og funnet ut at når det ikke sitter rca kabel i den midterste inngangen blir støyen borte. For morro forsøkte jeg å klå på knappen man velger rca og xlr inngang med, da skjedde det noe svært interessant. Med rca kabelen tilkoblet inngangen og valgt xlr inngang ble støyen nesten borte. med valgt xlr inngang, uten rca tilkoblet ble både trafostøy og en susing, jeg ikke hadde lagt merke til før, borte... stille som i graven. Snakket med hifi klubben om det var greit for naden (surround reciever) å bruke overganger til xlr fra rca siden inngangs impedansen er oppgitt til å være forskjellig på xlr mot for rca i manualen til Emotivaen. Det var greit. Men da fikk jeg også et tips om at det kunne gå an å prøve rca kabler for platespiller med jording på skjermingsdelen i rca inngangene. Er det noen som har vært borti dette? Er det "ufarlig" å prøve seg med en ledning fra skjermingen på rca til veggen å høre om det blir forskjell?

Er på nippet til å bestille overganger fra rca til xlr og har funnet et par alternativ
    http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=1992&artno=229695 og http://cpc.farnell.com/1/1/42200-ada...ro-signal.html

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tvstue Vis post
    Folkens, god jul :-)

Har muligens funnet en måte å omgå trafostøyen på.

Jeg har feilsøkt en del og funnet ut at når det ikke sitter rca kabel i den midterste inngangen blir støyen borte. For morro forsøkte jeg å klå på knappen man velger rca og xlr inngang med, da skjedde det noe svært interessant. Med rca kabelen tilkoblet inngangen og valgt xlr inngang ble støyen nesten borte. med valgt xlr inngang, uten rca tilkoblet ble både trafostøy og en susing, jeg ikke hadde lagt merke til før, borte... stille som i graven. Snakket med hifi klubben om det var greit for naden (surround reciever) å bruke overganger til xlr fra rca siden inngangs impedansen er oppgitt til å være forskjellig på xlr mot for rca i manualen til Emotivaen. Det var greit. Men da fikk jeg også et tips om at det kunne gå an å prøve rca kabler for platespiller med jording på skjermingsdelen i rca inngangene. Er det noen som har vært borti dette? Er det "ufarlig" å prøve seg med en ledning fra skjermingen på rca til veggen å høre om det blir forskjell?

Er på nippet til å bestille overganger fra rca til xlr og har funnet et par alternativ
    http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=1992&artno=229695 og http://cpc.farnell.com/1/1/42200-ada...ro-signal.html
    Interessant, nå er det jo forsåvidt stille i mine høyttalere også (bank i bordet), men tenker det er siden jeg da har lagt kanal 2 og 4 i brakk (bruker da kun kanal 1-3-5 til fronter og senter) og receiveren kjører surround kanalene. Om du tester noen så rapporter gjerne resultat
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg rapporterer, men pga en del helligdager kan det ta tid før overgangene xlr til rca kommer i hus.

Interessant om noen har meninger om det med jordledning på rca skjermingen også...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt nytt år folkens.

Har endelig fått xlr kablene i hus og fikk testet de i går kveld, men dessverre ble det ikke forbedring. Det var igrunn samme oppførsel som om jeg bruker rca kabler. Så sant det sitter en kabel i inngangen for midterste trinnet så brummer det, samme om det er rca eller xlr inngangen som er i bruk. Jeg skal forsøke å eliminere feilkilder litt mer, men jeg har en mistanke at jeg kommer til å måtte ta kontakt med Emotiva om dette.

Ang jording av rca kabler. Har en elektrikker nabo som har drevet med rep av brunevarer noen år. Han sa at signaljord ikke måtte blandes med nettjord. så da er den saken grei.

Andre som har vært i kontakt med Emotiva om dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79 Vis post
    Ja jeg har vært inne på tanken. Har 25 elektrikere på jobben min, så en av de må vel kunne montere inn dette

Men, har hatt en rask feilsøking igjen:

- Jeg tar ut ALLE strømledninger, til alt på anlegget.

- Napper ut ALLE Line-In ledninger bak på effektforsterkeren.

- Kopler effekten til strøm (alt annet fortsatt strømløst). Helt stilt. Ikke en lyd.

- Kopler inn alle Line-In kablene bak på effekten. Da er det trafostøy i HT igjen.

- Napper ut signalkabel som går ut fra FL på Pre Out på receiveren. Da er støyen helt borte. Fortsatt....alt annet strømløst.

- Kopler denne til receiver igjen. Støy tilbake igjen.

- Kopler ut alt av kabler på receiver, utenom pre-out. Fortsatt støy.

Kan det være ett eller annet i receiveren som kødder det til ?
    Jeg har akkurat samme erfaring som deg der bortsett fra at hos meg er det midterste trinnet som lager problemet. Får brumming i alle ht når det sitter kabel i "pre inn" på Emotiva'n, men tror det er litt mer i senter som jeg har koblet til midterste trinnet.

Hvordan gikk det med strømkvalitets målingen som Lysa gjorde hos deg? hva sa de om dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har slått meg at det kanskje er høyspent kablene som går i luftstrekk ca 15 meter fra huset som er årsaken til nettbrumminga (tror det er 10'000 volt). Det er noen "jalla" -dimmere og transformatorer som durer en del også her i huset, mulig det kommer av samme årsak...?
    Forøvrig kommer det ingen ulyder fra tidligere forsterkere annet enn svak brumming fra kabinettet som jeg vil anse som normalt.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •