Tips til ny stereoforsterker til dali

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til ny stereoforsterker til dali

Heisann!

Kunne noen hjulpet meg med tips til ny stereoforsterker til mine dali ikon 2 mk2? De blir fortiden drevet av en NAD C352, men føler dette ikke passer helt optimalt. Er litt for skarpt og masete i toppen.

Har dere noen tips til stereoforsterker som kan matche høyttalerene bedre? Er ute etter en mer varm klang og fylde enn det NAD'n klarer å levere. Ser for meg å bruke minstl 5000,- på brukten.

Kan harman/kardon, hegel, primare eller parasound være gode alternativer?

Takker for alle svar!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Sjekk ut Vincent eller Parasound til de.
    Jo mer krefter du kan få gitt de, jo mer gir de høyttalerne. Du kan jo og se på stereoforsterkerne til både Yamaha og Onkyo. Pioneer er og noe en kan prøve.
    Men hadde det vært meg, så hadde jeg fått tak i en Vincent rørhybrid enten integrert eller for/effekt sett.
    Eller Parasound.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JIN189
    Hei.
    Sjekk ut Vincent eller Parasound til de.
    Jo mer krefter du kan få gitt de, jo mer gir de høyttalerne. Du kan jo og se på stereoforsterkerne til både Yamaha og Onkyo. Pioneer er og noe en kan prøve.
    Men hadde det vært meg, så hadde jeg fått tak i en Vincent rørhybrid enten integrert eller for/effekt sett.
    Eller Parasound.
    Takk for svar Kunne du utpekt noen modeller innenfor vincent eller parasound? Hva med New Classic serien til parasound?

Driver også å lurer på om Harman/kardon eller primare kunne vært en god match.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Beklager at jeg ikke fikk svart før nå.
    Du har Parasound new classic som en vei å gå, men du må selv vurdere om du vil ha integrert forsterker, eller en todelt løsning.
    Har selv Vincent SP331 med Yamaha reciever som forforsterker.
    Denne effekten har krefter nok til å drive de fleste høyttalere som en vanligvis har i stua. Har selv testet den på Ikon7 mk2, og det klarte den uten å klage.
    Rørene var ikke fått kjørt seg inn da, men nå som jeg har fått brukt den synes jeg den er veldig sammenhengendes i diskant og mellomtone. Er ikke noe som stikker seg ut med andre ord. Og en mørk klangbalanse.
    Kan med andre ord anbefale SP331 sammen med passendes forforsterker. Vil da ta litt plass i stereobenken din.
    Ellers har du SV227 som er bygd opp på samme måte som SP331, men bare litt mindre krefter. Den er integrert, så en mindre boks i hylla. Finnes og noen eldre modeller av denne, men husker ikke hva de heter nå.
    Ville gått for rørhybrid som disse er på dine høyttalere, men som alltid er det jo delte meninger om dette.
    Er viktig for deg å høre på kombinasjonen slik at du liker det du hører. Regner med at du ikke vil bytte ut komponenter etter ett halvt år heller.
    Men bare husk at disse høyttalerne trenger litt strøm, stabil sådan.
    Vær og åpen for andre forslag, verd å prøve noe andre og ikke har prøvd før.
    Kan nevne Rotel som kan være noe å sjekke ut.
    Så gå ut med åpent sinn, så finner du garantert noe du liker.

Kan sjekke nettsida til Vincent: Vincent - born in germany - Vincent-tac
    Norsk importør: Maxwell Import - Hjem

Lykke til i jakten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JIN189
    Hei.
    Beklager at jeg ikke fikk svart før nå.
    Du har Parasound new classic som en vei å gå, men du må selv vurdere om du vil ha integrert forsterker, eller en todelt løsning.
    Har selv Vincent SP331 med Yamaha reciever som forforsterker.
    Denne effekten har krefter nok til å drive de fleste høyttalere som en vanligvis har i stua. Har selv testet den på Ikon7 mk2, og det klarte den uten å klage.
    Rørene var ikke fått kjørt seg inn da, men nå som jeg har fått brukt den synes jeg den er veldig sammenhengendes i diskant og mellomtone. Er ikke noe som stikker seg ut med andre ord. Og en mørk klangbalanse.
    Kan med andre ord anbefale SP331 sammen med passendes forforsterker. Vil da ta litt plass i stereobenken din.
    Ellers har du SV227 som er bygd opp på samme måte som SP331, men bare litt mindre krefter. Den er integrert, så en mindre boks i hylla. Finnes og noen eldre modeller av denne, men husker ikke hva de heter nå.
    Ville gått for rørhybrid som disse er på dine høyttalere, men som alltid er det jo delte meninger om dette.
    Er viktig for deg å høre på kombinasjonen slik at du liker det du hører. Regner med at du ikke vil bytte ut komponenter etter ett halvt år heller.
    Men bare husk at disse høyttalerne trenger litt strøm, stabil sådan.
    Vær og åpen for andre forslag, verd å prøve noe andre og ikke har prøvd før.
    Kan nevne Rotel som kan være noe å sjekke ut.
    Så gå ut med åpent sinn, så finner du garantert noe du liker.

Kan sjekke nettsida til Vincent: Vincent - born in germany - Vincent-tac
    Norsk importør: Maxwell Import - Hjem

Lykke til i jakten.

Ok, takk for gode anbefalinger. Skal sjekke dem ut. Tror kanskje Rotel eller Parasound blir mest aktuelt. Må ikke rørforsterkere varmes opp før bruk?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Hos meg tar det ca ett halvt minutt før releet slår inn. Når det er på plass, så er det bare å spille. Ser det ikke som noe problem i det hele tatt.
    Men uansett så bør du ha lunk i alle slags forsterkere, da låter de bedre er min mening.
    Men rene rør-forsterkere må vel ha litt mer tid på seg kanskje?
    Du kan vel lese litt om rør her på forumet evnt.
    Men hybridløsning som Vincent har, så er det problemet minimalt.
    Uansett så har Rotel noen spennendes integrerte nå, bare ta en ordentlig lytt før du i det hele tatt tar standpunkt, som tidligere nevnt så er jo bomkjøp veldig kjipt.

Newcomer Mikkel1977 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde valgt en Electrocompaniet ECI3 .. Den er på 2x70w og er ikke skarp eller masete i toppen. En knall forsterker som bør være oppnålig for deg på brukten.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kansje en vincent sv233 til salgs ?.
    2*200w 8 ohm. holder til det meste, men ikke til kappa desverre...:/

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nowrak
    Har kansje en vincent sv233 til salgs ?.
    2*200w 8 ohm. holder til det meste, men ikke til kappa desverre...:/
    Utrolig pen amp, men tror ikke det er noe match på IKON .

Ville heller sett på Harman KArdon HK980 om det var noe rimelig du var ute etter.

Ellers tror jeg Primare i22DAC som er på tilbud hos soundgarden nå hadde vært en innertier! 10000kr! Da med DAC (USB, RCA og optisk !!).

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er skikkelig Parasound fan. Men....
    Effekttrinnet NC2250 gir fantastisk mye for pengene. De har også en billigere som heter 2125.
    Men jeg likte ikke pre-en NC2100. Synes den ble litt masete. Dessuten gir denne skjev lyd inntil man har fått skrudd opp litt. Dvs under 60 db så gir den mer lyd på den ene siden. Dette pga potmeteret.

Skal du ha litt mørk klang med en skikkelig bass som er bra på rock og livefølelse, så parrer du effekttrinnet Parasound NC2250 med en Rotel pre som heter noe sånt som RC1550 tror jeg. Pre-en koster 5500, men en del slike på Finn.
    Prøvd det selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar. Er veldig lyst å prøve ut parasound, mest aktuelt er vel new classic serien.

Har lagt fra meg tanken med rørforsterker i denne omgang. Er heller ikke så giret på HK 980, etter en prat med soundgarden. Vil heller ta steget opp å satse på parasound, primare, hegel. Kanskje til og med bladelius om jeg finner noe bra. Noen som tror bladelius tyr feks kan matche dali bra?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Jeg er skikkelig Parasound fan. Men....
    Effekttrinnet NC2250 gir fantastisk mye for pengene. De har også en billigere som heter 2125.
    Men jeg likte ikke pre-en NC2100. Synes den ble litt masete. Dessuten gir denne skjev lyd inntil man har fått skrudd opp litt. Dvs under 60 db så gir den mer lyd på den ene siden. Dette pga potmeteret.

Skal du ha litt mørk klang med en skikkelig bass som er bra på rock og livefølelse, så parrer du effekttrinnet Parasound NC2250 med en Rotel pre som heter noe sånt som RC1550 tror jeg. Pre-en koster 5500, men en del slike på Finn.
    Prøvd det selv.
    Er ikke rotel litt mismatch med dali? Har hørt det kan bli litt lyst i toppen?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasound er enda dårligere match, da dem er litt frampå i lyden. Passer B&W o.l. bedre. Ikke erfaring med Parasound Classic på Ikon, men Parasound Halo på Mentor og Helicon. Det låt bra, men langt ifra dempet .

EC nevnes, og det skal sies, der er lyden polert og god, men kvaliteten på selve merket er relativt labert.

Primare har jeg hørt mye bra på, men mulig jeg har hørt dem i feil omstendigheter, da jeg syns de ikke låter spesielt "fyldig", men ekstremt bra læl.

NAD M3, her løser det meste seg syns jeg på høyttalere som er litt "kvasse" i toppen, men denne er dyr. HAdde en slik på RF82mk1 en stund tilbake, og det spilte bare helt kanon, uten noe tegn til utstikkende diskant.

Desverre for deg så er IKON, Mentor og Helicon litt utstikkende i diskanten pga dems spillestil. Det hele låter ekstremt mye bedre på disse rakkerene på lave og normale nivåer, mens andre merker er bedre på høyere nivåer (faktisk er det mange som trenger å spille høyt for å spille bra, f.eks BW trenger mye pulver og volum for å åpne seg.).Men NAD M3 er det beste jeg har erfart på dali sine modeller med litt frampå mellomtone/diskant.

Dali Lektor er noe helt anna . Og faktisk en modell som spiller kanon ifra lavt til høyt.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasound er enda dårligere match, da dem er litt frampå i lyden. Passer B&W o.l. bedre. Ikke erfaring med Parasound Classic på Ikon, men Parasound Halo på Mentor og Helicon. Det låt bra, men langt ifra dempet .

EC nevnes, og det skal sies, der er lyden polert og god, men kvaliteten på selve merket er relativt labert.

Primare har jeg hørt mye bra på, men mulig jeg har hørt dem i feil omstendigheter, da jeg syns de ikke låter spesielt "fyldig", men ekstremt bra læl.

NAD M3, her løser det meste seg syns jeg på høyttalere som er litt "kvasse" i toppen, men denne er dyr. HAdde en slik på RF82mk1 en stund tilbake, og det spilte bare helt kanon, uten noe tegn til utstikkende diskant.

Desverre for deg så er IKON, Mentor og Helicon litt utstikkende i diskanten pga dems spillestil. Det hele låter ekstremt mye bedre på disse rakkerene på lave og normale nivåer, mens andre merker er bedre på høyere nivåer (faktisk er det mange som trenger å spille høyt for å spille bra, f.eks BW trenger mye pulver og volum for å åpne seg.).Men NAD M3 er det beste jeg har erfart på dali sine modeller med litt frampå mellomtone/diskant.

Dali Lektor er noe helt anna . Og faktisk en modell som spiller kanon ifra lavt til høyt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av karpeoie
    Er ikke rotel litt mismatch med dali? Har hørt det kan bli litt lyst i toppen?
    Ikke den pre-en der hvertfall. Den var veeeldig mørk. Ikke best på detaljer og følte lydbildet spredde seg mer ut som en live konsert. Ikke så sentrert. En markant økning i bassen. Faktisk så mye at jeg tok av dekslene med en gang for å sjekke slaglengden. Men ingen problem der.

Hegel mot Parasound blir en voldsom forskjell. H200 ble testet og eid få dager før. Dvs at 1 time etter Parasound NC2250 kom i hus ble H200 lagt ut for salg. Tapet var stort, men aldri angret. H200 sin pre parret med NC2250 er den råeste matchen jeg har prøvd ever. Effektdelen i H200 føles som en 50 watter mot Parasound.
    Skarp og analytisk lyd i H200 sin effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode tips folkens. Valget falt på en HK 980, som får gjøre jobben inntil videre Den er i hvertfall en oppgradering i forhold til min Nad C352. Ser ut til å matche høyttalerene bedre, samt den gir et varmere lydbilde. Diskanten ble temmet og en mer behagelig klang.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •