er ny og trenger litt hjelp med forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

er ny og trenger litt hjelp med forsterker

hei, eg har kjøpt meg ett par med Crewin Vega cls 15( de med 2 15ommer i hver) og vil ha en billig forsterker som klarer og kjøre de, så en på komplett.no(link1)
    har også en som selger en brukt NAD C372 g vet den klare kjøre den, men vil også ha souround og muligheter for og koble til bass uten å bruke all verdens med penger på det, på forhold takk

link1:Komplett.no - Pioneer VSX-922-K Receiver

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke koble effektforsterker på den receiveren...du må ha en receiver mer Front PreOut. Se bruktmarkedet kanskje?
    Når du kjøper slike høyttalere må du være forberedt på å bruke penger på forsterker også jo.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du kan ikke koble effektforsterker på den receiveren...du må ha en receiver mer Front PreOut. Se bruktmarkedet kanskje?
    Når du kjøper slike høyttalere må du være forberedt på å bruke penger på forsterker også jo.

fikk de billigt av en på jobben så tok de :P skal bare være fest høytalere, er ikke opptatt av alverdens lyd kvalitet då, skal bare dunke godt... også sett på denne Komplett.no - Onkyo TX-NR616B Receiver skal yte 160W på 6ohm noe cerwing vega cls-215 er hvis eg ikke husker feil... og leste litt rundt om og 150W skal være mere enn nokk til også drive disse, så tror du den holder då?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vill jo komme lyd ut uansett hvilke forsterker du setter på. Men og bruke en reciver i den prisklassen ville jeg aldri gjort. Det er tross alt snakk om 4 15". Du skal ha en del kraft for og holde kontroll på dette.
    Det er en svært utbredt myte om at man kan sprenge høyttalere med "for sterk" forsterker men det er tvert imot. Er forsterkeren svak mister den kontroll på elementene og det er da ting blir ødelagt. Sjekk brukten og pass på at du ender opp med en reciver med Pre ut som Niels Nielsen sier. Da kan du bygge ut med et billig PA effekt trinn på sikt som vill holde kontroll på sakene. Har du litt flaks kan du komme temmelig billig unna med en slik løsning. Hvis det ikke er kritisk og ha de nyeste lydformatene for film (DTS-HDMA/DD-TrueHD) kan du finne kjempe billige recivere brukt.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med Onkyo må du opp til 7xx serien for å få pre-out, likeledes med Yamaha. Med Pioneer tror jeg det er 10xx du må opp på.

Tror jeg ville kikket på brukten om jeg var deg.
    F.eks. denne om du greier deg uten 3D http://avforum.no/avtorget/showprodu...=100475&cat=13
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chris_olsen
    fikk de billigt av en på jobben så tok de :P skal bare være fest høytalere, er ikke opptatt av alverdens lyd kvalitet då, skal bare dunke godt... også sett på denne Komplett.no - Onkyo TX-NR616B Receiver skal yte 160W på 6ohm noe cerwing vega cls-215 er hvis eg ikke husker feil... og leste litt rundt om og 150W skal være mere enn nokk til også drive disse, så tror du den holder då?
    150w ekte watt er nok men 160 fantasi watt er slettes ikke nok, så du bør nok se etter noe kraftigere saker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk også med en effekt forsterker, men med brent utgang mener det er en NAD C275 om eg ikke husker feil og lurer på og bytte den, noen som vet og eg må se etter noe aent enn brent utgang? var diskanten som røk men han var vekke og då sto de på full lyd

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Med Onkyo må du opp til 7xx serien for å få pre-out, likeledes med Yamaha. Med Pioneer tror jeg det er 10xx du må opp på.

Tror jeg ville kikket på brukten om jeg var deg.
    F.eks. denne om du greier deg uten 3D http://avforum.no/avtorget/showprodu...=100475&cat=13
    så lenge det er 1080P er eg førnøyd og den klarer og drive de, vet du ka effekt som kommer ut med den og C175 forforsterker?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke noen forforsterker i tillegg til den Yamahaen, men bør kanskje tenke på en effektforsterker i tillegg. Yamahaen blir nok liten til CVene, du må mye opp i pris om du skal ha en receiver som greier å styre de høyttalerne på en fornuftig måte.

Kanskje ikke helt uten grunn at det er brent en utgang på NADen som du fikk med
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke noen forforsterker i tillegg til den Yamahaen, men bør kanskje tenke på en effektforsterker i tillegg. Yamahaen blir nok liten til CVene, du må mye opp i pris om du skal ha en receiver som greier å styre de høyttalerne på en fornuftig måte.

Kanskje ikke helt uten grunn at det er brent en utgang på NADen som du fikk med
    ka med NAD C165 konbinert med en NAD C372 interegret forsterker?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor? 165 er en forforsterker, mens 372 er en integrert (den har forforsterker og effektforsterker i samme boks) 272 er en 372 uten forforsterker, altså kun effektforsterkeren.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du bruker for eksempel noe ala denne http://www.soundgarden.no/media/cata...forsterker.jpg vil du få litt kontroll på høyttaleren, så kan du bruke nad c165 som forforsterker. kanskje du finner noe brukt.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så ut som jeg bare fikk med bilde men det skulle være Rotel rb-1582.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor? 165 er en forforsterker, mens 372 er en integrert (den har forforsterker og effektforsterker i samme boks) 272 er en 372 uten forforsterker, altså kun effektforsterkeren.
    har ikke så mye peiling på dette... men tror du NAD C372 klarer høytalerene? har sett ett par som har kjørt den sammen med de

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har planer om å spille grisehøyt (noe du antakelig har lyst til siden du velger slike høyttalere) så kan du greie deg med en 372. Pass bare på at du skrur ned litt når det begynner å bli skrikete, så slipper du å kjøpe nye diskanter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •