Ny forsterker til Monitor Audio RX-6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny forsterker til Monitor Audio RX-6

Min trofaste Creek Audio Classic 5350SE er nå i ferd med å takke for seg. Den blir mindre og mindre en stereoforsterker, og mer og mer en monoforsterker.

I og med at den ble kjøpt inn i 2005, så har jeg ikke tenkt å reparere den. Det er på tide med noe nytt.

Jeg har et budsjett på maks 12 tusen kroner.

Jeg har hatt en liten lytterunde hos Soundgarden, og en aktuell kandidat kan være Hegel H100. Denne er dog i skrivende stund litt dyr for meg, til kr. 15.990,- (Hvis den kommer på tilbud igjen til kr. 9999,- så er den kjempeaktuell!)

Ut i fra det jeg har lest, så vil jeg gjerne prøvelytte Roksan Kandy K2 forsterker, men jeg tror de som har hatt agenturet i Norge har gått konk... Er det noen som vet om butikker som kan ha denne på lager, at man evt. kan få en demo?

I tillegg lurer jeg på om dere har noen gode forslag til andre alternativer i denne prisklassen?

Eksisterende oppsett er Creek 5350SE amp, Hegel HD20 Dac, Logitech nettverksspiller.

Jeg elsket lyden i Creek'en før den ble sliten. Engasjerende uten å være slitsom, nøytral uten å være klinisk.

På forhånd tusen takk for hjelpen!
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel er elendig til Monitor Audio. Effektdelen i H200 ble helt kræsj, men pre delen funket rått.
    Roksan sier de er god match. Hadde kanskje prøvd en brukt NAD M3.
    Kan du bruke din DAC som pre?
    Da hadde jeg definitivt valgt Parasound effektforsterker.
    Hegel pre og Parasound effekt låter helt rått. Prøvd det selv.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Hegel er elendig til Monitor Audio. Effektdelen i H200 ble helt kræsj, men pre delen funket rått.
    Roksan sier de er god match. Hadde kanskje prøvd en brukt NAD M3.
    Kan du bruke din DAC som pre?
    Da hadde jeg definitivt valgt Parasound effektforsterker.
    Hegel pre og Parasound effekt låter helt rått. Prøvd det selv.
    Jeg kan bruke min DAC som pre, det er absolutt en mulighet.
    Jeg kjenner ikke Parasound, er det noen spesiell modell du har i tankene? Hvor kan jeg evt. få sett/lyttet?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DACen er kurant.

Roksan tror jeg Resonans i Stavanger har, de tok over etter "Soundplanet" i Arendal, på Kudos Audio også.

Hva med Naim Nait 5i MKII på tilbud nå til 6666,-? Eller en ny Creek?

Den nye Evolution 50A får du nok for ca 7 lapper om du stryker Tor med hårene.

Evolution 50A | Creek Audio Ltd

Det finnes jo også en Evo 5350, eller til og med å strekke seg mot en Destiny? Flotte bokser!

Annet som matcher fint kan være Audiolab, de har en integrert til ca 8000,-

Sånn, nå ble du nok mer forvirret en hjulpen...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er stor fan av Parasound NC2250. Brukte den på Monitor Audio GS60 og en stund på PL200. Synes den gir utrolig mye for pengene.
    Hvis ikke er det jo Halo A23.
    Å bruke din DAC som pre gjør at du kan hoppe over et fordyrende ledd.
    Emotiva XPA 2 er sikkert også en grei løsning.
    H200 låter som en 50 watter mot Parasound NC2250. Heftig bass og dempet topp i NC2250, og din Hegel ville frisket opp og strammet opp litt. Perfekt match spør du meg.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Jeg er stor fan av Parasound NC2250. Brukte den på Monitor Audio GS60 og en stund på PL200. Synes den gir utrolig mye for pengene.
    Hvis ikke er det jo Halo A23.
    Å bruke din DAC som pre gjør at du kan hoppe over et fordyrende ledd.
    Emotiva XPA 2 er sikkert også en grei løsning.
    H200 låter som en 50 watter mot Parasound NC2250. Heftig bass og dempet topp i NC2250, og din Hegel ville frisket opp og strammet opp litt. Perfekt match spør du meg.
    Spørs nok om Parasound NC2250 blir for stor (høy) til å få plass i IKEA-møbelet vi har til sånt.

Jeg skal prøvelytte Naim Nait, men er litt skeptisk til å gå for en 50-watter. Håper det ordner seg med å få prøvelyttet Roksan, men det ser ikke ut som det finnes noe utsalg i Oslo...

Hva angår Creek Audio ... finnes TAA Import fortsatt? Jeg trodde de hadde lagt ned, alt av priser er fjernet fra nettsiden.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått tak i Moet Audio (Hovedside), som vil hjelpe meg med å låne/prøvelytte en Roksan Kandy K2! Gleder meg, og lover å legge inn en oppdatering på hvordan det låter!

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HilRam
    Nå har jeg fått tak i Moet Audio (Hovedside), som vil hjelpe meg med å låne/prøvelytte en Roksan Kandy K2! Gleder meg, og lover å legge inn en oppdatering på hvordan det låter!
    Spennende! tror ikke taa import har lagt ned. Var der for noen måneder siden så jeg er ikke sikker.

Jeg skal prøvelytte Naim Nait, men er litt skeptisk til å gå for en 50-watter.
    Ikke se deg blind på watt. watt er meget missvisene. Har selv en 70-watter som kan drive det meste.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ldynamic
    Spennende! tror ikke taa import har lagt ned. Var der for noen måneder siden så jeg er ikke sikker.

Ikke se deg blind på watt. watt er meget missvisene. Har selv en 70-watter som kan drive det meste.
    Jeg tror deg! I dag hadde jeg gleden av å lytte til en Electrocompaniet ECI-3, og ble forbløffet! (Hos Dynabel.) Mye kan nok tilskrives ELAC-høyttalerne jeg lyttet til den sammen med, men jeg er ikke i tvil om at de kan få mine RX-6 til å "trampe takten".

Men jeg skal få låne forsterkeren med meg hjem for en lyttetest. Så langt har jeg hørt på Rega Elicit-R (2x105W), Hegel H200 (2x200W) og Electrocompaniet ECI-3 (2X70W). Men bare i demorom med forskjellige høyttalere, ingen hjemme.

Det som har imponert mest så langt var anlegget med ECI-3, så det er riktig at man ikke skal legge for mye vekt på Watt. (Det er nesten så jeg begynner å tro at det er noe i det EC sier om "FFT-design" som gir mer OOMPH pr watt....) :wink:

Ulempen med besøket var at jeg rett og slett fikk lyst til å bytte mine utmerkede Silver RX-6 i noen Elac Line 240 Black Edition....:???:

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gått til innkjøp!

Først hadde jeg hjemme Electrocompaniet ECI-3, men det var noe som ikke stemte. Ting "hang ikke sammen" og det ble en anelse spisst. Synd, fordi det var fint driv og fasthet i bassen. Den ble levert tilbake, tror dessuten det var noe galt med den, uten å gå nærmere inn på det.
    Men så har jeg nå fått en Roksan Kandy K2 i hus, og jeg tror nok den blir værende.
    Flott rytme, det låter ikke spisst, og den har mye mer kontroll over bassen enn min gamle Creek-forsterker. Men jeg må si at den er kanskje en anelse for høflig i toppen igjen, selv om det selvsagt også kan ha en sammenheng med bytte av signalkabler nylig. Jeg føler likevel at dette er riktig kompromiss nå, i hvertfall sett i lys av prisen på kr. 8990,-! Denne ble forresten årets forsterker 2012 i What HiFi, innenfor sin prisklasse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •