Stereo eller surround

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 86
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo eller surround

Hei.

Er usikker på valg av forsterker til mine nyinnkjøpte System Audio Aura 50. Skal stå på en stue og brukes til tv/film titting. Blir noe musikk også, men hovedoppgaven blir å gi bedre lyd til film. Skjønner at en stereoforsterker vil gjøre seg best her, men har lyst på alle tilkoblingsmulighetene en surroundforsterker kan by på. Hadde tenkt jeg skulle legge meg på ca 5000kr. Har sett på HK 3490 og AVR 270.

Forslag eller innspill noen?

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50% rabatt (3995,-) på Onkyo TX-NR717B hos mpx.

MPX.no - Onkyo TX-NR717B hjemmekinoreceiver

Her får du det du trenger av tilkoblinger og mere til.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar virket som et meget interessant alternativ! Hvordan vil denne klare seg mot en forsterker som HK 3490 når det gjelder trøkk på film og musikk? Har også en aktiv 12" xtz sub som jeg ikke vet om jeg skal bruke enda. Får jeg tak i en forsterker som klarer å levere bra med bass ut av høytalerne dropper jeg kanskje subben.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvilt
    Hei.

Er usikker på valg av forsterker til mine nyinnkjøpte System Audio Aura 50. Skal stå på en stue og brukes til tv/film titting. Blir noe musikk også, men hovedoppgaven blir å gi bedre lyd til film. Skjønner at en stereoforsterker vil gjøre seg best her, men har lyst på alle tilkoblingsmulighetene en surroundforsterker kan by på. Hadde tenkt jeg skulle legge meg på ca 5000kr. Har sett på HK 3490 og AVR 270.

Er det noen som har noen glede av å se en film i stereo?
    Det er jo som å gå tilbake til 80-tallet.

Var jeg deg ville jeg sett på bruktmarkedet. Du får mye bra for 5k. Bare sørg for at receiveren har pre-out for senere tilkobling av effekt.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig! Det er mye på bruktmarkedet som er bra, og du får utrolig mye mer for pengene!
    Selv har jeg ikke sans for HK. Syns Denon er sflere ganger bedre. Ikke bare lydmessige, men alt fra meny, valgmuligheter og løsninger.
    Hvis du ikke er så opptatt av 3D så ville jeg tiittet på DENON 4308 f.eks. En tidligere toppforsterker. Ligger på 3500-4500kr.
    Eller Onkyo som noen allerede har nevnt. Så ligger det noen Yamaha modeller her i avtorget og på finn.

Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Enig! Det er mye på bruktmarkedet som er bra, og du får utrolig mye mer for pengene!
    Selv har jeg ikke sans for HK. Syns Denon er sflere ganger bedre. Ikke bare lydmessige, men alt fra meny, valgmuligheter og løsninger.
    Hvis du ikke er så opptatt av 3D så ville jeg tiittet på DENON 4308 f.eks. En tidligere toppforsterker. Ligger på 3500-4500kr.
    Eller Onkyo som noen allerede har nevnt. Så ligger det noen Yamaha modeller her i avtorget og på finn.

Lykke til!
    Enig! Kjøpte selv en strøken Denon 3808a for et par mnd siden.
    Nypris var ca 13 000 kr, fikk kjøpt den for 2 000 kr

Så er faktisk veldig mye å spare på å kjøpe brukt

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik som stuen er nå har jeg dessverre ikke mulighet til surround. Mange vinduer gjør plassering av bakhøyttalere vanskelig, og jeg har en samboer som ikke er så gla i alle høyttaleren som står rundt om kring i stuen:sad: Grunnen til at jeg ville ha en receiver er alle tilkoblingsmulighetene denne gir.
    Skal se litt på bruktmarkedet som nevnt i tråden her:smile:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik som stuen er nå har jeg dessverre ikke mulighet til surround. Mange vinduer gjør plassering av bakhøyttalere vanskelig, og jeg har en samboer som ikke er så gla i alle høyttaleren som står rundt om kring i stuen:sad: Grunnen til at jeg ville ha en receiver er alle tilkoblingsmulighetene denne gir.
    Skal se litt på bruktmarkedet som nevnt i tråden her:smile:
    Har selv også "kun" stereooppsett, da kona mi heller ikke liker en stue overfylt av høyttalere.
    Tror dessuten jeg hadde fått en veldig mye dårligere stereoforsterker for 2000 kr enn den lyden jeg får med Denonen jeg kjøpte
    Overraskende bra trykk i mine to fronter med 2 x 6,5" hver - med Audyssey Flat instillinger!

Det eneste med en receiver er at man sitter å lurer på hvordan det hadde vært med en (Stereo)forsterker som ikke "tuller" med signalet i det hele tatt.
    (Håper dog det høres bedre ut enn når jeg velger Pure Direct på receiveren)

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Skal stå på en stue og brukes til tv/film titting. Blir noe musikk også, men hovedoppgaven blir å gi bedre lyd til film. Skjønner at en stereoforsterker vil gjøre seg best her, men har lyst på alle tilkoblingsmulighetene en surroundforsterker kan by på. Hadde tenkt jeg skulle legge meg på ca 5000kr. Har sett på HK 3490 og AVR 270.

Hei

Hvorfor skulle en stereoforsterker gjøre seg best her?
    Mitt råd, kjøp den beste receiveren du får tak i og har råd til.
    Sjekk ut bruktmarkedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Hvorfor skulle en stereoforsterker gjøre seg best her?
    Mitt råd, kjøp den beste receiveren du får tak i og har råd til.
    Sjekk ut bruktmarkedet.
    Vil ikke en stereoforsterker være bedre enn en receiver når det kun skal brukes kunn 2 kanaler? Gitt at de har samme pris selvfølgelig.

Men blir nok å gå for en receiver ser det ut til Noen flere forslag rundt 4-6K?

Når jeg tenker meg om så kan jeg jo ha en senterhøyttaler selv om jeg ikke skal ha noen bak. Men vil det hjelpe på filmfølelsen å ha senter uten bakhøyttalere?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde valgt en stereoforsterker med mulighet til tilkobling av subwoofer og noen digitale innganger. Bedre lydkvalitet til musikk (hvis man kjøper et godt produkt) og bedre til film på noen områder. Ulempen er fraværet av LF-sporet til film.

Pioneer, Yamaha, XTZ og H/K tror jeg har slike stereoforsterkere.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for surroundreceiver - det gir bedre lydkvalitet i stereo enn en ren stereoforsterker - til samma pris.

Du får rett og slett bedre saker for pengene. Film og stereo er bare tull.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tenker meg om så kan jeg jo ha en senterhøyttaler selv om jeg ikke skal ha noen bak. Men vil det hjelpe på filmfølelsen å ha senter uten bakhøyttalere?
    Noen som kan svare han på dette?
    Interessert i svaret selv

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Gå for surroundreceiver - det gir bedre lydkvalitet i stereo enn en ren stereoforsterker - til samma pris.

Du får rett og slett bedre saker for pengene. Film og stereo er bare tull.
    Hva er det som gjør at du mener en surroundreceiver gir bedre lydkvalitet i stereo enn en stereoforsterker?
    All logikk skulle tilsi det motsatte, selv om det noen ganger kan være unntak selvsagt.
    Min erfaring tilsier at en surroundreceiver må koste ny en god del mer (gjerne 8-10k) før den holder ok kvalitet når man skal bruke effektdelen.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke en stereoforsterker være bedre enn en receiver når det kun skal brukes kunn 2 kanaler? Gitt at de har samme pris selvfølgelig.

Men blir nok å gå for en receiver ser det ut til Noen flere forslag rundt 4-6K?

Hei

En stereo forsterker vil i de fleste tilfeller gi bedre lyd i stereo til samme pris.
    Men som du selv skriver, ønsker du primært å bruke dette til film og tv, noe musikk, også ønsker du alle tilkoblings mulightene en receiver gir.

Da burde jo valget være greit, receiver vil muligens være et bedre valg til ditt behov.

Er selvfølgelig mulig å få tak i stereoforsterkere med digitale innganger, men de fleste av dem mangler hdmi innganger.

Med en receiver har du også muligheten for å koble til senterhøyttaler som du nevner, på film er det gull verdt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hva er det som gjør at du mener en surroundreceiver gir bedre lydkvalitet i stereo enn en stereoforsterker?
    All logikk skulle tilsi det motsatte, selv om det noen ganger kan være unntak selvsagt.
    Min erfaring tilsier at en surroundreceiver må koste ny en god del mer (gjerne 8-10k) før den holder ok kvalitet når man skal bruke effektdelen.
    Det er en veldig logisk forklaring på dette - og det er at det selges veldig mye flere surroundreceivere enn rene stereforsterkere - dermed blir det rett og slett billigere å produsere en surroundforsterker. Du får rett og slett mer for pengene.

Samtidig er det en veldig stor priskonkurranse på surroundforsterkerne - i tillegg faller de veldig i pris etter kort tid - så det er enkelt å gjøre et veldig godt kjøp.

Dette er ikke noe nytt. Som regel kan man lese i tester at surroundforsterkerne ofte mangler lite i forhold til rene stereoforsterkere - til samme pris. Da kan man jo tenke seg hvordan de de yter i forhold til pris - når de et år etterpå selges for under halv pris av det de kostet ved den aktuelle testen.

Surroundreceiveres styrke er vel ofte nettopp effektdelen - da de er bygget for mange kanaler - noe som gir ekstra effekt når man kun bruker to kanaler.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel. Det blir for enkelt.
    I en surroundreceiver er kostnaden spredt på langt mer. Så selv om større stor produksjon presser prisen ned, så vil ikke det være tilstrekkelig til å gå forbi en stereoforsterker i de fleste tilfeller.

Vi snakker ikke bare om romkorreksjon, flere inn/utganger, effekt til flere kanaler osv. , men også det faktum at man må betale penger for å benytte seg av DD og DTS lyd til produsenter. Alt dette slipper man i et stereoprodukt.

At man får mer effekt til tokanaler med en receiver er feil. Det riktige å si er at man får mindre når man bruker produktet til flere kanaler. Selv muligheten til biamping er stort bare noe tull og kalles ikke tilfeldig for "fool's biamping".
    Det er nettopp effektdelen som ofte er den største flaskehalsen i receivere.
    Jeg mener det du skriver er villedende.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Vel. Det blir for enkelt.
    I en surroundreceiver er kostnaden spredt på langt mer. Så selv om større stor produksjon presser prisen ned, så vil ikke det være tilstrekkelig til å gå forbi en stereoforsterker i de fleste tilfeller.

Vi snakker ikke bare om romkorreksjon, flere inn/utganger, effekt til flere kanaler osv. , men også det faktum at man må betale penger for å benytte seg av DD og DTS lyd til produsenter. Alt dette slipper man i et stereoprodukt.

At man får mer effekt til tokanaler med en receiver er feil. Det riktige å si er at man får mindre når man bruker produktet til flere kanaler. Selv muligheten til biamping er stort bare noe tull og kalles ikke tilfeldig for "fool's biamping".
    Det er nettopp effektdelen som ofte er den største flaskehalsen i receivere.
    Jeg mener det du skriver er villedende.
    Nei - produksjonen er så stor at den presser prisen tilstrekkelig og mer til. I tillegg gjør konkurransen at prisene blir ytteligere presset ned. Surround receivers selges også i billigkjedene - noe som stereoforsterkere ofte ikke gjør.

Sammen med den store prisnedsettingen etter kort tid - gjør suroundreceivers til et mye bedre kjøp enn stereoforsterkere i samme prisleie.

Jeg mener det du skriver er feil.

Hvor høy er denne DD/dts avgiften de må betale? Kan vel ikke være så mye når du får dvd-spillere til en hundrings eller 2?

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken stereoforsterker til under 3000 kroner ny kan hamle opp med min Onkyo 616 som jeg betalte 2200 kroner for ny? Ingen? Alt etter hvor mye penger du har tenkt å bruke. 717 vil lett hamle opp med en HK3490. Og den vil gi deg det du trenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle meninger og svar! Tror det blir å gå for en surroundforsterker i mitt tillfelle. Er det noe som slår Onkyo 717 rundt denne prisen?

Litt tilbake til dette med senterhøyttaler.
    Er det stor forskjel når man ser film med senter kontra uten, når man har bare fronthøyttalere?

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •