Stereo eller surround - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 86
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    H/K AVR370 har mye kraftigere effektdel. Er en grunn til at den er dyrere. Selv om det ved første øyekast ser ut som noe annet. Da er vi igjen over på det vi har diskutert angående feilopplyst watt. Det ser man på strømforsyningen, pluss at Onkyo oppgir watt i 6 ohm framfor 8 ohm.

Det betyr ikke demed automatisk at den er best på alt. Personlig har ikke så god erfaring med H/K sine receivere, men det er en stund siden jeg prøvde en. Egentlig burde du ha vurdert den opp i mot en likt priset Onkyo.
    Onkyo er priset til 7995,- også alle de andre stedene, men er satt ned 50% på mpx. Det at H/K er målt i 8 ohm forklarer jo hvorfor den er oppgitt med mindre watt
    Utseende er iallefall bedre på H/K. Personlig synes jeg Onkyo har et mindre pent design.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvilt
    Blir å gå til innkjøp av en surroundreceiver etter det jeg har lest i denne tråden

Men har enda ikke bestemt meg for hva jeg skal gå for her.
    Onkyo TX-NR717B til 3995,- hos mpx eller H/K avr 370 som jeg får for ca 6700,- hos soundgarden der jeg handler høyttalerne.

Ser ganske like ut på papiret, bortsett fra litt mindre watt og HDMI-innganger på H/K sin.
    Med budsjettet ditt ville jeg heller kjøpe en brukt, atskillig kraftigere og mer påkostet receiver. Som den Pioneer SC LX72 jeg linket til eller f.eks en Denon 4308. Mye mer lyd for pengene enn en vesentlig rimeligere ny receiver. Men ditt valg, selvsagt8-)
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Kjenner ikke til avr 370 - men har den en mye kraftigere effektdel enn Onkyoen?
    Ja. Den har en strømforsyning som gjør at den kan levere det den er oppgitt til. Det vil ikke Onkyoen gjøre.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ja. Den har en strømforsyning som gjør at den kan levere det den er oppgitt til. Det vil ikke Onkyoen gjøre.
    Er dette noe du vet - kan vise til målinger eller noe? Kan ikke si at jeg inntrykk av at Onkyo oppgir mer enn det receiverne deres klarer å levere?

Derimot vet jeg at de har levert en god del receivere de siste årene som har fått "beste kjøp" i mange tester, noe det er veldig sjelden H/K har gjort. Men for all del AVR 370 kan være en god receiver - noe Onkyo 717 med ganske stor sikkerhet er.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en Onkyo 1010 samt en Pioneer LX 85....og de er j vlig kraftige.

Bruker nå 85 til mine LS 50, og de synger virkelig med den kombinasjonen

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir bedre med senter. Mye av informasjonen på lydsporet, f.eks. dialog, er lagt til senterkanalen. Har du kun de to frontene, kan du jo sette opp receiveren med phantom center, men det kan ikke sammenlignes. Kjøp senter med samme karakteristikk som frontene, fortrinnsvis samme merke.

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp 717. Er egentlig ikke mer å diskutere.

Den vil gi deg kraften du trenger og mere til. Det er også en av de beste kjøpene du kan gjøre med tanke på at det er 50% på den, selvom den da ligger på en litt mer fornuftig pris etter markedet i dag.

Jeg kjører en 616 på mine Image T6 som sagt og det klarer den utmerket. Har dratt den på referansegrensa uten merkbar forvrengning. 717 er et godt kjøp.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er flere som påpeker effekten i receivere. Det er vel ingen tvil om at de ofte har greit med strømressurser, men lydkvalitet er jo mye mer enn det...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Ser det er flere som påpeker effekten i receivere. Det er vel ingen tvil om at de ofte har greit med strømressurser, men lydkvalitet er jo mye mer enn det...
    Helt klart. Effekt er en ting, man kvaliteten på effekten er noe annet.
    En god klasse A forsterker på 2x50W er jo på et helt annet nivå. Selv i forhold til å drive høyttalere med kontroll.

Så kommer kvaliteten på pre-delen, som også er en flaskehals på receivere. Og likeså D/A konverterne.

Mye for pengene, men kompromiss hele veien. Så får det være opp til enhver hva som teller og betyr mest i valgene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er en forskjell - men stor er den ikke.

Noe som kan være en ganske flau opplevelse å oppdage. For en del år siden koplet jeg opp min Vincent SP 993 effekt med en stor reg bryter som switchet fronthøytalerene mellom effekt fra Pioneer receiveren og Vincenten.

På en eller annen måte hadde jeg tatt feil av hvilken stilling på bryteren som drev hvilken effekt. I en lytteseanse med en kompis oppdaget vi dette. Etter å ha vært hjertens enige om at Vincenten var overlegen med sine klasse A Watt (opptil 2x60W) - med stadig switching. Til slutt, etter en times avsluttende nyting av diverse vellydende musikk, da selvfølgelig på Vincenten, skrudde jeg den av.

Overraskelsen var stor når musikken fortsatte å spille.......

Hifi var for meg en jævlig morsom hobby frem til dette, en fantastisk verden hvor man kunne oppnå utrolig resultater ved å kjøpe dyre kabler, dempelater under cd-spilleren - spikes underhøytalerene osv....

**** for en nedtur ops:
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid unntak selvsagt da det finnes svake konstruksjoner. Vincent er det dårligste stereoproduktet jeg har testet. En Vincent hybrid til 18k ble slått av flere receivere under 10k på lydkvalitet.

Men å generalisere utifra en eller to tilfeller blir litt feil. Som regel er det motsatte tilfellet, noe tester bekrefter.

I tillegg handler det en del om hva man har av høyttalere og rom. I et svakt akustisk rom, så kan det bli vanskelig å skille da romproblemene dominerer sterkt og forskjeller på elektronikk "drukner" i det.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, men den holder ikke - SP 993 kom glimrende ut fra alle tester jeg leste før jeg kjøpte den - og ble flere ganger kalt for det beste du du kunne kjøpe av effekt for under 50k.

Hadde jeg fortalt samme historie om Bladelius så hadde du vel skrevet at Bladelius var det dårligste stereoproduktet du har hørt?

Uansett var jeg frem til den flaue opplevelsen, fortalt tidligere i tråden, enn sann troende. Alle disse flotte magiske historiene - den klassiske:

Om fyren som hadde byttet høytalerkabler - og samboeren som ikke visste det, kom hjem og laget mat på kjøkkenet når hun ropte til fyren, om hva han hadde gjort med anlegget - for nå hørtes det mye bedre ut. Tenk - høre forskjell i et annet rom uten å vite at fyren hadde gjort noe med anlegget - da er forskjellen stor. I tillegg tror var samboeren døv på ene øret også.

Eller han som skaffet en effektforsterker og solgte sine to store SVS-subber - for den nye effekten var så bra at frontene nå utklasset subbene. Fantastisk - tror det var samme fyren som også kvittet seg med bakhøytalerene - da lyden ble så detaljert og med slik dybde og utplassering av instrumenter osv - at frontene nå utklasset hele surroundanlegget - selv på film.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Om fyren som hadde byttet høytalerkabler - og samboeren som ikke visste det, kom hjem og laget mat på kjøkkenet når hun ropte til fyren, om hva han hadde gjort med anlegget - for nå hørtes det mye bedre ut. Tenk - høre forskjell i et annet rom uten å vite at fyren hadde gjort noe med anlegget - da er forskjellen stor. I tillegg tror var samboeren døv på ene øret også.
    Moralen er: Stol aldri på kvinner!

(Øøh, håper ikke madammen ser dette!)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde nesten tilsvarende opplevelse, men jeg bytta ikke kabler engang.
    Det jeg derimot gjorde var og ta de ut av høytalerterminalene og skru fast på ny.

Du verden og mye mer 'luft' i lyden man kan få tilbake når man skrur fast kablene ordentlig, over tid hadde disse løsna litt og smått og sakte og selvsagt blitt dårligere og dårligere kontakt.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Kvilt
    Hei.

Er usikker på valg av forsterker til mine nyinnkjøpte System Audio Aura 50. Skal stå på en stue og brukes til tv/film titting. Blir noe musikk også, men hovedoppgaven blir å gi bedre lyd til film. Skjønner at en stereoforsterker vil gjøre seg best her, men har lyst på alle tilkoblingsmulighetene en surroundforsterker kan by på. Hadde tenkt jeg skulle legge meg på ca 5000kr. Har sett på HK 3490 og AVR 270.

Forslag eller innspill noen?
    Hva med små høyttalere? Du vil bli overrasket over hvor mye og bra lyd 5 små høyttalere +Sub gir...og de kan henges høyt oppe på veggen bak....meget konevennlig.....selv har jeg hatt Canton i mer enn 5 år, de siste i mer enn 3..sjekk signaturen min.... :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder å få den bedre halvdel med på å plassere høytalere i stua - så har jeg et par forslag som jeg vet har fungert.

De fleste damer pleier å sette pris på den lydmessige forbedringen et komplett og bra surround anlegg - når det først er på plass.

Problemet er å få inn høytalerene i stua.

Det er to metoder jeg har hørt kan fungere.

Den første er rettet mot den økonomiske kvinnen - som ikke kan motstå et godt kjøp. De er det mange av - digger dama di tilbud - så er denne verdt å teste. Du begynner i det små - å bearbeide henne med at du har lyst på noen store og dyre høytalere - legger ut om lydkvalitet osv. Poengeterer ekslusiviteten og statusen høytalerene har. Selvfølgelig vil hun synes du er tåpelig: det kan du bare glemme. Etter en god stund forteller du om at beistene er nå på salg til en tredjedel av prisen - et kupp!!! Men samtidig er du tvilende - viser henne at du skjønner problemet med å plassere så store ting i stua. Har du gjort forberedelsene riktig - så vil hun kreve at du går og kjøper de. De aktuelle høytalerene har selvfølgelig kostet det samme hele tiden.

Den andre er til sjefen i stua - som, selv om du også får lov til å være i stua, eier den. Og innreder den som pikerommet hun hadde når hun vokste opp - typisk hvitt overalt med duker, blondegardiner, blomster osv "grøss". Her også begynner du å foreslå noen store dyre beist. Men i stedet for pris legger du mest vekt på lydkvalitet og trykk. Som i forslaget over krever det lang tid med små innspill om hvor mye dette betyr for deg. Plutselig en dag forteller du at du var på besøk hos noen som hadde små høytalere som ga like god lyd som de store beistene. Har du gjort jobben rett - så vil hun også denne gangen be deg om å handle.

Ellers kan du gjøre som meg - bære inn store kasser og sette opp anlegget uten å gidde å diskutere. Får du det først på plass så er det i boks. Mange opplever at selv de verste - som truer med skilsmisse og evig fordømmelse - etter en stund sitter og skryter til familie og venninner om det flotte surroundanlegget "vi" har skaffet. Da er det selvsagt bare å spille med og fortelle - ja kjære, det var jo egentlig mest din ide.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller - som jeg har blitt fortalt - kan det være lurt å få inn anlegget før du får inn dama.

Men dette rådet funker nok dårlig for de av oss som har vært gift siden langt tilbake i forrige århundre..

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evt kan jeg anbefale å kjøpe 400kg JBL kinohøyttalere uten å informere kona. Plasser de så i gangen å si de skal inn stua. Etter at det initielle sjokket har passert og hun kommer med et noe gråtkvalt "du tuller?!" kan du informere at du kan ha de på gutterommet, men da må jo selvfølgelig de andre høyttalerene inn i stua. Etter det kompromiet går alt av normale høyttalere rett inn så lenge beista forblir på gutterommet Terrorbalanse funker!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gutterom?

Aha - det er et rom du får lov til å bestemme litt over selv når du er arbeidsledig og dama betaler hele huslånet, maten og alt sammen selv?

Flytte hjemmefra gutterommet, hvor du har en mor som bestemmer det meste - så velger du ei ny sjef og flytter sammen med henne og ender opp med et nytt gutterom. Høres glimrende ut

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gutterom er svært viktig skal man slå seg løs med denne hobbyen. Når man kjøper hus må man alltid huske å ha et rom som er til fri disp, dvs nipsfri og blondefri sone.

Har man bomkjøpt hus (dvs uten gutterom) så blir man fort sur, bitter og et lite forumtroll.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •