Stereo eller surround - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 86
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kva som er hakket betre. til prisen for konsentrert musikklytting, er Ikkje det viktige her.

-vurderer fleire kanalar
    -har sub
    -ønskjer fleire digitale inngangar (hdml)
    -buken er hovudsakleg film/tv

Her er ein brukt surroundreceiver heilt klart det beste valget for TS. Mitt råd er å få tak i ein så kraftig surroundreceiver som mogleg på brukten.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Noen som klarer å finne noen kilde til dette?
    Hadde jo vært fint hvis det er tilfelle

Har søkt og søkt men klarer ikke finne noe fakta om det noe sted :-/
    Ikke noe mer håndfast enn hva jeg erfarer selv når jeg deaktiverer bak kanaler eller senter i høytaler innstillinge på pioneeren min.

Da blir ikke lydene fra den kanalen borte men flytta til frontene.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Ikke noe mer håndfast enn hva jeg erfarer selv når jeg deaktiverer bak kanaler eller senter i høytaler innstillinge på pioneeren min.

Men lyden synes å være i dts hd ma kvalitet allikevel?
    Ikke noe hørbart tap i dine ører? (Kontra når du kjører 5.1)

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Fascinerende. Like mange meninger som dagen er lang.

Selv ville jeg kjøpt en stereoforsterker om du skal høre på stereo, vurdert en receiver om du trenger tilkoblingene.

Selv om det hevdes at en receiver gir like god eller bedre :shock: lyd en en ren stereoforsterker, så ville jeg tatt det med en klype salt. Jeg har ikke noe behov for å diskutere dette ytterligere, da det 100% sikkert vil være umulig å overbevise enkelte. Foreslår at du sammenligner direkte, og ser hva du syns er best. For min del ville jeg aldri brukt en receiver til kun musikk. Ja, har forsøkt det og det var ikke veldig spenstig.

I mitt hode, når du betaler det samme for to kanaler, som du gjør for 7 kanaler, lisenser, dekodere, radio, tilkoblinger, bildekretser, romkorreksjon/autooppsett mm, så sier det seg selv at lyden ikke vil være like god. Det ville vært for godt til å være sant. Og det er det jo svært sjelden noe er...
    Meget enig i hva JD sier. Syntes det er synd at man bruker en slik tråd til å diskutere stereo vs surround på en slik måte uten at det hjelper OP. Har selv en doxa 70B effektforsterker som jeg er veldig fornøyd med. Om jeg skulle kjøpt forsterkeri til dine høytalere, hadde jeg valgt en doxa 70B/SE brukt + en Rotel forforsterker. Et annet alternativ er en rotel ra11.

Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fascinerende. Like mange meninger som dagen er lang.

Selv ville jeg kjøpt en stereoforsterker om du skal høre på stereo, vurdert en receiver om du trenger tilkoblingene.

Selv om det hevdes at en receiver gir like god eller bedre :shock: lyd en en ren stereoforsterker, så ville jeg tatt det med en klype salt. Jeg har ikke noe behov for å diskutere dette ytterligere, da det 100% sikkert vil være umulig å overbevise enkelte. Foreslår at du sammenligner direkte, og ser hva du syns er best. For min del ville jeg aldri brukt en receiver til kun musikk. Ja, har forsøkt det og det var ikke veldig spenstig.

I mitt hode, når du betaler det samme for to kanaler, som du gjør for 7 kanaler, lisenser, dekodere, radio, tilkoblinger, bildekretser, romkorreksjon/autooppsett mm, så sier det seg selv at lyden ikke vil være like god. Det ville vært for godt til å være sant. Og det er det jo svært sjelden noe er...
    Det er nevnt et eksempel i denne tråden som er litt aktuelt i forhold til dette med det du tar opp til slutt i ditt innlegg.

Her er en link til en test av Onkyo TX-NR616 - når den var ny og kostet ca 6k.

Onkyo TX-NR616 | Lyd & Bilde

Den får du nå til rett over 2k.

Omtrent det samme som en to-kanals koster, som det er linket til i denne tråden: Pioneer A-20.

Pioneer A-20 - Bass Brothers AS

Jeg har vanskelig å se hva som skulle gjøre at Pioneeren er det beste kjøpet av disse to?

Er tidligere nevnt, men surround forsterkere har en helt annen priskurve enn tokanaler. Nettopp derfor er de et bedre kjøp - selv om det kanskje virker merkelig.

Edit: På meg virker det som om det henger igjen en myte om at surround receivere har kun tullewatt og at hvis de skal låte noenlunde brukbart så må man i hvertfall henge på en effektforsterker. Jeg har selv fulgt råd her inne på forumet om dette - skaffet en 35kg effektforsterker fra Vincent og forventet virkelig en oppgradering. Skjønte ikke stort når jeg ikke merket noen forbedring i det hele tatt. Det er kanskje ikke så rart hvis man ser på effektmålingene på min receiver, Pioneer VSX-LX70, den yter rundt 200W per kanal i stereo med lav forvrengning. Og jeg spiller aldri særlig høyt.

Jeg skaffet også en forforsterker til denne Vincenten, for i tillegg til at receivere har en dårlig effektdel - så fikk jeg lese her inne at receivere har dårlig forforsterker del også. Kjøpte Vincents toppmodell SA 93 forsforsterker - satt nå med en forforsterker/effekt kombo til nærmere 40k som fikk meget godt i alle tester jeg leste. Men det låt egentlig ikke noe særlig bedre enn Pioneeren allikevel.

Men så leste jeg at dacen i receivere er dårlig - skaffet en testvinnende RME ADI2 dac til nærmere 10k. Men det låt heller ikke noe særlig bedre enn Pioneeren.....

Selv om det ble dyrt - så har det vært en morsom hifi reise - har lært at en ok receiver til 15k fint kan konkurrere med en bra tokanals rigg til nærmere 50k til musikklytting. Har ihvertfall lært meg at det fremdeles finnes nok av myter på diverse hifi-forum.

Jeg har fremdeles Vincent komboen og dacen - som jeg kobler opp inimellom - ikke for å nyte bedre lyd - men for godfølelse - som tross alt betyr en del. Det føles godt at Vincent effekten trekker 400W på tomgang og at bare Vincent forforsterkeren veier om omtrent like mye som receiveren min
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et annet alternativ også som virker helt glemt her.

At disse stereo forsterkerne er egentlig vilt overpriset rett og slett fordi de kan.

Gudene veit 'audiofile' kjøper plenty med overprisa kabler og det virker litt naivt og tro det bare er kabel produsentene alá Nordost som omfavner kapitalismen.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er sikkert, de første surroundreceiverne med Dolby Digital hadde fryktelig dårlig lyd i stereo i forhold til stereoforsterkere. Husker hvor skuffet jeg ble da jeg i ca. år 2000 kjøpte en Onkyo TX DS555 for kr 8000. I forhold til den gamle Pioneer stereoforsterkeren min - så spilte den virkelig dårlig på musikk og platespeillerinngangen var nærmest ubrukelig. Film, som opptok meg mest da, funket den derimot utmerket til.

Siden har surroundreceivere utlignet mye av forspranget i stereo. I dag er påkostede receivere gode på musikk også, og når man i tillegg kan koble til ekstern effekt og DAC for å forbedre lydkvaliteten ytterligere, så synes jeg en receiver er mye mer anvendelig enn en stereoforsterker. Hvis denne også skal benyttes til mye film, så skjønner jeg ikke at det er noe å tenke på. Film i stereo...huff
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden

testet det samme her hos meg på min Onkyo, og kan bekrefte at lyden ble flyttet til frontene.
    trodde i utgangspunktet at jeg måtte rekalibrere for at dette skulle skje, men det trengte jeg ikke, gikk bare inn og satt bak-kanalene til none.

denne filene er forøvrig grei for å teste slikt:
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/...EST_011212.wav
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Film i stereo fungerer veldig bra det. Med et par gode høyttalere og en skikkelig forsterker er også filmopplevelsen IMO mye bedre enn disse surroundpakkene man kjøper hos Elkjøp o.l.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Film i stereo fungerer veldig bra det. Med et par gode høyttalere og en skikkelig forsterker er også filmopplevelsen IMO mye bedre enn disse surroundpakkene man kjøper hos Elkjøp o.l.
    Her kan jeg være enig med deg - så lenge det er filmer som har mye musikk, og det finnes jo en del bra filmer hvor soundtracket er mye av filmen
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Det er sikkert og vist. + 1 for det. Skulle ikke vært lov til å selge disse lg pakkene osv, vist ikkje enn tar spranget til bose og slike da.
    Dali ikon 7 mk2- ikon vokal mk2- ikon on wall mk2- 2 stk Sony subb- Onkyo txnr 3009- panasonic dmp 500- Apple tv- get hd pvr- panasonic plasma50.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG pakke til 1 000 kr som hir deg komplett 5.1 med bluray spelar. Klart dei ikkje er fantastisk. Men er budsjettet 1000kr,så trur eg det er vanskelig å slå...

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gir meg ingenting å se en film mikset med surround-effekter i stereo. Lydbildet blir helt feil i forhold til handlingen.

Billige surroundpakker i plast på Elkjøp er vel ikke aktuelt hos dem som klikker seg inn på AV-forum. Håper jeg.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange snakker om effektforsterker til en reserver. Skal man først av to bokser, er jeg ikke i tvil om at jeg ville valgt en integrert med hjemmekinoinngang. Har i dag en Bladelius Thor II som jeg skulle like å se en receiver komme i nærheten av. Kjøpt for 12k for tre år siden. En brukt integrert to-kanaler er i dag etter min mening det som utgjør de beste kjøpene, lydmessig vel og merke. I dagens digitale verden begynner det å bli klønete med bare analoge innganger, og jeg ser verdien av en receiver som et digitalt nav. Men med kun en receiver til tokanals blir det et LYDMESSIG kompromiss, med høy brukervennlighet.

Det store spørsmålet er jo hva som er BRA NOK for den enkelte. Der er det ingen fasit, fordi det er en subjektiv greie. Jeg ville aldri byttet ut min Bladelius med en receiver, da finner jeg andre løsninger.

Ser jo at NAD har kommet med en forsterker med mulighet for HDMI-kort og innebygget dac. Skal stereo overleve, tror jeg det er veien å gå, da mange har en streamer, BD-spiller, TV-dekoder mm som gjerne skal kobles til, og da er det stort sett digitalt som gjelder.

I tråder som dette kommer det som regel noen som mener å ha den sanne vei, men de siste årene har utviklingen gått dithen at det ikke er en fasit på hva som er det riktige. Det varierer ift preferanser, og trådstarter bør komme med sine prioriteringer for å få best mulig hjelp. Og den beste hjelpen for å finne ut hva som er bra nok for deg, er å bruke øra! Det vil alltid finnes noe som er bedre allikevel.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du har noenlunde brukbare saker - stereo eller flerkanals så blir det ikke de helt store forkskjellene. Rommet/plassering og høytalerene derimot... og forskjellen en godt integrert sub gjør - og en bra romkorreksjon. Det er noe helt annet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av og til er det markante forskjeller på elektronikk også. Jeg har prøvd flere billige stereoforsterkere (Pioneer, Onkyo og NAD). De har alle holdt god kvalitet. Det kan jeg ikke si om noen rimelige surround receivere jeg har prøvd. Her var forskjellen ganske betydelig og receiverne klarte på ingen måte å drive normale høyttalere med brukbar kontroll og åpen lyd. Bassen var pløsete og lyden ellers innelukket. Derimot synes jeg receiverne begynner å bli ok i litt høyere prisklasse. Inngangsreceiverne er derimot så svake at de ikke kan anbefales. Største svakheten er effektdelen. I rimelige stereoforsterkere så er effekten bedre i det aller fleste tilfeller.

Så en brukt surroundreceiver som har kostet en del ny, er ingen dum idé. Man trenger jo ikke alltid å kjøpe nytt. Man får mer for pengene brukt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Så lenge du har noenlunde brukbare saker - stereo eller flerkanals så blir det ikke de helt store forkskjellene. Rommet/plassering og høytalerene derimot... og forskjellen en godt integrert sub gjør - og en bra romkorreksjon. Det er noe helt annet.
    Ikke store forskjellen om du bruker stereo eller flerkanals effektrinn nei, men JD snakket om integrert med prosessor-inngang - og vil da mene at Bladelius Thor vil gjøre en mye bedre jobb enn de fleste receivere.
    Ikke alltid det er mer effekt som er løsningen, hvis lyden fra forforsterkeren ikke er bra nok så hjelper det ikke å pøse på med effekt så man kan høre "ulydene" enda bedre når man drar på..

Dessuten trenger ikke denne løsningen med integrert og prosessor-inngang være noe særlig dyrere enn et rent effekttrinn dersom man kikker litt på brukten..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir å gå til innkjøp av en surroundreceiver etter det jeg har lest i denne tråden

Men har enda ikke bestemt meg for hva jeg skal gå for her.
    Onkyo TX-NR717B til 3995,- hos mpx eller H/K avr 370 som jeg får for ca 6700,- hos soundgarden der jeg handler høyttalerne.

Ser ganske like ut på papiret, bortsett fra litt mindre watt og HDMI-innganger på H/K sin.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H/K AVR370 har mye kraftigere effektdel. Er en grunn til at den er dyrere. Selv om det ved første øyekast ser ut som noe annet. Da er vi igjen over på det vi har diskutert angående feilopplyst watt. Det ser man på strømforsyningen, pluss at Onkyo oppgir watt i 6 ohm framfor 8 ohm.

Det betyr ikke demed automatisk at den er best på alt. Personlig har ikke så god erfaring med H/K sine receivere, men det er en stund siden jeg prøvde en. Egentlig burde du ha vurdert den opp i mot en likt priset Onkyo.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H/K AVR370 har mye kraftigere effektdel.
    Kjenner ikke til avr 370 - men har den en mye kraftigere effektdel enn Onkyoen?

For noen år siden når jeg sjekket receivere - så kom H/K sine receivere mye dårligere ut enn Pioneer, Yamaha, Denon, Onkyo og Marantz - når det gjaldt å yte effekt - ved måling på flere nettsteder. At H/Ks sine receivere skulle være spesielt strømsterke var den gangen en myte.

Mulig det er endret nå?

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •