Kvifor er stereoforsterkar betre enn surroudreceiver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 100
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lurer på det tittel seier. Set ein ofte høyrer er ting som t.d. For å få mest ut av høgtalarane dine må du nok ha stereoforsterkar. Ein surroundreceiver vil nok dessverre aldri få ut potensialet i høgtalarane dine. For seriøs musikklytting er det kun stereo som duger. Det er dessverre umulig å kombinera det beste frå stereo og filmlyd osv osv.

Eg skjønar allereie at gitt same pris, så vil surroundreceiveren bruka langt meir av kostnadane på utstyr ein ikkje treng i stereo. Dette kan vera videoprosessering, tilkoplingar, forsterkarar, romkorreksjon osv. Då er det mindre pengar igjen til å bruka på lyden i dei to stereo kanalane.

Men er dette ein regel utan unntak, slik som det vert oppfatta? Eg sjølv er overtydd om at dette er litt tull. Dersom ein surroundreceiver til rundt 25k, gjerne saman med effektforsterkar, ikkje er godt nok til musikklytting i stereo, så må krava vera skyhøge.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere ting som spiller inn her, den største blir nok at en stereoforsterker har som regel en bra stor strømforsyning som skal forsyne 2 kanaler eventuelt 1 forsyning pr kanal, i stede for en strømforsyning som skal forsyne 5-7 kanaler.

Om man sammenlikner en stereo forsterker til 10 000 og en surround til 10 000 er det jo klart at det er lagt mye mer i komponentene til stereoforsterkere. Less is more

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som Øystein nevner fordi "less is more". Så enkelt.
    Har hatt dyre receivere, og rene surrerundt-pre/pros, og selv om det låter "ok", og mye bedre enn budsjettsmodellene, mangler det fortsatt kremen i bollen i stereo. Selv svindyre hjemmekinokomponterer har ett lite slør på lyden som blir total borte med en ren stere-pre av god kvalitet. Synd, men dette er min erfaring.

Edit: Var ett litt for subjektiv svar kanskje. Det jeg mener er at jeg veit om flere som har svindyre effektforsterkere, høyttalere, etcetera, og likvel sverger til hjemmekinoforsterker som pre, selv i ett stereooppsett. Er rommet vanskelig kan en slik låte vanvittig bra, men det forutsetter at den også er satt opp 100% med resterende komponenter. Synergien er som regel for dårlig hos mange med flere kanaler, sleit med dette selv. Krever mye kunnskap, og erfaring, samt litt flaks for å få bra.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært ganske lange og tråder med høy tempratur om dette teamet.

Oppsummert.

Grunner til at det ikke trenger å være slik
    1. Det produseres flere hjemmekinoreceiver = billigere produksjon

Les denne tråden:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...orsterker.html

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Baronen - det er nok heller slik at en surroundreceiver er bedre/mye bedre enn en stereoforsterker i samme prisklasse. Da det produseres og selges mangfoldige ganger flere receivere - noe som gjør produktet mye rimeligere. Særlig gjelder dette i prissegmentet hvor det selges mest - rundt 5-10k.

Du får rett og slett mye mer for pengene.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men en stereoforsterker som det bare produseres 50k eksemplarer av vil ha høyere komponentkostnadd en en reciver det produseres 1 mill av.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Lurer på det tittel seier. Set ein ofte høyrer er ting som t.d. For å få mest ut av høgtalarane dine må du nok ha stereoforsterkar. Ein surroundreceiver vil nok dessverre aldri få ut potensialet i høgtalarane dine. For seriøs musikklytting er det kun stereo som duger. Det er dessverre umulig å kombinera det beste frå stereo og filmlyd osv osv.

Eg skjønar allereie at gitt same pris, så vil surroundreceiveren bruka langt meir av kostnadane på utstyr ein ikkje treng i stereo. Dette kan vera videoprosessering, tilkoplingar, forsterkarar, romkorreksjon osv. Då er det mindre pengar igjen til å bruka på lyden i dei to stereo kanalane.

Men er dette ein regel utan unntak, slik som det vert oppfatta? Eg sjølv er overtydd om at dette er litt tull. Dersom ein surroundreceiver til rundt 25k, gjerne saman med effektforsterkar, ikkje er godt nok til musikklytting i stereo, så må krava vera skyhøge.
    selvfølgelig kan man få meget god lyd med en surroudreceiver og effekttrinn, men kobler man på en skikkelig high-end forforsterker så blir forskjellen ganske stor dessverre.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart produksjonsmengda på ein del receiverar gjer gjer at produksjonskostnadane vil vera langt lågare. Men samstundes har dei jo og ein del komponentar som ein kanskje ikkje har bruk for i reint stereooppsett... Kanskje desse to oppveger kvarande nokonlunde?

Mi erfaring: Tar eg med meg mine dollars på bruktmarknaden for å handla noko til å få lyd i høgtalarane mine (stereo). Så får eg langt betre lyd/kvalitet for pengane ved å kjøpa ein eldrande receiver modell enn ved å kjøpa ein stereoforsterkar. Døme: 3 000kr. Då får du Onkyo TX-SR875/876. Kva stereoforsterkar til 3 000kr kan måla seg med dette mtp kraft, tilkoplingar (hdmi, optisk, coax, RCA, sub, pre out), DAC, riaa?

No skal det seiast at eg aldri har testa ut seriøse stereoforsterkarar til 25 000 ++ heima.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buggs
    selvfølgelig kan man få meget god lyd med en surroudreceiver og effekttrinn, men kobler man på en skikkelig high-end forforsterker så blir forskjellen ganske stor dessverre.
    Er forforsterkardelen i dyre surroundreceiverar, som t.d. min, så dårleg?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Men en stereoforsterker som det bare produseres 50k eksemplarer av vil ha høyere komponentkostnadd en en reciver det produseres 1 mill av.
    og:
    -færre komponenter
    -færre ansatte
    -mindre lokaler
    -rimeligere maskineri

men ingen grunn til at en surroundreceiver ikke skal fungere til musikk..så lenge høyttalerene er på stell.
    typisk combo; høyttalere 10k, forsterker 10k + dac etc. noen drar det helt ut med elektronikk flere ganger dyrere en høyttalerene blandt annet pga. effektkravet.
    selv hadde jeg heller brukt nesten alt på å bygge et par større lettdrevne høyttalere som også fungerer lastmessig med de aller minste receiverene. så får man det beste utav de også.. og utgangspunktet for fremtidige oppgraderinger er mer fornuftig balansert
    syns strengt talt chipamper til få hundrelapper spiller helt ok så lenge de ikke blir torturert av ineffektive høyttalerkasser... tviler på man får "dårlig" lyd fra en moderne receiver i riktig oppsett.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke mange inne her der tenker forforsterker, alle skal bare ha en receiver med preout, helst billigt, og så en effektforsterker. Altså hopper man over hvor gjerdet er lavest.
    En god forforsterker koster litt, Audiolab har en god en, den kan også fås med dac, men prisen ligger på ca. 9K.
    En god forforsterker har en strømforsyning der minner om en liten effektforsterker, den har høykvalitets volumkontroll der holder kanalbalansen hele veien ned osv.
    Hdmi trenger man vel ikke, alle kilder har enten analoge eller digitale utganger, mange har en separat dac man kan koble disse til.
    De der har sub i stereoen har som regel en sub med høynivå innganger, men mange integrerte forsterkere har jo preout eller subout.
    De der er litt seriøse med vinyl benytter vel ikke riaaen i en surround receiver, men igjen, avhenger av prisen jo, med en receiver til 3K og andre komponenter i den prisklasse er det ikke sikkert du hører forskjell om du kjøper en separat riaa.
    Der er alltid kompromisser med en receiver, det er ikke den alt-i-et boksen som man kanskje trodde, de blir fort utdaterte og markedsføringen er veldig aggressiv på receivere, pluss at der sikkert er gode marginer, man ser jo hva der selges på tilbud og ikke fortel meg de fortsatt ikke tjener penge på de.
    Jeg har hatt min forsterker, med innebygget dac med fire innganger, i snart 7 år, og jeg har ikke et øyeblikk tenkt på å kjøpe ny. Uansett hvilken ny kilde jeg setter til hører jeg umiddelbart forskjell i lyden, det betyr der fortsatt er enorm oppløsning til rådighet.
    Receivere kan fungere glimrende, det er bare det at vi alle har litt forskjellige prioriteter, og det er noe annet...

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det er jo ikke mange inne her der tenker forforsterker, alle skal bare ha en receiver med preout, helst billigt, og så en effektforsterker. Altså hopper man over hvor gjerdet er lavest.
    En god forforsterker koster litt, Audiolab har en god en, den kan også fås med dac, men prisen ligger på ca. 9K.
    En god forforsterker har en strømforsyning der minner om en liten effektforsterker, den har høykvalitets volumkontroll der holder kanalbalansen hele veien ned osv.
    Hdmi trenger man vel ikke, alle kilder har enten analoge eller digitale utganger, mange har en separat dac man kan koble disse til.
    De der har sub i stereoen har som regel en sub med høynivå innganger, men mange integrerte forsterkere har jo preout eller subout.
    De der er litt seriøse med vinyl benytter vel ikke riaaen i en surround receiver, men igjen, avhenger av prisen jo, med en receiver til 3K og andre komponenter i den prisklasse er det ikke sikkert du hører forskjell om du kjøper en separat riaa.
    Der er alltid kompromisser med en receiver, det er ikke den alt-i-et boksen som man kanskje trodde, de blir fort utdaterte og markedsføringen er veldig aggressiv på receivere, pluss at der sikkert er gode marginer, man ser jo hva der selges på tilbud og ikke fortel meg de fortsatt ikke tjener penge på de.
    Jeg har hatt min forsterker, med innebygget dac med fire innganger, i snart 7 år, og jeg har ikke et øyeblikk tenkt på å kjøpe ny. Uansett hvilken ny kilde jeg setter til hører jeg umiddelbart forskjell i lyden, det betyr der fortsatt er enorm oppløsning til rådighet.
    Receivere kan fungere glimrende, det er bare det at vi alle har litt forskjellige prioriteter, og det er noe annet...
    Amen! Første du nevner er jo som det er. Her på AVforum er effektforsterkere største fokuset, mens på Hifisentralen er det forforsterker. Er ikke før jeg skaffet meg en rein stereo pre, jeg trives skikkelig, og har slått meg helt til ro med anlegget. Nå er det ikke lenger pre, effekt, og høyttalere, men mindre endringer som DAC, kabler, akustikk som er fokus.

Er så godt å slippe å sitte foran receivern, og konstant lure på om den innstilingen, eller en annen, eller kanskje den! - er det beste. På en enkel stereo pre/integrert er det mye mer fast, og tut, og kjør. Så når ht er plassert riktig i forhold til rommet, og sweetspot'n, er det bare å slappe av musikk for min del, ikke uendelig med grubling, og utbytting av ustyr. Dyr stereo-hi-fi kan virke crazy dyrt, men veit ikke hva som blir dyrest jeg med tanke på surrerundt teknologien som sørger for ett vanvittig verditap, og oppgraderings-sug. Morro, men dyrt i lengden. Nei, foretrekker kvalitetsfølelse, og enkelhet i to kanaler, kontra halveis i fem eller sju, eller tolv.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er forforsterkardelen i dyre surroundreceiverar, som t.d. min, så dårleg?
    må nok dessverre svare ja på det. har også brukt dyre integrerte forsterkere som forforsterker som også er ganske langt ifra en high-end forforsterker. men du må huske att hvis lydforskjellene skal bli store så må også resten av utsyret ditt være på high-end nivå.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke så veldig vanskelig. Og det må også være mulig å ha to tanker i hodet samtidig.

En stereoforsterker har færre komponenter hvor budsjettet skal spres på. Så da skulle det tilsi at kvaliteten blir bedre enn hvor pengene er spredt ut til langt flere oppgaver.

Alikevel så vil det alltid være en god del unntak til regelen. Hvorfor?

1. En del stereoprodukter er faktisk dårlig konstruert
    2. En del stereoprodukter har som filosofi å låte farget. Mener vi da en nøytral komponent er den beste, så kan gjerne et surround produkt da være bedre til langt lavere pris
    3. Receivere lages i større antall som det nevnes og i tillegg spiller enkelte merker i stereosegmentet på pris og status framfor bare kvalitet. De fleste kjenner vel til Edge?

Så det går begge veier.

Ellers er jeg av den oppfatning at den beste forforsterkeren er en passiv pre en eller en DAC med god volumkontroll. Da blir det faktisk rimelig, men er alikevel den mest transparente løsningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har noen tall?

Finnes det statistikk på hvor mange recievere og stereoforsterkere som selges? Vet vi at det selges langt flere surroundrecievere enn forsterkere, eller er det bare gjetting?

Når surroundrecieverne er nye på markedet, så koster de gjerne 30-40% mer enn etter et år rett før neste modell lanseres. På meg virker det som det er slik med de fleste produsentene. Virker litt tvilsomt synes jeg...

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jovisk
    Finnes det statistikk på hvor mange recievere og stereoforsterkere som selges? Vet vi at det selges langt flere surroundrecievere enn forsterkere, eller er det bare gjetting?

Når surroundrecieverne er nye på markedet, så koster de gjerne 30-40% mer enn etter et år rett før neste modell lanseres. På meg virker det som det er slik med de fleste produsentene. Virker litt tvilsomt synes jeg...
    nei det er ikke gjetning det selges langt flere recievere vil tippe att de står for opp mot 85% av forsterker salget.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jovisk

At surroundforsterkere passerte stereoforsterkere i salgstall var vel en sak en gang i "fag"pressen allerede for 15? år siden - ihvertfall veldig lenge siden. Tviler på om det plutselig har snudd.

At prisene faller så fort på elektronikkprodukter (tv, blu ray spillere, datakomponenter osv) - er vel et resultat av utvikling - kombinert med det kapitalistiske samfunnet vi har. Hvis vi slutter å handle så stopper det jo opp. Selv om det betyr at vi kaster fullt brukbare ting. Når ikke de nye funksjonene frister nok - så vil et bra avslag i prisen sørge for salg.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buggs
    nei det er ikke gjetning det selges langt flere recievere vil tippe att de står for opp mot 85% av forsterker salget.
    Det er ikkje gjetning men tipping?

Tilbake til temaet:
    Ok, så då har me etablert at reine stereo komponentar er klart best pga mindre dilldall og derfor meir fokus på dei komponentane som gjeld? Men kvifor implementerer ikkje ein denne tankegangen i desse Alt i eit receiverane? Eg må inrømma at eg syns stereo er for dyrt i forhold til utstyr. Eg har no stereo i 1. etg. Skal eg ha nytt utstyr der ønskjer eg HDMI, RIAA, DAC, subutgang og nok kraft. Dette er det få forsterkarar som har, spesielt til overkommeleg pris.

Så me må liksom godta at me ikkje kan få i pose og sekk? "Dersom du virkelig skal få maks ut av høgtalarane dine må du gå for reint stereo oppsett" er då gjeldande? Det fører jo då til at ein må velja god filmlyd eller god musikklyd. Dette nektar eg å tru kan stemma... Dersom ein vil ha meir enn to høgtalarar til film, må me då leva med dårleg stereolyd?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Amen! Første du nevner er jo som det er. Her på AVforum er effektforsterkere største fokuset, mens på Hifisentralen er det forforsterker.

.
    Når ble 'sentralen' en referanse/sannhet innen god lyd?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikkje gjetning men tipping?

Tilbake til temaet:
    Ok, så då har me etablert at reine stereo komponentar er klart best pga mindre dilldall og derfor meir fokus på dei komponentane som gjeld? Men kvifor implementerer ikkje ein denne tankegangen i desse Alt i eit receiverane? Eg må inrømma at eg syns stereo er for dyrt i forhold til utstyr. Eg har no stereo i 1. etg. Skal eg ha nytt utstyr der ønskjer eg HDMI, RIAA, DAC, subutgang og nok kraft. Dette er det få forsterkarar som har, spesielt til overkommeleg pris.

Så me må liksom godta at me ikkje kan få i pose og sekk? "Dersom du virkelig skal få maks ut av høgtalarane dine må du gå for reint stereo oppsett" er då gjeldande? Det fører jo då til at ein må velja god filmlyd eller god musikklyd. Dette nektar eg å tru kan stemma... Dersom ein vil ha meir enn to høgtalarar til film, må me då leva med dårleg stereolyd?
    Du kan jo bruke en stereoforsterker med prosessor-inngang på frontene da.
    Da brukes den som effektforsterker i hjemmekinoen og så styrer du alt via den når du skal høre musikk i stereo.

Da har man "det beste fra begge verdener"

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •