Kvifor er stereoforsterkar betre enn surroudreceiver? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 100
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hjemmekino kan være greit musikk/film-kompromiss om man har lettdrevne feks småhøytalere eller effekt. Selv er jeg kjempefornøyd med Yamaha. Xtz høytalere og Xtz effekt. Har tenkt på stereopre men klarer ikke helt slippe kinoen. Redd for å få dårligere lyd rett og slett. Når man snakker egenstøy så er Yamaha hjemmekino som pre perfekt. Det samme kan man ikke si om de fleste NAD stereo.

Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss ikke glemme de positive egenskapene, rent musikalske, som surround-forsterkerene/prosessorene kan bidra med, nemlig muligheter for rom-korreksjon, og tweaking av lydbildet opp mot rommet det spiller i.

Jeg har en denon 4311 som pre og emotiva xpa-5 som effekt, med en god dac, Musical Fidelity M1-Dac. Jeg har hatt gode rene stereo-produkter til test i kinoen, men de har ikke prestert like godt som mitt surround-oppsett i stereo når romkorreksjon er koblet til. Bassen blir mer ullen, og musikken blir mindre fokusert, og jeg mister både høyde og bredde i lydbildet.

Det samme skjer når jeg kjører pure direct eller uten rom-korreksjon med Denon. Altså i mitt rom, og jeg vil gjette flere rom der ute, kan rom-korreksjon oppveie for "dårligere" stereo-egenskaper, og kan dermed gjøre surround-forsterkere å foretrekke som musikk-formidlere i enkelte oppsett.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spastik
    La oss ikke glemme de positive egenskapene, rent musikalske, som surround-forsterkerene/prosessorene kan bidra med, nemlig muligheter for rom-korreksjon, og tweaking av lydbildet opp mot rommet det spiller i.

Jeg har en denon 4311 som pre og emotiva xpa-5 som effekt, med en god dac, Musical Fidelity M1-Dac. Jeg har hatt gode rene stereo-produkter til test i kinoen, men de har ikke prestert like godt som mitt surround-oppsett i stereo når romkorreksjon er koblet til. Bassen blir mer ullen, og musikken blir mindre fokusert, og jeg mister både høyde og bredde i lydbildet.

Det samme skjer når jeg kjører pure direct eller uten rom-korreksjon med Denon. Altså i mitt rom, og jeg vil gjette flere rom der ute, kan rom-korreksjon oppveie for "dårligere" stereo-egenskaper, og kan dermed gjøre surround-forsterkere å foretrekke som musikk-formidlere i enkelte oppsett.
    Definitivt! Se bare på det massive oppsett til Dag Johnsen på "minHifi". Mcintosh, og Sonus Faber. Han sverger likevel til receiver som pre.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spastik

Godt poeng, har samme erfaringer selv. Starter alltid med skikkelig plassering av høyttalere, så full RC for så deretter å ta siste finpuss manuelt. Jeg tror ikke jeg hadde klart samme resultat med en ren "dum" stereoforsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

To forskjellige saker....

Dette blir litt som å sammenligne epler med pærer. Er man mest opptatt av film kjøper man surround. Er man mest opptatt av lyd så kjøper man et to- kanals opplegg. Det blir et kompromiss. Man må velge

Ved å velge kun to kanaler kan man bruke mer på høytalere. Gode høytalere koster penger. Bedre med to skikkelige høytalere enn 7 midt på treet. Akkurat her ligger det en stor forskjell

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av prudence
    Er man mest opptatt av lyd så kjøper man et to- kanals opplegg.
    Så det er ikke lyd i surround? :twisted:

Ved å velge kun to kanaler kan man bruke mer på høytalere. Gode høytalere koster penger. Bedre med to skikkelige høytalere enn 7 midt på treet. Akkurat her ligger det en stor forskjell
    Jepp. Og som student kunne jeg bare glemme ett oppsett med høykvalitets-surround (som jeg hadde vært fornøyd med), OG ett to kanals i samme oppsett med pre med prossesor-inngang av skikkelig kaliber. Man må velge mellom kompromiss, eller kvalitet i kun stereo dersom man er av det mer kresne slaget.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart ein må inngå kompromiss. Men med komponentar av ok kvalitet kan eg ikkje forstå at kompromisset må verta så stort. Alle høgtalarar som ikkje er dei beste i verda, er jo eit kompromiss.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn reint personlig synes jeg det er langt enklere å få til bra lyd på film enn bra lyd i stereo.

Så å si at man kan legge alle pengene i 2 høyttalere i stedet for 7 synes jeg blir litt søkt. Man trenger ikke bakhøyttalere til 40 000 fordi man har fronthøyttalere til 80 000.

Jeg har lagt suverent mest penger i fronthøyttalere fordi det er det jeg hører best forskjell på. Tidligere hadde jeg en dedikert stereo-pre med home theater inngang, men den har jeg solgt og kjører nå faktisk kun gjennom reciever. Bruker også effektforsterker på frontene.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke helt problemstillingen.
    I et seriøst musikk/filmoppsett, så bør man ha sluttrinn og ekstern DAC, iallefall for frontene. Har man dette, så blir det bedre enn en stereoforsterker i de fleste tilfelene. En relativt rimelig DAC som Hegel HD11 knuser alle innebygde DAC i receivere, så ingen vits å kjøpe en receiver til 20k - for musikk iallefall. Benytter man tre av kanalene til hjemmekino, så stiller saken seg selvfølgelig annerledes. Da bør man gå for en så god receiver som mulig.

Inebygget DAC i receiver er ikke god nok for high-end.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Det er klart ein må inngå kompromiss. Men med komponentar av ok kvalitet kan eg ikkje forstå at kompromisset må verta så stort. Alle høgtalarar som ikkje er dei beste i verda, er jo eit kompromiss.
    Hvorfor skal en ha et kompromiss? Det er ikke mye posetivt med et kompromiss nesten uansett hva eller hvilken hobby en har. Feks når en går inn i et forhold så har en ikke en dame på si. en går all in og gjør det beste ut av det, det er da det blir gøy, hvis en skal ha noe på si så blir det bare rot på begge kanter og ingen blir fornøyde!
    Ifra spøk til revolver, jeg føler absolutt ikke at en god reciver med effekt forsterker er et kompromiss. nå har jeg prøvd rene for/effekt komboer(holfi pre effekt samt batteri drift) til 110k imot min yamaha Z7 i stuen min på focal 836v høytalere, og det var ikke bedre. jeg har også prøvd xindak 6950 vincent sv233-234, og Musical Fidelity M6i. Nå skal det sies at feks holfi hadde et noe klarere lydbilde, Musical Fidelity M6i og vincent hadde mer krefter i bunn, når det ble spilt opp imot hørselskade nivå. men samtidig hadde Musical Fidelity M6i en for lys signatur, så jeg ble fort lytte trett.
    vincent var for grovkornet, både på potmeter og lydsignatur. xindak var rett og slett for pinglete.

Så i min bok er en god reciver, mye god lyd for pengene!

mvh
    helge

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    En relativt rimelig DAC som Hegel HD11 knuser alle innebygde DAC i receivere, så ingen vits å kjøpe en receiver til 20k - for musikk iallefall. Benytter man tre av kanalene til hjemmekino, så stiller saken seg selvfølgelig annerledes. Da bør man gå for en så god receiver som mulig.

Inebygget DAC i receiver er ikke god nok for high-end.
    Hegel HD11 kjører AKM AK4399 DAC chip. F.eks Pioneer sine receiver toppmodeller kjører ESS SABRE 32bit Ultra DAC. Hvorfor er denne så utrolig mye dårligere? Ut fra det jeg kan lese om de så kan jeg ikke helt se hvordan den skal "knuse" receiveren...

ESS SABRE 32bit Ultra DAC

AKM AK4399

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Hegel HD11 kjører AKM AK4399 DAC chip. F.eks Pioneer sine receiver toppmodeller kjører ESS SABRE 32bit Ultra DAC. Hvorfor er denne så utrolig mye dårligere? Ut fra det jeg kan lese om de så kan jeg ikke helt se hvordan den skal "knuse" receiveren...

AKM AK4399
    +1
    Hadde en Hegel HD10 som skulle være så utrolig bra, men den ble solgt igjen , da den ikke hadde noe å tilføre ift. min daværende LX 85's innebygde dac for min del.
    Så "knuser" er vel uansett å ta hardt i !

En annen ting er jo at hvis man kjører med ekstern dac , så blir man jo tvunget til å kjøre "pure direct" (uten RK) hvis det i det hele tatt skal være noe poeng !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    . Er man mest opptatt av lyd så kjøper man et to- kanals opplegg. Det blir et kompromiss. Man må velge

ll

Håper du mente "er man mest opptatt av musikk" :shock: :shock:

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    +1
    Hadde en Hegel HD10 som skulle være så utrolig bra, men den ble solgt igjen , da den ikke hadde noe å tilføre ift. min daværende LX 85's innebygde dac for min del.
    Så "knuser" er vel uansett å ta hardt i !

En annen ting er jo at hvis man kjører med ekstern dac , så blir man jo tvunget til å kjøre "pure direct" (uten RK) hvis det i det hele tatt skal være noe poeng !
    Det er alt for mye snakeoil og lurium i denne bransjen dessverre. Altfor mange svir av mye penger på noe som er dyr/unødvendigt og nødvendigvis ikke bedre.

Hvis man tar de to chippene jeg nevnte her så er faktisk den i AV receiveren bedre på f.eks SNR og THD, som jeg mener er svært viktige parametre.

Hegel chip: DR, S/N: 123dB og THD+N: -105dB
    Pioneer Receiver chip: 124dB DNR og 0.00025% (-112dB) THD+N

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke først DAC chipen som er det avgjørende for en god D/A. Man kan ikke lese specs og tro at det gir hele svaret. Det er alt som sitter rundt DAC chipen som er det avgjørende.

Pioneer LX-85 har en helt ok D/A, men på high-end nivå er den definitivt ikke. Hvor stor forskjellen er, kommer helt ann på anlegget og rommet. Hegel sin DACer er nok litt oppskrytt av L&B sine tester.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det er ikke først DAC chipen som er det avgjørende for en god D/A. Man kan ikke lese specs og tro at det gir hele svaret. Det er alt som sitter rundt DAC chipen som er det avgjørende.

Pioneer LX-85 har en helt ok D/A, men på high-end nivå er den definitivt ikke. Hvor stor forskjellen er, kommer helt ann på anlegget og rommet. Hegel sin DACer er nok litt oppskrytt av L&B sine tester.
    En DAC bør være i enn seperat boks, da arbeidsoppgaven til en DAC er såpass sensitivt for påvirkning av konvertering/bedring av signalet, at det lett oppstås mye høyere støygulv enn det som er bra.

Uten å rakke ned på Hegel for mye, har jeg tilgode å høre enn kombo med dem involvert, som spiller bra, uten lyttetretthet. Litt overpriset spør du meg. Elektronikk i den prisklassen skal ikke låte spisst, og skjærende, derimot åpent, og behagelig, og bare større og mer herlig, jo høyere opp man drar opp volumhjulet.

Alt for mange velger uhemmet produkter ut i fra omtale, og hype i L&B. Lett å bli forelska av metaforisk tekst, samt pent utseende.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mente heller ikke at LX85's innebygde holder "high end" nivå , men det er neimen ikke en Hegel HD10 heller - vil nok påstå at dette er noe oppskrytt ja.
    Og ser man på hva man skal betale for en "high end" dac , så er det jo egentlig helt absurd hvor lite man får for pengene egentlig.
    At f.eks enn Hegel HD25 skal koste like mye som en toppklasse receiver er egentlig ganske sprøtt ! Den alene kan jo ikke lage lyd engang

Klart at resten av oppsettet vil ha stor betydning for hvor vidt man hører forskjellene , så det er mulig jeg hadde klart å skille evt forskjeller bedre nå , siden jeg fått gjort noen tiltak siden den gang.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke først DAC chipen som er det avgjørende for en god D/A. Man kan ikke lese specs og tro at det gir hele svaret. Det er alt som sitter rundt DAC chipen som er det avgjørende
    +1

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender

AKM AK4399
    "Knuse" er et litt teit ord, man ikke burde bruke, enig i det.
    Min SC LX75 har samme DAC som LX85. Og da jeg koblet til HD11, så ble det klart bedre lyd. Bedre oppløst og luftig lyd. De som har vært på besøk hos meg har bemerket dette. Nå kan jeg også veksle mellom DAC i receiver og HD11 enkelt fra iPad, slik at man får en direkte sammenligning. Tydelig forskjell, selv om DAC i denne Pioneeren faktisk er svært bra til å sitte i en receiver.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kommer ganske langt da hvis DACen også har volumkontroll. ;-)

Uansett så blir forskjellene små sammenlignet med nevnte høyttaler og rom når DACen først holder et bra nivå. Da betaler man gjerne ganske mye for en liten forbedring. Men for en del kan den forskjellen bety en del. Igjen avhengig av anlegg/rom og kanskje type lytter man er.

Her er forøvrig en topp DAC med volumkontroll og hodetelefonforsterker:
    Lynx Hilo Referance AD/DA System Konvertersystem for stue og studio - Prolyd

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •