Kvifor er stereoforsterkar betre enn surroudreceiver? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 100
    Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg gjorde et veldig rask søk uten hell men finnes det en ordentlig "shoot out" av en high-end AV receiver vs en stereoforsterker i samme klasse? Noen må jo ha gjort en sammenligning av dette på et eller annet tidspunkt.

Jeg vil se sammenlignbare tall evt målinger og ikke synsing

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Jeg gjorde et veldig rask søk uten hell men finnes det en ordentlig "shoot out" av en high-end AV receiver vs en stereoforsterker i samme klasse? Noen må jo ha gjort en sammenligning av dette på et eller annet tidspunkt.

man trenger ikke tall og målinger for å høre forskjell, kun 2 stk brukbare ører.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det finnes vel nok dokumentasjon på at "brukbare ører" ikke alltid er så brukbare som man skulle tro.

Jeg hadde syntes det hadde vært interressant å se hvordan f.eks en 25k AV receiver vs en 25k stereoamp måler i form av levert effekt, forvrengning, SN ratio, crosstalk osv osv..

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste tenker først tekniske data, ikke mange kjøper en 70 watt receiver/forsterker om man kan få 7 x 120 watt papirwatt for samme pris, pluss masse features. her bare noen eksempler, mange har helt vanvittige data for 2 kanaler i drift, men i multi går det noen ganger ikke helt bra.
    Se Denons målinger i multikanal, og se da Cambridge sin.
    Denon AVR-2313CI A/V Receiver HT Labs Measures | Home Theater
    Cambridge Audio Azur 751R A/V Receiver HT Labs Measures | Home Theater
    Onkyo TX-NR3010 A/V Receiver HT Labs Measures | Home Theater
    Det Cambridge selger av receivere i Norge kan vel telles på to hender, Denon og Onkyo selger i bøtter og spann.
    Men ja, noen her sagde det enkelt, receiver er for de der vil ha stort førerkort, en meny med ørten valg, en manual på hundrede sider og en fjernkontroll med innebygget mikroovn, stereo er simpelt....

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Tror nok den kan være en meget god utfordrer til en stereoforsterker i samme prisklasse:

Onkyo TX-NR616 | Lyd & Bilde

Er dette maken? Kostet rundt 6k i fjor?

Ser du får den til 2,5k på Lefdal. Skulle tro den regelrett knuser en stereoforsterker til 2,5k.

Det vil jeg også tro skjønner du... Her har du en surroundreciever som trekker 620w fra strømnettet kontra 980 som trekker 250w ca? Da må den jo ha noe å stille opp med i stereo tenker jeg.

Jeg fikk tak i 616 for 2195 kroner hos komplett.no. Derfor slo jeg til med en gang, for jeg har enda ikke funnet en stereoforsterker, verken brukt eller ny, som kan matche den på effekt.

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kjøpte en demo ? Komplett.no - Onkyo TX-NR616B hjemmekinorecei. -Demo

Men kjøpte samma receiveren til 2.8 k på mpx og det er vakkert lyd i Pure Audio mode

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av m4sta
    Du kjøpte en demo ? Komplett.no - Onkyo TX-NR616B hjemmekinorecei. -Demo

Men kjøpte samma receiveren til 2.8 k på mpx og det er vakkert lyd i Pure Audio mode
    Jepp det gjorde jeg. Og etter å ha lett i snart 2 måneder, så har jeg enda ikke klart å finne noe som har mer effekt per krone.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dataene til onkyo er oppgitt i 6ohm, 1khz, en kanal ved 1% forvrengning. men til 2k er det nok mye greier for penga absolutt

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reksen
    Jepp det gjorde jeg. Og etter å ha lett i snart 2 måneder, så har jeg enda ikke klart å finne noe som har mer effekt per krone.
    Var ikke meninga å virke negativ til ditt kjøp. Klart at det er vanskelig å finne noe mer futt når vi prater såpass lav pris. Blir jo typisk minimum 10k, og langt oppover pr. komponent ved hifi-oppsett som skal tilfredstille erormt kresne ører, som gjelder oftest til sammenligning i slike diskusjoner (spesielt på sentralen, og det er jo ett stort minus med tanke på rekruttering av flere audiofile. Sier seg selv at det "bør" låte en del bedre lenger opp i pris. Men klart, riktig stilt inn den Onkyo'en har du MYE lyd pr. krone! *Hard to beat* slik sett. Samt at du får med hdmi + noen features med på kjøpet - som jeg savner i ny, og ned med ett rent stereo-sett.

Men.. hadde det vært mine penger, og ville ha skikkelig god lyd, ville jeg heller kjøpt noe aldrende brukt, evnt. den kritikerrose Nuforcen (husker ikke modelbetegnelsen).
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    De fleste tenker først tekniske data, ikke mange kjøper en 70 watt receiver/forsterker om man kan få 7 x 120 watt papirwatt for samme pris, pluss masse features. her bare noen eksempler, mange har helt vanvittige data for 2 kanaler i drift, men i multi går det noen ganger ikke helt bra.
    Det Cambridge selger av receivere i Norge kan vel telles på to hender, Denon og Onkyo selger i bøtter og spann.
    Men ja, noen her sagde det enkelt, receiver er for de der vil ha stort førerkort, en meny med ørten valg, en manual på hundrede sider og en fjernkontroll med innebygget mikroovn, stereo er simpelt....
    Jeg er enig i det du skriver, mange ser seg blind på watt. Allikevel er det fleste som er litt bevandret innen denne hobbyen veldig klar over at man må se hvordan disse wattene er målt/oppgitt.

Har man veldig følsomme høyttalere og spiller på moderate volum trenger man uansett ikke mange wattene. Det er mye mer enn antall watt som bør si om en stereoforsterker er bedre enn en AV forsterker. Det er her det kunne vært spennende å sett om det faktisk er vesentlige forskjeller.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye mer enn antall watt som bør si om en stereoforsterker er bedre enn en AV forsterker. Det er her det kunne vært spennende å sett om det faktisk er vesentlige forskjeller.
    Så enig. Hadde vært gøy å vite forskjellen, om det er mest placebo, eller stor forskjell rundt om i hifi-universet. Jeg er selv ganske overbevist om at en stereoforsterker låter bedre dersom man sammenligner vs. receiver på prismessig, rettferdig grunnlag. Selv den eldgamle Denon PMA itergrerte som kosta 3k ish i 1990, gruste Marantz AV7005 pre/pro, og Primare A30.2 opplevd trøkk, og gjennomsiktighet mtp detaljer i lydbildet. Fikk nesten bakoversveis, for var jo rimelig forelska i Marantzen ved første blikk, smykket som den er. Og denne er noe av det bedre jeg har hatt av hjemmekino-pre/pro's. Mulig jeg er på bærtur når det kommer til 100% riktige innstilinger, men stoler likevel på mine ører, kontra målinger.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo mer elektronikk i en og samme boks jo mer støy. AV-recievere er stappa til randen, 2 kanals har gjerne strømforsyningen i et hjørne for seg selv. Sier seg selv hva som låter best. Var selv borti en Yamaha reciever, den gikk i retur dagen etter.

Og ja, HFS er et hyggelig sted for oss 2 kanalsfolk.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja AV-Forum er mye preget av at: kjøp effektforsterkere - da vil vil du virkelig få god lyd.

Men selv en gammel grei surround receiver leverer ganske brukbar effekt, her er måling av min gode gamle Pioneer VSX-LX70:

Pioneer Elite VSX-94TXH A/V Receiver Measurements | Home Theater

Som anbefalt her på forumet skaffet jeg et beist på over 35kg av en effektforsterker: siden det skulle gi en skikkelig forbedring - særlig på lavt volum. Bare tull og tøys, Pioneeren leverer glimrende lyd langt over det jeg er i nærheten av å kreve i lydstyrke.

Etter grafen i målingen i linken over skulle receiveren levere rundt 200W per kanal i stereo på mine 6 Ohms Kappa, ved lav forvrengning?

Har en kombo bestående av Vincent SA 93 forsforsterker og Vincent SP 93 Effekt stående - som jeg innimellom kobler opp - kostet vel rundt 35k nytt tror jeg. Men savner egentlig ingenting ved spilling av musikk med kun Pioneeren. Men spiller noen ganger med Vincent komboen - fordi det føles liksom litt mer hifi
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fidelity har vel testet det og testen gjorde Yamaha importøren skikkelig forbanna sies det. Holder ikke Fidelity men snakker kun ut fra rykter jeg har hørt så kan ikke gå god for det.

Ellers trenger du vel ikke bla deg gjennom mange blader fra Lyd & Bilde og Fidelity for å finne ut hva de mener om denne saken. Det finnes nok få direkte sammenlikninger da dette er to forskjellig verdener 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Interessant. Første gang jeg ser målinger av Cambridge surround receiver. Ser ut til at det burde være et mer populært merke. Men hva som selges har ofte lite med kvalitet alene å gjøre, og mye med hva som er populært. Se bare på høyttalere. De som måler best og også gjør det best i blindtester selger ikke nødvendigvis så bra. Folk styres i stor grad av reklame, trender og dårlige råd.....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No er det sånn at eg "trenger" surround. Rett og slett fordi eg syns det er utruleg mykje artigare en stereo på film. For meg gjer det NESTEN at dårlege filmar kan verta gode. Så å gå over til reint stereo oppsett er uaktuelt for min del. Svaret då var å få tak i den "beste" surround receiveren eg hadde råd til. Då gjeld det ikkje oppgitt effekt i 1 kanal @6ohm og masse features eg veit kva er. Heller ein som hadde det eg var ute etter, og som blei sagt å vera bra i stereo. Den har eg forsåvidt vert godt nøgd med. Men i forsøk på å koma nærare nirvana kom det inn effekttrinn. Endte til slutt opp med 36KG monsteret HCA2205A. Men må inrømma at det gav meg skuffande lite gevinst. No kan eg ikkje la vera å irritera meg over at forsterkarsettet mitt med nypris på ca. 60 000? Ikkje skal vera spesielt eigna til musikk i stereo... Har rett og slett vanskeleg med å forstå korleis det kan vera sånn. Eg veit at receiver er eit kompromiss. Sannsynlegvis det beste kompromisset for min del. Men fortsatt vanskeleg å forstå at eg skal tapa så mykje på stereolyden.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver et fattig forsøk her på å sammenligne epler og epler. Hvis man ser på de tre målingene under, forvrengning (THD) vs effekt, så er forskjellene overraskende små. Jeg plukket tre tilfeldige forsterkere for å prøve å sammenligne:

Stereo:
    NAD m3 2x180Wpc into 4 or 8 ohms, ca 20.000,-
    HK990 2x150Wpc into 8 ohms, ca 10.000,- (litt usikker på prisen her, mulig den er litt høyere?)

AV Receiver:
    Onkyo 3010 Rated Power (Watts Per Channel): 140 watts into 8 ohms, two channels driven, ca 15-20.000,- Litt avhenig av hvor man kjøper

Tar man utgangspunkt I 100W levert effekt så er det knapt forskjell på disse, alle tre ligger på omtrentlig 0,005% THD ved 100W i 8 ohms last.

Kvifor er stereoforsterkar betre enn surroudreceiver?-nad-m3-jpg
    NAD Master Series M3, distortion (%)vs 1kHz continuous output power into (from bottom to top at 100W): 8 and 4 ohms, both channels driven; and 2 ohms, one channel driven.

Kvifor er stereoforsterkar betre enn surroudreceiver?-harman-kardon-hk990-jpg
    Harman Kardon HK 990, Direct Path, distortion (%)vs 1kHz continuous output power into 8 ohms.

Kvifor er stereoforsterkar betre enn surroudreceiver?-onkyo-3010-jpg
    This graph shows that the TX-NR3010’s left channel, from CD input to speaker output with two channels driving 8-ohm loads, reaches 0.1 percent distortion at 167.8 watts and 1 percent distortion at 189.5 watts. Into 4 ohms, the amplifier reaches 0.1 percent distortion at 218.6 watts and 1 percent distortion at 257.1 watts.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    No er det sånn at eg "trenger" surround. Rett og slett fordi eg syns det er utruleg mykje artigare en stereo på film. For meg gjer det NESTEN at dårlege filmar kan verta gode. Så å gå over til reint stereo oppsett er uaktuelt for min del. Svaret då var å få tak i den "beste" surround receiveren eg hadde råd til. Då gjeld det ikkje oppgitt effekt i 1 kanal @6ohm og masse features eg veit kva er. Heller ein som hadde det eg var ute etter, og som blei sagt å vera bra i stereo. Den har eg forsåvidt vert godt nøgd med. Men i forsøk på å koma nærare nirvana kom det inn effekttrinn. Endte til slutt opp med 36KG monsteret HCA2205A. Men må inrømma at det gav meg skuffande lite gevinst. No kan eg ikkje la vera å irritera meg over at forsterkarsettet mitt med nypris på ca. 60 000? Ikkje skal vera spesielt eigna til musikk i stereo... Har rett og slett vanskeleg med å forstå korleis det kan vera sånn. Eg veit at receiver er eit kompromiss. Sannsynlegvis det beste kompromisset for min del. Men fortsatt vanskeleg å forstå at eg skal tapa så mykje på stereolyden.
    enda mere vanskelig å forstå hvorfor det også er forskjeller på få dyre high-end forforsterkere. men det er vell ikke så farlig så lenge du er fornøyd med den lyden , og for en ganske billig penge.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Som jeg skulle sagt det selv. Har hatt litt ulike forsterkere opp igjennom og det er forsvinnende lite å hente i lydkvalitet av effektforsterkere. Jeg har aldri opplevd at lyden blir bedre (på normale volum) av en effektforsterker. Ja, man kan spille høyere uten forvrengning eller at ting går i protect men lyden blir ikke bedre på lave volum.

For meg er det viktig at receiveren har gode dacer samt har de tilkoblingene jeg trengte slik at den kan brukes til både stereo og film. Kjører med effekttrinn på frontrekka men det er først og fremst for å kunne vrenge opp volumet.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skulle sagt det selv. Har hatt litt ulike forsterkere opp igjennom og det er forsvinnende lite å hente i lydkvalitet av effektforsterkere. Jeg har aldri opplevd at lyden blir bedre (på normale volum) av en effektforsterker. Ja, man kan spille høyere uten forvrengning eller at ting går i protect men lyden blir ikke bedre på lave volum.

For meg er det viktig at receiveren har gode dacer samt har de tilkoblingene jeg trengte slik at den kan brukes til både stereo og film. Kjører med effekttrinn på frontrekka men det er først og fremst for å kunne vrenge opp volumet.
    Morsomt det der ja. Kommer noen å melder seg inn på for eksempel Klipsch
    -Klubben, spiller det ingen rolle hva slags modell, rom, kilder, bruksområde etc. Han må teste Parasound, Emotiva, eller Vincent fort som f...!! Spiller ingen rolle at han ikke har råd økonomisk, eller ikke har behov for på grunn av jevnt over lavt volum. Kan banne på at han har en Emotiva effekt på tur over dammen. Stakkars folk som blir spammet av dårlige (ofte unødvendige) råd.

Min erfaring er at såfremt man har ekstern subwoofer til å ta den tyngre lasten i dypet, skal man virkelig ha noe tunge ht å drive for at det skal være noe vits. Fleste receivere som er i middelklasse-premiumklasse prismessig har mer enn nok effekt for de felste - i hvertfall i stereo.

Blir noe annet dersom man har rent stereosett riktignok, ikke nødvendigvis på grunn av pur effekt. Men jeg med mitt annlegg vinner en god del lydkvalitetsmessig
    (kanskje på grunn av lavere støygulv) på og ha pre, og effekt separert. Føler også at jeg vinner enn del med å ha overskudd, da det fort kan spilles opp
    til fest ved ett lite vors, og lignende. Overskudd er godt for sjela.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •