Kvifor er stereoforsterkar betre enn surroudreceiver? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 100
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Eller man kan kjøpe en av disse surround prosessorene og bruke referanse effektrinn:
    Bryston Limited: SP3 Surround Processor / Preamplifier
    Products: Home Theater: Home Theater Preamps/Controllers: Cinema Rhapsody Mach IV-B - ADA
    RS20i | Datasat Digital Entertainment

De er nok på toppnivå, men koster så det svir også.

Men for all del. En surround prosessor i 15-30k klassen med dedikerte effektrinn bringer en veldig langt. Og de siste prosentene betyr IMO langt mindre enn akustikk eller bedre høyttalere.

En billig måte å nå topp nivå på til både film og tokanals er forøvrig å bruke HTPC, pro-lydkort og software. Det fungerer så lenge man ikke ikke skal ha eksterne enheter.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv hører jeg som regel på musikk med DDPLIIx Music i displayet på receiveren - fordi jeg synes det høres best ut
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til det er at i et tilfelle hvor du kun trenger en forsterker til to kanaler er det selvfølgelig bedre med en dedikert 2-kanals stereo forsterker kontra 7.1 forsterker. Mindre deler er nødvendig. En receiver må ha 142 forskjellige "features" og knapper og det er begrenset plass samt budsjett. Det koster penger om for å innføre bluetooth, airplay, streaming, ørten utganger og innganger, etc. En stereoforsterker kan dedikere hele budsjettet på stereokraft, og ikke dil-dalet

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Du kan jo bruke en stereoforsterker med prosessor-inngang på frontene da.
    Da brukes den som effektforsterker i hjemmekinoen og så styrer du alt via den når du skal høre musikk i stereo.

Da har man "det beste fra begge verdener"
    Exactly! Hadde jeg hatt plassen, og økonomien til ett slikt kombinasjons-oppsett hadde jeg selvsagt kjørt det slik, men slik er det ikke, og da må man prioritere for hva man bruker det mest til.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Når ble 'sentralen' en referanse/sannhet innen god lyd?
    Aldri vært, og kommer aldri til å bli fdet. Nevnte bare sentralen siden vi først var inne på diskusjon receiver vs. stereo-forsterker. Har ikke noe dårlige erfaringer med hjemmekino-elektronikk, og kommer garantert til å ha det igjen i framtia. Når det gjelder sentralen er jeg usikker på hvorfor jeg dro inn "det", men er overvekt av oppsett uten receiver, og er kanskje en grunn til det... Men uansett, i en hardbarka hjemmekino er receiver/pre-pro en selfølge for den ultimate filmlyden.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Aldri vært, og kommer aldri til å bli fdet. Nevnte bare sentralen siden vi først var inne på diskusjon receiver vs. stereo-forsterker. Har ikke noe dårlige erfaringer med hjemmekino-elektronikk, og kommer garantert til å ha det igjen i framtia. Når det gjelder sentralen er jeg usikker på hvorfor jeg dro inn "det", men er overvekt av oppsett uten receiver, og er kanskje en grunn til det... Men uansett, i en hardbarka hjemmekino er receiver/pre-pro en selfølge for den ultimate filmlyden.
    Takk for avklaringen

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et lite spørsmål som ikke går på forskjellen mellom stereoforsterkere og receivere.

Hvorfor blir det ikke laget dacer med hdmi og video pass through?

En av fordelene med receivere er jo det at man kan koble til alt av kilder på de.
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Du kan jo bruke en stereoforsterker med prosessor-inngang på frontene da.
    Da brukes den som effektforsterker i hjemmekinoen og så styrer du alt via den når du skal høre musikk i stereo.

Da har man "det beste fra begge verdener"
    Og musikk vert spelt av frå mediaspelar, bluray spelar, kanskje platespelar. Med andre ord akkurat dei same kjeldene som er kopla til receiver. For å få best lyd ut av denne forsterkaren med prosessor-inngang bør eg då kopla kjeldene til digitalt (i tillegg til receiver) og forsterkaren må då ha digitale inngangar, RIAA og DAC. Altså dobbelt opp med dette. Dette tviler eg på vert billig.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    Har et lite spørsmål som ikke går på forskjellen mellom stereoforsterkere og receivere.

En av fordelene med receivere er jo det at man kan koble til alt av kilder på de.
    Ja, veldig kjedelig! Dette er den største ulempen for oss to-kanals nerder som også er glad i multimedia i form av film, serier, etc. Men tipper at noe slikt hadde solgt dårligere enn man skulle tro, for da blir det typisk simple, -og kvalitesmessige varemerke/Status for typiske stereokomponenter ødelagt. Blir fort sett på som jalla av mange desverre (ikke meg for å si det sånn, da det hadde vært nærmere den berømte posen, og sekken! :-)).

Beklager eventuelle skrivefeil, og dårlig flyt i svarene mine i dag, men er syk, og sitter med Ipadda.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med receivere er at de skal gjøre alt i opp til 11 kanaler. Dermed blir det en boks full av elektronikk. Elektronikk støyer og påvirker komponentene og dermed lyden og det er begrensede muligheter for en ryddig konstruksjon som løser dette slik du gjerne ser i en pre/effekt konstruksjon designet for stereo. For film er det greit men støygulvet blir for høyt for kritisk 2 kanal lyd.

Derfor velger jeg 7 kanals Lydprosessor/effekt i kino og 2 kanals Forforsterker/effekt til musikk.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler jeg kan stille et spørsmål her. Jeg bestillte meg nettopp en Onkyo 616. Vil ikke denne være bedre enn en HK 980/3390 f.eks. (tar stereoforsterker til ca samme pris) i stereo? Har den ikke mer kraft å by på enn de to nevnte eller andre stereoforsterkere til under 4000 kroner?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Og musikk vert spelt av frå mediaspelar, bluray spelar, kanskje platespelar. Med andre ord akkurat dei same kjeldene som er kopla til receiver. For å få best lyd ut av denne forsterkaren med prosessor-inngang bør eg då kopla kjeldene til digitalt (i tillegg til receiver) og forsterkaren må då ha digitale inngangar, RIAA og DAC. Altså dobbelt opp med dette. Dette tviler eg på vert billig.
    Du trenger jo ikke gjøre det verre enn det er da - kjøp en DAC til ca 3 000 kr også er problemet løst :???:
    RIAA har de fleste stereoforsterkere som har prosessor-inngang..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    Her har du en NAD M51 D/A-konverter | Hi-Fi Klubben

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reksen
    Har den ikke mer kraft å by på enn de to nevnte eller andre stereoforsterkere til under 4000 kroner?
    Svaret er nei. I hvertfall tviler jeg sterkt på det, så ikke forvent det i hvertfall.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler jeg kan stille et spørsmål her. Jeg bestillte meg nettopp en Onkyo 616. Vil ikke denne være bedre enn en HK 980/3390 f.eks. (tar stereoforsterker til ca samme pris) i stereo? Har den ikke mer kraft å by på enn de to nevnte eller andre stereoforsterkere til under 4000 kroner?
    Kan jeg umuligt forstille meg....ok, du får en liste med features hvorav du aldrig trenger halvparten, du får hdmi og romkorreksjon, oppskalering, internett radio, zone 2 osv. men mange av disse receivere sine data er målt i medvind, nedoverbakke med solen i ryggen og det å drive en ekte høyttaler kontra en 6 ohm test motstand er noen ganger en utfordring for de.
    616 har heller ikke pre out front, så du kan ikke sette på effektforsterker om du får lyst. Men ok, parret med et par fornuftige høyttalere er dette sikkert alt man trenger....igjen, der er alltid kompromisser.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok den kan være en meget god utfordrer til en stereoforsterker i samme prisklasse:

Onkyo TX-NR616 | Lyd & Bilde

Er dette maken? Kostet rundt 6k i fjor?

Ser du får den til 2,5k på Lefdal. Skulle tro den regelrett knuser en stereoforsterker til 2,5k.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at når det gjelder stereolyd så er det svært liten forskjell mellom receiverårgangene slik at hvis man kjøper en forsterker på vei ut til sterk redusert pris så gjør man et kjempekupp. Stereoforsterkere holder seg bra i pris da de skjeldendt blir byttet ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround har som regel underskudd på strøm fordelt på kanalene, se på dyrere surround-receivere f.eks. som har 5 seperate trafoer (en til hver kanal), disse er dyre og starter å komme på samme nivå som en stereo-forsterker..
    En trafo som leverer 200W, fordelt på 7 kanaler, klarer aldri 7x100W som det står oppgitt.
    Når forsterkeren leverer såpass lite strøm som de fleste surroundreceivere så får man aldri utnyttet høytalerne, så man får ikke frem den gode lyden de leverer. Det er bedre med en for stor forsterker enn en for liten en, så legg penger i forsterker istedet for høytalerne er min mening ihvertfall.
    Har testet en stereo-forsterker imot et mye dyrere surround-oppsett med effekt-forsterker fra pre, eieren av surrounden ble overasket over lyden fra den mye rimeligere stereo-forsterkeren. Da ble det kjørt en test med kun frontene på begge forsterkerne, han trodde subbene spilte når stereo-forsterkeren var koblet til og måtte såklart kjenne etter flere ganger, dette sier litt om stereo vs. surround og pris og ikke minst kraft.. Har byttet ut fra surround til stereo før, og høytalerne får rett og slett et helt nytt liv, sub trengs plutselig ikke lengre heller..
    Stereo-forsterker kostet ca. 6K, surround-receiver med effekter kostet ca. 30K.

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av na_X
    Surround har som regel underskudd på strøm fordelt på kanalene, se på dyrere surround-receivere f.eks. som har 5 seperate trafoer (en til hver kanal), disse er dyre og starter å komme på samme nivå som en stereo-forsterker..
    En trafo som leverer 200W, fordelt på 7 kanaler, klarer aldri 7x100W som det står oppgitt.
    Når forsterkeren leverer såpass lite strøm som de fleste surroundreceivere så får man aldri utnyttet høytalerne, så man får ikke frem den gode lyden de leverer. Det er bedre med en for stor forsterker enn en for liten en, så legg penger i forsterker istedet for høytalerne er min mening ihvertfall.
    Har testet en stereo-forsterker imot et mye dyrere surround-oppsett med effekt-forsterker fra pre, eieren av surrounden ble overasket over lyden fra den mye rimeligere stereo-forsterkeren. Da ble det kjørt en test med kun frontene på begge forsterkerne, han trodde subbene spilte når stereo-forsterkeren var koblet til og måtte såklart kjenne etter flere ganger, dette sier litt om stereo vs. surround og pris og ikke minst kraft.. Har byttet ut fra surround til stereo før, og høytalerne får rett og slett et helt nytt liv, sub trengs plutselig ikke lengre heller..
    Stereo-forsterker kostet ca. 6K, surround-receiver med effekter kostet ca. 30K.

Men hvis man kjøper en receiver og bruker den som stereo vil det jo være slik at man har strømforsyning for 7 kanaler,men bruker bare 2.

Vil tro at en Hjemmekinoreceiver som selges til 7-8000 som orginalt startet på 15k fint kan sammenlignes med en stereoforsterker på 6k.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man ha en surround receiver som både har bra effektdel, forforsterkdel og D/A så må man nok opp i 10-15k klassen. Og selv da er det selvsagt kompromisser og har man høyttalere med lav følsomhet og vanskelig last, så holder det neppe for å utnytte det meste av potensialet.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •