Denon AVR-4520 Offisiell tråd - ris, ros og Q&A

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer Wilford sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Porsgrunn - Telemark - Norge
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon AVR-4520 Offisiell tråd - ris, ros og Q&A

Har anskaffet en Denon AVR-4520.
    (Oppgradert fra Denon AVR-4308a.)

Liker lyden og mulighetene.
    Lurer på om hvor mange her som har denne receiveren og hva de har gjort seg av erfaringer.

Bi-Amper til 2 stk Patos Lyric 502.
    Bruker også Patos Lyric SUB 10.
    Sist endret av Wilford; 11-06-2013 kl 15:05

Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny Firmware i dag for 4520.
    Samsung UE70KU6075 - Denon AVR-4520 - OPPO UDP-203 - Apple TV 4k - Xbox One X Scorpio
    Patos Lyric 502 - Cerwin Vega E76C - Patos Lyric SUB 10 - Dali R1000
    Mer info på wilford.no

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer og slå til på denne siden den er relativt billig på Hifi Klubben nå, men jeg finner ikke ut noe særlig om den. Er det noen som har erfaringer med denne? Det jeg først og fremst tenker på er om ikke dette er litt for overkill for min del.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo innrømme at denne er mildt sagt fristende, men lillebroren X4000 har jo en langt mer komfortabel pris.
    Noen som har en enkel liste over hva som skiller de to?

Jeg har jo en effekt forsterker som kan stå for driften så er hovedsaklig prosessor delen jeg lurer på.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det renner ikke akkurat over av informasjon på HiFi Klubben. For min del blir det min første receiver, og jeg hadde tenkt å ha den sammen med http://www.surround.no/Produkter/Sur...000001106.aspx og en Bass. Problemet er bare at jeg har ikke anelse om hvor mye effekt jeg trenger for å få ut potensiale av høyttalerne...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant denne mens jeg sitter og googler på padden og ser på netflix :-P
    http://www.hometheatershack.com/foru...er-review.html

Interessant lesning sånn sett, og det mest innteressante er hans mening om effekt seksjonen, han bare for og teste erstatter en emotiva xpa3 og 2 emotiva xpa 1 mono blokker med denne receivern så den høres jo absolutt kapabel ut.
    Gjør den jo ikke noe mindre fristende om jeg faktiskt kunne solgt pioneeren og emotivan så hadde jeg kanskje hatt noen kroner til overs...
    Sist endret av TorTorden; 05-04-2014 kl 02:18
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gått til anskaffelse i anledning prisen på 12 000,-. Fant ut at uansett om denne kanskje er noe overkill for meg så må man nesten bruke 10 000,- på en forsterker, og da tenker jeg bare, hvorfor ikke?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, spørs nesten om jeg har gått glipp av denne dealen selv, men sånn er det vel når man egentlig ikke har råd :-D
    Denon AVR-4520 CI

Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen på Denon AVR-4520 er nå på Hifi-Klubben uforskammet lav 11998.-
    Em smule mindre enn jeg betalte da den var ny.

4520 er da også en meget kompetent receiver.
    Samsung UE70KU6075 - Denon AVR-4520 - OPPO UDP-203 - Apple TV 4k - Xbox One X Scorpio
    Patos Lyric 502 - Cerwin Vega E76C - Patos Lyric SUB 10 - Dali R1000
    Mer info på wilford.no

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Fant denne mens jeg sitter og googler på padden og ser på netflix :-P
    http://www.hometheatershack.com/foru...er-review.html

Interessant lesning sånn sett, og det mest innteressante er hans mening om effekt seksjonen, han bare for og teste erstatter en emotiva xpa3 og 2 emotiva xpa 1 mono blokker med denne receivern så den høres jo absolutt kapabel ut.
    Gjør den jo ikke noe mindre fristende om jeg faktiskt kunne solgt pioneeren og emotivan så hadde jeg kanskje hatt noen kroner til overs...
    Med den frontrekka di, synes du at du får bedre lyd med Emotiva XPA-5, enn med bare Pioneeren?

Hadde en XPA-5 for noen år siden på mine B&W CM 9 og CMC2 senterhøyttaler. Men for å være ærlig så synes jeg Pioneer SC LX71 gjorde jobben bedre alene. Problemet var at bassen ble så fetet opp med Emo'en at den "kollapset" ved visse typer basstung musikk. Bassen var mye strammere med kun Pioneer receiver.

Hvis man har en heller spinkel receiver, stort rom og vanskelige høyttalere, så kan jeg forstå at man kobler til et slikt effekttrinn. Men LX 86 er kraftig burde absolutt være kapabel for sin høyttalere. Men min erfaring var at MCACC nærmest herpet lyden, så til slutt koblet jeg ut hele dritten og satte opp avstand og nivå manuelt. Skal si det låt mye bedre i alle kanaler!

Ellers har jeg gått over til Onkyo TX NR3010 og den romkorrigeringen er av samme type som Denon AVR 4520. Denne låter virkelig bra på film, så 4520 er sikkert bra alene på dine høyttalere. Noe også Onkyo 3010 garantert er Musikk hører vi selvsagt i Pure direct
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt motsatt hos meg, jeg syntes lysbildet falt sammen ved høyere volum i filmer som hadde litt heftige scener i alle kanaler, dette var da med ikon vokal istedet for mentor og dele frekvens på 100hz.

Den er morro nok også den enheten vanlige ikke AV interesserte hørte mest ttil var på plass, kanskje til og med mer enn meg.

Det henger jo ikke på greip egentlig, selv med et nesten referanse trykk på lyden skulle jo egentlig ikke watt forbruket bli mye mer enn noen titalls, kanskje 100-150 for alle 5 kanaler under intense tilfeller.

Hmm dette kan kanskje også være noe av THX prosesseringen jeg brukte på den tiden, nå kjører jeg nesten alt i pure direct, tror jeg får ta sommern fatt og teste litt, pioneeren har jo dog litt små hangups så jeg får fort litt 'gresset må være grønnere' følelse inni mellom :-D
    Denon AVR-4520 CI

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel ingen hemmelighet vel at jeg kjøpte en slik en, og er jo egentlig godt overasket hvor mye bedre den er for meg enn pioneeren (pioneeren skulle nok hatt mye større rom, så dårlig er den ikke)

Tar like greit og poster en kopi av min subjektive anmeldelse i fra tråde min her også.

Har nå hatt Denonen i hus siden onsdag og synes nå da jeg har begynt og bli ganske ok kjent med den. Og det har vel kommet ganske godt fram i de tidligere postene hva jeg synes om den

Første inntrykk:
    Første jeg gjorde sånn sett var og koble den opp, sjekke at den levde (selvsagt gjorde den det) og satte opp manuelle avstander og kanal volum med Db meteret.

Dette er faktiskt slik jeg har endt opp med og kalibrere pioneeren og stort sett brukt pure direct til alt, etter og ha satt opp Denonen på samme måten spiller jeg av samme platen som jeg spilte tidligere, tilfeldigvis en cd plate med Rachmaninov's første og andre piano konsert, mye bredde og fullt spektrum musikk det her. Men dette hørtes egentlig ganske så flatt og sentrert ut, nesten en smule metallisk, skifter etter et spor over til Tron Legacy soundtracken for og teste noe litt mer moderne, igjen også ganske sentrert flatt og hint av metallisk lyd.

Jeg ble en smule skeptiskt.
    Kalibrering:
    Men er jo klar over at oppsett og innstilling tar tid, jeg hadde jo brukt måneder på og bli kjent med pioneeren så en litt skuffende første lytt på ukalibrert annlegg er jo ikke noe rettferdig grunnlag og ta noen beslutning på.
    Henter så fram kamaera stativet og setter opp audyssey mikrofonen og prøver meg på første kalibrering, den går litt skeis med plasseringer (målte første posisjon minst to ganger) men ser på dette som en prøve runde uansett, og når jeg gjennomgår resultatet så vil den sette frontene og senter til full range, forståelig nok frontene går jo ned til 30hz med fylde og Mentor vokal faller jo heller ikke av før 40hz, kontra mange center høyttalere som ikke gjør noe av seg under 80hz, men crossover på surround kanalene ble satt såpass lavt som 40hz, her har jeg tidligere hatt x-over på 100hz.

Jeg tar og setter alle høyttalere til små, og frontene får crossover på 40hz, sentern til 60hz, og side høyttalerne till 100hz (jeg vet dette ofte resulterer i fase problemer, men jeg tenker skitt au skader ikke og teste, og subbene er plassert så tett nære frontene at jeg tror det går)

Eq korrigeringene så jo også litt heftige ut, særdeles på bassen til frontene.

-audyssey_eq-jpg

(Bildet viser EQ kurven etter tredje kalibrerings runde, men de har verdt meget konsekvente)

Jeg stusser litt på dette men legger god viljen til, rekker ikke teste så alt for mye mer nå for det er kvelden, men lyden har blitt merkbart bedre, men ikke helt på plass.
    Dag 2:
    Starter annlegget med morra duggen i øyenene, bruker ofte og høre litt på P4 eller spotify til kaffen via Sonos'en.
    Begynner jo selvsagt og rote mer rundt om inne i menyer, og synes etterhvert dette høres litt flatt ut igjen og audyssey opsjonene er borte fra tilgjengelige valg.
    Finner ut etter hvert at dette er fordi jeg rota inne i Amplifier settings og høyttaler innstillinger (Facepalm).

Kjører i løpet av denne dagen Audyssey en par ganger til, og den er imotsetning til Pioneer sin MCACC meget konsis, Mcacc ga hele tiden advarsel for fase feil,
    men kjørte jeg test på ny var det andre høyttalere den den ga varsel på igjen, og den kunne fint bomme med opptil 30cm med avstands instillinger og en par db forskjell mellom kanaler.
    Denonen derimot har enda ikke gitt noen fase feil på noen høyttalere (de er jo koblet riktig), og som det nevnes mange steder på nettet booster jeg subbene en 3-4 DB
    og finner ut hvilke innstillinger som passer best sammen.

F.eks det er omtrent fire forskjellige meny opsjoner med 'Dynamic' i navnet spredd mellom to menyer, og tre av disse er variasjoner av Dynamic Range Compression.
    Mens Dynamic EQ gir deg bassen tilbake om man spiller med audyssey med volum under referanse nivå, og selv på film går neppe over -15DB på master volum, så denne er nå fast.
    Resten av de dynamiske compressjonene har jeg slått av.

Og dette sammen med og booste subben litt, begynner jeg og skjønne at Audyssey korrigerer faktiskt på rommet mitt, jeg har i 2 år omtrent hatt et voldsomt trykk rundt 70hz-90hz.
    Og med korrigeringen er stereo perspektivet både bredere, og dypere og synes faktiskt selve høyttalerene forsvinner mer inn i musikken enn noen gang før, og nå etter litt tilvenning så blir f.eks og bruke
    Pure Direct til musikk nesten utenkelig, selv om dette er omtrent nå på linje med hva jeg hadde med pioneeren.

Lytte tretthet er praktiskt talt borte og har enda igjen og høre en skjærende 's' lyd, selv med en par spor som jeg har klart lagt merke til dette.

Pioneer SC-LX85 er jo ikke noen dårlig receiver langt i fra, men den var nok ikke riktige for meg, kanskje en smule for 'kraftig' lyd iforhold til rommet mitt som er på knapt 10m2, og den ekstra oppløsningen Audyssey har klarer og faktiskt korrigere på dette på en helt annen måte, jeg har vel egentlig også helt villt store høyttalere for dette rommet og
    Nei med rette innstillingene på audyssey har jeg aldri hatt så mye tre dimensjonalitet i stereo som nå, som nevnt både vegger og høytallere forsvinner i lyden, og selve sweetspoten er ikke lenger på 30cm, men overaskende stor.

Til film og surround spor er dette bare videreført til 5 kanaler, jeg hører dypere frekvenser enn noensinne og mer sømløshet og luft enn noen gang,
    siden resonanser renses bedre og jeg faktiskt bruker subber under 40hz (synes dette funger helt fint forresten)
    Jeg har til og med nå koblet vekk effekten i går kveld og testet med invasjons scenen til avengers og kunne egentlig ikke merke noe særlig forskjell.
    Var bare og guffe på til jeg traff party sperren min på -10db (låst i receiver for sjele fred) og det var ikke noe jeg kunne høre forskjell på i det hele tatt egentlig.
    Med Art of Flight følte jeg og stoppe rundt -15, men dette gjorde jeg med effekt forsterkern også, så sånn sett per nå tror jeg nok jeg klarer meg fint med kun 4520 både til prosessor og effekt trinn.
    Men EQ korreksjonen for bass her gjør nok litt for og minske på effekt hungeren til høytallerne, anyhoo funker så funker det hos meg mer enn bra nok.

Addendum:
    Har testet mer med og uten effekt på denne og i motsetning med pioneern så klapper ikke lydbildet sammen i litt høyere volum, jeg føler bare for og guffe på en del ekstra, og rekalibrere uten effekten bolstrer også de fleste kanaler med en 3-4db så det kan forklare mye.
    Men med emotivaen kom 'gøy' faktoren litt mer fram og såpass tidlig som rundt -20 (med justert kanalvolum så klart) litt mer av punchen jeg liker, kunne egentlig ikke se noen forskjell på eq korrigeringen mellom med eller uten effekt.

Siden jeg da ikke merker noe negativt med effekten og liker den ekstra boosten så tar jeg bare og beholder den :-D
    Men de som f.eks vurderer dali mentor høyttalere trenger absolutt ikke og bekymre seg om og ikke ha nok effekt, kanskje en dedikert forsterker kan gi et løft men det er ikke mye man vil gå glipp av og forbeholdt om man liker den nye lyden :-)
    Sist endret av TorTorden; 06-26-2014 kl 13:51
    Denon AVR-4520 CI

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med minne på 4520 for lyd setup. 1,2 eller 3 ?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags minne tenker du på?

Kan oppsummere hva jeg har funnet ut så langt.
    For høyttaler oppsett er det kun en, er også ikke noen måte og lagre flere kalibreringer.
    Det enste den har er 4 EQ innstillinger hvor kun den ene kan settes manuelt, de andre tre er 'audyssey', 'audyssey flat' og 'audyssey bypass H/V front', og sist 'graphic eq' som er vanlig manuell eq pr oktav, man kan kopiere audyssey flat kurven til denne og justere etter ønske. Men etter hva jeg hører så virker audyssey flat til og operere med en høyere oppløst eq enn hva man kan justere selv her.

Sånn sett har jeg hatt flaks synes jeg at bare etter en par dagers tilvenning så foretrekker jeg den automatiske korreksjonen over noe jeg noensinne har fått til manuelt selv tidligere.
    Nerden i meg føler seg noe innestengt men han utveies av en latere trettitre åring som bare vil ha noe som funker.

Til syvende og sist så har vi 5 'quickselect' knapper som først fungerer litt som en macro, med at man med disse kan spesifisere receiver kanal, diverse audio parametere som subwoofer innstillinger og master volum.
    Stort sett det meste av audio menyen og opsjoner kan settes med disse.

Forsåvidt kjekt om man f.eks skal svitsje ofte mellom to kilder kan man lagre de her med ønsket volum og diverse andre innstillinger.
    Veldig kjekt om man på kvelden ser på tv som trenger ekstra volum og en annen kilde som ville blitt høyt uten justering.
    Denon AVR-4520 CI

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uystyrt med Yamaha nå... 6 minneplasser for 6 forskjellige korrigeringer
    Bruker forskjellig x-over på lytting.

Leser på nett at diskanten kan bli litt fremtredene av og til. Så om det går ann og demp diskant med vanlig tonekontroll kommer en langt.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlig tone kontroll er det men den ser ut til og være låst med mindre man ikke bruker audyssey, og for surround kilder så har man også cinema eq som demper diskanten merkbart, men rommet mitt spiser diskant så jeg foretrekker og ikke bruke den.
    Denon AVR-4520 CI

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker stor forskjell med yamahaen.
    Flatt gir mye ekstra detaljer oppover i frekvensene, men en del filmer blir lyse noe påtrengene diskant.
    Natural gir en avrundet topp med en fetere bunn. Men litt for tilbaketrukket. Så mister en del detaljer oppover, men steike så morro når en vrir opp volument.

Nå har ikke Denon Natural target curve men.

Så youtube video demo fremvisning, og virker som det er mulig og justere bass, diskant på den etter auto audessey

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører f.eks godt forskjell mellom 'Audyssey' og 'audessey flat', litt mindre bass og mer i toppen, bruker nå vanlig audessey men forrige uke foretrakk jeg audessey flat ;-)

Har ikke testet spessielt rundt tone og eq siden jeg sånn sett er såpass fornøyd med lyden med bare de to modusene, men etterhva jeg sjekket nå måtte jeg sette audyssey til helt av, eller til manuell eq graf for at tone kontrollen skulle bli valgbar, da har man meget mye justerings muligheter der.

Jeg er i alle fall meget fornøyd med lyden fra denne, såpass at jeg kommer til og beholde den selv om jeg sikkert kunne returnert den og kjøpt neste gen med støtte for atmos etc, men siden jeg kun har 5.1oppsett så ser jeg ikke helt nøden med og hoppe på atmos bølgen med det første.
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk Mentor 6 for tre dager siden og jeg mistenker at jeg har gjort noe feil med innstillingene, for dette imponerte ikke..
    Greit at det er pen og raffinert lyd, men jeg kan ikke trykke på ordentlig (stor stue på 50-60kvm, L-formet).

Til musikk så blir det en OK opplevelse, men jeg må absolutt ha en sub, også til musikklytting dersom jeg skal nyte dette. Jeg må også kunne spille mye høyere uten "skriking", men da må jeg nok ha mer effekt..?

Det mest skuffende var film fra Netflix. Ikke verdens beste kilde, men burde være ok? Så på Avengers, og det føles som om dialogene er "sperret inne". Lyden strømmer ikke mot oss på en måte, selv på høyt volum. Og de store actionscenene rister ikke nok. Noen tips til innstillinger?

Kjører Bi-amp med Front Wide og Front (usikker på om det fungerer riktig).

Det er nesten så jeg vurderer et par Klipsch RF-83, mistenker at de kan gi meg mer trykk. Noen som har erfaringer med disse, gjerne paret med Denon?

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wilford Vis post
    Prisen på Denon AVR-4520 er nå på Hifi-Klubben uforskammet lav 11998.-
    Em smule mindre enn jeg betalte da den var ny.

4520 er da også en meget kompetent receiver.
    Uforskammet av HiFi klubben dette☺. Men jeg gjetter at det betyr at ny versting receiver er på vei til høsten.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •