Romkorreksjon - en kilde til dårlig lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 98
    Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Romkorreksjon - en kilde til dårlig lyd?

Dere får ha meg unnskyldt, RK er flittig diskutert her inne - men jeg klarer ikke å la være å stille spørsmålet om romkorreksjon er mer til ulempe enn nytte, og derav en kilde til redusert lydkvalitet.

Eller sagt på en annen måte, burde andre enn "folk flest" benytte seg av det?

Min erfaring er at man slett ikke burde benytte resultatet av RK ukritisk. Min Receiver har Pioneers romkorrigering MCACC. Den nåler opp avstand rimelig nøyaktig - hvilket er viktig for nivåjustering av kanaler og tidsforsinkelse for surroundkanalene. Man disse parametrene kan man fint sette inn selv i forhold til avstand fra sweetspot.

MCACC setter absolutt alle slags høyttalere til large, hvilket i mitt tilfelle er feil. Men hadde jeg ikke endret dette, så ville de stått feil innstilt.

Subwoofer er flere desibel for lavt justert i forhold til min smak, så her må justering til. Senterhøyttaler må også justeres opp noen desibel. Liker ikke at frontene m/stereoeffekter dominerer for mye i forhold til det som vises på skjermen.

Men det verste er EQ. Hvor god ide er det at MCACC og de andre systemene skal justere frekvensene? Hos meg blir det helt feil (lite trykk i mellombass og diskant), derfor har jeg koblet ut hele EQ og får mye bedre lyd!

RK kan nok fungere bra hos mange, men man må aldri overlate til RK å bestemme hva som er best lyd for deg. Jeg er sikker på at mange har et mye større potensiale i lydkvalitet, enn hva de får ut av sine dyre oppsett. Hos meg er unytten av RK langt større enn nytteverdien..

Er klar over at det er flere parametre som måles og justeres, men i mitt relativt godt dempede rom hører jeg ingen forskjell ved av/på disse heller.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips: Kjøp siste Fidelity og les Knut Mortvedt (Yamaha Norge) sitt leserbrev som tilsvar på bladets trakassering av receivere og romkorreksjon i en tidligere utgivelse.

Forøvrig er det du og dine ører som finner det beste oppsettet som passer for deg. Min mening er at surrerundtlyd låter best etter kjørt romkorreksjon. Noen manuelle etter-korrigeringer kan være greit.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjører selv dette på min 2 kanal Harman hk990 med et meget velykket resultat...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Tips: Kjøp siste Fidelity og les Knut Mortvedt (Yamaha Norge) sitt leserbrev som tilsvar på bladets trakassering av receivere og romkorreksjon i en tidligere utgivelse.

Forøvrig er det du og dine ører som finner det beste oppsettet som passer for deg. Min mening er at surrerundtlyd låter best etter kjørt romkorreksjon. Noen manuelle etter-korrigeringer kan være greit.
    Takk for tipset, skal lese bladet.

Synes det er helt greit å la RK utføre en grunnjustering, men man burde etterjustere alle parametre kritisk, hvis ikke kan man gå glipp av mye go'lyd.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Manuelle etterjusteringer må som regel til ja !

Og man kommer ofte langt med bare å "moderere" justeringene som RK har gjort - de går ofte altfor drastisk til verks !

Får man fjernet toppene av de verste peakene i bassområdet er mye gjort - fjernes dem helt kan det fort bli litt tamt hvis man er vant med å ha dem der.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Manuelle etterjusteringer må som regel til ja !

Og man kommer ofte langt med bare å "moderere" justeringene som RK har gjort - de går ofte altfor drastisk til verks !

Får man fjernet toppene av de verste peakene i bassområdet er mye gjort - fjernes dem helt kan det fort bli litt tamt hvis man er vant med å ha dem der.

Riktig.
    Det som er problemet er at de forskjellige RK har en lydpreferanse som forsøker å utligne forskjeller mellom ulike høyttalere. Når jeg hadde Dali Suite for flere år siden, så ble både bass og diskant hevet flere db, på CM9 gjorde RK fint lite med EQ, mens på mine mer frempå og åpne monitorer B&W PM1, så ble mellombass og særlig diskant drastisk redusert.

På litt billige HT kan nok RK gi en slags loudness-effekt som gjør at det låter "bedre", mens på dyrere høyttalere, så bør man absolutt se etter hva den gjør med EQ. Det er meningsløst at f.eks. B&W 804 Diamond skal låte slik MCACC synes alle høyttalere skal låte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er vel at de enkle systemene du finner i recievere, ofte har for dårlig (ukalibrert?) mikrofon, og ikker er av de mest robuste typene. Godt satt opp Trinnov, Lyngdorf, Copland, Audiolense eller DEQX, vil i de aller fleste tilfeller gi store forbedringer. Til surround er det vel bare Trinnov og DEQX som har nok kanaler tror jeg. Litt usikker på Accuphase sin.

Jeg mener det er viktig å skille RK som konsept, og spesifikke implementeringer av RK. Mange dårlige måter å gjøre ting på. Mange gode også.

Newcomer Darthmaniac sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg synes det er best å justere manuelt etter å ha kjørt RK. Reciveren min og kødder med Large og smål instillingen på høytalerene.Jeg skrur og av DSP,DSR og andre dikkedarre rier for å få reinest mulig lyd.8)

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Riktig.
    Det som er problemet er at de forskjellige RK har en lydpreferanse som forsøker å utligne forskjeller mellom ulike høyttalere. Når jeg hadde Dali Suite for flere år siden, så ble både bass og diskant hevet flere db, på CM9 gjorde RK fint lite med EQ, mens på mine mer frempå og åpne monitorer B&W PM1, så ble mellombass og særlig diskant drastisk redusert.

På litt billige HT kan nok RK gi en slags loudness-effekt som gjør at det låter "bedre", mens på dyrere høyttalere, så bør man absolutt se etter hva den gjør med EQ. Det er meningsløst at f.eks. B&W 804 Diamond skal låte slik MCACC synes alle høyttalere skal låte.
    Joda , dette kan slå ut på flere måter selvsagt.
    Når det er sagt , så var f.eks mcacc mye mer "enig med meg" på LX85 kontra LX82.
    Og jeg ville ikke vert muligheten foruten - for med manuelle etterjusteringer i tett samarbeid med REW , så blir det bedre enn pure Direct - dette gjelder både for mcacc og Yamaha's YPAO .
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Problemet er vel at de enkle systemene du finner i recievere, ofte har for dårlig (ukalibrert?) mikrofon, og ikker er av de mest robuste typene. Godt satt opp Trinnov, Lyngdorf, Copland, Audiolense eller DEQX, vil i de aller fleste tilfeller gi store forbedringer. Til surround er det vel bare Trinnov og DEQX som har nok kanaler tror jeg. Litt usikker på Accuphase sin.

Jeg mener det er viktig å skille RK som konsept, og spesifikke implementeringer av RK. Mange dårlige måter å gjøre ting på. Mange gode også.
    Veldig enig Timc. I det ene oppsettet mitt har jeg Lyngdorf system i bruk. Det rydder veldig godt opp i et rom der anlegget er plassert "etter møblene" og ikke motsatt (slik det bør være!). Imidlertid har jeg stort sett ikke brukt romkorreksjonssystemet i min Denon AVC-A1HD til surround. Der har jeg foretrukket enkel manuell kalibrering (men der har jeg et symmetrisk oppsett i et dempet rom).

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Joda , dette kan slå ut på flere måter selvsagt.
    Når det er sagt , så var f.eks mcacc mye mer "enig med meg" på LX85 kontra LX82.
    Og jeg ville ikke vert muligheten foruten - for med manuelle etterjusteringer i tett samarbeid med REW , så blir det bedre enn pure Direct - dette gjelder både for mcacc og Yamaha's YPAO .
    Helt enig i at dette er mye bedre enn "pure direct". Som du er inne på er det en enkel snarvei å moderere de justeringene RK har foretatt seg, men dette går dessverre bare på Yamaha og Pioneer.

Geir Arne

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig - RK er noe skit og har aldri fått noe greie på rommet mitt. Ikke det at rommer er vanskelig med etterkontroll med DB måler viste store feil.

Denon 3808 var sånn nogenlunde, med Yamaha 2010 bommet mye. Mitt nåværende Rotel sett har ikke romkalibrering overhodet. Her måler man selv og juster ved behov med en 10 trinns EQ - har ikke hatt bedre lyd i Kino'n noen gang !

Etterkontroll med REW viste fint lite behov for korrigeringer, så hvorfor bommet da Yamaha så dugelig ? Fidelity har trolig rett, uten å satt meg inn i den saken 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima

Subwoofer er flere desibel for lavt justert i forhold til min smak, så her må justering til. Senterhøyttaler må også justeres opp noen desibel. Liker ikke at frontene m/stereoeffekter dominerer for mye i forhold til det som vises på skjermen.

Men det verste er EQ. Hvor god ide er det at MCACC og de andre systemene skal justere frekvensene? Hos meg blir det helt feil (lite trykk i mellombass og diskant), derfor har jeg koblet ut hele EQ og får mye bedre lyd!

RK kan nok fungere bra hos mange, men man må aldri overlate til RK å bestemme hva som er best lyd for deg. Jeg er sikker på at mange har et mye større potensiale i lydkvalitet, enn hva de får ut av sine dyre oppsett. Hos meg er unytten av RK langt større enn nytteverdien..
    Jeg tror uthevingen min sier det meste.....

Her har man prøvd en type RK i ett oppsett, og avskriver RK som konsept fordi det ikke setter "preference over reference".

Det finnes utallige måter å gjøre RK på, og det finnet ekstremt mange måter å gjøre RK feil på. Det er når man har hørt er oppsett som gjør det RETT man blir overbevist. Anbefales! :-D

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er vel at de enkle systemene du finner i recievere, ofte har for dårlig (ukalibrert?) mikrofon, og ikker er av de mest robuste typene. Godt satt opp Trinnov, Lyngdorf, Copland, Audiolense eller DEQX, vil i de aller fleste tilfeller gi store forbedringer. Til surround er det vel bare Trinnov og DEQX som har nok kanaler tror jeg. Litt usikker på Accuphase sin..
    Audiolense har plenty kanaler til både 7.1-oppsett og aktiv deling (vet om de som kjører i alle fall 18 kanaler). Men så er ikke AL mainstream, og krever sitt av brukeren.

Det man gjerne bruker aller mest tid på, etter å ha kjøpt kalibrert måle-mic, sørget for low latency AI/AO og skjønt hvordan dette brukes, er targetkurven. Og det er nettopp der MCACC og de andre automatiske systemene ikke kommer lenger - de har en forhåndsinnstilt target-kurve basert på teori og lyttetester, og tilfredsstiller noens preferanser. Dersom man skal komme i mål må man altså ha mulighet til å justere target selv. Flat frekvensrespons er kjedelig i mine ører, til og med B&K-target blir litt dafft på film.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Audiolense har plenty kanaler til både 7.1-oppsett og aktiv deling (vet om de som kjører i alle fall 18 kanaler). Men så er ikke AL mainstream, og krever sitt av brukeren.

Det man gjerne bruker aller mest tid på, etter å ha kjøpt kalibrert måle-mic, sørget for low latency AI/AO og skjønt hvordan dette brukes, er targetkurven. Og det er nettopp der MCACC og de andre automatiske systemene ikke kommer lenger - de har en forhåndsinnstilt target-kurve basert på teori og lyttetester, og tilfredsstiller noens preferanser. Dersom man skal komme i mål må man altså ha mulighet til å justere target selv. Flat frekvensrespons er kjedelig i mine ører, til og med B&K-target blir litt dafft på film.
    Stemmer det ja. AL kom i multikanals også.

Hva er B&K target?

Selv kjører jeg flat kurve med svak heving under 100Hz. Ikke RK. Bare manuell EQ. For at det skal kalles ekte RK mener jeg den bør korrigere fase også. Såvidt jeg vet gjør ingen recievere det.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det ja. AL kom i multikanals også.

Hva er B&K target?

Selv kjører jeg flat kurve med svak heving under 100Hz. Ikke RK. Bare manuell EQ. For at det skal kalles ekte RK mener jeg den bør korrigere fase også. Såvidt jeg vet gjør ingen recievere det.
    Mente Pioneer gjorde dette jeg?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Mente Pioneer gjorde dette jeg?
    Har en eldre pioneer med MCACC. Den legger inn svak avrulling hele veien (typisk "kinokurve"). Jeg har målt opp med proffutstyr, og gjort hele greia manuelt med digital EQ. Pioneeren har for få bånd å rutte med til å gjøre jobben godt nok imo. Mulig nyere modeller har flere bånd.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...
    For at det skal kalles ekte RK mener jeg den bør korrigere fase også. Såvidt jeg vet gjør ingen recievere det.
    Det gjør de.
    Det vil si, de korrigerer for refleksjoner i tidsdomenet.
    Det er sikkert forskjeller på de forskjellige systemene, men fx Audyssey korrigerer refleksjoner.
    Hvis du måler frekvensresponsen etter korrigering vil du se dette som mange smale, dype dipper.
    Dette oppnås med en spesiell type FIR-filter som sender ut lyd før den egentlig skal komme.
    Dette er langt mer avansert enn en eq som matcher frekvensresponsen til en target.

(Fram med diplomat-hatten..)
    Hvor bra det virker i praksis er omdiskutert.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Det er nettopp dette jeg mener.
    Denne forhåndsinnstilte target-kurven tilfredsstiller noen, og er kanskje bra for enkelte høyttalere. Samt hvis man har høyttalere med forskjellig klang til hjemmekinoen, så kan RK gjøre en grei jobb med å "utviske" forskjellene. OK til filmbruk i enkelte tilfeller.

Men til musikk søker man å optimalisere lydkvalitet i stereo. Istedet for å ha mulighet til å justere target selv, er det ikke like greit å droppe RK og kjøre manuelle innstillinger?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må spørre litt dumt muligens, er det mulig å implementere RK med høyere kvalitet i receivere alá Pioneer SC LX serie?

- og har egentlig RK noe for seg i et seriøst Highend oppsett? (stereo). Det gjaldt ikke mitt oppsett, men generelt

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •