Romkorreksjon - en kilde til dårlig lyd? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 98
    Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da jeg kjørte romkorresjon , så var det kun 30 cm av gangen på onkyon, det passet dårlig, da plutselig var det lavt i ene høyttaleren så lurte jeg på why, så visste det seg å være 30 cm på ene og 1 meter på andre.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg synes romkorreksjon er blitt en kilde til dårlig lyd.

Årsaken ligger i at veldig mange lener seg på en korreksjon som innebærer store kompromiss og innfører feil samtidig som det prøver og rette på noe. Framgangsmåten for mange blir da gjerne:

1. Kjøpe seg middels høyttalersystem. Her er folk i stor grad villedet av lektyren og forstår ikke hva som er viktig.
    2. Man setter høyttalerne opp i et vanskelig akustisk rom og gjør få eller ingen tiltak. Noen jobber dessuten lite med plassering.
    3. Så tror man romkorreksjon i receivere skal løse de problemene man har på en god måte og blir redningen. Men da tar man feil og ender opp med relativt dårlig lyd.

Istedet burde folk fokusert mer på skikkelige høyttalere. Bl.a. høyttalere med spredningsmønster som passer rommet og bruken. Og gjøre de tiltak man har mulighet til. Noe tiltak kan alle gjøre. Og jobbe med plassering og integrering av separate suber. Eventuelt kan man innhente hjelp til dette. Litt EQ av peaker, til først og fremst bassområdet (under 100 Hz) er derimot kurant. Det kan ofte være vanskelig å løse med tiltak alene i små rom.

Problemet er at rommet ikke er mimum fase noen andre steder enn i dypbassen. Det gjør at korreksjon av romrelaterte problemer over dette området ikke fungerer spesielt bra og innebærer klare kompromiss. For mye av det og resultatet blir elendig og ofte værre enn ingenting. Som Don Davis sier (han var med å utvikle EQ): Du kan EQe høyttalere, men ikke rommet.
    Portal12 Video Play w/Siderail Tabs

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Stemmer det ja. AL kom i multikanals også.

Hva er B&K target?

Selv kjører jeg flat kurve med svak heving under 100Hz. Ikke RK. Bare manuell EQ. For at det skal kalles ekte RK mener jeg den bør korrigere fase også. Såvidt jeg vet gjør ingen recievere det.

B&K House Curve, fin artikkel

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer aldri til å klare meg uten min DSpaekar antimode dualcore 2.0. Den gjorde underverker med rommet mitt. Men nå har jeg også brukt tid og penger på akkustiktiltak og mye til på plassering av HT i forhold til rommets størrelse.

Men aldri et anlegg her uten DSpeaker, som er den beste invisteringen jeg har gjort på lyd noen sinne.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis rk greier å redusere refleksjoner så bør jo dette vises på etc.
    Jeg husker å ha sett en etc sammenligning med/uten med Audiolense, som viste en signifikant forbedring.

Hvor bra det virker vil avhenge av høyttalere, rom og hvordan rk er implementert.

Her er en sammenligning av impulsrespons med og uten rk, for et annet, veldig kjent rk-system:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er relativt enkelt å kompensere for ett punkt.

Trikset er å få det til å høres bra ut over et område som dekker begge ørene og gir litt rom for å bevege seg. I de tilfellene sier det seg selv at man ikke kan få det til å måle bra i ett enkeltpunkt. Da må man våge å stole på egne ører og preferanser og bare si "dette liker jeg" eller "dette liker jeg ikke".

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okv
    Hvis rk greier å redusere refleksjoner så bør jo dette vises på etc.
    Jeg husker å ha sett en etc sammenligning med/uten med Audiolense, som viste en signifikant forbedring.

Hvor bra det virker vil avhenge av høyttalere, rom og hvordan rk er implementert.

Her er en sammenligning av impulsrespons med og uten rk, for et annet, veldig kjent rk-system:
    Det avhenger av hva den spesifikke RK er ment å gjøre. Det gjelder langt fra alle. Noen gjør det så enkelt at de ser på frekvenskurven i ett tidsvindu (f.eks de første 50mS), og lager en invers EQ kurve relativt til targetkurven. Dette viser ikke noe særlig i ett ekkogram (eller ETC). Grunnen er at ekkogram/ETC ikke gir god frekvensinformasjon.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig fornøyd med det audyssey gjør i kinoen min. Bruker en denon avr 2808. Jeg har plassert høyttalerne helt inntil sideveggene for å få plass til stort lerret. Det er langt ifra en optimal plassering. Flytter jeg de 30-40 cm fra veggene spiller det mye bedre med en gang, men der kan de altså ikke stå.

Med romkorreksjon er det som å få noen nye høyttalere. Bassen blir dempet og er ikke lenger boomy og mellomtone og diskant kommer tydligere frem. Får en mer åpen og behagelig lyd.

Har også en yamaha rx v665 som jeg bruker i stua. Prøvde den i kinoen og romkorreksjonen der gjorde nesten ingenting. Var minimal forskjell når jeg skrudde den av og på. Med yamaha ble det faktisk litt bedre uten rk.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Det avhenger av hva den spesifikke RK er ment å gjøre. Det gjelder langt fra alle. Noen gjør det så enkelt at de ser på frekvenskurven i ett tidsvindu (f.eks de første 50mS), og lager en invers EQ kurve relativt til targetkurven. Dette viser ikke noe særlig i ett ekkogram (eller ETC). Grunnen er at ekkogram/ETC ikke gir god frekvensinformasjon.
    Det er riktig.

I dette tilfellet, som ikke viser noen signifikant forbedring på etc, så er det stor forskjell i frekvensrespons.
    Dessverre ikke til det bedre.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romkorreksjon virker vel bare på digitale kilder? Tenker på de med vinyl....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen

Hæ ????

Var det ment som en spøk?

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med forbehold om at du ikke spøker.. RK tar for seg lyden som kommer ut av høyttalerne. Kilden spiller ingen rolle.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest gjennom tråden, men: YPAO gjør mer galt enn nytte her hvertfall. Pure Direct blir brukt HVER gang jeg spiller musikk, og det låter milevis bedre.
    Og gjør den ugang på musikk, så gjør den ugang på film og.

Jaevla ugang.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg spøker ikke. Virker ikke romkorreksjon digitalt da? Med vinyl må receiveren da bruke A/D konvertere før romkorreksjon.
    Equalizere osv anser jeg ikke for romkorreksjon, har brukt Inguz eq på Squeezeboksen men synes ikke det er noen forbedring egentlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg spøker ikke. Virker ikke romkorreksjon digitalt da? Med vinyl må receiveren da bruke A/D konvertere før romkorreksjon.
    Equalizere osv anser jeg ikke for romkorreksjon, har brukt Inguz eq på Squeezeboksen men synes ikke det er noen forbedring egentlig.

Kjører AD-DSP-DA. Hva recievere gjør, vet jeg ikke, men tror de digitaliserer, så lenge du ikke kjører i pure direct eller lignende.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste receivere digitaliserer uansett modus. Kun de færreste har et parallellt, analogt kretsløp.

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synte RK er en fin ting, men det er altid lurt å ta siste "fin pussen" etter att man har kjørt RK. Det kan også hjelpe litt å grov kalibrere oppsetter før man kjører RK har jeg hørt.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt før i denne tråden, er det ingen som kan verken bevise eller motbevise noe som helst. Det hjelper heller ikke med hauger av målinger som skal vise det ene eller det andre, såfremt ørene til de som lytter hører noe annet.

For mitt vedkommende er romkorreksjon uten tvil en kilde til langt bedre lyd.
    Hva det gjør, og hvor riktig eller gal måte det er å gjøre det på aner jeg ikke. Og ikke bryr det meg videre heller.
    Men jeg respekterer så absolutt at andre har både andre meninger og erfaringer, selv om det i AV/Hifi sammenheng ofte kommer uttalelser basert på "personlig overbevisning" fremfor faktiske erfaringer. Det er svært få av oss innen denne hobbyen som er "open minded" for å si det slik.

Hos meg er det Denon AVR-4311 med Audyssey Pro som gjør jobben via et par Klipsch RF-63.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Som nevnt før i denne tråden, er det ingen som kan verken bevise eller motbevise noe som helst. Det hjelper heller ikke med hauger av målinger som skal vise det ene eller det andre, såfremt ørene til de som lytter hører noe annet.

For mitt vedkommende er romkorreksjon uten tvil en kilde til langt bedre lyd.
    Hva det gjør, og hvor riktig eller gal måte det er å gjøre det på aner jeg ikke. Og ikke bryr det meg videre heller.
    Men jeg respekterer så absolutt at andre har både andre meninger og erfaringer, selv om det i AV/Hifi sammenheng ofte kommer uttalelser basert på "personlig overbevisning" fremfor faktiske erfaringer. Det er svært få av oss innen denne hobbyen som er "open minded" for å si det slik.

Hos meg er det Denon AVR-4311 med Audyssey Pro som gjør jobben via et par Klipsch RF-63.

Jeg mener RK aldri kan erstatte manuelle innstillinger, da systemet jobber imot en satt preferanse (i de fleste tilfeller) som farger lyden på alle slags høyttalere, billige som dyre - mot preferansepunkt. I mitt tilfelle gjøres det mye feil i korreksjonen i forhold til hva jeg oppfatter som best resultat.

Men at det har mye for seg er det ikke tvil om. Og da tenker jeg først og fremst på folk som ikke har begreper og interesse av kalibrering av deres oppsett. Ved nærmere ettertanke snakker vi om storparten av befolkningen. RK vil sannnsynligvis gjøre en bedre jobb enn de selv.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det du med parametrisk EQ klarer som ikke f.eks Audyssey eller DEQX klarer, Ultima?

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •