Romkorreksjon - en kilde til dårlig lyd? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 98
    Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Det finnes utallige måter å gjøre RK på, og det finnet ekstremt mange måter å gjøre RK feil på. Det er når man har hørt er oppsett som gjør det RETT man blir overbevist. Anbefales! :-D
    Mener jeg har gjort alt riktig. Plassert mic'en på et skaft i ørehøyde (ca 1m) i sweetspot - 1m fra bakvegg. Tatt bort stuebordet foran, men ellers beholdt møblement og inventar slik det foreligger. Hva kan evt. være mulige feilkilder? Jeg får samme resultater hver gang jeg kjører RK.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RK som basserer seg på en enkelt måling har et umulig utgangspunkt i mine øyne. Pioneer sitt "romkorreksjonssystem" er vel mer et autosetup og autoEQ-system, såvidt jeg har fått med meg, mer enn et "ekte" RK system. Nå har jeg ikke mye erfaring med Pioneer sitt oppsett. Det har jeg kjørt et par ganger med variabelt resultat, men aldri fått det skikkelig til.

Har mye erfaring med Audyssey. I PRO-utgave har man kalibrert mikrofon og egen targetkurve per kanal. Denne har som nevnt over her "Finite Impulse Response" filtere som jobber i tidsdomene for å rydde opp i romrelaterte problemer. Korreksjonen er basert på opp til 32 målinger. Ikke lett å måle, men jeg synes generelt det låter bra når det blir gjort skikkelig, og det er liten tvil om at det låter bedre enn ukorrigert.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okv
    Det gjør de.
    Det vil si, de korrigerer for refleksjoner i tidsdomenet.
    Det var ikke det jeg mente. Jeg mente fasekorreksjon av fasedreingen som blir introdusert av frekvenskorreksjonen.

Det man ønsker er jo at impulsresponsen i lytteposisjon skal ha en bestemt form (avhengig av target kurve). Å gjøre dette med fryktelig lange FIR filter er ikke nødvendigvis saliggjørende. Personlig mener jeg IIR til frekvens, og FIR til fase.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tidligere brukt en Denon 3805 der jeg kun har brukt den uten selve EQ delen. Romkorreksjonen har jeg kun brukt til måling/oppsett av avstand.
    Noen små knepp på bass og diskant har jeg brukt men ikke EQ, delen.
    Det som jeg har brukt mest var SUB Level.
    For å få bra lyd har jeg prøvd å prioritere plassering på høyttalerene istedet for EQ. (Siden EQ delen ikke var bra)

Etter anskaffelse av Onkyo 818 med Audyssey XT32 så bruker jeg nå Audyssey fullt ut med EQ delen også.
    Hele bildet blir bare mer "ryddig" og det er mindre frekvenser som stikker seg ut.
    Bruker DynEQ på subben og er storfornøyd.
    Utrolig sjelden at jeg må stille på SubLevel.
    Kan jo legge til at jeg har gjort små endringer etter at jeg har kjørt audyssey, men det er delefrekvenser (som ikke er uvanlig) og et par dB ekstra på SUB out som også mange foretrekker.

For meg så fungerer det meget bra å bruke romkorreksjonen til oppsett av systemet. Det har nok mye med at jeg har et lite og vanskelig rom.
    Hvis man har et opp mot et "perfekt" rom så er det kanskje ikke nødvendig med receiver/romkorreksjon.

På subben har jeg alltid brukt EQ (manuell og auto) for å få bukt med en kjempe-peak på 40Hz.
    Kan si det sånn at hvis ikke jeg hadde brukt EQ her så hadde det IKKE hørt bra ut...
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tim, hvordan skiller du mellom frekvens og fase på den måten?

Erfaringen med Audyssey tilsier at det ikke nødvendigvis måler bedre, verken fase, impuls eller frekvensrespons (samme måling vist på forskjellige måter), men at det LÅTER bedre når det er godt gjennomført er det liten tvil om.

Dette med god og dårlig romkorreksjon blir som å prøve å bevise en negativ påstand.

"Det finnes ikke svarte svaner"
    Man kan vise bilde av 8 millioner hvite svaner og man har ikke bevist påstanden, men èn svart svane vil motbevise påstanden.

Det skal bare èn god implementasjon til for å bevise at romkorreksjon funker. At ikke alle får det til er irrelevant.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tim, hvordan skiller du mellom frekvens og fase på den måten?
    Dersom du skal korrigere en litt smal dip/top (ikke nødvendigvis supersmal), er det greiest å bruke IIR filter så filteret ikke blir så "langt". Det innføres ett faseskift når denne korrigeringen gjøres. Da kan man legge ett Allpass FIR filter på toppen som kun har varierende fase. Da kan man også velge om det låter best med minimum fase eller linær fase.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RK som basserer seg på en enkelt måling har et umulig utgangspunkt i mine øyne. Pioneer sitt "romkorreksjonssystem" er vel mer et autosetup og autoEQ-system, såvidt jeg har fått med meg, mer enn et "ekte" RK system. Nå har jeg ikke mye erfaring med Pioneer sitt oppsett. Det har jeg kjørt et par ganger med variabelt resultat, men aldri fått det skikkelig til.

Har mye erfaring med Audyssey. I PRO-utgave har man kalibrert mikrofon og egen targetkurve per kanal. Denne har som nevnt over her "Finite Impulse Response" filtere som jobber i tidsdomene for å rydde opp i romrelaterte problemer. Korreksjonen er basert på opp til 32 målinger. Ikke lett å måle, men jeg synes generelt det låter bra når det blir gjort skikkelig, og det er liten tvil om at det låter bedre enn ukorrigert.
    Jeg har og en pioneer lx85, og kan vel mildt sagt være enig i TS på mye og hva du skriver her, MCACC har en tendens til og gjøre mye rart særdeles i EQ og det jeg er mest kritisk med systemet må jo være disse små ukalibrerte målemikkene, men og eneste den stort sett er konsekvent på er at disse gjøkene hos pioneer har ett eller annet mot bass og veldig glade i og booste 2k-4k området som er akkurat der Dali heller skulle verdt roa litt ned.
    Kort sagt MCACC bør kjøres som et grunnlag i kalibrering ikke som siste ordet, jeg har forsåvidt ikke erfaring om andre systemet til og kunne si noe om de, men neste receiver blir nok heller en Yamaha.

Vil og mene den ikke gjør mye om noe i det hele tatt under 100hz i sub, men så AntiMode 8033 gir meg en rettere graf under crossover enn hva receiver klarer med frontene. Sånn sett i det hele så blir surround mer sømløst etter en kalibrering enn uten, men jeg løper alltids etter den med db meter og målebånd.
    Jeg har selv opplevd variasjon på opptil 5db mellom kanaler og nesten 20-30cm i avstanden, MCACC pleier også og nesten kverke bassen i rommet så den booster jeg opp igjen i EQ men oftere og oftere nå kjører jeg til og med film i pure direct, det høres rett og slett bare bedre ut etter jeg fikk på effekten.

Om de korrigeringer jeg gjør er etter en optimal standard gir jeg egentlig beng i, jeg har brukt mine egne penger på dette så mine personlige preferanser som gjelder.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Om de korrigeringer jeg gjør er etter en optimal standard gir jeg egentlig beng i, jeg har brukt mine egne penger på dette så mine personlige preferanser som gjelder.
    Godt sagt.
    Og derfor er det vel også noen som f.eks foretrekker en EQ-kurve som ser ut som et digert smilefjes

At de da mister mye fin lyd i mellomtoneregisteret, er deres tap...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smilefjes-EQ kan være helt på sin plass det, om man spiller på lavt nivå.

RK-programmering MÅ gå mot en standard, da alles preferanser er forskjellige. Man kan ikke lage en egen utgave for hver enkelt kunde, det skjønner alle.

NAD har tatt konsekvensen av dette seriøst, og laget en egen NAD-kurve til Audyssey, en targetkurve med litt mer i bunn enn det som er "nøytralt".

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smilefjes-EQ kan være helt på sin plass det, om man spiller på lavt nivå.

RK-programmering MÅ gå mot en standard, da alles preferanser er forskjellige. Man kan ikke lage en egen utgave for hver enkelt kunde, det skjønner alle.

NAD har tatt konsekvensen av dette seriøst, og laget en egen NAD-kurve til Audyssey, en targetkurve med litt mer i bunn enn det som er "nøytralt".
    Selvsagt, og jeg tror og at hoved problemet mitt og største grunnen til at MCACC ikke klarer og gjøre en optimal jobb er mitt ikke helt a4 rom, for det første det er uhorvelig lite, 2.8x4m omtrent med en reversert "liveend-Deadend" siden jeg egentlig sitter i ene armen på ei L formet stue hvor da bakre vegg i 'rommet' ikke eksisterer og er helt åpent, en software ingeniør har ikke tid\budsjett til og kunne programmere inn modeller for alle tenkelige typer rom som fins, Dette kombinert med hva jeg er meget sikker på er en billig ukalibrert mic så er jo 'handicappet' til en slik løsning allerede ganske stort.

Det meste jeg korrigerer etter MCACC er egentlig og rette inn EQ kurva, for stort sett får den denne til og se ut som smil fra en med halvt lamma ansikt hvor den demper bassen med så mye som -6 DB og øker akkurat i toppene hvor de harde skarpe S'ene bor..

Ellers legger jeg på en moderat økning i LFE kanalen på 3 db så denne spiller i 78DB mot de andre kanalene som kalibreres til 75DB, jeg ville jo ikke trodd dette var å gå helt av skaftet

Men etter jeg fikk effekt trinnet i for en par uker siden så bruker jeg nesten pure direct til alt, inklusiv film. Og hele front rekka inkludert center står som store og spiller full range. Har jo Dali mentor 6 fronter og Mentor Vokal så skulle ikke stå på høytalerne, synes absolutt dette høres best ut hadde jeg kanskje kunne sette crossover pr kanal istedet for globalt så hadde jeg nok gjort det litt annerledes.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Er derfor jeg er tilhenger av slike som DEQX og Trinnov, der man selv definerer targetkurve, med mulighet for flere innstillinger. I recievere må man derimot bare gjøre ett valg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey PRO, som finnes i mange receivere og prosessorer har brukerstyrt targetkurve.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey PRO, som finnes i mange receivere og prosessorer har brukerstyrt targetkurve.
    Det kjente jeg ikke til. Hvor "customizable" er den?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Det kjente jeg ikke til. Hvor "customizable" er den?
    Du kan sette "grips" på så mange frekvenser du vil (tror jeg). Den største begrensningen er vel at de kan plasseres max +/- 3dB.

-apro-jpg

Bildet over er klippet fra dette dokumentet:
    http://installer.audyssey.com/files/...20T-Series.pdf

Jeg har et Pro-kit på lån hjemme for tiden og har en Pro-støttet receiver (Onkyo 3009), men har dessverre får lekt meg alt for lite med dette...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er begrenset til +/- 3dB som Rune sier. Du kan ha så mange hooks du vil per kanal, og hver kanal kan ha sin egen kurve.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er begrenset til +/- 3dB som Rune sier. Du kan ha så mange hooks du vil per kanal, og hver kanal kan ha sin egen kurve.
    Om du selv har brukt dette - oppfattet du +/- 3dB som begrensende?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Husk at dette er en justering av TARGET. Selve korreksjonen kommer jo i tillegg. Om man vil ha mer enn 6db økning et sted vil jeg påstå at du kanskje heller skal gjøre noe med preferansene dine istedet for referansen....

Jeg justere noe særlig på target, som oftest bare en svak heving i bunn, +1dB eller kanskje 2. Jeg opplever det ikke tynt å kjøre nøytralt når alt stemmer, men kanskje jeg "jukser" med å bruke DynamicEQ. Den legger jo på tildels store mengder bass når man er under refereansenivå, som man jo stort sett er. Syns det fungerer perfekt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Husk at dette er en justering av TARGET. Selve korreksjonen kommer jo i tillegg. Om man vil ha mer enn 6db økning et sted vil jeg påstå at du kanskje heller skal gjøre noe med preferansene dine istedet for referansen...
    Hvordan går man fram for å gjøre noe med preferansene sine egentlig?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hvordan går man fram for å gjøre noe med preferansene sine egentlig?
    Ikke akkurat en smertefri prosess, men jeg har oppnådd nesten suksess ved og f.eks stille annlegget etter der man vet det bør være.
    Så sette det i brakk i en uke eller to, altså aldri høre på musikk eller film på mer enn et logitech headsett eller tilsvarende mini annlegg.

Når man da kommer ut av 'karantene' så vil de rette preferansene høres mye bedre ut enn hva du har hatt de siste ukene 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilvenning, Rune.

Etter at man har spilt med en lydkarakter en god stund høres ofte andre ting "feil" ut. Gi det en sjanse over tid, og gå tilbake til det man hadde før, så hører man ofte hvor "galt" det var.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •