Pre - et lite eksperiment

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pre - et lite eksperiment

Hva gjør forforsterkeren i en integrert forsterker eller reciever, sammenlignet med det en mediespiller og dac gjør? Jeg har lenge kjørt mine signaler fra squeezeboxen via coax til dac og derfra med rca inn i aux-inngangen på min integrerte NAD. I går koblet jeg om, slik at rca-kablene fra dac'en går rett til effektforsterne (main) og dermed helt utenom forforsterkeren i NAD c372.

Jeg syns dette var vellykket, lydbildet ble åpnet opp litt, og nyansene virker tydeligere. Har ikke fått testet mye enda, og bare på normalt snakke volum. Men gleder meg til jeg har huset fri for kone og barn neste gang :-D Kan anbefales å prøve for andre med lignende signalkjede.

Mvh andreas :-)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mediespiller har ikke et antall innganger for kilder, og digital volum kontroll.
    Om andre skal bruke Squeezeboksen rett i effektforsterker, vær sikker på du har aktivert volum kontrollen og denne står på minste verdi, -65 eller noe sånt. (Det er ikke 0 nei, det er fullt volum....)
    Om du ikke vil ha forforsterker, og bare har èn kilde f.eks., da kan du kjøpe en god dac, a la Benchmark DAC1 Pre eller Nad M51 der er egnet som forforsterker, der er mange flere derute, men viktigt er det du får volum kontroll hvor bitsene er intakte.
    Det forblir de ikke med en Squeezebox, på fullt volum er de det, og ned til ca. 1/3 på volum skalaen (husker ikke akkurat hvor langt ned det er), men under der mister du bits, og dermed lydkvalitet, desuten, er det den eldre DacMagic du har? Denne har ikke volum kontroll heller, det betyr at når du reduserer volum på squeezeboksen får dac`en færre bits å jobbe med, dermed dårligere og dårligere lyd desto mer du reduserer volum....men hører du ikke noen degradering er det jo bare fint.
    Du kan jo bruke Squeezeboksens analoge utganger rett i effektforsterker også, har du prøvd det?

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anopsahl
    Hva gjør forforsterkeren i en integrert forsterker eller reciever, sammenlignet med det en mediespiller og dac gjør? Jeg har lenge kjørt mine signaler fra squeezeboxen via coax til dac og derfra med rca inn i aux-inngangen på min integrerte NAD. I går koblet jeg om, slik at rca-kablene fra dac'en går rett til effektforsterne (main) og dermed helt utenom forforsterkeren i NAD c372.

Jeg syns dette var vellykket, lydbildet ble åpnet opp litt, og nyansene virker tydeligere. Har ikke fått testet mye enda, og bare på normalt snakke volum. Men gleder meg til jeg har huset fri for kone og barn neste gang :-D Kan anbefales å prøve for andre med lignende signalkjede.

Mvh andreas :-)
    En forforsterker gjør akkurat det som navnet sier (så lenge den er aktiv), den forsterker signalet opp i mot rundt 12dB (varierer på ulike modeller) fra det den får på inngangen.
    På en del DAC/signalkilder er utgangsignalet alt for lavt til at mange effektforsterkere vil kunne gi max effekt. Eksempel, jeg har en Abrahamsen DAC II, den gir kanskje ikke mer
    en rundt 0,25V UT, min Hypex effektforsterker må ha rundt 2V INN for å kunne levere 400W/4 ohm. 0,25V INN på denne effekt gir ikke mer en MAX 50W/4ohm UT, og det er jo kjedelig :-)
    Jeg må altså ha rundt 9dB forsterkning i forforsterker for å kunne få MAX effekt ut av min effektforsterker, og det har jeg :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    En mediespiller har ikke et antall innganger for kilder, og digital volum kontroll.
    Om andre skal bruke Squeezeboksen rett i effektforsterker, vær sikker på du har aktivert volum kontrollen og denne står på minste verdi, -65 eller noe sånt. (Det er ikke 0 nei, det er fullt volum....)
    Om du ikke vil ha forforsterker, og bare har èn kilde f.eks., da kan du kjøpe en god dac, a la Benchmark DAC1 Pre eller Nad M51 der er egnet som forforsterker, der er mange flere derute, men viktigt er det du får volum kontroll hvor bitsene er intakte.
    Det forblir de ikke med en Squeezebox, på fullt volum er de det, og ned til ca. 1/3 på volum skalaen (husker ikke akkurat hvor langt ned det er), men under der mister du bits, og dermed lydkvalitet, desuten, er det den eldre DacMagic du har? Denne har ikke volum kontroll heller, det betyr at når du reduserer volum på squeezeboksen får dac`en færre bits å jobbe med, dermed dårligere og dårligere lyd desto mer du reduserer volum....men hører du ikke noen degradering er det jo bare fint.
    Du kan jo bruke Squeezeboksens analoge utganger rett i effektforsterker også, har du prøvd det?
    Hvis jeg setter Squeezeboxen på fullt volum, vil nok enten mine ører eller noen av komponentene lide. Så den anbefalingen kan jeg ikke støtte. Hvis det er slik at mine bits ikke er med på lave volum i dag, kan jeg jo bare glede meg til min bestilte Bluesound Node ankommer De analoge utgangene fra squeezeboxen gir i hvertfall ikke bedre lyd. Dacmagic er nok en bedre konverter selv om det er gamle modellen mvh andreas

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefalte ikke fullt volum, men du har samme problemstilling når du bruker digitalt ut fra Squeezeboksen, bitsene forsvinner når du demper volum, men som sagt, husker ikke helt hvor langt opp du skal i volum før signalet er bra. det er vel ikke så forferdelig langt mener jeg å huske. ulf-b vet det men han har ikke svart på tråden endda.
    Tenker du Bluesound Node vil være bedre? På analog eller hva tenker du på?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefalte ikke fullt volum, men du har samme problemstilling når du bruker digitalt ut fra Squeezeboksen, bitsene forsvinner når du demper volum, men som sagt, husker ikke helt hvor langt opp du skal i volum før signalet er bra. det er vel ikke så forferdelig langt mener jeg å huske. ulf-b vet det men han har ikke svart på tråden endda.
    Tenker du Bluesound Node vil være bedre? På analog eller hva tenker du på?
    Først og fremst har jeg bestilt Node fordi Squeezeboxen er veldig ustabil, den går i stå og restarter hver dag. Om jeg skal koble Node digitalt eller analogt, med eller uten DacMagic osv. vil jeg teste meg fram til - hva jeg syns låter best. Men det er kanskje slik at oppløsningen reduseres på lavere volum uavhengig om det er Squeezebox eller Bluesound? Hvorfor er det i så fall slik at dette skjer i en mediespiller men ikke i en forforsterker? mvh andreas

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en forforsterker behandles signales analogt, derfor kan man dempe signalet ubegrenset uten tap, Når man demper digitalt mister man oppløsning, bits, det er bare ganske dyre dacs med digital volum klarer å dempe signalet uten tap.SoundStageXtreme.com | UltraAudio.com | What’s Wrong with Digital Volume Controls?
    M51 Direct Digital DAC - NAD Electronics
    Connecting directly to a power amplifier - SqueezeboxWiki
    DAC Resolution Test and Don't EVER use Digital Volume Control

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en forforsterker behandles signales analogt, derfor kan man dempe signalet ubegrenset uten tap, Når man demper digitalt mister man oppløsning, bits, det er bare ganske dyre dacs med digital volum klarer å dempe signalet uten tap.SoundStageXtreme.com | UltraAudio.com | What’s Wrong with Digital Volume Controls?
    M51 Direct Digital DAC - NAD Electronics
    Connecting directly to a power amplifier - SqueezeboxWiki
    DAC Resolution Test and Don't EVER use Digital Volume Control
    Jeg har lest en del i linkene dine, og må inrømme at jeg ikke forstår helt. Det ser ut til at det er veldig avhengig av utstyret hvor mye oppløsning som forsvinner. Legger også merke til at artikkelforfatteren i din første link, blant annet skriver i sin oppsummering at "a traditional preamplifier should be avoided unless it is of extraordinary quality."

Jeg er fortsatt litt usikker på dette, og syns det er vanskelig å vurdere fordeler og ulemper. Hvor mye betyr f.eks bruk av analog- kontra digital utgang fra SB i mitt oppsett? Hvordan stiller det seg dersom jeg kobler SB til en digital forsterker f.eks ala nad C390DD? Det hadde vært artig å forstått dette bedre, og det ville gjort det enklere å anskaffe det riktige utstyret. Supert hvis du eller andre med norske ord og ikke altfor tekniske forklaringer kunne skrevet litt mer om dette :smile: mvh andreas

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja, du må begynne med å forstå forskjellen på utstyr der er "digitalt".
    Digitalt betyr ikke automatisk at alt er perfekt. digitalt kan gjøres feil også. I siste enden skal det digitale signalet også konverteres til analogt, eller kan man ikke høre det.
    Mediespillere har noen gange digital og analog utgang, og digital og analog volumkontroll. Om du leste linken fra SqueezeWIKI, litt nede på siden hvor der skrives om Transporter og Squeezeboks som forforsterker, da vil du se at Transporter er et mye mere ferdigt produkt, og den har den oppløsningen der trengs for å kunne brukes som forforsterker også.
    Squeezeboksen har ikke den oppløsningen og klarer ikke å beholde oppløsningen når volumet senkes, bitsene forsvinner og støyen øker. Som sagt, husker ikke hvor langt ned du kan gå, men det er ganske langt, så egentlig kan du bruke den sånn, om du vil, bare du er klar over at om du lytter på lavt volum forringes kvaliteten betydeligt.
    Med analog overførsel fra Squeezeboksen benytter du dac i Squeezeboksen og signalet sendes analogt til din forsterker, hvor du regulerer volum.
    Med digital overførsel til din dac konverteres signalet til analogt i din dac, men det er viktigt at Squeezeboksens volum da står på 100% for å holde signalet intakt, ellers får den separate dac et dårligt signal å jobbe med. (i Squeezeboksens meny kan du også huke av for "volum kan ikke justeres", da står volum på fullt hele tiden.
    En forforsterker er den mest undervurderte komponenten i et stereoanlegg, ALLE tenker jo effektforsterker. En forforsterker behandler uhyre delikate signaler og styrer volum. Det er først når man har hørt et anlegg uten en middels forforsterker man oppdager hvor mye den betyr. En god forforsterker koster gjerne litt, men også disse kan fås med dac innebygget, så prisen oppveies av bruksverdien.
    Her en med usb, og 2 optiske og 2 coax digitale innganger. Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Audiolab 8200DQ
    En forforsterker kan lages billigt, og mange bruker jo billige Nad forforsterkere på svære effekttrinn, men da får du ikke kvalitet.....
    Nad C390DD er jo en sånn forforsterker, med digitalt effekttrin bygget inn, pluss romkorreksjon.
    Om du skal velge digitalt hele veien vet jeg ikke, avhenger av din smak tror jeg, men Squeezeboksen er ikke noen highend spiller, den har begrensninger, spesiellt når vi snakker den innebyggede dac, både i lydkvalitet og det at den ikke holder oppløsningen når du justerer volum digitalt.
    Skal du bruke Squeezeboksen sammen med denne Nad er det jo logisk at du bruker digital overføring og bruker dacen i Nad.
    BlueSound Node er jeg skeptisk til, virker som de der jobber for firmaet ikke helt skjønner hva en dac er, og skulle jeg velge noe istedet for Squeezeboksen, som jeg også bruker, da blir det Sonos, inntil videre.
    Du kan jo søke på f.eks. Benchmark DAC1 Pre for mere info, dette er en dac der kan kobles direkte til effektforsterker, med høykvalitets volumkontroll.
    Litt nede i denne tråden er det forklart bra, dette med 16 og 24 bits dac med volumkontroll kontra dac med høyere oppløsning: Ønsker anbefaling DAC/forforsterker

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg takker for svar og meninger! :-) etter mye lytting de siste dagene, kan jeg i hvert fall si at oppløsningen er mer enn god nok uten analog forforsterker. Mulig at oppløsningen reduseres på lavere volumet, men det er ikke noe som plager meg.

Når det gjelder valg av erstatning for squeezeboxen er jeg ikke bekymret for bluesound. I følge Marco hos Bluesound (en av gründerne som svarte på tlf) er volumkontrollen i node den samme som i NAD m2 og NAD m51...!!! Slik at om han kombinerte bluesound med en av de NAD komponentene ville det være likegyldig hvilken volumkontroll som ble brukt... Jeg har også vært hos hifiklubben og lyttet på node koblet med rca direkte til effektforsterker, og kan ikke si at jeg savnet noe om lyden ble justert ned.

Off topic: airbag kommer med nytt album 25 oktober! Innen da skal også forsterkere være byttet :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •