tips til ny receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tips til ny receiver

Har tenkt å kjøpe meg ny receiver etterhvert, og er ute etter gode tips.

Har en denon avr-1611 nå, og den er som kjent ikke så veldig kraftig.

Det jeg ser etter i receiver:

- Mer kraft
    - Pre-out for alle kanaler for evt. framtidig effektforsterker
    - God romkorreksjon

Altså kun basic ting, men dog de mest nyttige.

Det jeg egentlig ikke trenger er masse dilldall som apper og diverse nettverksstrømming og spotifyapp og hundre analoge tilkoplinger for video og lyd. Er nok med et par analoge rca tilkoplinger. Har en htpc til alt av dilldall.

Jeg skal kun ha 5.1, men 7.1 er vel de fleste litt større receiverne.

Den må kunne spille av musikk i stereo på en ok måte i tillegg til å være rå på kino.

Jeg er bare kjent med denon receiverne, så har lite erfaring med andre merker.

Tenkte meg en receiver til maks 8000kr ca.

Brukt er også veldig aktuelt om de ikke er så gamle, de må støtte HD-formatene og 3d.

Har til nå sett på denon avr 2313 og 3313. Har ikke vurdert x3000 og x4000 siden de er helt lik de gamle bare dyrere.

Noen tips i denne prisklassen?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker først og fremst på yamaha siden du kjører zensor og da spesifikt denne Komplett.no - Yamaha RX-A1020BL hjemmekinoreceiver

Denne hadde nok kunnet funka bra selv om du f.eks oppgraderer høytalere senere til f.eks ikon serien.

Og selv om den er akkurat over budsjettet hadde du nok ikke angret på det.
    Vurderer selv noe alá den yamhaen til mitt mentor oppsett når jeg bytter pioneeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Jeg tenker først og fremst på yamaha siden du kjører zensor og da spesifikt denne Komplett.no - Yamaha RX-A1020BL hjemmekinoreceiver

Denne hadde nok kunnet funka bra selv om du f.eks oppgraderer høytalere senere til f.eks ikon serien.

Og selv om den er akkurat over budsjettet hadde du nok ikke angret på det.
    Vurderer selv noe alá den yamhaen til mitt mentor oppsett når jeg bytter pioneeren.

Ja eventuelle oppgraderinger skal man ikke se bort i fra.. Men ikke med det første. Først og fremst blir receiver oppgradert. Jeg savner bittelitt mer trykk i midbassen eller hva det heter. Greit med trykk i bassen fra suben, men savner litt fra høyttalerne. Vet ikke om det er fordi jeg har liten receiver eller bare feil høyttalere. Men jeg skal oppgradere uansett, fordi det blir mye grums i lyden når jeg trøkker på.

Leste testen til den rx-a1020, det så lovende ut. Hvordan er romkorreksjonene til yamaha i forhold til Audyssey MultEQ som jeg har nå?
    Vet 2313 har multEQ XT og 3313 har XT32, som er enda mer oppløste ihvertfall. Men hvordan fungerer YPAO?

Ser rx-a1020 har 110W i 8ohm, mens 3313 har 125W i 8ohm, vil det være noe forskjell i trykket i disse to?

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romkorreksjonene til Yamaha er nok mer en bra nok, den siste "fin pussen" av kalibreringen er jo grei å gjøre selv uansett. Ville gått for Yamaha hviss film var i fokus.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av neo8
    Romkorreksjonene til Yamaha er nok mer en bra nok, den siste "fin pussen" av kalibreringen er jo grei å gjøre selv uansett. Ville gått for Yamaha hviss film var i fokus.
    Ok. Ja, jeg må alltid korrigere romkorreksjonen på denon'en min hele tiden uansett.

Film er det aller viktigste for min del. Men musikk i stereo er også viktig da jeg hører en del på musikk.

Da er yamaha en reell kandidat til å ta over for min denon.

Noen andre forslag?

En annen ting jeg kan nevne som er litt viktig er støy, vil ikke ha noen vifter som surrer i x antall omdreininger.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, må bare linke til denne... Bortsett fra 3D er den midt i blinken for deg. Du skal lete lenge etter mer krefter i en receiver til den prisen, mener nå jeg.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Hehe, må bare linke til denne... Bortsett fra 3D er den midt i blinken for deg. Du skal lete lenge etter mer krefter i en receiver til den prisen, mener nå jeg.
    Bra receiver , men prisen er nok litt stiv vil jeg påstå.

Jeg kjøpte maken til fatter'n for to år siden for 6500,- på brukten.

Da hadde jeg nok heller kjøpt denne med full garanti og 30 dagers bytterett ! Pioneer 9.2 receiver SC-LX56 - Elkjøp
    Eller denne Yamaha 9.2 receiver RX-A2020 (sort) - Elkjøp
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får man ikke de samme kreftene under panseret, men uansett kan prisen forhandles.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten 3D er den nok ikke midt i blinken for meg uansett.

Jeg ser L-sound har tilbud på yamaha rx-a1020 til 7490,- appåtil gratis frakt. Noen som har erfaring med L-sound?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg har selv pioneer sc-lx85 (nesten eller like kraftig) men med Mentor 6 og ikon vokal center satt til small med crossover på 100hz (kan kun sette deling globalt ikke pr kanal, en av de største grunnene jeg har for og bytte) blei receivern direkte andpusten og mista dynamikk og klarhet i lyden 5 til 10Db før det blir 'virkelig morro' Kort sagt med alle kanaler kalibrert med test tonene til 75db (som den prøver og treffe sjøl) var det ikke interessant og gå over -20 på volum hjulet.

Jeg tok skrittet og fikk en emotiva xpa 5 forrige uke. Enn så lenge går pioneeren kun som pre og jeg må innrømme annlegget har våkna skikkelig, kan glatt se på film 10 db høyere enn jeg pleide og det er nok til at det blåser og rister i rommet. Det er faktiskt ikke så mye igjen fra morro faktoren jeg opplevde på demo hos BEF eller Andreas21 :-)
    (Ok er nok ikke fullt så mye trøkk, men nære nok for min del)
    Jeg tror Yamaha 1020 er nok hakket bedre match til dali enn pioneer tonalt som kan bli litt skarp og om noe er nok Ypao kalibreringen bedre.

Nå er jeg selv meget fornøyd med pioneern så vil nok la det gå en stund før jeg bytter, men tipper da at jeg vil komme til og gå for en yamha+effekt kombo (kanskje onkyo?).

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclulz

Jeg ser L-sound har tilbud på yamaha rx-a1020 til 7490,- appåtil gratis frakt. Noen som har erfaring med L-sound?
    Det er jo LSOUND som selger svs subbene så om noe er hva jeg hører angående servicen dems minst like god om ikke bedre enn komplett.

Kort sagt ikke myeog lure på i min mening:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo LSOUND som selger svs subbene så om noe er hva jeg hører angående servicen dems minst like god om ikke bedre enn komplett.

Kort sagt ikke myeog lure på i min mening:-)
    Frister å bare bestille fra lsound med en gang. Var jo over 1000kr billigere enn fra komplett.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frister å bare bestille fra lsound med en gang. Var jo over 1000kr billigere enn fra komplett.
    Komplett skulle sikkert hatt 500 kr omtrent i frakt og.

Nesten frista sjøl men nå har jeg kjøpt både fem kanals effekt trinn og ny (i min mening) monster senter innen noen uker av hverandre så spare kontoen har fått sjokkskader :-P

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lsound er et meget trygt sted å handle - er vel en av de beste i landet når det gjelder service !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg har selv pioneer sc-lx85 (nesten eller like kraftig) men med Mentor 6 og ikon vokal center satt til small med crossover på 100hz (kan kun sette deling globalt ikke pr kanal, en av de største grunnene jeg har for og bytte) blei receivern direkte andpusten og mista dynamikk og klarhet i lyden 5 til 10Db før det blir 'virkelig morro' Kort sagt med alle kanaler kalibrert med test tonene til 75db (som den prøver og treffe sjøl) var det ikke interessant og gå over -20 på volum hjulet.

Jeg tok skrittet og fikk en emotiva xpa 5 forrige uke. Enn så lenge går pioneeren kun som pre og jeg må innrømme annlegget har våkna skikkelig, kan glatt se på film 10 db høyere enn jeg pleide og det er nok til at det blåser og rister i rommet. Det er faktiskt ikke så mye igjen fra morro faktoren jeg opplevde på demo hos BEF eller Andreas21 :-)
    (Ok er nok ikke fullt så mye trøkk, men nære nok for min del)
    Jeg tror Yamaha 1020 er nok hakket bedre match til dali enn pioneer tonalt som kan bli litt skarp og om noe er nok Ypao kalibreringen bedre.

Nå er jeg selv meget fornøyd med pioneern så vil nok la det gå en stund før jeg bytter, men tipper da at jeg vil komme til og gå for en yamha+effekt kombo (kanskje onkyo?).
    At du føler at du ikke kan gå over MV -20 med LX 85 synes jeg er rart.
    Har både LX51,LX82 , og LX85 , og har egentlig aldri savnet krefter med disse!
    Jeg trodde da ikke Mentor 6 var SÅ tunge å drive ?
    Og for å spille 10 db høyere trenger du bortimot 10 ganger så mye effekt.

Jeg vi i hvert fall påstå påstå at LX85 hadde bedre kontroll på mine MA GX300 enn Yamaha RX-A3020 har.
    Når det er sagt så har Yamaha noen muligheter som Pio ikke har , som flere x-over valg som du nevner.
    Hvor mye det har å si kommer jo litt an på , men kan være kjekt å ha ja :-)

Når det gjelder RK generelt , så har Yamaha noen bedre muligheter for manuelle innstillinger , men jeg synes Pio gjør det mest riktig når man kun lar automatikken gjøre jobben.

Pluss og minus med begge , og det koker nok litt ned til smak og behag , og matching.
    Begge har meget gode og driftssikre produkter :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan varmt anbefale Anthem MRX serien. Du kan prøve å kjøpe brukt selv om jeg aldri ser de til salgs. Fantastisk til stereo og helt klart den beste receiveren jeg har hørt med tanke på lydkvalitet og kvaliteten på romkorreksjonen (ARC). Har erfaring med Onkyo, Denon og Yamaha men ikke de siste modellene. Ikke fullt så rå på film som Yamaha men totalt sett overlegen etter mine ører. Jeg bruker den til både film og musikk. Lyden er detaljert, åpen og samtidig ørevennlig.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Lsound er et meget trygt sted å handle - er vel en av de beste i landet når det gjelder service !
    +1
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    At du føler at du ikke kan gå over MV -20 med LX 85 synes jeg er rart.
    Har både LX51,LX82 , og LX85 , og har egentlig aldri savnet krefter med disse!
    Jeg trodde da ikke Mentor 6 var SÅ tunge å drive ?
    Og for å spille 10 db høyere trenger du bortimot 10 ganger så mye effekt.

Jeg vi i hvert fall påstå påstå at LX85 hadde bedre kontroll på mine MA GX300 enn Yamaha RX-A3020 har.
    Når det er sagt så har Yamaha noen muligheter som Pio ikke har , som flere x-over valg som du nevner.
    Hvor mye det har å si kommer jo litt an på , men kan være kjekt å ha ja :-)
    Ja man skulle jo absolutt ikke trodd man trengte mye effekt med disse 6ohm's 89.5db høytalerne, men jeg synes selv med noe så billig som Emotiva'n har fått markant bedre dynamikk og klarere lyd.

Jeg har jo dog ikke A-B testa dette av latskap, og hadde vel ikke verdt første gang jeg ser på ny-innkjøp på en mindre rasjonell måte.

Men f.eks i Avengers filmen, så syntes jeg at den mista dynamikk og detaljer i lyden bare jeg bikka -20 (andre filmer kunne fint spilles høyere for det skjer ekstremt mye i den Avengers filmen)

Når jeg fikk kjørt Mcacc igjen her om dagen var det også omtrent første gang noen sinne den faktiskt traff, stort sett har den alltids klaga på fase i en eller flere høytalere, bomma med opptil 5 db pr kanal i volum og omtrent en halv meter i avstand og kjørte jeg Mcacc igjen så fant helt andre verdier omtrent...

Nå derimot satt faktiskt alt omtrent, tror kanskje jeg bare justerte en halv db på en av kanalene og lot resten stå før jeg finner ut noe og forbedre.

Men ja, som du sier så skulle jo absolutt ikke trodd lx85 hadde blitt tom, sånn som jeg regna det ut skulle jeg brukt kanskje 30 watt pr kanal.

Så Avengers med effekten tidligere i uka og da blåste portene på sentern meg fysisk på leggen og tror jeg må ha glist meg igjennom hele filmen :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •