Tips til Stereoforsterker 3000 - 5000K

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til Stereoforsterker 3000 - 5000K

Hei,

Jeg har planer om å gå over til et rent stereooppsett.

I dag har jeg følgende komponenter:

NAD T754
    Dali Concept 8
    Dali Concept center
    Dali concept 1

Dette spiller forsåvidt bra i stereo, men jeg savner mer trøkk i bassområdet og vurderer derfor kun stereo.

Har dere noen tip stil hvordan forsterker som kunne vært en bra oppgradering til min Concept 8 i et stereo oppsett.

Har sett på HK 3490 men er usikker på om de vil gi meg mer trøkk i bassområdet enn NAD t754?

Har dårlig med muligheter for å kjøre og prøve ut ting. Har dere evt noen andre tips?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste for god bass er som alltids, plassering, plassering, plassering.
    Er fullt mulig du sitter i en akustisk kanselering og derfor ikke fysisk vil kunne få bass uansett utstyr.
    Men det skal ofte ikke så mye forandring til, må bare eksperimenteres.
    Ville først og fremst funnet ut om dette er problemet før du bruker penger :-)

Ellers om det er dypbassen du savner så hadde jeg vurdert en subwoofer først, noe alá en xtz 10.16 koster ikke mange kronene og er veldig fleksibel med innganger, og til sist et eventuellt et effekt trinn til concept 8.

Jeg veit hifiklubben sier Dali er lettdrevne men du verden og de våkner når de for godt med kraft.

Men om du vil til stereo er nok ikke den HK forsterkern du har sett på et bomkjøp, er jo også en helt ok DAC i de så man slipper og ha dette ved siden.
    Men for merkbart mer trøkk så tror jeg du uansett kan trenge en subwoofer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar

Skjønner at jeg har mange muligheter her. Har forsøkt å flytte rundt litt. Og har hatt de i andre rom også for å se. Men basselementene står liksom nesten stille. Altså veldig lite bevegelse.

Forsterkeren min har 6x70W med alle kanaler samtidig.

Lydtrykket er veldig høyt når jeg guffer på litt men savner mer bass. OG er usikker på om dette er recieveren sin feil enten ved at den er for svak eller at den rett og slett ikke er bra på bass?

Om jeg skal gå for en effektforsterker, sub eller en stereo reciever er jeg også veldig usikker på.

Har veldig troa på at HT'ene våkner til live med en sprekere forsterker.

Og en sub ville jo sikkert gjort mye for bassen.

OG så er jeg så klart usikker på om HK'en (3490) vil være et steg opp eller ned i forhold til NAD T754

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, kjapp tanke og kanskje helt på jordet.

Men har du sjekket at i receiverns innstillinger at høytalerne står som store og uten subwoofer?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer bass, hva mener du med mer bass ?

Som Tor skriver har plassering en hel del å si for hva du opplever. Trykker du høyttaleren inni et hjørne vil du oppleve mer bass enn om den står midt i rommet.

NAD er vel kjent for å gi bra trøkk etter det jeg vet, og godt med bass uten at jeg kjenner NAD av egne erfaringer. Om du med mer bass mener bedre kontroll på bassen vil du nok kunne oppleve at forsterkeren din er for svak. Her vil du nok få bedre kontroll med en kraftigere forsterker.

Edit: Det ligger et par Rotel RB-1572 på torget på 2x250W klasse D. Har selv 5 kanals varianten av samme forsterker (RNB-1575) og den er meget bra. Prisen på de som selges er dog for drøy - du bør få de ned under 5'...innenfor ditt budsjett...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp de står som store

De står i hvert sitt hjørne. Men det kan selvsagt være at rommet eller delen anv rommet er for lite.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok testet HT med en Kenwood v5050d idag. Basselementene våknet virkelig mer til liv. Og det var kanskje en smule rart men Kenwood'en er på papiret en 110w per kanal i stereo mode så det er kanskje litt mer watt som skal til. Evt har kenwood mulighet for å stilel bass mye høyere enn NAD T754.

Ble enda mer i tvil :P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok testet HT med en Kenwood v5050d idag. Basselementene våknet virkelig mer til liv. Og det var kanskje en smule rart men Kenwood'en er på papiret en 110w per kanal i stereo mode så det er kanskje litt mer watt som skal til. Evt har kenwood mulighet for å stilel bass mye høyere enn NAD T754.

Ble enda mer i tvil :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •